Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@14:18:10 GMT

موج سواری کرونا بر امواج عادی‌انگاری در گیلان

تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۹۶۷۳۸

موج سواری کرونا بر امواج عادی‌انگاری در گیلان

به گزارش ایرنا؛ این روزها خبرهای ابتلا به کرونا بیشتر از هر زمانی خود نمایی می کند از سلبریتی ها گرفته تا سیاستمداران که اخبار ابتلایشان به کووید ۱۹ در فضای مجازی دست بدست می چرخد و گاهی هم متاسفانه خبر درگذشت آنها به گوش می رسد.

کرونایی که هنوز در باور بعضی ها نمی گنجد در نوع جدید دلتا با سرعت در حال گسترش و فرصت یافتن برای گرفتار کردن و ستاندن جان هاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گیلان نیز از استان های در معرض خطر بدلیل شرایط تراکم جمعیت و مسافر پذیری است.

نیمه تابستان است و با وجود کرونا، طبیعت این سرزمین سبز و زیبا همچنان گردشگران را به سوی خود می خواند و تعدادی نیز بی اعتنا به توصیه ها قیمت جان می دهند تا دمی خوش باشند؛ ضمن اینکه متاسفانه شماری از ساکنان گیلان زمین نیز پروتکل ها را رعایت نمی کنند و بویژه از ماسک زدن خودداری می کنند.

بر اساس تازه‌ترین ارزیابی نرم افزار ماسک مربوط به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که شامگاه پنجشنبه هشتم مردادماه منتشر شد، شمار شهرستان های قرمز گیلان به عدد ۱۶ رسیده است. براساس این گزارش سه شهرستان لنگرود، ماسال و فومن از رنگ بندی نارنجی کرونایی خارج و وارد رنگ بندی قرمز (خیلی پرخطر) شدند به این ترتیب تعداد شهرستان های قرمز گیلان از عدد ۱۳ به ۱۶ رسیده است.

پیش از این شهرستان های رشت ، خمام، سیاهکل، لاهیجان، آستانه اشرفیه، صومعه سرا، شفت، رضوانشهر، تالش ، رودسر، رودبار، بندانزلی و آستارا به لحاظ رنگ بندی کرونایی، قرمز اعلام شده بودند اما هم اکنون ۱۶ شهرستان از ۱۷ شهرستان استان گیلان در وضعیت رنگ بندی قرمز قرار دارند.

بر اساس تازه ترین ارزیابی نرم افزار ماسک شهرستان املش نیز از وضعیت زرد (خطر متوسط) خارج و وارد رنگ بندی نارنجی (پرخطر) کرونایی شد.

با آغاز موج پنجم کرونا در کشور، آمار مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ در گیلان نیز از نزدیک یک ماه گذشته تاکنون رو به افزایش است و هر روز آمار مبتلایان بستری و سرپایی این بیماری افزایش می یابد.

طبق آخرین گزارش رسمی هم اکنون بیش از هزار و ۲۵۰ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ در بیمارستان های گیلان بستری هستند این در حالی است که در ۱۰ ماه گذشته ۲۴۵ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های این استان بستری بودند و در این مدت آمار بستری ها بیش از پنج برابر شده و هر روز تعداد بیشتری به این بیماری مبتلا می شوند.

به نظر می رسد بیش از یکسال و نیم همزیستی با کرونا مردم را به نوعی عادی انگاری سوق داده است که این مساله تبعات سنگینی در بردارد.

استفاده از ماسک در گیلان زیر ۴۰ درصد رسیده است

کارشناسان بهداشتی گیلان نیز با گلایه از بی توجهی مردم در رعایت پروتکل های بهداشتی اظهار می کنند که عادی انگاری شرایط و عمل نکردن به هشدارهای بهداشتی به وضوح در این استان مشاهده می شود، آنان عادی انگاری مردم در پرهیز از دورهمی، برگزاری مراسم های عروسی و عزا و مسافرت های درون و برون شهری را از دلایل افزایش آمار مبتلایان بستری به کرونا در بیمارستان های استان عنوان می کنند.

طبق آخرین گزارش دانشگاه علوم پزشکی گیلان افزون بر یکهزار و ۲۵۰ بیمار در تخت های بیمارستانی این استان بستری هستند و در شبانه روز گذشته ۳۷۰ بیمار جدید بستری شدند و  بیش از ۲۵۰ بیمار وضعیت وخیم دارند.

ارزیابی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نشان میدهد متاسفانه استفاده از ماسک در گیلان جزو کمترین آمار کشور بوده و هم اکنون به حدود ۳۵ درصد رسیده است که اصلی ترین عامل سرعت گرفت زنجیره انتقال ویروس در استان و افزایش شمار بیماران بستری کووید19 محسوب می شود. 

گارشناسان بهداشتی تصور عدم ابتلا به بیماری و مقاوم شدن در مقابل کرونا یا نداشتن توان خرید ماسک و سایر اقلام بهداشتی مربوطه را برای عده کمی دیگر از افراد جامعه از دلایلی می دانند که مردم برای استفاده نکردن از ماسک عنوان می کنند و این درحالی است که روزانه تعدادی از همین گروه ها به کرونا مبتلا می شوند.

تزریق روزانه واکسن کرونا در گیلان به ۲۶ هزار دوز رسید

براساس گزارش مرکز بهداشت گیلان سرعت واکسیناسیون کرونا در استان نیز هم اکنون با ۲ برابر شدن معادل ۲۶ هزار دوز تزریق در روز رسید. پیشتر میزان واکسیناسیون روزانه استان حدود ۱۲ هزار دوز در روز بود که روز گذشته ۲۶ هزار دوز واکسن کرونا در استان گیلان تزریق شد و در صورت تامین و برخورداری از واکسن این روند ادامه دارد.

تاکنون ۵۶۴ هزار و ۵۰۰ دوز واکسن کرونا در گیلان دریافت شده است، ۵۰۰ هزار دوز واکسن نوبت اول و دوم به ۳۹۰ هزار نفر از گروه های هدف در این استان تزریق شده است. هم اکنون ۱۹ درصد از جامعه هدف در گیلان واکسن کرونا را دریافت کردند، طی یک هفته اخیر تزریق واکسن کرونا به جامعه هدف از حدود ۱۴ درصد به ۱۹ درصد رسیده است. تاکنون ۶۵ درصد جمعیت حدود ۳۸۸ هزار نفری افراد ۶۰ سال و بالاتر در این استان واکسن را دریافت کرده اند و با وجود فراخوان بقیه هنوز مراجعه نکرده اند.

 براساس آخرین آمارها تاکنون بیشترین تزریق واکسن کرونا در شهرستان های بندرانزلی، لاهیجان، املش، رودسر، رودبار، سیاهکل و لنگرود انجام گرفته است. هم اکنون متولدین ۱۳۴۵ و قبل از آن امکان ثبت‌ نام در سامانه سلامت را برای دریافت واکسن دارند بنابراین این گروه های سنی پس از ثبت نام باید برای دریافت زمان و مکان واکسن منتظر پیامک باشند و بعد از آن برای تزریق مراجعه کنند.

واکسیناسیون فرهنگیان نیز از روز گذشته آغاز شده و اماکنی نیز برای این افراد جهت تزریق واکسن در نظر گرفته شده که از سوی آموزش و پرورش به آنان اطلاع رسانی می شود.

تنها راه محفوظ ماندن از بیماری کووید ۱۹ گوش فرادادن به تاکیدات متخصصان بهداشتی در رعایت توصیه های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا شامل استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی، پرهیز از مسافرت و دورهمی ها است.

کارشناسان بهداشتی می گویند، افرادی که واکسن کرونا را تزریق کرده اند نیز باید دستورالعمل های بهداشتی پیشگیری از ابتلا و انتشار ویروس کرونا را رعایت کنند.

این روزها عده ای مقصر مشکلات را مسئولان می دانند اما نقش مردم به عنوان عامل اصلی که در وهله اول باید پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند، فراموش می شود. یادمان باشد نمی توان در هر خانه ای پلیس گذاشت تا از تخلف افراد جلوگیری کرد و اخیرا حتی شنیده می شد که برخی افراد در تعطیلات اخیر و تشدید سخت گیری های پلیس، برای ورود و سفر به گیلان به اجاره پلاک ماشین های بومی مبادرت می کردند.

برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا همه باید پروتکل های بهداشتی مقابله با ویروس کرونا شامل رعایت فاصله فیزیکی، دوری از تجمعات و استفاده از ماسک را جدی بگیرند، با توجه به افزایش شمار بیماران کرونایی از سه هفته گذشته ضروریست تا جز در مواقع ضروری از منزل خارج نشویم و پروتکل ها را جدی بگیریم.

مراعات کامل پروتکل‌های بهداشتی، باید همچنان در دستور کار باشد

استاندار گیلان در جلسه ستاد مدیریت بیماری کرونا گیلان اظهار داشت: در زمان حاضر و طبق اعلام وزارت بهداشت؛ تمامی شهرستان های گیلان در وضعیت قرمز کرونایی قرار داشته و تنها یک شهرستان (املش) وضعیت نارنجی دارد که ازدیاد تعداد بیماران بستری نسبت به هفته‌های قبل، موضوعی نگران کننده است.

دکتر ارسلان زارع با بیان اینکه گزارش ها حاکی از درصد اندک رعایت توصیه های بهداشتی است، این موضوع را منجر به ایجاد دشواری‌هایی برای مقابله با بیماری دانست و گفت: طبق شاخص های بیان شده در جلسه امروز ستاد ملی مدیریت کرونا از میزان مراعات دستورالعمل‌های بهداشتی، گیلان جزو پنج استان انتهای جدول بوده که این شاخص در سطح کشور، ۳۹ درصد است.

رئیس ستاد استانی مقابله با کرونا گیلان با یادآوری تلاش های صورت گرفته طی افزون بر ۱۷ ماه گذشته تأکید کرد که رعایت اصول بهداشتی تنها راه جلوگیری از انتشار و انتقال ویروس است.

وی بر لزوم ایجاد پویش هایی توسط سازمان‌های مردم نهاد مبنی بر ترغیب مردم به استفاده از ماسک تأکید و تصریح کرد: با توجه به انتشار سویه های جدیدی از ویروس و ظهور خیز صعودی بیماری، پرهیز جدی از عادی انگاری و مراعات کامل پروتکل‌های بهداشتی، باید همچنان در دستور کار باشد.

وی بر ضرورت تشدید بازرسی‌ها و نظارت‌ها بر رعایت الزامات بهداشتی توسط صنوف از طریق شبکه‌های بهداشت شهرستانی، کارگروه انتظامی و اجتماعی و دستگاه های مسئول از جمله صمت، اتحادیه‌ها و بسیج اصناف نیز تأکید کرد و افزود: برخوردهای قاطع و مطابق با قانون مورد انتظار است و در این راستا انجام نظارت ها باید اطلاع رسانی شود.

زارع با تأکید بر نظارت جدی بر وجود تهویه مناسب اماکن عمومی و مراکز تجمعی همچون فروشگاه‌های بزرگ اضافه کرد: در کنار برخورد قانونی با اصناف متخلف، باید اقدامات تشویقی برای مراعات کنندگان دستورالعمل‌ها مدنظر باشد.

استاندار گیلان به اقدامات صورت گرفته برای تسریع فرآیند واکسیناسیون در گیلان نیز اشاره و بیان کرد: طی مکاتبه‌ای با وزیر بهداشت، انجام فرآیند واکسیناسیون برای  افراد ۵۰ سال به بالا درخواست شده که با جدیت باید پیگیری شود.

وی به تأثیر بالای واکسیناسیون در پیشگیری از ابتلا به این بیماری اشاره و تصریح کرد: درصورت تزریق واکسن نیز عمل به توصیه های ارائه شده از سوی متخصصان باید همواره مورد توجه باشد.

برچسب‌ها رشت ویروس کرونا گیلان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: رشت ویروس کرونا گیلان رشت ویروس کرونا گیلان پروتکل های بهداشتی استفاده از ماسک واکسن کرونا عادی انگاری تزریق واکسن ویروس کرونا گیلان نیز پروتکل ها هزار دوز کووید ۱۹ رنگ بندی هم اکنون توصیه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۹۶۷۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تردد در راه های مازندران عادی و روان است

سید محسن هاشمی در گفت وگو با خبرنگار مهر وضعیت تردد را در محورهای استان از جمله هراز، کندوان، سوادکوه و کیاسر عادی و روان اعلام کرد.

‌وی افزود: از نظر شرایط جوی شاهد مه گرفتگی در محور سوادکوه محدوده گدوک و ارتفاعات کوهستانی هستیم.

کد خبر 6087163

دیگر خبرها

  • شهرهای مختلف چگونه با امواج گرمایی مبارزه می‌کنند؟
  • بیش از سه هزار و ۵۰۰ دوز واکسن سرخک در خراسان رضوی تزریق شد
  • فیلمی بامزه از متهم اصلی کرونا!
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • تردد در راه های مازندران عادی و روان است
  • روز «میلاد صدا» در جعبه جادویی رادیو
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • ۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا
  • عادی‌انگاری توهین به مقدسات و اعتقادات ممنوع
  • ارتفاع ۲۰ متری امواج در خلیج سن سباستین (فیلم)