Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-19@03:44:42 GMT

موزه باستان شناسی یاسوج پس از ۱۴ سال انتظار افتتاح شد

تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۹۱۴۵۲

موزه باستان شناسی یاسوج پس از ۱۴ سال انتظار افتتاح شد

به گزارش ایرنا، استاندار کهگیلویه و بویراحمد در حاشیه این مراسم اظهار داشت: ساختمان این موزه تا سال ۹۸ حدود ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشت که با تلاش های صورت گرفته تا پایان دولت تدبیر و امید به سرانجام رسید .

حسین کلانتری افزود: موزه باستان شناسی یاسوج با معرفی قدمت تاریخی و تمدن باستانی منطقه ،سبب رونق گردشگری و توسعه این صنعت در استان خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نماینده مردم بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی نیز تاکید کرد: ساخت موزه یاسوج سال ۸۶ شروع شد اما در سال جاری به بهره‌برداری رسید و طولانی شدن روند احداث این طرح رضایت بخش نبوده است.

مهدی روشنفکر عنوان کرد: موزه یاسوج  در زمینی با زیربنای ۲ هزار و ۷۵۰ متر مربع زیربنا و ۱۱ هزار متر مربع مساحت ساخته شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: فاز نخست موزه یاسوج با ۱۴ میلیارد تومان اعتبار احداث و هم اینک به بهره برداری رسید.

مجید صفایی افزود: این پروژه در پنج طبقه شامل سالن نمایشگاه دائم، نمایشگاه موقت و سالن اجتماعات، آزمایشگاه و کارگاه مرمت، چاپخانه ،کتابخانه و رستوران احداث شده است.

وی عنوان کرد: مساحت سالن نمایش موزه ۶۰۰ مترمربع است و سه هزار شی تاریخی و موزه‌ای کهگیلویه و بویراحمد در این سالن به نمایش گذاشته می‌شود.

پیش از این ، ۳۱۰ شیء تاریخی از سه هزار و ۵۰۰ قطعه آثار تاریخی این استان در مکانی به مساحت۱۵۰ متر مربع نگهداری می شد.

در موزه یاسوج اشیای فلزی شامل انواع ظروف فلزی، کاسه،جام و گلدان،ابزار آلات جنگی مانند خنجر، شمشیر، پیکان و ابزار آلات تزئینی مانند مهره‌ها، گوشواره ها، حلقه ها و النگوها، همچنین سکه های دوران ساسانی و متعلق به پادشاهانی چون خسرو دوم و سکه‌های دوره الیمایی و چند مهره از دوره ساسانی نگهداری می شود.

یکی از برجسته ترین اشیائی که در موزه یاسوج نگهداری می‌شود قطعه‌ای از نقش برجسته شاپور اول ساسانی است که برروی سنگ حفاری شده است.

در موزه یاسوج همچنین اشیایی از دوره اسلامی شامل سکه های اوایل اسلام، سکه های عهد صفوی و قجری،ظروف چینی آبی و سفید و اشیای دیگر چون خنجر و باروت به چشم می خورد.

این موزه از یک بخش باستان شناسی نیز تشکیل شده است و اشیای به نمایش درآمده در آن بیشتر در کاوش‌های باستان شناختی از دست قاچاقچیان اشیای عتیقه کشف شده و شامل سه دوره باستان شناسی پیش از تاریخ ،دوره تاریخی و دوره اسلامی است.

استان کهگیلویه و بویراحمد متشکل از هشت شهرستان ، ۱۷ شهر و یک هزار و ۷۰۰ روستای دارای سکنه با جمعیت ۷۲۰ هزار نفر در جنوب غربی کشور قرار دارد.

کهگیلویه و بویراحمد با بیش از ۱۶ هزار کیلومتر مربع وسعت بین استان‌های فارس، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، اصفهان و خوزستان واقع شده است.

این استان دارای دو منطقه سردسیری و گرمسیری است.شهرستان‌های بویراحمد و دنا در منطقه سردسیری قرار گرفته‌اند و شهرستان‌های گچساران، باشت، چرام، کهگیلویه، لنده و بهمئی هم در منطقه گرمسیری واقع شده‌اند.

افزون بر ۲ هزار و ۶۰۰ اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.

برچسب‌ها کهگیلویه و بویراحمد میراث فرهنگی یاسوج

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کهگیلویه و بویراحمد میراث فرهنگی یاسوج کهگیلویه و بویراحمد میراث فرهنگی یاسوج کهگیلویه و بویراحمد باستان شناسی موزه یاسوج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۹۱۴۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موزه مردم‌شناسی سرعین افتتاح شد

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل در آئین افتتاح موزه مردم شناسی شهرستان گردشگرپذیر سرعین گفت: این موزه به صورت آزمایشی جمع آوری شده و آثار موجود این مجموعه در حوزه مردم‌شناسی است.

علیرضا دباغ عبداللهی افزود: این مجموعه از کیفیت بسیار مطلوبی برخوردار است و برای بازدیدکنندگان جذابیت خوبی دارد.

او ادامه داد: این مجموعه توسط داریوش فیاضی جمع‌آوری شده است و اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اردبیل با صدور مجوز‌های لازم و ارائه مشوق‌ها از وی حمایت خواهد کرد.

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل افزود: مجموعه‌داری خصوصی و ایجاد موزه‌های بخش خصوصی مورد حمایت اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل است و حمایت‌های لازم از علاقه‌مندان به این حوزه انجام می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • بازدید استاندار از ایستگاه استقبال از مسافران نوروزی در پایگاه میراث جهانی شهر سوخته
  • موزه مردم‌شناسی سرعین افتتاح شد
  • موزه باستان شناسی عمارت مفخم بازگشایی شد
  • بارش‌های شدید پایان سال در شش منطقه کهگیلویه و بویراحمد
  • موزه باستان‌شناسی ارومیه آماده بازدید مسافران نوروزی
  • اجرای بیش از ۳۰ میلیارد تومان پروژه در فرودگاه یاسوج
  • بستری ۲کودک بر روی یک تخت/ پاسخ رئیس بیمارستان امام سجاد(ع) یاسوج
  • قاتل خاموش در یاسوج جان ۲ نفر را گرفت
  • ادامه ناپایداری های جوی کهگیلویه و بویراحمد تا روز یکشنبه
  • مسمومیت با مونوکسید کربن جان ۲ نفر را در یاسوج گرفت ‌