Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-03-29@13:31:08 GMT

گذر از خشکسالی با انسداد چاه‌های غیرمجاز‌

تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۹۱۴۶۵

گذر از خشکسالی با انسداد چاه‌های غیرمجاز‌

گروه استان‌ها_ وجود ۲۹ هزار حلقه چاه غیرمجاز در استان فارس سالانه خسارت جبران‌ناپذیری به منابع آبی استان وارد و آثار خشکسالی را تشدید می‌کند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، دوم مردادماه امسال مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس اعلام کرد که امسال با 166 میلی متر بارندگی، 46 درصد کمتر از متوسط سالانه، بارندگی داشتیم و یکی از سخت‌ترین شرایط 50 سال اخیر از لحاظ خشکسالی در این استان رقم خورده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس هم ششم تیرماه سال جاری با اعلام اینکه فارس متاثرترین استان در مجموعه آسیب‌های خشکسالی در سطح کشور بوده است، گفت: همه جوامع تولیدکنندگان اعم از زراعی، باغی، طیور و زنبور عسل درگیر این موضوع هستند.

کاهش بارندگی و بروز پدیده خشکسالی در سال‌های اخیر لزوم توجه به منابع آبی و جلوگیری از مصرف غیر قانونی منابع زیرزمینی را بیش از گذشته مطرح کرده است.

وجود بی شمار چاه‌های غیرمجاز در استان در کنار کاهش بارش‌ها از مهمترین عوامل کاهش آب‌های زیرزمینی است؛ به طوری که حفر چاه‌های غیرمجاز کشاورزی؛ خسارات زیادی رابه بخش کشاورزی که 90 درصد اقتصاد استان را شامل می‌شود، شده است.

هر چند در سال‌های اخیر برخورد‌هایی درجهت جلوگیری از حفر چاه‌های غیر مجاز و انسداد آن‌ها در شهرستان‌های استان شده، اما برای ازبین رفتن کامل این معضل باید دستگاه‌های مربوطه باحساسیت و قاطعیت وارد عمل شوند.

خشکسالی عملکرد کشاورزی استان تهران را 20 درصد کاهش داد95.7 درصد مساحت استان فارس تحت تاثیر خشکسالی قرار داردخشکسالی حیات‌وحش استان ایلام را تهدید می‌کند/ دوستداران طبیعت برای حفظ گونه‌های جانوری وارد عمل شدند

در همین راستا علی اکبر بازیار مدیر دفتر حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای فارس از انسداد 168 حلقه چاه غیرمجاز در چهار ماهه نخست امسال گروه‌های گشت و بازرسی آب منطقه‌ای استان خبر داد و گفت: پر کردن این چاه‌ها با هماهنگی دستگاه قضایی و همکاری نیروی انتظامی انجام شده است.

وی بیان می‌کند که با انسداد این تعداد حلقه چاه غیرمجاز در حدود 2 و سه دهم میلیون مترمکعب آب در حجم سفره‌های زیرزمینی استان صرفه جویی شده است.

بازیار با ابراز تاسف از وجود بیش از 29 هزار حلقه چاه غیرمجاز در استان فارس ابراز کرد: این چاه‌ها سالانه در حال مکیدن میلیون‌ها مترمکعب از آب‌های زیرزمینی استان هستند. چاه‌های غیر مجاز در نوبت پُر شدن قرار دارند و با اجرای طرح تعادل بخشی منابع آب همه چاه‌های غیر مجاز پر می‌شوند.

مدیر دفتر حفاظت و بهره‌برداری منابع آب‌های زیر زمینی شرکت آب منطقه‌ای فارس تاکید کرد: حفر و فعالیت چاه غیرمجاز جرم محسوب می‌شود و حفاران با برخورد‌های جدی دستگاه قضایی روبرو می‌شوند.

به گزارش تسنیم منابع آبی یکی از منابع مهم هر کشوری است و حفاظت از آن‌ها عزم ملی را می‌طلبد. در شرایط ویژه اقلیمی که قرار داریم انسداد چاه‌های غیرمجاز علاوه بر منفعت عمومی موجب صرفه جویی در منابع آبی و کمک به صنعت کشاورزی استان در سال‌هایی که قرار است با خشکسالی دست وپنجه نرم کنیم، خواهد بود.

انتهای پیام/424/ش

 

منبع: تسنیم

کلیدواژه: حلقه چاه غیرمجاز چاه های غیرمجاز چاه های غیر آب منطقه ای استان فارس منابع آبی منابع آب چاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۹۱۴۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخریب ۲۴ بنای غیرمجاز در اراضی کشاورزی استان قزوین

مدیر امور اراضی استان قزوین از تخریب ۲۴ بنای غیرمجاز ساخته‌شده در اراضی کشاورزی این استان خبر داد.

مهدی رحمان‌دوست در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در قزوین از تخریب ۲۴ بنای غیرمجاز ساخته‌شده در اراضی کشاورزی این استان خبر داد و اظهار کرد: در در راستای جلوگیری از تغییر کاربری‌های غیرمجاز و اجرای تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها ۲۴ بنای غیرمجاز ساخته‌شده در اراضی کشاورزی واقع در سه شهرستان البرز، بویین‌زهرا و تاکستان به مساحت ۲۱ هزار و ۳۰۰ متر مربع تخریب شدند.

وی با اشاره به تخریب ۱۰ ابنیه غیرمجاز در اراضی کشاورزی شهرستان البرز افزود: با تخریب این بناهای غیرمجاز بالغ بر ۱۱۰۰۰ مترمربع از اراضی کشاورزی این شهرستان آزاد و به چرخه تولید بازگشت؛ این بناهای غیرمجاز شامل دیوار و فنس‌کشی، محوطه‌سازی و گودبرداری بوده که با حضور نماینده دادستان، یگان حفاظت اراضی کشاورزی، امور اراضی، نیروی انتظامی و عوامل راهداری و اداره امور اراضی شهرستان اجرا شده است.

مدیر امور اراضی استان قزوین با بیان اینکه قلع و قمع ۷ بنای غیرمجاز را هم در زمین‌های کشاورزی شهرستان بویین‌زهرا داشتیم، اضافه کرد: با تخریب این بناهای غیرمجاز بالغ بر ۲۸۰۰ مترمربع از اراضی کشاورزی اراضی حسن‌آباد و صالح‌آباد این شهرستان آزاد و به چرخه تولید بازگشت.

رحمان‌دوست ادامه داد: این بناهای غیرمجاز شامل اتاقک، دیوارکشی، استخر، پی‌کنی و دپوی مصالح بوده که با حضور نماینده دادستان، یگان حفاظت اراضی کشاورزی، امور اراضی، نیروی انتظامی و عوامل شهرداری اجرا شده است.

وی یادآور شد: یک مورد از اجراها خبر سامانه‌ای ۱۳۱ بود که مشارکت مردمی در اطلاع رسانی تغیبرکاربری‌های غیر مجاز را بسیار مؤثر نشان می‌دهد. در مجموع با اجرای این موارد از ابتدای تعطیلات تا کنون، مجموع اجرای تبصره ۲ ماده ۱۰ شهرستان بویین زهرا به ۱۱ مورد رسید.

مدیر امور اراضی استان در ادامه هم به تخریب ۷ بنای غیرمجاز در اراضی کشاورزی شهرستان تاکستان اشاره کرد و گفت: با تخریب این بناهای غیرمجاز بالغ بر ۷۵۰۰ مترمربع از اراضی کشاورزی این شهرستان آزاد و به چرخه تولید بازگشت.

وی افزود: این بناهای غیرمجاز شامل دیوار و فنس کشی بوده که با حضور نماینده دادستان، یگان حفاظت اراضی کشاورزی، امور اراضی، نیروی انتظامی و عوامل شهرداری اجرا شده است.

کد خبر 739483

دیگر خبرها

  • علت آتش‌سوزی منابع طبیعی راین چه بود؟
  • استقرار یگان حفاظت منابع آبزیان در نوار ساحلی گیلان
  • ۱۶ مورد تغییر کاربری اراضی کشاورزی در استان سمنان شناسایی شد
  • قلع و قمع ۲۶ بنای غیرمجاز در اراضی کشاورزی شهرستان قزوین
  • بیش از ۱۲۷ مورد تغییر کاربری غیرمجاز در خوزستان شناسایی شد
  • قلع و قمع ۱۰ بنای غیرمجاز در شهرستان البرز
  • اعزام ۶۳ اکیپ گشت نوروزی برای حفاظت از اراضی کشاورزی قزوین
  • شناسایی ۱۲۷ مورد تغییر کاربری غیرمجاز در اراضی کشاورزی خوزستان
  • تخریب ۲۴ بنای غیرمجاز در اراضی کشاورزی استان قزوین
  • جلوگیری از اضافه برداشت ۲.۳ میلیون مترمکعب آب در خاتم و مروست