Web Analytics Made Easy - Statcounter

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی، گفت: حدود ۸۵ درصد از نیاز کشور یعنی روغن و کنجاله که برای دام و طیور است از خارج از کشور وارد می‌شود که یکی از دلایل مشکل اساسی وابستگی ما به خارج از کشور مصرف بیش‌ از اندازه روغن است.

علیرضا مهاجر در گفت‌وگو با میزان، درباره موانع تولید دانه‌های روغنی کلزا، گفت: دانه‌های روغنی در کشور یکی از محصولاتی است که بیشترین وابستگی را به خارج از کشور داریم به علت اینکه روغن را در سبد کالای اساسی گذاشتیم و با ارز دولتی وارد می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی، گفت: دانه‌های روغنی را با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومان وارد کشور می‌کنیم درصورتی‌که تولید این دانه در داخل کشور با ارز  ۴ هزارو ۲۰۰ تومان امکان‌پذیر نیست، زیرا همه عوامل تولید با ارز آزاد محاسبه می‌شود و ترجیحاً کارخانه‌دار از خارج دانه روغنی وارد می‌کند، چون به‌صرفه‌تر است و کشاورز هم دیگر تولید نمی‌کند.

وی افزود: بعضی سال‌ها دولت با پرداخت یارانه به تولید داخل کمک کرده تا مقداری از تولید را جبران کند، ولی بازهم به علت اختلاف زیاد امکان جبران نیست به همین دلیل نتوانست نیاز کشور را در داخل تأمین کنیم.

مهاجر بیان کرد: مانع دوم تولید بحث مصرف است روغن را نسبت به متوسط جهانی زیاد مصرف می‌کنیم که عوارض بهداشتی نیز دارد و رسانه‌ها به دلیل اینکه روغن درآمد بالایی دارد تبلیغات گسترده می‌کنند و هرروز میزان مصرف افزایش پیدا می‌کند که با افزایش میزان سرانه، واردات نیز افزایش پیدا می‌کند.


مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی گفت: یکی از دلایل مشکل اساسی وابستگی ما به خارج از کشور مصرف بیش‌ازاندازه روغن است که برای سلامتی ضرر دارد.

وی اظهار کرد: مانع سوم این است که کشور ایران کم آب است و اکثر محصولات دانه‌های روغنی به‌استثناء کلزا و بقیه در تابستان کشت می‌شوند که نیاز به آب‌دارند به‌عنوان‌مثال سویا در تابستان باید کاشته شود تا کنجاله برای دام و طیور تأمین شود و قیمت سویا ۱۲ هزارو ۵۰۰ تومان شده، اما همزمان قیمت برنج از ۲۵ هزار تومان به ۳۰ الی ۴۰ هزار تومان رسیده است و زارع ترجیح می‌دهد به‌جای کشت دانه‌های روغنی برنج بکارد؛ لذا اگر بتوانیم تعادلی در قیمت ایجاد کنیم و محصولاتی که کم آب‌تر هستند مثل کنجد را در داخل کشور توسعه دهیم قسمت زیادی از نیاز کشور را در داخل تأمین کرده‌ایم.

مهاجر درباره میزان تولید و برداشت کلزا گفت: هم‌اکنون حدود ۲۶۰ هزار تُن کلزا تولیدشده که حدود ۵۴ هزار تُن توسط دولت و بخش خصوصی خریداری‌شده است و بیش از ۹۵ درصد پول کشاورزان را پرداخت کرده‌ایم در انتهای برداشت کلزا هستیم سویا ۲۳ هزار هکتار کشت‌شده و کنجد را نیز حدود ۲۵ هزار هکتار کشت کرده‌ایم آفتابگردان نیز حدود ۳۰ هزار هکتار شده است و همچنان این کشت‌ها ادامه دارد.

وی در خصوص اینکه در حال حاضر واردات صورت می‌گیرد گفت: حدود ۸۵ درصد از نیاز کشور یعنی روغن و کنجاله که برای دام و طیور است از خارج از کشور وارد می‌شود.

مهاجر درباره اینکه چه میزان اعتبار برای دانه‌های روغنی اختصاص داده‌شده افزود: امسال حدود ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای دانه‌های روغنی در نظر گرفتند که قسمتی به‌صورت تملک دارایی و قسمت به‌صورت جاری است.


وی در خصوص اینکه خوزستان دچار تنش آبی شده و برای رفع مشکلات کشت چه تغییر و تحولات باید در ساختار کشاورزی صورت گیرد، گفت: در خوزستان به‌جای برنج که سال گذشته ۲۵۰ هزار هکتار کشت شد و امسال نیز ۷۰ هزار هکتار برنج کشت‌شده است باید محصول دیگری با مصرف آب کمتری کشت کنند، زیرا محصول برنج مختص به استان مازندران و گیلان است و آب فراوانی نیاز دارد در صورتی که آب خوزستان باید صرف محصولات اساسی شود، اما به علت اینکه قیمت برنج افزایش پیداکرده نمی‌شود کشاورزان را به‌زور به کشت محصولی اجبار کرد و دولت اقدامی نکرده تا الگوی کشور را اجباری کند هر محصولی که در بازار گران‌تر باشد همان محصول را می‌کارند.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی گفت: اگر بخواهیم شرایط را تغییر دهیم باید الگوی کشت را اجباری کنیم و کنجد که کم‌مصرف‌ترین محصول است را برای کشت سیاست‌گذاری کنیم تا کشور را از واردات تااندازه‌ای زیاد نجات دهیم.

 

بیشتر بخوانید: ۹۰ درصد مطالبات کلزاکاران تا پایان خرداد پرداخت‌شده است/ وابستگی در حوزه روغن، دانه‌های روغنی و کنجاله دام و طیور مشکل اساسی است  

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار اقتصادی دانه های روغنی کلزا الگوی کشت

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اخبار اقتصادی دانه های روغنی کلزا الگوی کشت روغنی وزارت جهاد کشاورزی دانه های روغنی نیاز کشور خارج از کشور دام و طیور مجری طرح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۹۰۳۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸۰ درصد گندم خوزستان آماده برداشت

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، مجید نبی‌پور با بیان اینکه استان خوزستان پارسال در تولید گندم رتبه اول کشور را کسب کرده و در تولید کلزا نیز جزو رتبه‌های نخست کشور بوده است، گفت: در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳، ۷۵۴ هزار هکتار از اراضی استان به کشت گندم اختصاص یافته که از این میزان ۵۳۵ هزار هکتار، کشت گندم آبی و ۲۱۹ هزار هکتار کشت گندم دیم بوده است.

وی افزود: برداشت گندم از ۲۰ فروردین ماه در برخی شهرستان‌های استان آغاز شده و با توجه به اینکه ۲۰ تا ۲۵ درجه تفاوت دما از شمال تا جنوب خوزستان وجود دارد، زمان رسیدگی و برداشت نیز متفاوت است.

نبی پور ادامه داد: جشن برداشت اولین خوشه‌های طلایی گندم در جنوب استان و هندیجان برگزار شد و در مناطق شمالی مانند دزفول، اندیمشک، باغملک و دهدز نیز برداشت دیرتر انجام می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اضافه کرد: حدود ۸۰ درصد گندم خوزستان در حال حاضر آماده برداشت است و ۲۰ درصد بقیه مربوط به شهر‌های شمالی حدود ۲ هفته آینده برداشت خواهد شد.


وی می‌گوید: ۳ هزار کمباین برداشت گندم خوزستان را برعهده دارند که از این میزان ۶۰۰ کمباین از استان و بقیه از استان‌های فارس، کرمانشاه، لرستان، خراسان و اصفهان هستند.

نبی پور به افزایش ۱۰۰ هزار هکتاری کشت گندم اشاره کرد و افزود: به علت نبود بارندگی در آبان و آذرماه سال گذشته گندم‌های دیم استان از بین رفتند، زیرا تا ۲۵ اسفند ۲۱۵ میلیمتر و از ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین ماه حدود ۱۰۰ میلیمتر بارندگی ثبت شد که تاثیر کمی بر کشاورزی داشت.

دیگر خبرها

  • پیش بینی برداشت پنج هزار تن دانه روغنی کلزا در شوشتر
  • پیش بینی برداشت پنج هزارتن دانه روغنی کلزا در شوشتر
  • توجه به گسترش کشاورزی دانش‌بنیان، زمینه صادرات مازاد نیاز داخلی را فراهم می‌کند
  • دو برابر شدن کشت دانه روغنی کلزا در میاندوآب
  • کشت دانه‌روغنی‌کلزا در میاندوآب ۲ برابر شد
  • ممنوعیت تغییر کاربری اراضی حاصلخیز کشاورزی
  • ۸۰ درصد گندم خوزستان آماده برداشت
  • واردات ۸۰۰ میلیون دلاری قطعات موتورسیکلت با رشد ۴۰ درصدی
  • خبر تازه وزیر کار درباره ادامه‌ طرح ویژه کالابرگ الکترونیکی
  • استقبال ۹۰ درصدی از کالابرگ الکترونیکی