Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-03-19@07:51:25 GMT

مصرف آب و برق در حرم رضوی کاهش محسوس یافت

تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۹۱۶۲۷

مصرف آب و برق در حرم رضوی کاهش محسوس یافت

گروه استان‌ها-رئیس سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر رضوی از کاهش محسوس مصرف آب و برق در حرم منور رضوی خبر داد. - اخبار استانها -

محمدکاظم ملازم‌الحسینی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهدمقدس اظهار داشت: با توجه به لزوم صرفه‌جویی در مصرف انرژی به ویژه نیاز کشور به صرفه جویی در مصرف برق و همچنین در راستای اجرای امریه و تاکید تولیت آستان قدس رضوی، علاوه بر همراهی با مصوبات دولت نسبت به کاهش ساعت کاری کارکنان آستان قدس رضوی، سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر نیز اقدماتی را در دستور کار خود قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ملازم‌الحسینی افزود: این سازمان در چند مرحله دستورالعمل‌هایی مبنی بر صرفه‌جویی انرژی را به کارکنان و خادمان حرم مطهر ابلاغ کرده، همچنین با آموزش مستقیم به آن‌ها، گام‌‎های موثری در این راستا برداشته است. 

وی ادامه داد: علاوه بر آن، اقدامات علمی و عملی مختلفی نظیر تنظیم دمای فضاها در حد  26-25 درجه سانتی‌گراد و به تبع آن کاهش تعداد دستگاه‌های فعال سرمایشی، خاموش کردن نورهای تزئینی و بخشی از روشنایی قابل حذف در فضاهای مختلف حرم مطهر، جایگزینی لامپ‌های فلورسنت و کم مصرف قدیمی با نوع فوق کم مصرف(LED)، خاموش کردن روشنایی و پمپ آب نماها و... از دیگر  اقدامات در راستای صرفه‌جویی مصرف برق است.

رئیس سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر رضوی ادامه داد: با توجه به گستردگی و تنوع تاسیسات و زیرساخت‌های موجود در اماکن متبرکه، این سازمان از سال‌های قبل نیز نسبت به برنامه‌ریزی و بهره‌گیری از سیستم مدیریت و کنترل هوشمند تاسیسات اقدام و به صورت وسیع از این سیستم بهره برده که در برنامه‌ریزی و کنترل مصرف انرژی تاثیر بسزایی داشته است. 

طبخ و‌ توزیع 220 هزار غذای عیدانه متبرک رضوی در مشهد مقدس و استان خوزستان توسط آستان قدس + فیلمگفت‌وگوی تلفنی تولیت آستان قدس با "نمکی و مخبر"/‌ تسریع در واکسیناسیون مردم مشهد / تمام‌ امکانات شرکت‌های دارویی آستان قدس در خدمت شماستتولیت آستان قدس درگذشت حجت‌الاسلام حسینی را تسلیت گفت

به گفته این مقام مسئول با توجه به هماهنگی انجام شده با شرکت برق و در راستای همکاری و همراهی با این شرکت، آستان قدس رضوی بخشی از برق مورد نیاز حرم مطهر را با بهره‌گیری از دیزل ژنراتورها تولید کرده که نقش به سزایی در صرفه‎جویی مصرف برق و کمک به شبکه برق‌رسانی بویژه در ساعات اوج مصرف شهر مشهد داشته است.

وی خاطرنشان کرد: با وجود گسترش قابل توجه فضاها و افزایش تجهیزات مانند هواساز، آسانسور، پله برقی، روشنایی و غیره در حرم مطهر رضوی، اما با اقدامات انجام شده توسط سازمان فنی و نگهداری حرم، حدود 29% صرفه‌جویی در مصرف برق نسبت به میانگین زمان مشابه در سال‌های گذشته محقق شده است.

ملازم‌الحسینی بیان کرد: همچنین در زمینه مصرف آب نیز با توجه به بهره‌گیری از سیستم مدیریت هوشمند، استفاده حداکثری از شیر‌های برقی، گسترش شبکه آب غیر شرب در مصارف غیر آشامیدنی حرم مطهر به حدود 23% درصد صرفه‌جویی نسبت به زمان مشابه سال‌های قبل دست یافته‌ایم. وی افزود: در نتیجه این صرفه‌جویی‌ها میزان گاز مصرفی نیز در این مدت نسبت به مدت مشابه در سال‌های قبل 20% کاهش داشته است.

انتهای پیام/281/س

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سیاسی سیاست ایران نظامی دفاعی امنیتی گزارش و تحلیل سیاسی مجلس و دولت امام و رهبری ورزشی فوتبال ایران فوتبال جهان والیبال بسکتبال هندبال کشتی و وزنه برداری ورزش های رزمی ورزش زنان ورزش جهان رشته های ورزشی بین الملل دیپلماسی ایران آسیای غربی افغانستان آمریکا اروپا آسیا اقیانوسیه پاکستان و هند ترکیه و اوراسیا آفریقا بیداری اسلامی اقتصادی اقتصاد ایران پول ارز بانک خودرو صنعت و تجارت نفت و انرژی فناوری اطلاعات اینترنت موبایل کار آفرینی و اشتغال راه و مسکن هواشناسی بازار سهام بورس کشاورزی اقتصاد جهان اجتماعی پزشکی رسانه طب سنتی خانواده و جوانان تهران فرهنگیان و مدارس پلیس حقوقی و قضایی علم و تکنولوژی محیط زیست سفر حوادث آسیب های اجتماعی فرهنگی ادبیات و نشر رادیو و تلویزیون دین قرآن و اندیشه سینما و تئاتر فرهنگ حماسه و مقاومت موسیقی و تجسمی استانها آذربایجان شرقی آذربایجان غربی اردبیل اصفهان البرز ایلام بوشهر استان تهران چهارمحال و بختیاری خراسان جنوبی خراسان رضوی خراسان شمالی خوزستان زنجان سمنان سیستان و بلوچستان فارس قزوین قم کاشان کردستان کرمان کرمانشاه کهگیلویه و بویراحمد گلستان گیلان لرس آستان قدس صرفه جویی حرم مطهر مصرف برق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۹۱۶۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صرفه‌جویی ۱۷ هزار میلیارد تومانی با اجرای طرح‌های پیشران بهره‌وری در یزد

ایسنا/یزد رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد با اشاره به تعیین و تصویب طرح‌های پیشران بهره‌وری استان با محوریت و تمرکز بر آب، انرژی، حمل و نقل و معدن در کشور، گفت: اجرای این طرح‌ها در مجموع سالانه بیش از ۱۱همت صرفه جویی مالی بر اساس ارزش واقعی آن دارد و بیش از شش همت نیز افزایش راندمان تولید را به دنبال خواهد داشت.

«مجید دهقانی‌زاده» با تاکید بر این که اجرای طرح‌های پیشران بهره‌وری استان و تحقق اهداف تعیین شده، نتایج بسیار مهم و اثرگذاری بر رشد اقتصادی و دستیابی به سهم بهره‌وری را به همراه دارد، افزود: کاهش اتلاف منابع و کمک به رفع ناترازی‌های آب و انرژی از دیگر مزیت‌های اجرای این طرح‌هاست.

رییس سازمان مدیریت استان با بیان این که اجرای طرح‌های پیشران بهره‌وری استان قریب به ۳۲ هزار میلیارد تومان(همت) سرمایه‌گذاری نیاز دارد، اظهار کرد: استان یزد برای پیشبرد طرح‌های پیشران، نیاز به حمایت حداکثری مجموعه دولت و سازمان‌های ذیربط دارد.

دهقانی‌زاده پشتیبانی قوانین و مقررات، سازوکارهای تامین مالی و ایجاد جذابیت اقتصادی برای سرمایه‌گذاری را از جمله چالش‌ها و پیچیدگی‌های این طرح‌ها برشمرد و گفت: با تفویض برخی اختیارات و اعطای تسهیلات ویژه به استان، قطعا عملیاتی شدن این طرح‌ها با حداکثر سرعت شکل خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه اکثر طرح‌های پیشران بهره‌وری برای اولین بار در کشور تعریف شده و از این جهت اجرای آن‌ها با چالش‌های متعددی مواجه است، تصریح کرد: اما آنچه به ارزش تلاش‌ها و اقدامات استان یزد در این حوزه می‌افزاید؛ پایلوت بودن استان در این طرح‌هاست به نحوی که پس از اصلاح قوانین و مقررات مربوطه و طراحی مکانیزم‌های تامین مالی و نیازمندی‌های اجرای و تعمیم آن به سایر استان‌های کشور به شدت تسهیل می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه عملیاتی شدن این مهم امکان الگوبرداری از عملکرد استان یزد برای کل کشور نیز فراهم خواهد کرد، خاطر نشان کرد: بدین ترتیب می‌توان صرفه‌جویی‌های بسیار کلان‌تر را در حوزه آب و انرژی متصور بود.

به گفته دبیر کارگروه ارتقای بهره‌وری استان، اجرای این طرح‌ها در مجموع سالانه بیش از ۱۱هزار میلیارد تومان(همت) صرفه جویی مالی بر اساس ارزش واقعی شامل پنج همت صرفه‌جویی آب(۲۸ میلیون مترمکعب)، ۱.۳ همت صرفه‌جویی برق(۴۷۷ میلیون کیلو وات ساعت)، ۴ همت صرفه‌جویی گاز(۴۷۸ میلیون متر مکعب) و ۱.۳ همت صرفه‌جویی گازوئیل(۵۰ میلیون لیتر) خواهد داشت و همچنین منجر به افزایش ارزش تولید به میزان تقریبی شش همت خواهد شد.

دهقانی‌زاده به طور مثال طرح جایگزینی کوره‌های هافمن و دستی با کوره‌های تونلی در صنعت آجر را یکی از ۱۲ طرح پیشران بهره‌وری استان معرفی کرد و اذعان کرد: اجرای این طرح برای ۱۰ کوره استان منجر به صرفه‌جویی بیش از ۱۳۶ میلیون متر مکعب مصرف گاز می‌شود.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد، طرح‌های پیشران بهره‌وری استان در حوزه کاهش برداشت از آب‌های زیر زمینی استان شامل طرح تابا(تحویل حجمی آب-بازار آب- اتاق شیشه‌ای منابع-مصارف) و اجرای خط سبز آب‌رسان(جایگزینی آب زیرزمینی مورد مصرف صنایع با پساب)، در حوزه شدت مصرف آب و انرژی شامل بهسازی کولرهای آبی، جایگزینی بخاری‌های پرمصرف با بخاری‌های هرمتیک و جایگزینی ۲۰۰ هزار لامپ معابر با لامپ‌هایLED، در حوزه بهره‌وری معادن شامل هوشمندسازی سامانه بارگیری و حمل معادن است.

همچنین در حوزه ناوگان حمل و نقل طرح‌ تبدیل دو هزار دستگاه کامیون به کامیون‌های دوگانه‌سوز دیزل و گاز(DFD) و در حوزه ناترازی برق و گاز نیز پروژه‌های جایگزینی کوره‌های هافمن و دستی با کوره‌های تونلی در صنعت آجر، اصلاح خطوط تولید صنعت کاشی و سرامیک با تمرکز بر بازیافت انرژی و آب، بهسازی گلخانه‌ها(هوشمندسازی، تنظیم مشعل و اصلاح پوشش) و بهسازی پمپ چاه‌های آب کشاورزی تعریف شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مهاجرت و فرونشست زمين در صورت عدم صرفه‌جویی در مصرف آب افزايش خواهد يافت/برگزاري دوره تخصصي آب ويژه خبرنگاران
  • صرفه‌جویی ۱۷ هزار میلیارد تومانی با اجرای طرح‌های پیشران بهره‌وری در یزد
  • اجرای پویش خانه‌تکانی با موضوع مصرف بهینه آب در بندر امام خمینی
  • شهروندان در مصرف آب صرفه جویی کنند
  • ۲۹ اسفند اوج مصرف آب در همدان, شهروندان صرفه جویی کنند
  • ۱۷ نکته درباره صرفه‌جویی آب
  • شست‌وشوهای غیر ضروری را به ساعات پایانی سال موکول نکنید
  • سرانه مصرف انرژی اصفهانی‌ها از متوسط کشور پایین‌تر است
  • لزوم رعایت صرفه‌جویی در مصرف بنزین در ایام نوروز
  • شست‌وشوهای غیرضروری را به ساعات پایانی سال موکول نکنید