Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@08:09:46 GMT

آیا بازگشایی مدارس در شرایط کرونا، قابل اجرا است؟

تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۹۷۵۷۴

آیا بازگشایی مدارس در شرایط کرونا، قابل اجرا است؟

تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها از اسفند ۱۳۹۸ تاکنون منجر به مشکلات تحصیلی و حتی بروز مسایل اجتماعی بسیاری شده است. آموزش از راه دور با وجود مشکلات زیرساختی اینترنت و نیاز به دستگاه‌ های هوشمند از طرفی منجر به صدمه‌ هایی برای دانش آموزان شده و از طرف دیگر این جنس از آموزش برای برخی از پایه‌های تحصیلی چندان اثربخش نبوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نکته قابل توجه دیگر این‌که بسیاری از خانواده‌ها که تا پیش از کرونا حداقل چند ساعتی بچه‌ ها را به مدرسه می‌فرستادند، در این بازه زمانی با مشکلات فراوانی برای نگهداری از فرزندان در ساعت‌ هایی شدند که پیش از آن در آن ساعت‌ ها بچه‌ها در مدرسه بودند. این موضوع به خصوص برای پدران و مادرانی که کارمند هستند، چالش‌های خانوادگی ایجاد کرده است.

هرچند هیچ کدام این‌ها باعث نمی‌شود که از جان و سلامت کودکان و نوجوانان گذشت و باید به این هم توجه کرد که شیوع گسترده سویه دلتا ویروس کرونا که اتفاقا سرایت پذیری بیشتری دارد، در چند ماه اخیر منجر به نگرانی‌های فراوانی برای بازگشایی مدارس شده است. با این حال به نظر می‌رسد با توجه به آغاز واکسیناسیون معلم‌ها و اساتید دانشگاه‌ ها، تصمیم‌ ها بر این اساس شده که بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها به هر شکل انجام شود تا از آسیب‌های تحصیلی جلوگیری شود.

بازگشایی ایمن مدرسه اهمیت دارد

حتی اگر قرار به بازگشایی مدارس باشد، باید به این نکته توجه کرد که بازگشایی مدارس باید به صورت ایمن انجام شود و در این زمینه علاوه بر آموزش و پرورش، خانواده‌ها و دانش آموزان نیز نقش مهمی بر عهده دارند. مسائلی مانند تهویه مناسب و جلوگیری از تجمع و تغییر سبک رفتاری باید در دستور کار باشد تا شیوه آموزش به شکل ایمن در مدارس انجام شود. در این مسیر حتی می‌توان از کشورهای اروپایی نیز الگوبرداری کرد.

علی رضا رییسی معاون بهداشت وزارت بهداشت در این زمینه گفت: تفکر این‌که با مجازی شدن مدارس، معلم‌ها راحت شدند، اشتباه است. زیرا کار معلم‌ ها در دوران کرونا بیشتر شد و تعداد معلم‌ های آموزش دیده هم زیاد شدند و باید از ایثارگری معلم‌ ها در دوران کرونا تشکر کرد. باید توجه کنیم که هیچ چیز جای معلم را نمی‌گیرد. ممکن است آموزش مجازی باشد، اما پرورش به شکل مجازی نمی‌شود و باید درون مدرسه دنبال شود. در دنیا نیز سازمان‌های بین المللی از تعطیلی مدارس ابراز نگرانی کرده و گفته‌اند که برای بازگشایی مدارس فارغ از واکسیناسیون باید برنامه ریزی شود.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: میزان ترک تحصیل در دنیا زیاد و تعداد کودکان کار افزایش یافته است. حتی در این دوران الگوی خواب، تحرک بچه‌ها و الگوی تغذیه دچار تغییر شده است.

انتقال کرونا از طریق کودکان

کودکان نیز می‌توانند به ویروس کرونا آلوده شده و آن را به بقیه اعضای خانواده انتقال بدهند، یکی از نگرانی‌ها  همین  است که بازگشایی مدارس منجر به نقل و انتقال ویروس کرونا از طریق بچه‌ها و از مدرسه به خانه و برعکس شود. هرچند در همه ماه‌های درگیری با کرونا این موضوع مطرح شده که میزان درگیری کودکان با کووید ۱۹ به نسبت بزرگسالان کمتر است، اما این منکر نقل و انتقال ویروس از طریق این میزبان‌های مستعد نمی‌شود.

نوری شادکام، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد در این رابطه گفت: اطفال یکی از مهم‌ترین منابع انتقال کرونا هستند. اطفالی که نشانه‌های کمتری دارند یا بیمار هستند، ولی مشکل آن‌چنانی ندارند، بیماری را منتقل می‌کنند.

رییسی، معاون بهداشت وزیر بهداشت نیز در این زمینه اظهار کرد: مطالعات نشان داده که انتقال کرونا از کودکان به کودکان خیلی کمتر است، اما نسبتا انتقال از کودکان به بزرگسالان و برعکس بیشتر است. بچه‌ها وقتی درگیر ویروس می‌شوند، بی علامت هستند. این اتفاق دو علت دارد. اول این‌که انباشت ویروس در بدن بچه‌ها کمتر است، زیرا سیستم ایمنی بدن آنها بسیار بالاست و مرتب بدن آنها در حال ساخت آنتی بادی است. بنابراین ایمنی بدن کودکان همیشه از بدن بزرگسالان بیشتر است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: باید به محض بروز علائم در بدن یک دانش آموز، آن فرد به مراکز بهداشت معرفی شده و علاوه بر دانش آموز، والدین او هم تست کرونا بدهند. بنابراین کسانی که در خطر ابتلا هستند، بزرگسالان و معلم‌ها هستند، زیرا سیستم ایمنی بدن آنها به نسبت دانش آموزان پایین‌تر است.

به هر حال با توجه به آغاز واکسیناسیون معلم‌ها و اساتید دانشگاه، بازگشایی مدارس در سال جاری به احتمال فراوان اتفاق می‌افتد. در این زمینه البته برخی می‌گویند که شاید همانند سال گذشته بازگشایی مدارس انجام و پس از دریافت هزینه‌های ثبت نام، دوباره مدارس تعطیل شود. با این حال نمی‌توان از آسیب‌های آموزش از راه دور به سادگی گذشت و در عین حال باید شرایط ایمنی برای حضور دانش آموزان در مدارس به طور صد درصد فراهم باشد و در این زمینه هیچ غفلتی پذیرفتنی نیست.

برچسب‌ها کرونا مدارس بازگشایی مدارس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرونا مدارس بازگشایی مدارس کرونا مدارس بازگشایی مدارس بازگشایی مدارس دانش آموزان معلم ها بچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۹۷۵۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترویج فرهنگ حفاظت از زمین پاک در بین دانش آموزان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اردبیل صاحبعلی اصغری در مراسم نواختن زنگ «زمین پاک» در مدارس شهرستان بیله‌سوار گفت: آشناکردن کودکان و نوجوانان با بایدها و نبایدهای زیست‌محیطی، یکی از مهم‌ترین اولویت‌هایی است که باید با جدیت پیگیری شود.
وی افزود: برای رهایی از معضل زباله، مدیریت و تفکیک زباله از مبدأ باید از خانه آغاز شود تا محیط‌زیست سالمی داشته باشیم.
فرماندار شهرستان بیله‌سوار با بیان اینکه بحران‌های زیست‌محیطی و تغییر اقلیم، بیشترین تأثیر را بر روی کودکان خواهد گذاشت، عنوان کرد: تخریب محیط‌زیست آینده کودکانمان را سرد و تاریک می‌کند و شاید راه بازگشت به شرایط مطلوب برای همیشه از بین برود.
وی تصریح کرد: استفاده‌نکردن از پلاستیک یکی از راه‌های نجات زمین از آلودگی زیست‌محیطی است که همه باید در این حرکت بزرگ سهیم باشیم.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی زنگ زمین پاک در مدارس بیله سوار

دیگر خبرها

  • طرح «بوم»؛ شکوفایی خلاقیت‌ها یا باری روی دوش معلم؟
  • ۴۰۰برنامه هفته معلم در کهگیلویه و بویراحمد اجرا می شود
  • ۱۵ عنوان برنامه هفته عقیدتی سیاسی در ساری اجرا می شود
  • خانم معلمی که کلاس درسش را در بیمارستان بر پا کرد
  • صحرایی: معلم محور اصلی تحول و راه حل تمام مسائل آموزش و پرورش است
  • ۴۰۰ برنامه در آموزش و پرورش کهگیلویه وبویراحمد به مناسبت هفته معلم اجرا می‌شود
  • زجر خلاقیت زیر زنجیر کتاب‌های درسی
  • ترویج فرهنگ حفاظت از زمین پاک در بین دانش آموزان
  • پویش سپاس از معلم در ۴۸ واحد آموزشی خوانسار
  • شماره تلفن بهترین معلم خصوصی اول دبستان