Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-23@11:20:25 GMT

شکل‌گیری موج ششم کرونا بعید نیست

تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۸۸۵۵۷

شکل‌گیری موج ششم کرونا بعید نیست

نه‌تنها افزایش رعایت‌ها را نداشتیم بلکه شاهد کاهش آن در جامعه نیز بوده‌ایم. تا زمانی که این شرایط حاکم باشد روند بیماری را به همین شکل خواهیم داشت و ممکن است حتی موج ششم کرونا را هم تجربه کنیم.

به گزارش مشرق، مسعود یونسیان اپیدمیولوژیست طی یادداشتی در روزنامه جام جم نوشت:

درباره این که چه زمانی به قله پیک پنجم کرونا در کشورمان می‌رسیم و از چه زمانی به بعد سیر نزولی در ابتلاها و مرگ را تجربه می‌کنیم، افراد زیادی کنجکاوی می‌کنند ولی واقعیت این است برای این سؤال پاسخ روشنی وجود ندارد چون این موضوع قابل پیش‌بینی نیست و تا اتفاقات روی ندهد و وضعیت روز به روز را با گذشته مقایسه نکنیم، نمی‌توانیم بگوییم آیا به قله موج پنجم رسیده‌ایم یا نه.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید: چند درصد مردم ایران به کرونا مبتلا شدند؟

در موج پنجم کرونا ما با ویروس دلتا درگیر هستیم. این ویروس۶۰‌درصد بیشتر از واریانت آلفا که ویروس غالب در موج چهارم بود قدرت سرایت‌پذیری دارد که ویروس آلفا یا انگلیسی نیز حدود ۶۰‌درصد بیشتر از ویروس اولیه که ویروس ووهان بود، قابلیت سرایت‌پذیری داشت. به این ترتیب چنین نتیجه می‌گیریم که قدرت سرایت ویروس دلتا ۵/۲ تا سه برابر ویروس ووهان است که معنی آن این است اگر رفتارمان مثل سابق باشد باید سه برابر ابتلای بیشتر را انتظار داشته باشیم؛ مگر این که اقدامات خودمان را سه برابر سختگیرانه کرده باشیم یا این که با روش‌های دیگر بخش بزرگی از جامعه را ایمن کرده باشیم.

البته عامل دیگری هم وجود دارد یعنی نسبت افرادی که قبلا مبتلا یا توسط واکسن مصون شده‌اند. در کشور ما هنوز سهم قابل ملاحظه‌ای از جامعه توسط واکسن از بیماری کرونا مصون نشده‌اند ولی براساس مطالعات سرولوژیکی که در کشور و نیز دیگر کشورهای دنیا انجام شده، تخمین زده می‌شود که بیش از ۵۰ درصد افراد جامعه تاکنون به ویروس کرونا آلوده شده (اعم از با علامت و بدون علامت) و از آنجا که اکثر کسانی که آلوده شده‌اند نسبت به بیماری کرونا لااقل مصونیت گذرا پیدا می‌کنند، دور از انتظار نیست اگر کمتر از نیمی از افراد جامعه را نسبت به ویروس کرونا مصون بدانیم.

البته باید در نظر داشت که واریانت‌های جدید ممکن است در برابر پادتن تشکیل شده علیه واریانت‌های قدیمی تا حدودی مقاوم باشند. در مجموع می‌توان چنین نتیجه گرفت که قدرت سرایت‌پذیری ۵/۲ تا سه برابری واریانت هندی (دلتا) به میزان یک برابر با مصونیت حاصل از ابتلای قبلی جبران شده و می‌توانیم قدرت سرایت‌پذیری ویروس دلتا را حدود ۱/۵ برابر بدانیم (چرا که مصونیت نسبی افرادی که قبلا به این بیماری مبتلا شده‌اند قدرت سرایت‌پذیری سه برابری را تقریبا نصف می‌کند). با این حال اما ویروس دلتا در کشورمان همچنان ۵/۱ برابر بیشتر از ویروس ووهان قابلیت سرایت دارد.

با این وصف اگر می‌خواهیم موج کرونا درکشورمان صعودی نباشد و اپیدمی را نبینیم یا اگر در اپیدمی قرار گرفتیم موج بیماری افقی باشد، باید اقداماتی مثل استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی و پرهیز از حضور در تجمعات و فضاهای بسته و شستن دست‌ها را ۵/۱ برابر بیشتر کنیم. اما متاسفانه این وضع برعکس شد به طوری که نه‌تنها افزایش رعایت‌ها را نداشتیم بلکه شاهد کاهش آن در جامعه نیز بوده‌ایم.

تقریبا همه فروشگاه‌ها و اماکن عمومی باز است و مردم با خیال راحت مسافرت می‌روند و در هر تجمعی شرکت می‌کنند و به نظر می‌رسد مسؤولان هم فقط گلایه می‌کنند و رفتار بازدارنده و پیشگیرانه جدی غیر از جریمه خودروهای سواری که قصد خروج از شهرها را دارند، شاهد نیستیم.

تا زمانی که این شرایط حاکم باشد روند بیماری را به همین شکل خواهیم داشت و ممکن است حتی موج ششم کرونا را هم تجربه کنیم.

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا تحولات افغانستان المپیک توکیو بیماری اپیدمی سلامت ویروس کرونا آمار مبتلایان به کرونا قدرت سرایت پذیری ویروس دلتا سه برابر شده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۸۸۵۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمک‌های جدید آمریکا بعید است که سرنوشت کی‌یف را به طور اساسی تغییر دهد

روزنامه وال استریت ژورنال با اشاره به تصویب بیش از ۶۰ میلیارد دلار کمک نظامی به اوکراین در مجلس نمایندگان آمریکا و پیشنهاد اختصاص اموال مسدود شده روسیه به اوکراین نوشت: این کمک‌ها بعید است که سرنوشت کی یف را به طور اساسی تغییر دهد و مشکل اصلی نیرو‌های مسلح اوکراین که کمبود پرسنل است را حل نمی‌کند.

این روزنامه «وضعیت دشوار اوکراین در میدان نبرد و موفقیت‌های بدست آمده توسط نیرو‌های روسی در ماه‌های اخیر» را توجیه کرد و ادامه داد: «کمک در بهترین حالت این پتانسیل را دارد که به اوکراین در جلوگیری از حملات بی امان روسیه و حفظ قلمرو کمک کند، و به طور بالقوه به کی یف اجازه می‌دهد تا نیرو‌های روسیه را تا زمانی که متحدان اروپایی بتوانند در سال آینده کمک بیشتری ارائه کنند، به بند بکشد!»

در عین حال، کمک‌های جدید ایالات متحده ممکن است روس‌ها را مجبور به حمله سریع‌تر از آنچه برنامه ریزی کرده بودند، کند. اوکراین با استفاده از گلوله‌هایی که قبلاً ذخیره شده بودند، می‌تواند با اطمینان بیشتری این حملات را دفع کند.

وال استریت ژورنال می‌افزاید: «با این حال، افزایش تدارکات نظامی نمی‌تواند به اوکراین در حل مشکلات دیگر، مانند کمبود پرسنل کمک کند».

یادآور می‌شود روز شنبه، ۲۰ آوریل، مجلس نمایندگان آمریکا پروژه‌هایی را در مورد کمک‌های اضافی به اوکراین (کی یف باید تقریبا ۶۱ میلیارد دلار دریافت کند)، اسرائیل و تایوان، و همچنین مصادره دارایی‌های مسدود شده روسیه را تصویب کرد. سنا ممکن است این لوایح را در اوایل روز سه شنبه ۲۳ آوریل بررسی کند.

در همین حال، کرملین با دزدی نامیدن این اقدام، قبلاً هشدار داده بود که ایالات متحده باید برای مصادره دارایی‌های مسدود شده روسیه پاسخگو باشد.

پس از شروع جنگ اوکراین، غرب تقریبا نیمی از ذخایر ارزی روسیه به ارزش حدود ۳۰۰ میلیارد یورو را مسدود کرد. در ماه مارس، کمیسیون اروپا موافقت کرد که سود و درآمد حاصل از دارایی‌های مسدود شده فدراسیون روسیه را به کی یف منتقل کند و آنها را صرف خرید تسلیحات و حمایت از صنعت نظامی اوکراین کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • علی دایی؟ فکرش را هم نکنید!
  • آتش نشانان آتش‌سوزی مهیب در یک مجتمع مسکونی را مهار کردند
  • اشتغالزایی در آذربایجان شرقی ۱.۳۱ برابر بیشتر از تعهد انجام شد
  • نابودگر دیوید تیلور را بیشتر بشناسید
  • کمک‌های جدید آمریکا بعید است که سرنوشت کی‌یف را به طور اساسی تغییر دهد
  • سپاه پاسداران در عرصه سلامت گره‌گشا است/ دوران شیوع کرونا جلوه‌ای از خدمت‌رسانی به مردم
  • سپاه پاسداران در عرصه سلامت گره‌گشا است / دوران کرونا جلوه‌ای از خدمت‌رسانی به مردم
  • عکس| نابودگر دیوید تیلور را بیشتر بشناسید
  • قاتل دیوید تیلور را بیشتر بشناسید
  • آنچلوتی: نمایش‌مان مقابل سیتی؟ ندیدم هواداری ناراحت باشد!