Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-19@00:01:23 GMT

عواملی که باعث کوچک شدن مغز می‌شوند

تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۹۸۲۹۶

عواملی که باعث کوچک شدن مغز می‌شوند

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، قسمت‌هایی از بدن یا صورت ما وجود دارد که می‌خواهیم اندازه آن‌ها را کاهش دهیم، اما مطمئناً مغز یکی از آن‌ها نیست. وبسایت «eatthis» دلایل کوچک شدن مغز را برشمرده است:

قهوه اضافی: خوردن دو یا سه فنجان قهوه در روز ضرری ندارد. اما برخی از ما از این نوشیدنی جدا نمی‌شویم و چندین بار در روز لیوان‌های بزرگی از آن را می‌نوشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دانشمندان استرالیایی تأیید کرده اند افرادی که بیش از ۶ فنجان قهوه در روز می‌نوشند، ۵۳ درصد بیشتر در معرض ابتلا به زوال عقل و در نتیجه کاهش حجم مغز هستند.

عدم فعالیت بدنی: این شاهد دیگری بر فواید ورزش برای سلامتی ماست. اگر زندگی شما فاقد فعالیت بدنی متوسط ​​مانند پیاده روی یا شنا است، خطر کاهش حجم مغز بیشتر است.

استرس شدید: در سال ۲۰۱۸ مطالعه‌ای منتشر شد که نشان می‌داد افراد به دلیل استرس مداوم دچار اختلال حافظه می‌شوند. سطوح بالای هورمون استرس کورتیزول بر عملکرد و اندازه مغز تأثیر منفی می‌گذارد.

کاهش شنوایی: مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۴ توسط دانشمندان دانشگاه جان هاپکینز انجام شد، نشان داد افرادی که کم شنوایی دارند، سریعتر دچار انقباض مغزی می‌شوند. اگر درمان انجام شود و این افراد از سمعک استفاده کنند، پدیده‌ای مانند خشک شدن سریع مغز مشاهده نمی‌شود اما در غیاب محرک‌های صوتی، افراد کم شنوا مغزشان را کمتر تربیت می‌کنند و از استرس مداوم رنج می‌برند و این منجر به وخامت آن‌ها می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: مغز فعالیت بدنی بدن استرس سبک زندگی تغذیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۹۸۲۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این میوه از صدتا کدئین بهتر است

طب سنتی طبع گیلاس را عموما سرد و‌تر توصیف می‌کند، اما این سردی نسبت به آلبالو کمتر است. دیدگاه‌های متفاوتی نیز وجود دارد که گیلاس رسیده و شیرین را دارای طبعی معتدل یا حتی گرم می‌دانند. بخش‌های دیگری از گیلاس مانند برگ و دم آن نیز از خواص دارویی برخوردار بوده و طبع سرد و خشکی دارند.

مصلح گیلاس برای افراد سردمزاج

به گزارش سرگرمی روز، برای افرادی که طبع سردی دارند، مصرف گیلاس می‌تواند باعث ایجاد مشکلات گوارشی شود. این افراد می‌توانند با مصرف مواد غذایی با طبع گرمی نظیر چای نبات، چای هل، خرما، عسل و روغن زیتون، تاثیرات سردی گیلاس را خنثی کنند.

مصلح گیلاس برای افراد گرم مزاج

گیلاس برای افراد با طبع گرم مناسب است و می‌توانند بدون نیاز به مصلح، آن را مصرف کنند. با این حال، برای افرادی که طبع گرم و‌تر دارند، مصرف آلبالو که طبع سردتر و خشکی دارد، پیشنهاد بهتری است.

بهترین زمان برای مصرف گیلاس

توصیه می‌شود گیلاس یک ساعت قبل از وعده‌های غذایی مصرف شود تا از بروز نفخ و مشکلات گوارشی جلوگیری شود. همچنین، پرهیز از نوشیدن آب بلافاصله پس از خوردن گیلاس می‌تواند از بروز دل درد و نفخ پیشگیری کند.

فواید بی‌شمار گیلاس

گیلاس منبع غنی از ویتامین‌ها و فیبر است که خواص بی‌نظیری به این میوه می‌بخشد. از جمله خواص آن می‌توان به تاثیر آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی، تقویت سیستم ایمنی، کمک به درمان بیخوابی و کاهش وزن، و همچنین بهبود عملکرد جنسی و درمان ناباروری در مردان اشاره کرد.

در طب سنتی، طبع گیلاس معمولا به عنوان سرد و‌تر شناخته می‌شود، هرچند که سردی آن از آلبالو کمتر است و برخی معتقدند که گیلاس رسیده و شیرین طبعی معتدل یا گرم دارد.

برای افراد سردمزاج که ممکن است از مصرف گیلاس دچار مشکلات گوارشی شوند، مصرف موادی با طبع گرم مانند چای نبات یا عسل می‌تواند این مشکلات را کاهش دهد، در حالی که افراد گرم مزاج می‌توانند گیلاس را بدون نیاز به مصلح مصرف کنند. اما، برای حداکثر بهره‌وری و جلوگیری از ناراحتی‌های گوارشی، توصیه می‌شود گیلاس یک ساعت قبل از غذا و نه بلافاصله پس از آن یا با نوشیدن آب مصرف شود.

کاهش وزن و لاغری

یکی از مهم‌ترین دلایلی که می‌توانید از گیلاس در رژیم‌های لاغری استفاده کنید این است که این میوه دارای کالری بسیار پاینی می‌باشد، علاوه بر این گیلاس چربی بسیار کمی دارد و برای آب کردن چربی‌های اطراف شکم بسیار مفید است.

نکته دیگر در مورد خواص لاغری گیلاس این است که این میوه علاوه بر فیبر غنی، دارای انواع مواد مغذی و ویتامین‌ها می‌باشد و به همین دلیل می‌تواند به همراه احساس سیری طولانی، انرژی مورد نیاز بدن را نیز فراهم کند.

خواص گیلاس برای دیابت

مصرف مواد غذایی که دارای شاخص گلیسمی پایین هستند برای دیابتی‌ها مفید می‌باشد و گیلاس هم از این نوع مواد غذایی محسوب می‌شود، شاخص گلیسمی گیلاس ۲۲ می‌باشد و قند ان نسبت به میوه‌های تابستانی مثل زردآلو و هلو بسیار کمتر می‌باشد.

درمان کم خونی

برای درمان کم خونی هم می‌توانید روی کمک گیلاس حساب کنید. گیلاس حاوی مقادیر غنی از آهن می‌باشد و به همین دلیل می‌تواند باعث افزایش تولید گلبول‌های قرمز خون شود که در نتیجه به درمان کم خونی ناشی از فقر آهن کمک می‌کند.

خواص گیلاس برای میگرن

جالب است بدانید که ترکیباب موجود در گیلاس می‌توانند مانند قرص‌های مسکن باعث کاهش درد سردرد‌های میگرنی شوند. گیلاس حاوی مقادیر مناسبی آنتوسیانین و انواع بیو فلاونوئید‌ها و آنتی اکسیدان‌های قوی می‌باشد که برای قطع سریع سردرد بسیار مفید هستند.

خواص ضد سرطان گیلاس

یکی از شناخته شده‌ترین خاصیت‌های گیلاس این است که می‌تواند به درمان انواع سرطان‌ها کمک کند. گیلاس حاوی مقادیر غنی از کورستین می‌باشد که این ماده به عنوان یکی از موثرترین مواد ضد سرطانی شناخته می‌شود.

علاوه بر این آنتی اکسیدان‌ها و فلاونوئید‌های موجود در گیلاس نیز می‌توانند مانع آیسیب رساندن رادیکال‌های آزاد مخرب به سلول‌های بدن شوند. ضمن اینکه مصرف گیلاس می‌تواند سرعت رشد سلول‌های سرطانی را کاهش دهد.

درمان بی خوابی

جالب است بدانید مصرف گیلاس قبل از خواب مانند قرص خواب عمل می‌کند و باعث خوابی آرام و عمیق می‌شود. برای این منظور باید از آب گیلاس با طعم ترش استفاده شود که دارای مقادیر غنی از ملاتونین می‌باشد و علاوه بر رفع استرس و اضطراب به درمان بی خوابی هم کمک می‌کند.

تقویت قوای جنسی

مصرف گیلاس می‌تواند به درمان ناتوانی‌ها و بی میلی جنسی زنان و مردان کمک کند. گیلاس به دلیل وجود ویتامین‌های C و A می‌تواند سطح هورمون‌های تستوسترون و استروژن را افزایش دهد و علاوه بر افزایش میل جنسی، باعث افزایش حجم اسپرم‌های آقایان نیز شود.

خواص گیلاس برای فشار خون

مصرف گیلاس یکی از درمان‌های طبیعی فشار خون بالا نیز می‌باشد. همانطور که می‌دانید گیلاس حاوی مقادیر سرشار از پتاسیم می‌باشد و به همین دلیل می‌تواند باعث دفع سدیم اضافی موجود در بدن شود و فشار خون بالا را کاهش دهد.

خواص گیلاس برای نقرس

گیلاس برای بهبود و کاهش علائم نقرس بسیار مفید است. گیلاس به دلیل اینکه حاوی مقادیر مناسبی از آنتوسیانین می‌باشد و به همین دلیل می‌تواند باعث کاهش التهابات و رفع درد حاصل از مفاصل بسیار موثر باشد.

دیگر خبرها

  • کافه‌نشینی، از ازل تا ابد
  • یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب
  • این میوه از صدتا کدئین بهتر است
  • یک توصیه برای کاهش تاثیر استرس بر قلب
  • آموزش: توصیه‌هایی برای مقابله یا جلوگیری از استرس در فضای مجازی
  • ورزش می‌تواند با آرام کردن مغز سلامت قلب را حفظ کند‌
  • چشم‌رنگی‌ها در معرض این بیماری
  • توصیه‌هایی برای مقابله یا جلوگیری از استرس در فضای مجازی
  • ورزش می تواند با آرام کردن مغز سلامت قلب را حفظ کند
  • تاثیرات گوش دادن به موسیقی شاد بر روح و روان انسان