Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@06:22:02 GMT

در نخستین سفر آسیایی بلینکن چه گذشت؟

تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۹۸۷۰۴

در نخستین سفر آسیایی بلینکن چه گذشت؟

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، خبرگزاری رویترز طی گزارشی در این زمینه عنوان کرد: سفر آنتونی بلینکن در حالی به هند انجام شد که این اولین سفر وی به عنوان وزیر خارجه دولت جو بایدن به این کشور اسیایی بود. واشنگتن، هند را به عنوان هم پیمانش در مسیر مقابله با سیاست های چین در قاره آسیا می بیند.

به نظر می رسد دولت بایدن تقویت رایزنی ها و گسترش روابط با برخی کشورهای آسیایی را در دستورکار خود قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا نیز چندی پیش به جنوب شرق آسیا سفر کرده بود.

از جمله محورهای مذاکرات وزیر خارجه آمریکا با مقامات هند می‌توان به تقویت روابط امنیتی و نظامی دوجانبه، بررسی نفوذ چین در قاره آسیا مسئله خروج نیروهای بین المللی از افغانستان و پیامدهای آن و همچنین یافتن راههای مشترک برای مقابله با همه گیری کرونا و سابقه حقوق بشر هند برشمرد.

بلینکن پیشتر گفته بود که هند کشوری مهم و حیاتی در مسیر مقابله با بیماری کووید-۱۹ به شمار می رود.

تارنمای شبکه فاکس نیوز نیز تصریح کرد: وزیر خارجه آمریکا پس از دیدار با همتای هندی خود نسبت به پیامدهای عدم دستیابی به توافقنامه صلح در افغانستان میان دولت و گروه طالبان هشدار داد.

این هشدار بلینکن در حالی عنوان شد که در رایزنی های وی با همتای هندی اش دو طرف  به همکاری برای حصول صلح در افغانستان از طریق طرح های دیپلماتیک متعهد شدند.

وزرای خارجه آمریکا و هند همچنین نسبت به کشیده شدن خشونتها و ناآرامی‌های افغانستان به خارج از مرزهای این کشور ابراز نگرانی کردند.

بلینکن در سفرش به هند بر تقویت روابط وانشگتن- دهلی نو تاکید کرد و گفت که این روابط دوجانبه از جمله اولویت های سیاست خارجی دولت بایدن محسوب می شود.

سفر اخیر وزیر خارجه آمریکا به هند در حالی انجام شد که دو کشور وعده گسترش روابط استراتژیک دوجانبه با نیم نگاهی به فعالیتها و سیاست های چین و همچنین زیر نظر گرفتن تحولات افغانستان را دادند.

با توجه به روابط خدشه دار شده هند و چین، به نظر می رسد دهلی نو بیش از پیش به دنبال نزدیکتر کردن خود به امریکاست. در این میان مقامات هند که با چالش همه گیری کرونا نیز دست و پنجه نرم می کنند، تقویت روابط با واشنگتن را تحت شراکت دوجانبه دنبال می کنند.

تارنمای "هندئ بیزنس " نیز طی گزارشی عنوان کرد: از جمله موارد مورد بحث میان بلینکن با مقامات هند در مورد تقویت فعالیتهای دو کشور تحت گروه " کواد" با حضور ژاپن و استرالیا بوده است. وزیر خارجه آمریکا معتقد است که واشنگتن و دهلی‌نو تحت این گروه نیز می توانند در مسیر گسترش شراکت دوجانبه شان همکاری هایی داشته باشند. از جمله همکاری ها تحت گروه "کواد" در زمینه توزیع و تولید واکسن کرونا که می تواند زمینه را برای توزیع واکسن به منطقه هموار کند.

محورهای مهم دیگری که در رایزنی های بلیکن با مقامات هند مورد بحث و توافق دو طرف قرار گرفت، کاهش محدودیت های سفری میان دو کشور به دلیل همه گیری کرونا، مقابله با چالش تغییرات آب و هوای، تقویت روابط دفاعی و امنیتی، بررسی راههای گسترش روابط تجاری و اقتصادی و همچنین سرمایه گذاری های دو کشور در بخش آموزش، انرژی، فناوری و علوم مختلف بود.

وزیر خارجه آمریکا پس از هند به کویت سفر کرد و با مقامات این کشور در مورد برخی مسائل مهم منطقه ای و جهانی مورد توجه دو کشور مذاکره کرد.

تارنمای عرب نیوز در این رابطه تصریح کرد: دیپلمات ارشد امریکا در حالی به کویت سفر کرد که وی با مقامات این کشور به عنوان یک همپیمان واشنگتن در خاورمیانه در مورد مسائل مختلفی مذاکره کرد. ازجمله مسائل مهم مورد بحث میان وزیر خارجه آمریکا با مقامات کویتی گسترش همکاری های نظامی، مسئله افغانستان، امنیت منطقه ای و سرمایه گذاری بود.

کویت یکی از مهمترین شرکای منطقه‌ای آمریکا بوده و هم‌اکنون پذیرای ۱۳۵۰۰ سرباز وابسته به فرماندهی مرکزی ایالات متحده در پایگاه «عریفجان» است.

پیش از این رسانه‌های عربی منطقه، هدف از سفر بلینکن به کویت را در چارچوب تلاش ایالات متحده برای تشکیل جبهه‌ای واحد در برابر نفوذ فزاینده چین در دو منطقه اقیانوس هند و آرام و همچنین مسئله افغانستان عنوان کردند.

بلینکن چند روز پیش در نشست خبری مشترک با «احمد ناصر المحمد الصباح»، همتای کویتی خود گفت که انتقال مترجمان افغان به کویت که با نیروهای ارتش کشورش در افغانستان همکاری می‌کرده‌اند، به کویت از موضوع های مورد گفت و گوی با مقام های کویتی بوده است.

مقام‌های واشنگتن پیشتر اعلام کرده بودند که آماده انتقال نزدیک به ۳۵ هزار مترجم افغان و خانواده‌ آنان به پایگاه نظامی ایالات متحده در کویت و قطر هستند.

به گفته آمریکایی ها، انتقال مترجمان افغان به این دو کشور برای در امان ماندن آنان از بیم حملات تلافی جویانه طالبان انجام خواهد شد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز گزارش داد: همزمان با اینکه مقامات آمریکایی در حال تکمیل روند خروج نیروهای این کشور از افغانستان هستند، دولت بایدن تحت فشار سنگینی بوده تا به سرعت مترجمان افغان همکار ارتش آمریکا و کارکنان افغانی که به نیروهای آمریکایی کمک کرده اند را خارج کنند.

در این مسیر آمریکا نیم نگاهی به کویت برای میزبانی از این مترجمان و کارکنان افغان داشته است.

تارنمای نشنال نیز گزارش داد که وزیر خارجه آمریکا در سفر به کویت در مورد روابط ۶۰ ساله دو کشور و تقویت ان گفتکو کردند. گفته شده بلینکن حامل پیامی از سوی جو بایدن برای مقامات کویت بود.

برچسب‌ها هند کویت آنتونی بلینکن

منبع: ایرنا

کلیدواژه: هند کویت آنتونی بلینکن هند کویت آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا تقویت روابط مقامات هند دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۹۸۷۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفیر طالبان در پکن: مناسبات افغانستان با چین بسیار مهم است

سفیر حکومت طالبان با اشاره به سهم چین در منطقه و جهان اظهار داشت مناسبات کابل و پکن بسیار مهم است و دیپلمات‌های افغان نیز با مقامات چینی روابط خوبی دارند. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «بلال کریمی» سفیر افغانستان در چین با «محمد عبدالکبیر» معاون سیاسی نخست‌وزیر حکومت کنونی این کشور گفت دیپلمات‌ها با مقامات چینی روابط خوبی دارند.

بر اساس اطلاعیه منتشر شده توسط «ارگ»، کریمی در این دیدار در رابطه با دستاوردهای سفارت افغانستان در چین نیز توضیح داد  و گفت مقامات چین، تلاش‌های امارت اسلامی در راستای سرکوب داعش، از بین بردن فساد، مبارزه با مواد مخدر و فعالیت‌های اقتصادی را مورد تقدیر قرار می‌دهند.

سفیر حکومت افغانستان در چین تصریح کرد: تأمین امنیت، شفافیت و ثبات از جمله عواملی است که سبب علاقمندی سرمایه‌گذاران چینی برای سرمایه‌گذاری در افغانستان شده است.

وی خاطرنشان کرد شمار‌ زیادی از سرمایه گذاران چینی در این خصوص با سفارت افغانستان در تماس هستند.

دو طرف در ادامه با اشاره به سهم چین در منطقه و جهان، مناسبات افغانستان با این کشور را مهم دانستند و پیرامون بهبود تجارت و افزایش تسهیلات برای تاجران دو کشور گفتگو کردند.

آغاز آزمایشی کریدور ریلی بین چین و افغانستانچین: برای اجرای پروژه‌های بنیادی با افغانستان همکاری می‌کنیمبرگزاری سومین نشست سازوکار تعامل افغانستان و چین در پکن

وزارت خارجه حکومت طالبان هفته گذشته اعلام کرده بود در سومین نشست افغانستان و چین، مقامات پکن متعهد شدند تا در زمینه‌های درمانی، استخراج معادن، اسکان مجدد مهاجرین و گسترش روابط تجاری همچنین ارتقای ظرفیت ادارات حکومت کابل همکاری کنند.

«شی جین‌پینگ» رئیس جمهور چین بهمن ماه سال گذشته در مراسمی رسمی استوارنامه «بلال کریمی» را به‌عنوان سفیر و نماینده ویژه حکومت طالبان در پکن پذیرفت.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • بلینکن بزودی در عربستان؛ تداوم تلاش آمریکا برای رویای عادی سازی روابط اسرائیل با ریاض
  • واکنش روسیه به کمک ۶۰ میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین | اوکراین ۵۰۰ هزار سرباز از دست داده است
  • شویگو: اوکراین نیم‌ میلیون سرباز از دست داده است
  • سفیر طالبان در پکن: مناسبات افغانستان با چین بسیار مهم است
  • بلینکن: ما استاندارد‌های دوگانه درباره نقض حقوق بشر از سوی اسرائیل نداریم
  • بلینکن با دعوت وزیر خارجه چین راهی پکن می‌شود
  • سفر وزیر خارجه آمریکا به چین با چاشنی هشدار و تهدید/ واشنگتن نگران رابطه تسلیحاتی پکن و مسکو است
  • آمریکا: نگران کمک نظامی چین به روسیه هستیم
  • سفر «بلینکن» با تمرکز بر روسیه و ایران/ وزیر خارجه آمریکا از چین چه می‌خواهد؟
  • بلینکن با موضع تهدید به چین می‌رود