Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-20@00:17:37 GMT

برخی دستگاه ها بر خلاف قانون از بودجه سهم می گیرند

تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۹۶۳۶۱

برخی دستگاه ها بر خلاف قانون از بودجه سهم می گیرند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صدا و سیما، سید محمد هادی سبحانیان کارشناس بودجه در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر گفت: طبق قانون، باید نیمی از منابع عمومی از مالیات تأمین شود، اما در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۵ درصد آن عملی شده و هزینه دولت هم افزایش داشته است و ناگزیر هستیم اصلاحاتی انجام دهیم. وضع اقتصاد ایران شبیه به فردی است که دهه‌های متوالی پای سفره نشسته و هزینه‌هایش به شدت افزایش یافته است، اما تن به اصلاح رویه‌ها نمی‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به عبارت دیگر دهه هاست که سر سفره نفت نشسته ایم و به همین دلیل نظام بودجه‌ای ما هدفمند نیست.

سبحانیان با اشاره به اینکه برخی دستگاه‌ها از بودجه سهم می‌گیرند، اما طبق قانون نباید از بودجه استفاده می‌کردند افزود: برخی از دستگاه‌ها کارهای موازی انجام می‌دهند و ما می‌توانیم اصلاحاتی را در این باره انجام دهیم زیرا با اصلاح ساختاری، هزینه دولت کاهشی خواهد شد. متأسفانه شکاف بین درآمد و هزینه‌های دولت به سرعت در حال افزایش است و در سال ۱۴۰۰ دولت ۱۱۰ درصد هزینه‌های خود را افزایش داده است.

وی ادامه داد: البته دولت در سال آخر کارش هزینه‌ها را افزایش داده و این غیرمنطقی است و ما باید ۵۰ درصد هزینه‌ها را از مالیات تأمین می‌کردیم. دولت باید منابع درآمدی خود را شناسایی می‌کرد، اما اینکار انجام نشد در مقابل دولت به اوراق مشارکتی و استقراض از بانک مرکزی رو آورد. نکته حائز توجه این است که اگر قانون مالیات بر درآمد اجرا شود خیلی از افراد لازم نیست مالیات پرداخت کنند؛ بلکه قسمت عمده مالیات از افراد ثروتمند گرفته خواهد شد.

سید رضا فاطمی امین، کارشناس اقتصادی هم در این برنامه گفت: حدود ۷۵ درصد از بودجه کشور اجتناب ناپذیر است و در عمل نمی‌توان آن را کاهش داد. برای نمونه امسال ۲۷۰ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی پیش بینی شده است. ما در اقتصاد کشور دو نوع کسری بودجه داریم، هزینه و بودجه اجرایی؛ برای جبران این دو کسری، بدهی دولت انباشته شده است.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه مالیات نباید قشری باشد مانند معافیت مالیاتی هنرمندان، افزود: اگر مالیات بر درآمد اجرا شود یک هنرمندی ممکن است معاف از مالیات باشد و هنرمندی دیگری با درآمد بالا مالیات پرداخت کند.

کد خبر 5270790

منبع: مهر

کلیدواژه: کسری بودجه اصلاح نظام مالیاتی دولت سیزدهم قیمت دلار اقتصاد آمریکا قیمت سیمان قیمت نفت اقتصاد اسلامی مصرف برق شاخص کل بورس بانک مرکزی مجمع عالی علوم انسانی اسلامی واکسن کرونا مرکز مدیریت راه های کشور وزارت راه و شهرسازی وزارت جهاد کشاورزی هزینه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۹۶۳۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درآمد ۱۱۰ هزار میلیارد تومانی دولت از وصول معوقات و فرارهای مالیاتی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، سیدمحمد هادی سبحانیان، رئیس سازمان مالیاتی کشور در حاشیه سفر به قم و دیدار با مراجع معظم تقلید و علما با اعلام این خبر گفت: در سال گذشته نظام مالیاتی کشور توانست با گسترش چتر مالیاتی و شناسایی مودیان جدید سهم قابل توجهی در هزینه‌ها و منابع عمومی کشور داشته باشد.

وی شناسایی مودیان جدید مالیاتی را یکی از اصلی‌ترین دستاوردهای سازمان امور مالیاتی کشور عنوان کرد و گفت: در سال گذشته بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار پرونده جدید مالیاتی شناسایی شد.

سبحانیان گفت: مبارزه با فرار مالیاتی در سال جاری نیز با جدیت دنبال می‌شود چرا که تحقق این موضوع به گسترش عدالت در جامعه کمک شایانی خواهد کرد.

رئیس سازمان امور مالیاتی در ادامه به برخی از مشکلات موجود در فضای اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: بسیاری از مشکلات امروز ناشی از وابستگی به درآمدهای نفتی است و دولت سیزدهم حرکت پرشتاب به سمت اخذ مالیات هوشمند را آغاز کرده است.

سبحانیان فراهم کردن زیرساخت‌های اخذ مالیات هوشمند را یکی از دستاوردهای دولت عنوان کرد و گفت: در دهه گذشته تنها ۳۶ درصد است درآمدهای کشور از طریق درآمدهای مالیاتی تامین می‌شد در حالی که در سال گذشته بیش از ۵۲ درصد از درآمدهای دولت از محل وصول مالیات تامین شده است.

دیگر خبرها

  • جوسازی علیه ساماندهی معافیت‌ها / پایان پرداخت سود از جیب دولت
  • جوسازی علیه ساماندهی معافیتها/ پایان پرداخت سود از جیب دولت
  • افزایش رفاه اجتماعی با اخذ مالیات بر عایدی سرمایه
  • سهم مالیات در عمران و آبادانی کشور برای مردم تبیین شود
  • بررسی ظرفیت‌های مصوب شده قم در قانون بودجه ۱۴۰۳
  • آخرین وضعیت اجرای قانون بودجه کشور
  • منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند
  • سهم مالیات در عمران و آبادانی کشور باید برای مردم تبیین شود
  • درآمد ۱۱۰ هزار میلیارد تومانی دولت از وصول معوقات و فرارهای مالیاتی
  • حاجی بابایی: افزایش قیمت نفت تغییری در بستن بودجه ایجاد نمی‌کند