Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-23@17:34:35 GMT

نمونه آثار عکاس پیشکسوتی که به تازگی درگذشت

تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۹۲۶۳۸

نمونه آثار عکاس پیشکسوتی که به تازگی درگذشت

جعفر دانیالی بروجردی که صبح جمعه (هشتم مرداد ماه) در تهران درگذشت، آثار ارزشمندی را از بحبوحه انقلاب به ثبت رسانده است. در ادامه به تعدادی از عکس‌های این عکاس خواهیم پرداخت.

به گزارش ایسنا به نقل از انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس، مرحوم جعفر دانیالی بروجردی در ۱۹ اسفند ۱۳۱۲ در بروجرد متولد شد. در جوانی به تهران آمد و در سال ۱۳۴۰ همکاری‌اش را با روزنامه اطلاعات آغاز کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نمونه عکس جعفر دانیالی بروجردی/ مصاحبه خبرنگاران با امام خمینی(ره) در قم، فروردین ۱۳۵۸


مرحوم دانیالی ابتدا در چاپخانه روزنامه به عنوان کلیشه‌گراف عکس مشغول شد. در یک روز تعطیل که عکاسی در روزنامه حاضر نبود، برای تهیه عکس برای صفحه حوادث اعزام شد و خوش ‌درخشید؛ چراکه پیش از آن در بخش گراور و کلیشه روزنامه مشغول به کار بود.

به گفته دانیالی یک روز در نبود عکاسان روزنامه در تحریریه از وی می‌خواهند از یک قاتل شرور در دادگستری عکس بگیرد که وی هنگام این مأموریت از یک دعوای خیابانی در مسیر دادگستری نیز یک عکس می‌گیرد و این عکس سبب می‌شود جذب تحریریه و بخش عکس شود.

نمونه عکس جعفر دانیالی بروجردی/ تظاهرات دانشجویی در تهران، بهمن ۱۳۵۷


او هم‌دوره عکاسان پیشکسوتی چون فریدون ابراهیم زاده، ایوب کلانتری و عباس جلایی بود. در دوران انقلاب اسلامی به عنوان دبیر سرویس عکس روزنامه اطلاعات فعالیت می‌کرد و تا زمان بازنشستگی در اوایل دهه ۶۰ در این روزنامه خدمت کرد. از معروف‌ترین عکس‌های وی می‌توان به فرار محمدرضاشاه در ۲۶ دی ۱۳۵۷ و تشییع پیکر شهدای انفجار بمب در دفتر حزب جمهوری در تیر ۱۳۶۰ اشاره کرد.

نمونه عکس جعفر دانیالی بروجردی روز ۲۶ دی ماه ۵۷ در روزنامه اطلاعات



انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: عکاسی مطبوعات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۹۲۶۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«سفر آخر» افتتاح شد/ عکس‌هایی از لحظات پایانی زندگی شهید آوینی

به گزارش خبرنگار مهر، نمایشگاه عکس «سفر آخر» که روایت‌گر داستان یک عکس دیده شده از شهید مرتضی آوینی است، عصر یکشنبه دوم اردیبهشت ۱۴۰۳ گالری شماره یک خانه عکاسان ایران افتتاح شد.

در افتتاحیه این نمایشگاه که متشکل از ۵۴ فریم عکس در اندازه‌های مختلف است، اصغر بختیاری، احسان رجبی، مرتضی شعبانی، سیدمحمد جعفری و محمدحسین قدمی که عکس‌هایشان در اندازه‌های مختلفی روی دیوار رفته است، حضور داشتند و با شور و هیجان در حال بیان خاطرات با یکدیگر بودند و گاهی با هم از دیدن یکی از تصاویر افسوس می‌خوردند و گاهی نیز با هم لبخند می‌زدند.

«سفرِ آخر» نمایشگاه عکس‌هایی از این عکاسان است که از آغاز تشکیل گروه «روایت فتح» به همراه شهید مرتضی آوینی بوده و در کنار او و گروهش، عکاسی کرده‌اند. نمایشگاه با استفاده از روایت، به بخش‌های مختلف تقسیم شده است که داستان سفر آخر گروه به مناطق جنگی جنوب در فروردین ۱۳۷۲ از مهم‌ترین بخش‌های نمایشگاه به حساب می‌آید.

مرتضی شعبانی از دوستان نزدیک شهید آوینی، یکی از هنرمندانی است که عکس‌هایش در نمایشگاه «سفر آخر» به نمایش درآمده است. وی همچنین بانی برگزاری این نمایشگاه بوده است و عکس‌های خود و دیگر دوستان عکاس و تصویربردار را از پشت صحنه «روایت فتح» جمع آوری، انتخاب و همراه خانه عکاسان ایران برای نمایش، مدیریت کرده است.

علاقه‌مندی به شهید آوینی و کشف و شهود با آن شخصیت تمامی ندارد

سیداحسان باقری مدیر خانه عکاسان ایران درباره برگزاری این نمایشگاه در سالگرد شهید آوینی به خبرنگار مهر گفت: نمایشگاه «سفر آخر» شامل عکس‌هایی از سفر گروه فیلمسازی شهید آوینی به مناطق جنگی جنوب کشور در فروردین ۱۳۷۲ است که منجر به شهادت مرتضی آوینی می‌شود. این نمایشگاه به فریم‌های آخری که از شهید آوینی در این سفر ثبت شده، اختصاص دارد و به شیوه جدیدی ارایه شده است.

وی همچنین توضیح داد: علاقه‌مندی به شهید آوینی و کشف و شهود هنرمندان با وی تمامی ندارد و این نمایشگاه نیز بهانه‌ای جدید برای پرداختن به شخصیت این شهید بزرگوار برای علاقه‌مندان به او و کسانی که به او تمسک دارند، است. سعی کردیم این نمایشگاه را به شیوه و مدلی جدید ارایه کنیم و در کنار عکس‌ها، دوربین‌هایی که در آخرین روز تصویربرداری شده، دست‌نوشته‌های شهید و …را به نمایش گذاشته‌ایم.

نمایش ۷ دقیقه از پشت صحنه‌های «روایت فتح»

باقری بیان کرد: در نمایشگاه همچنین از فیلمی ۷ دقیقه‌ای از پشت صحنه‌های «روایت فتح» که تا به حال دیده نشده یا کمتر دیده شده‌اند، بهره گرفتیم و در فضای نمایشگاه پخش می‌کنیم.

از عکس‌های جالب توجهی که در این نمایشگاه روی دیوار رفته است، عکس‌های مربوط به جوانی و نوجوانی شهید آوینی است. همچنین، عکس‌هایی از لحظه شهادت و لحظاتی پس از شهادت مرتضی آوینی و محمدسعید یزدان پرست از جمله عکس‌های ناراحت کننده و دردناک نمایشگاه است.

هر چه در مورد شهید آوینی کار شود، کم است

اصغر بختیاری در زمان حیات سیدمرتضی آوینی مدیر تولید گروه «روایت فتح» بود و بعد از شهادت او قدم در عرصه ساخت مستند گذاشت. وی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره تجربه همکاری با شهید آوینی و حال و هوای نمایشگاه «سفر آخر» بیان کرد: من سال ۱۳۶۶ با آقا مرتضی آشنا شدم زمانی که در گروه روایت فتح صداوسیما بودم. وقتی جنگ تمام شد در مجموعه جدید «روایت فتح» مدیر تولید بودم و در شهرهای سوسنگرد، بستان و هویزه و خرمشهر مستند ساختیم که آخرین فیلم، «شهری در آسمان» بود و در نهایت به فکه ختم شد. نمایشگاه حاضر بسیاری از خاطرات مشترک مان را زنده کرد؛ عکس‌های مربوط به فکه را من و آقای شعبانی ثبت کردیم و بقیه عکس‌ها را آقای قدمی، رجبی و جعفری گرفتند.

وی گفت: تاکنون کارهای بسیاری شده است که همه آنها مهم و تاثیرگذار بوده‌اند اما هر چه کار در مورد شهید آوینی شود، به نظرم کم است. آقای آوینی مهندس، آرشیتکت، شاعر، فیلمساز و نویسنده بود و هم موسیقی و هم سینما را می‌شناخت و هر کسی با توجه به رویکردی که دارد، می‌تواند او را بشناسد و جای کار نیز دارد.

نمایشگاه «سفر آخر» از دوشنبه ۳ تا ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۰ تا ۱۹ و در روزهای پنجشنبه از ساعت ۱۵ تا ۱۹ در گالری «شماره یک خانه عکاسان ایران» واقع در حوزه هنری انقلاب اسلامی، خیابان سمیه تقاطع خیابان حافظ، میزبان علاقه‌مندان است.

کد خبر 6084921

دیگر خبرها

  • چگونه محمد سالم بهترین عکس جهان را ثبت کرد؟
  • چین: «مس عینک» بدون آسیب به آثار باستانی استخراج می‌شود
  • تور ایرانگردی نمایش «چه کسی جوجه‌تیغی را کشت» آغاز شد
  • سفر به تهران قدیم؛ شیره‌کش‌خانه‌های سیار در تهران لو رفتند(+عکس)
  • لاپید: نتانیاهو هم مثل رئیس اطلاعات نظامی استعفا کند
  • استعفای رئیس اطلاعات نظامی اسرائیل به دلیل ۷ اکتبر
  • راه‌آهن: به‌تازگی قطار تجاری از افغانستان وارد ایران نشده است
  • «سفر آخر» افتتاح شد/ عکس‌هایی از لحظات پایانی زندگی شهید آوینی
  • علی حاتمی؛ سعدیِ سینمای ایران
  • عکاسان راه یافته به جشنواره‌ عکسِ قاب سبز معرفی شدند