Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-24@09:22:26 GMT

اولیانوف:توافق با ایران غیرممکن است

تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۹۵۷۲۲

اولیانوف:توافق با ایران غیرممکن است

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در «وین» تصریح کرد که برجام باید به شکل اولیه احیا شود و رسیدن به یک توافق جدید با ایران غیرممکن است. ناطقان:  «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در «وین» اتریش در مصاحبه با روزنامه «ایزوستیا» تصریح کرد که گرچه زمان دقیق دور هفتم مذاکرات «وین» برای احیای برجام نامشخص است اما این مذاکرات بعد از مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری آیت‌الله «سیدابراهیم رئیسی» برگزار خواهد  شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!





اولیانوف در این خصوص گفت: «فقط زمانی می‌توانیم (تاریخ دقیق را) حدس بزنیم که دور هفتم آغاز شود. از ۲۰ ژوئن (۲۹ تیرماه) وقفه داشتیم. در ابتدا قرار بود بعد از وقفه ۱۰ روزه برگزار شود اما این طور نشد. در حال حاضر ما فقط می‌د انیم که مذاکرات بعد از تحلیف رئیس‌جمهور جدید ایران از سر گرفته می‌شود. مراسم (تحلیف) پنجم آگوست (پنجشنبه ۱۴ مردادماه) برگزار می‌شود. این که چقدر بعد از پنجم آگوست، نشست برگزار شود، هنوز نامشخص است. تحلیلگران در این فکر هستند که آیا ۱۵ یا ۲۰ آگوست (۲۴ یا ۲۹ مردادماه) برگزار می‌شود یا خیر. برخی می‌گویند که سپتامبر (ماه آینده میلادی) برگزار می‌شود و برخی نیز سخن از برگزاری نشست در ماه اکتبر (ماه بعد از سپتامبر) می‌آورند».

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره موضع جدید ایران گفت که احتمالاً‌ دولت جدید ایران مواضع خود را در خصوص برخی موضوعاتی که در مذاکرات وین درباره احیای برجام مورد بحث قرار گرفته تطابق می‌‌دهد.

اولیانوف در این خصوص گفت: «نمی‌دانیم چه تغییراتی با روی کار آمدن رئیس‌جمهور جدید و تشکیل دولت جدید، ممکن است در رویکرد ایران به وجود آید اما نمی‌توان این احتمال را کنار گذاشت که دیدگاه طرف ایرانی در خصوص برخی موضوعات مورد بحث قرار گرفته در وین تطابق داده می‌شود. البته هنوز چیزی در این رابطه نمی دانیم».

نماینده روسیه بار دیگر بر لزوم احیای برجام به شکل اولیه تأکید کرد و گفت که رسیدن به یک توافق جدید با ایران غیرممکن است.

اولیانوف توضیح داد: «از نظر ما، هیچ جایگزینی برای احیای برجام به شکل اولیه آن وجود ندارد. تمامی گمانه‌زنی‌ها درباره شروع از اول و نوشتن یک توافق جدید توهم است. چنین چیزی نه به این زودی و نه هرگز تحقق می‌یابد. ما باید بر اساس واقعیات پیش برویم و وظیفه اصلی، احیای هرچه سریع‌تر برجام به شکل اولیه است».

میخائیل اولیانوف در خصوص گام‌های برجامی ایران در پی بدعهدی طرف‌های اروپایی برجام و این که آیا افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌شده جمهوری اسلامی، تهدیدی برای فدراسیون روسیه است، گفت: «فکر نمی‌کنم چنین چیزی صحت داشته باشد اما چندان میل و علاقه‌ای هم به چنین چیزی نداریم».

مذاکرات وین درباره برجام از فروردین‌ ماه سال ۱۴۰۰ با هدف بازگرداندن آمریکا به توافق هسته‌ای ایران و مجاب کردن تهران برای متوقف کردن اقداماتش در جهت کاستن از تعهدات برجامی خود آغاز شد. جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده با توجه به خروج آمریکا از برجام با نمایندگان این کشور گفت‌وگو نمی‌کند. آمریکایی‌ها از طریق سایر طرف‌های حاضر در مذاکرات، از مواضع ایران مطلع می‌شوند.

ششمین دور این مذاکرات، از روز ۲۲ خرداد ماه آغاز شد و تا روز یکشنبه ۳۰ خرداد ماه ادامه داشت. «سید عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه و رئیس هیأت ایرانی شرکت کننده در مذاکرات وین در آن زمان گفت ملاک ایران، رسیدن به یک توافق خوب است. او درباره روند مذاکرات گفت: به اواخر کار نزدیک شدیم، ولی مسیر باقی‌مانده ساده نخواهد بود.

تاکنون دور هفتم مذاکرات وین برای احیای برجام برگزار نشده است و در روزهای اخیر مقام‌های آمریکایی تلاش کرده‌اند که عدم برگزاری دور هفتم مذاکرات وین را بر گردن ایران بیاندازند و جمهوری اسلامی را مقصر جلوه دهند.
منبع: فارس برچسب ها: توافق ، ایران ، ناطقان ، برجام ، روسیه ، امریکا

منبع: ناطقان

کلیدواژه: توافق ایران ناطقان برجام روسیه امریکا نماینده روسیه شکل اولیه مذاکرات وین احیای برجام یک توافق دور هفتم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۹۵۷۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم

به گزارش قدس آنلاین، «ودانت پاتل»، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری در پاسخ به این که آیا ادعای روزنامه کویتی الجریده را تایید می‌کند که با نقل قول از یک منبع مطلع ایرانی مدعی شده بود، ایران نامه‌ای از آمریکا درباره ازسرگیری مذاکرات احیای توافق هسته‌ای پس از رسیدن به تفاهم‌های امنیتی دریافت کرده است، گفت: نظری درباره روش‌های ارتباط برقرار کردنمان با ایران نمی‌دهم، جز این که با ایران مذاکرات مستقیمی درباره برجام(توافق هسته‌ای) نداریم، نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر.

مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین، در مارس ۲۰۲۱ با مشارکت اعضای اصلی توافق آغاز شد. اما چند ماه بعد، با وجود پیشرفت‌هایی که انجام شده بود، این مذاکرات به دلیل برخی مسائل فرابرجامی از سوی شرکای غربی توافق، از جمله ادعای حمایت نظامی ایران از مسکو در جنگ اوکراین، ادعایی که از سوی مسکو و تهران رد شده است، همچنین ادعای نقض حقوق بشر علیه ایران در زمینه امور داخلی آن، به بن‌بست رسید.

ایران ذیل این توافق متعهد شده بود که در ازای لغو کلیه تحریم‌های آن، برنامه هسته‌ای خود را محدود کند.

مقامات ایران تاکید کرده‌اند در صورتی که طرفین توافق اراده سیاسی لازم را نشان دهند، آماده نهایی کردن توافقی برای لغو کلیه تحریم‌ها در وین هستند.

در همین راستا، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری دوشنبه گذشته خود گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره از ظرفیت‌های دیپلماتیک برای بی‌اثر کردن و رفع تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان استفاده کرده و از چارچوب‌های دیپلماتیک که تامین کننده منافع ملی ایران است کناره‌گیری نکرده است.

کنعانی با بیان اینکه طرفی که زیر میز دیپلماسی زد آمریکا بود نه ایران، خاطرنشان کرد:  شرکای آمریکا در حوزه برجام نیز نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در این مدت در مسیر بی‌اثرسازی تحریم‌ها حرکت کرده و در این زمینه نیز توفیق‌های زیادی داشته است، گفت: از طرف دیگر ما تلاش کرده‌ایم که از تمام ظرفیت‌های دیپلماتیک برای احقاق حقوق ملت ایران استفاده کنیم و طبیعتاً در نشست‌های بین‌المللی و دیدارها با  طرف‌هایی که در موضوع برجام می‌توانند ایفای نقش کنند یا اساساً نقش تعریف شده‌ای در این زمینه دارند این موضوع مطرح می‌شود.

کنعانی گفت: سازمان ملل و دیدارهایی که در جریان آن انجام می‌شود همواره فرصتی است که موضوع رفع تحریم‌ها نیز در آن مطرح شود.

پاتل در بخش دیگری از این نشست خبری، در پاسخ به سوالی درباره امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری میان ایران و پاکستان در حوزه‌های مختلف، گفت: به طور کلی، ما به هر کسی که توافق‌های کاری ایران را در نظر دارد، توصیه می‌کنیم که مراقب خطر بالقوه تحریم‌ها باشد. اما در نهایت، دولت پاکستان، خود، می‌تواند درباره مقاصد سیاست خارجی‌اش اظهار نظر کند.
 

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم
  • واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام | مذاکره مستقیم در حال انجام است؟
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم
  • گروسی : ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی شده کافی برای ساختن بمب اتم فاصله دارد نه چند ماه
  • گروسی: ایران باید بیشتر با آژانس همکاری کند/ قصد دارم به زودی به ایران بروم
  • ایران با ساخت بمب اتم "چند هفته، نه چند ماه" فاصله دارد
  • گروسی: ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساختن بمب اتم فاصله دارد
  • جزئیات جدید از مذاکرات ایران و آمریکا به روایت ظریف
  • جزئیات جدید از مذاکرات ایران و آمریکا به روایت ظریف: ترامپ برای مذاکره از من دعوت کرد