Web Analytics Made Easy - Statcounter

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: گندمی که برای نان مردم در کشور نیاز داریم، بین ۱۱ تا ۱۱.۵ میلیون تن در سال است و با درنظر گرفتن مصرف دام و طیور و قنادی‌ها و. حدودا بین ۱۳ تا ۱۴ میلیون تن گندم نیاز داریم. در حال حاضر بر اساس آماری که وجود دارد و میزان بارندگی که داشتیم واز بین رفتن مقدار زیادی از اراضی گندم دیم، حداکثر حدود ۴ میلیون تن خرید خواهیم داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گروه کشت و صنعت بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ جلال محمودزاده، نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بازارنیوز پیرامون وضعیت گندم کشور، اظهار کرد: ذخیره گندم کشور امسال خیلی پایین است. بعضی از استان‌ها ۱۸ تا ۲۰ روز و حداکثر تا ۲۵ روز ذخیره گندم دارند و با توجه به خشکسالی امسال خرید هم به قیمت نامناسب صورت گرفته است. خرید گندم از کشاورزان آن چنان رونقی ندارد و بیشتر کشاورزان گندم خود را صرف امور دام و طیور می‌کنند یا نگهداری کرده و به دولت نمی‌دهند.   علت کیفیت بد نان در روزهای اخیر وی درباره علت کیفیت بد نان در روز‌های اخیر در برخی از نقاط کشور گفت: گندم باید حداقل شش ماه در انبار‌ها بماند و بعد تبدیل به آرد و پخته شود تا کیفیت نان مناسب باشد. معمولا گندمی که تازه برداشت می‌شود به دلیل درصد رطوبتی که دارد، خاصیت نانوایی آن پایین می‌آید. به علت کمبود گندم در کشور، گندمی گه امروز خریداری می‌شود، بعد از بیست روز وارد گرمخانه‌های آرد شده و تبدیل به آرد می‌شود تا به نانوایی‌ها برسد؛ لذا به این دلیل، کیفیت نان در کشور افت کرده است.

محمودزاده افزود: این که کیفیت نان بستگی به تازگی گندم دارد این یک موضوع علمی است و در حال حاضر هم به دلیل عدم ذخیره سازی کافی در سیلو‌های کشور، این مشکل پیش آمده است.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی ادامه داد: هم از لحاظ واردات گندم واردات ضعیفی داشتیم، هم اینکه گندم تولیدی ما این قدر نیست که در انبار‌ها به اندازه کافی ذخیره کنیم و بعد از یک مدت بیشتری نگه داریم و سپس در اختیار نانوا‌ها قرار دهیم. بنابراین، چنین مشکل در سال جاری وجود دارد.   کمبود 10 میلیون تنی گندم در کشور محمودزاده در خصوص میزان نیاز گندم در کشور و موجودی فعلی آن، اظهار کرد: گندمی که برای نان مردم در کشور نیاز داریم، بین ۱۱ تا ۱۱.۵ میلیون تن در سال است و با درنظر گرفتن مصرف دام و طیور و قنادی‌ها و. حدودا بین ۱۳ تا ۱۴ میلیون تن گندم نیاز داریم. در حال حاضر بر اساس آماری که وجود دارد و میزان بارندگی که داشتیم واز بین رفتن مقدار زیادی از اراضی گندم دیم، حداکثر حدود ۴ میلیون تن خرید خواهیم داشت.

وی افزود: فاصله خرید تا میزان نیاز کشور، ۱۰ میلیون تن است. یعنی ما برای همه مصارف دام و طیور و نانوایی و. کمبود خواهیم داشت و مجبور به واردات هستیم. در حال حاضر قیمت گندم وارداتی باقیمت دلار فعلی، بالغ بر ۱۰ هزار تومان است؛ یعنی دولت باید ده میلیون تن را با قیمت هر کیلو ۱۰ هزار تومان وارد و در انبار‌ها ذخیره کند و به مرور با گندم داخلی آن را تبدیل به آرد کرده و به نانوایی‌ها بدهد.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی تاکید کرد: برای اینکه جلوی نگرانی مردم بابت کیفیت گرفته شود، دولت باید به واردات شدت بدهد و امسال چاره‌ای جز واردات ندارد؛ چون اولا بارندگی نداشتیم و میزان تولید کاهش پیداکرده و دوم هم اینکه قیمت خرید تضمینی توسط دولت مناسب نبود.   تفاوت نظر دولت یازدهم و مجلس بر سر قیمت خرید تضمینی گندم محمودزاده درباره تفاوت نظر دولت و مجلس در تعیین قیمت خرید تضمینی گندم، اظهار کرد: دولت خیلی مقاومت کرد، نظر مجلس حدود ۷ هزار تومان بود، اما دولت آن را به ۵ تومان رساند. قیمتش نسبت به گندم خارجی خیلی پایین است. یعنی گندم خارجی دو برابر گندم داخلی است

وی افزود: دولت این میزان گندم را باید سریع وارد کنند و اگر ما بخواهیم فقط برای مصرف روزانه واردات داشته باشیم، مجبوریم گندم تازه وارد کنیم که روی کیفیت نان‌ها تاثیر گذار است؛ بنابراین برای اینکه کیفیت نانوایی‌ها افزایش پیدا کند و گندم‌ها مقداری در سیلو‌ها ذخیره شده باشند بعد به مصرف نانوایی‌ها برسند، باید واردات گندم را سریع انجام دهیم و هنگان تبدیل به آرد با گندم داخلی مخلوط کنیم

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس تاکید کرد: دولت باید از حالا که اوج برداشت گندم داخلی است واردات را سرعت ببخشد و به گندم‌های داخلی اضافه کند و در انبار‌ها ذخیره کند.   ذخیره استراتژیک برخی کالاهای اساسی در بعضی استان‌ها به 12 روز رسیده است محمودزاده با انتقاد از میزان ذخیره استراتژیک گندم در برخی استان‌های کشور، تاکید کرد: باید ذخیره استراتژیک ما حداقل شش ماه به بالا باشد. یعنی کالا‌های اساسی را باید بالای شش ماه در انبار‌ها ذخیره داشته باشیم، نه ۱۲، ۱۸ و ۲۵ روز. دولت باید ذخیره استراتژیک محصولات را افزایش دهد که اگر در آینده نتوانستیم واردات را انجام دهیم، بتوانیم از انبار‌های خودمان استفاده کنیم.

وی افزود: دولت نگران پرداخت حق انبارداری سیلو‌ها در صورت واردات است؛ یعنی حق انبارداری باعث شده تا دولت برای واردات گندم به کشور، دچار کندی باشد. در صورتی که ما انتظار داریم به خاطر هزینه‌های انبارداری یک مسئله بسیار مهم و حیاتی که ذخایر گندم کشور و قوت مردم است، زیر سوال نرود.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: ما به اندازه کافی و خیلی بیشتر از این نیاز کشور، ظرفیت سیلو داریم. در حال حاضر حدود ۱۹ تا ۲۰ میلیون تن ظرفیت سیلو‌های گندم است و دولت می‌تواند تمام این‌ها را به سرعت و به اندازه کافی از گندم داخلی و گندم وارداتی پر کند و دغدغه مردم و نانوایان را برطرف کند.
پایان پیام// برچسب ها: گندم ، ذخیره استراتژیک ، جلال محمودزاده لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000OoG

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: گندم ذخیره استراتژیک جلال محمودزاده نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس ذخیره استراتژیک تبدیل به آرد انبار ها حال حاضر گندم داخلی نیاز داریم نانوایی ها دام و طیور کیفیت نان میلیون تن سیلو ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۸۸۴۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸۵۰ هزار تن ظرفیت ذخیره‌سازی گندم در سیلوهای لرستان داریم

به گزارش خبرنگار مهر، حجت اله بیرانوند امروز پنج‌شنبه در همایش ملی گندم، آرد و نان، اظهار داشت: ظرفیت ذخیره‌سازی گندم در سیلوها و انبارهای مکانیزه استان بیش از ۸۵۰ هزار تن است.

وی عنوان کرد: در استان ۱۳ کارخانه آرد داریم که میزان ظرفیت آنها نیز بالای ۷۰۰ هزار تن است و این میزان بیش از دونیم برابر نیاز استان است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی لرستان، ادامه داد: در سطح شهرها و روستاهای استان حدود دو هزار واحد نانوایی داریم.

بیرانوند با تأکید بر اینکه ما تلاش کرده‌ایم که آرد موردنیاز استان از همین کارخانه‌های آرد داخل استان تأمین کنیم، افزود: اجازه ورود آرد به استان را نداده‌ایم.

کد خبر 6082174

دیگر خبرها

  • کیفیت «گندم» کشور در سطح جهانی است
  • ۸۵۰ هزار تن ظرفیت ذخیره‌سازی گندم در سیلوهای لرستان داریم
  • حقوق کارکنان دولت در سال جاری چند درصد زیاد شد ؟
  • افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان دولت در سال جاری
  • تولید و ذخیره سازی ۴۳ هزار تن بذر گندم در گلستان
  • توجه ویژه به قیمت گندم از انتظارات کشاورزان گلستانی است
  • شمار قربانیان سیل در افغانستان به 66 نفر رسید
  • افزایش شمار جان‌باختگان سیل در افغانستان به بیش از ۷۰ نفر
  • پیش‌بینی تولید ۱۴ میلیون تن گندم در کشور
  • کاهش صادرات افغانستان در ماه حوت