Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@11:18:37 GMT

محمود دست پیش شاعر و مجسمه ساز اردبیلی درگذشت

تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۹۸۰۸۲

محمود دست پیش شاعر و مجسمه ساز اردبیلی درگذشت

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، دست پیش متولد سال ۱۳۱۳ باکو بود اما در اردبیل روزگار گذراند و  مجموعه‌های ائل سوغاتی، داغا دونموشم، برگردان نمایشنامه مشدی عباد، ترکی سوزلوک و دیوان اشعار ترکی سلام گتیرمیشم را از خود به یادگار گذاشت.

«خلبانان، ملوانان» نیز از جمله سروده‌های معروف این شاعر فقید در وصف حماسه‌آفرینی‌های رزمندگان دوران دفاع مقدس بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عبدالله بحرالعلومی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل روز دوشنبه در پیامی در این زمینه اظهار کرد: خبر درگذشت ادیب فرزانه‌ مرحوم استاد محمود دست‌پیش، شاعر و چهره پیشکسوت زبان و ادبیات آذربایجان و ایران که با سروده‌های جاویدی چون سیزه سلام گتیرمیشم و بیز هامیمیز ایرانلییق منادی وحدت اقوام ایرانی در عرصه‌ شعر و ادبیات بود، موجب تالم و تاثر خاطر گردید.

وی در این پیام از مرحوم دست‌پیش با عنوان انسانی نیک‌اندیش نام برده است که با طبعی روان، عمر پر برکتش را در خدمت موثر در عرصه شعر، ادبیات و هنر آذربایجان و ایران عزیز گذراند و با کتاب «از فضولی تا شهریار» شرح‌حال‌گوی شاعران نامدار آذربایجانی گردید و مجموعه اشعار درخشانی با عناوین «ائل سوغاتی»، «داغا دؤنموشم»، «ترکی سؤزلوک» از خود به یادگار گذاشت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل در ادامه با تسلیت درگذشت این شاعر گرانقدر به جامعه فرهنگی و ادبی ایران سرافراز و جامعه ادبی و هنری آذربایجان عزیز و خانواده پر افتخار ادبیات و هنر دارالارشاد و استان اردبیل، از محضر قادر متعال برای ایشان علو درجات و برای ادب‌دوستان و هنرمندان و منسوبان آن ادیب فرزانه صبر و شکیبایی مسالت کرد.

برچسب‌ها شاعر استان اردبیل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اردبیل

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شاعر استان اردبیل شاعر استان اردبیل استان اردبیل دست پیش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۹۸۰۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نماینده ولی فقیه در استان و استاندار آذربایجان‌غربی درگذشت روحانی جهادی را تسلیت گفتند

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، نماینده ولی فقیه در استان و استاندار آذربایجان‌غربی با صدور پیامی، درگذشت حجت الاسلام حاجی حسینلو روحانی جهادی خویی را تسلیت گفتند.

بسم الله الرحمن الرحیم

خبر عروج روحانی جهادی حجت الاسلام مصطفی حاجی حسینلو که با مجاهدت و پیگیری‌های مجدّانه برای خدمت به مستضعفین و محرومیت‌زدایی پیشگام بودند، موجب تألم خاطر گردید.

این خدمت‌گزار دلسوز و توانمند که همراه با خانواده معززشان در سانحه رانندگی جان خود را از دست داد، با روحیه جهادی و انقلابی، خدمات ماندگاری به ویژه در مناطق محروم و دور افتاده کشور از جمله امدادرسانی به زلزله زدگان خوی، کرمانشاه، قصر شیرین و سیل زدگان لرستان انجام داد و نام نیک از خود در خاطر مردم قدرشناس ایران به یادگار گذاشت.

 اینجانبان درگذشت این روحانی مجاهد، فرزند و برادر شهید را که علاوه بر تلاشهای جهادی، در سنگر ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و تربیت نسلی مومن و مخلص نیز اهتمام جدی داشت، به اعضای بیت معزز مرحوم، هم ‌سنگران ایشان در عرصه جهاد و مردم شریف شهرستان خوی تسلیت و تعزیت عرض نموده، از درگاه خداوند متعال برای این مرحوم و خانواده ایشان رحمت واسعه و هم‌نشینی با مجاهدان راه حق و برای عموم بازماندگان صبر و اجر مسألت می نمائيم. ان‌شاءالله خدمات و تلاش‌های این جهادگر جوان در راه حق و خدمت به انقلاب و محرومین، مرضی درگاه احدیت و موجب ارتقای مقامات اخروی آنمرحوم گردد.


سيد مهدى قريشى
نماينده ولى فقيه در استان
و امام جمعه اروميه 

محمدصادق معتمدیان 
استاندار آذربایجان غربی

دیگر خبرها

  • موسوی گرمارودی: نزدیک ۴ سال اوین بودم
  • نماینده ولی فقیه در استان و استاندار آذربایجان‌غربی درگذشت روحانی جهادی را تسلیت گفتند
  • پیام تسلیت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی درگذشت پرویز داوودی
  • لزوم فرهنگ سازی مناسب برای مشارکت مردم در احیای دریاچه ارومیه
  • رگبار باران و بارش تگرگ اردبیل میهمان عصرگاهی اردبیلی ها
  • فوری/معاون محمود احمدی نژاد درگذشت +جزئیات
  • مساجد خاستگاه فرهنگ و هنر اسلامی هستند
  • برگزاری دهمین سالگرد درگذشت باستانی پاریزی در بنیاد موقوفات افشار
  • برگزاری یادبود دهمین سال درگذشت استاد باستانی پاریزی
  • کارآفرین اردبیلی مهمان برنامه «کار خونه»