Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از واحد ارتباطات و رسانه اداره کل هنرهای تجسمی؛ سید مجتبی حسینی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بازدید از کارگاه‌های بیست و هشتمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان، درباره ضرورت برگزاری این جشنواره به صورت آنلاین گفت: جشنواره‌هایی که مربوط به جوانان است از نظر من مهم‌ترین رویدادهای هنر کشور هستند، چون مستوره‌ای از فردا را به ظهور می‌رسانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین توجه ما به جشنواره‌های جوانان می‌تواند در شکل‌گیری تصویر هنر فردای کشورمان مؤثر باشد.

حسینی ادامه داد: موضوع دوم این است که وقتی جشنواره هنرهای تجسمی جوانان به صورت حضوری برگزار می‌شد، فضای کارگاهی آن باعث می‌شد رفاقتی میان جوانان گردآمده از سراسر ایران به وجود آید. اگر این فضا نباشد شاید بر انگیزه جوانانی که یک سال تلاش کرده‌اند تأثیر بگذارد، به خصوص در سالی که به دلیل کرونا کمتر توانستیم ظهور اجتماعی داشته باشیم. برای اینکه آن فضا جبران شود و با هم بودن را تکرار کنیم بر این باور شدیم که رویدادهای هنری جوانان حتی اگر دشواری‌هایی داشته باشد به شکل مجازی برگزار شود. سال گذشته اولین کارآزمون ما برای برگزاری جشنواره مجازی بود و بخشی از مشکلات را باید حین کار پیدا و اصلاح می‌کردیم. اما امسال تجربه سال گذشته سرمایه دوستان برگزارکننده جشنواره بود و سعی کردند مشکلات از ابتدا رفع شود. 

او با بیان اینکه استمرار چنین رویدادی یک سرمایه ملی است، ادامه داد: اگرچه این جشنواره به دوره بیست و هشتم رسیده است اما با توقف‌هایی که در طول مسیر داشته است، سی و اندی سال از آغاز آن می‌گذرد. چون استمرار این رویداد اهمیت ویژه‌ای دارد، برگزاری آن به شکل مجازی راهی برای این است که حلقه‌های این سلسله متفرق نشود.

حسینی درباره حمایت‌هایی که از برگزیدگان جشنواره صورت می‌گیرد گفت: سرنوشت پیچیده‌تر از آن است که همه چیز پیش‌بینی پذیر باشد. زمانی که من به عنوان هنرجو در این جشنواره حضور داشتم دوستانی را دیدم که به نظرم استعداد شگفت‌انگیزی داشتند، اما بعداً هنر را ادامه ندادند. بنابراین نمی‌شود گفت هرکسی در این جشنواره شرکت می‌کند الزاما از هنرمندان آینده است. البته این نافی وظیفه و تکلیف ما نیست و در سال‌های اخیر تلاش کردیم نگارخانه‌ای را آماده کنیم و در اختیار بنیاد رودکی قرار دهیم که پایگاه معرفی استعدادهای جوان باشد. سایر خدماتی هم که اداره کل هنرهای تجسمی در اختیار دارد در این جهت است که استعدادها به مرور بتوانند به فضای حرفه‌ای نزدیک شوند. یک نمونه همین است که در جشنواره تجسمی جوانان در کنار اساتید کارگاه‌ها یکی از برگزیدگان سال‌های قبل به عنوان دستیار حضور دارد. همین انگیزه‌ای برای جوانان می‌شود تا بدانند اگر تلاش کنند حتماً مورد توجه قرار می‌گیرند.

جذابیت این جشنواره مدیون حضور هنرمندان جوان است

هادی مظفری مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی نیز در جریان این بازدید گفت: قطعا این جشنواره بخشی از جذابیت خودش را مدیون حضور هنرمندان جوان است، اما شرایط پاندمی سبک زندگی همه انسان‌ها را تغییر داد و در بسیاری از حوزه‌ها ما را سر دوراهی قرار داد که رویدادها برگزار نشود یا با شکل و شمایل جدید برگزار شود.

مظفری افزود: آنچه در جشنواره هنرهای تجسمی جوانان بسیار حایز اهمیت است آن است که افراد تا سن ۲۵ سالگی می‌توانند در آن شرکت کنند. امسال افرادی در این رویداد می‌توانند شرکت کنند که سال آینده شرط سنی آن‌ها با جشنواره تطبیق نمی‌کند، در نتیجه با تعطیلی جشنواره این فرصت را از دست می‌دادند. به همین جهت به نظر من این جشنواره نباید تعطیل شود و در شرایط سخت هم باید ادامه‌دار باشد تا این فرصت را از هنرمندان جوان نگیریم و آن‌ها برای حضور در صحنه هنری آماده شوند.

او درباره چهره‌های جدیدی که به عنوان اساتید کارگاه‌ها و داور در این دوره از جشنواره حضور دارند گفت: به اعتقاد من برای این که جشنواره مسیر خود را دنبال کند می‌تواند بخشی از اساتید را تغیر دهد که تکرار در آن اتفاق نیفتد و جوانانی که چند دوره در این رویداد شرکت می‌کنند بتوانند از اساتید مختلف کسب تجربه کنند. از سوی دیگر برای اینکه این مسیر قوام لازم را داشته باشد لازم است که برخی از اساتید همواره در جشنواره حضور داشته باشند.

مظفری ادامه داد: برای برخی از هنرمندان جوان دیدن تعدادی از اساتید یک آرزو است و همیشه سعی کردیم این اساتید را در کنار خود داشته باشم. با این حال در سال‌های گذشته سعی کردیم افراد جدید را به این جمع اضافه کنیم و در مجموع ترکیبی از اساتید و هنرمندان قدیمی‌تر در کنار هنرمندان جوان‌تری که کسوت استادی دانشگاه را دارند و در طی سال با هنرمندان جوان زیادی در ارتباط هستند را در کنار هم داریم.

کارگاه های آنلاین بیست و هشتمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان تا روز دوازدهم مرداد در موزه هنرهای معاصر برقرار است و و پس از سه روز برپایی کارگاه ها داوران آثار هنرمندان را برای انتخاب برگزیدگان داوری می کنند.

برچسب‌ها هنرهای تجسمی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هادی مظفری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: هنرهای تجسمی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هادی مظفری هنرهای تجسمی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هادی مظفری جشنواره هنرهای تجسمی جوانان هنرمندان جوان کارگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۹۸۸۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام تبریک مدیرعامل بنیاد رودکی به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی بنیاد فرهنگی هنری رودکی، محمد اله یاری فومنی مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی در پیامی هفتم فرودین مصادف با روز ملی هنرهای نمایشی را تبریک گفت.

در این پیام آمده است:

«تئاتر آینه‌ای است که همواره در طول تاریخ بازتابی قوی از جوامع ارائه کرده و در کشور ما نیز از دیرباز تا کنون این هنر جلوه و ظهور خاصی داشته است.

هفتم فروردین‌ مطابق با ۲۷ مارس، روز جهانی تئاتر، از سال ۹۶ به عنوان روز ملی هنرهای نمایشی در تقویم رسمی کشور به ثبت رسیده است.

تقارن این روز با ایام نوروز ایرانی و همچنین ماه مبارک رمضان در چرخش ایام را به فال نیک می گیریم؛ چرا که هنرهای نمایشی آئینه و تبلور ایران پرعزت و خانواده هنرمندان تئاتر روایت‌گر تاریخ و هویت پر مهر و ایمان مستحکم مردمان این سرزمین اسلامی هستند.

بنیاد رودکی به عنوان مجموعه‌ای که یکی ازرسالت های خود را ارتقای سطح فرهنگ عمومی جامعه و هنر والای تئاتر و خدمت‌رسانی هرچه بیش‌تر به هنرمندان این رشته می‌داند، تلاش کرده تا همان‌طور که در مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی آمده است، این هنر را به عنوان مقوم فرهنگ و بسترساز ارتقای فرهنگ عمومی جامعه در اولویت‌ خود و بخش‌های زیر مجموعه‌اش قرار دهد.

بدون تردید بنیاد رودکی با امکانات و تجهیزات کم نظیرش یکی از مکان‌های شاخص اجرای آثار فاخر نمایشی در ایران است و برای هنرمندان حوزه نمایش که سال‌های متمادی در این وادی تلاش کرده و کسب تجربه کرده‌اند، مکانی ایده آل است که برای اجرای هنرنمایش فاخرمد نظر دارند.

سالن اصلی تالار وحدت، برج آزادی، تالار حافظ و تالار فردوسی زیرمجموعه‌های بنیاد رودکی هستند که امکان اجرای آثار نمایشی متنوعی را برای هنرمندان فراهم کرده است.

امید است با سرلوحه قراردادن شعار عدالت فرهنگی دولت مردمی با حضور اهالی فرهیخته فرهنگ و هنر شاهد جلوه‌های باشکوه هنر نمایش ایرانی و اسلامی در ستایش اندیشه و فرهنگ و تاریخ این ملت پرافتخار باشیم.»

کد خبر 6062612 علیرضا سعیدی

دیگر خبرها

  • تئاتر و نقش آن در بالا بردن توانایی فردی در کودکان
  • دوسالانه‌های تجسمی با چه چالش‌هایی دست و پنجه نرم می‌کنند؟
  • هنرهای نمایشی زاهدان، زنده اما کم‌رمق است
  • تقویت بنیه فرهنگی در شهرستان‌های لرستان
  • پیام تبریک مدیرعامل بنیاد رودکی به مناسبت روز هنرهای نمایشی
  • «سند ملی هنرهای تجسمی» در ۱۴۰۳ به سرانجام می‌رسد/ حضور ایران در دوسالانه ونیز و اکسپوی ژاپن
  • پیام تبریک مدیرعامل بنیاد رودکی به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی
  • از مشق متفاوت ۲ هنرمند تا نقاشی که از نقش پدرانه‌اش مایه گذاشت
  • نقاشی کریم اهل بیت(ع) رونمایی شد
  • نقاشی کریم اهل بیت علیه السلام رونمایی شد