Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-16@12:21:44 GMT

کاربرد سلول‌های بنیادی در درمان ناباروری بررسی می شود

تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۹۹۰۴۱

کاربرد سلول‌های بنیادی در درمان ناباروری بررسی می شود

به گزارش خبرگزاری مهر، سمینار «کاربرد سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در درمان ناباروری»، ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ با سخنرانی امیرعلی حمیدیه دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی افتتاح می‌شود.

همچنین، محمدرضا صادقی رئیس پژوهشگاه و مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا، علی صادقی‌تبار مدیر مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا و سمیه کاظم‌نژاد دانشیار و مدیر گروه پزشکی بازساختی پژوهشگاه ابن‌سینا و دبیر علمی سمینار از دیگر سخنرانان مراسم افتتاحیه خواهند بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سمینار کاربرد سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در درمان ناباروری با محورهای جایگاه کنونی سلول‌درمانی در درمان ناباروری زنان، پیشرفت سلول‌های بنیادی در درمان ناباروری مردان، تازه‌ها و کاربرد مهندسی بافت در درمان ناباروری و نقش بانک سلولی در درمان ناباروری، از سوی پژوهشگاه و مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا و با همکاری ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و پژوهشگاه رویان برگزار می‌شود.

این سمینار دارای امتیاز آموزش مداوم است، به صورت آنلاین در فضای اسکای‌روم برگزار می‌گردد و علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه رسمی اینستاگرام معاونت آموزش پژوهشگاه ابن‌سینا به نشانی ari_education@ یا وب‌سایت پژوهشگاه به نشانی avicenna.ac.ir مراجعه کنند.

کد خبر 5271048

منبع: مهر

کلیدواژه: مرکز ناباروری ابن سینا ناباروری درمان ناباروری واکسن کرونا آمار کرونا ویروس کرونا واکسیناسیون هپاتیت شیوع کرونا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ستاد ملی مقابله با کرونا دانشگاه علوم پزشکی تهران نوزاد آلزایمر واکسن هلال احمر جمهوری اسلامی ایران سعید نمکی درمان ناباروری سلول های بنیادی ابن سینا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۹۹۰۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشمند بزرگ ایرانی که به ندرت نامش را شنیده‌ایم!

به گزارش خبرآنلاین، اگر در تاریخ علم ایران‌زمین بخواهیم از سه پزشک نامدار یاد کنیم، بدون تردید زکریای رازی، ابوعلی سینا و اهوازی، آن سه تن هستند. هر سه در دوران طلایی و درخشش علم پزشکی ما یعنی قرن‌های چهارم و پنجم هجری قمری می‌زیستند و یادگار مکتوبی در قالب دانشنامه پزشکی از خود به جای گذشته‌اند. رازی «حاوی» را ابن‌سینا «قانون» را و اهوازی «طب ملکی» را به دنیای پزشکی تقدیم کرده است. زکریای رازی و ابن‌سینا برای همگان نامشان آشناست، اما تاریخ با اهوازی به شکل دیگری تا کرده است.

به نقل از ایسنا، علی‌بن‌عباس مجوسی اهوازی یا ارجانی معروف به اهوازی که نامش کمتر از دو پزشک دیگر سر زبان‌هاست، در سال ۳۸۴ هجری قمری برابر با ۹۹۴ میلادی درگذشت. زمان دقیق تولدش در دست نیست. اما زادگاهش اهواز یا بهبهان بوده و نام ارجانی نیز در اصل به اسم قدیمی بهبهان اشاره دارد. مدفن او نیز در تاریخ نامعلوم است، هر چند حدس‌هایی زده‌اند و گفته‌اند شاید در شیراز به خواب ابدی رفته باشد.

اهوازی در روزگار آل‌ بویه زندگی می‌کرد و گذشتگان او دست‌کم تا دو نسل همگی زرتشتی بودند. حتی با وجود نام اسلامی«علی» که بر خود دارد، برخی گفته‌اند خود وی نیز از پیروان زرتشت بود و به «پسر مجوسی» شهرت داشت. این پزشک ایرانی، رشته طب را از استادی ایرانی به‌نام ابوماهر موسی‌بن‌سیار آموخت و وقتی در این شاخه از علم و آموزش به کمال رسید، به دربار عضدالدوله ابوشجاع فنا خسرو راه یافت. هم پزشک دودمان آل‌بویه بود و هم در دربار خلیفه‌های عباسی جایگاهی پیدا کرد.

«کامل الصِناعة الطبیة» یا «کُناش مَلِکی» که به «طب ملکی» یا «طب عضدی» نیز شناخته می‌شود، همان دانشنامه شاخصی است که اهوازی در علم پزشکی تألیف کرد. این کتاب در مقایسه با تألیفات رازی و ابن‌سینا دو برجستگی و برتری دارد: نخست آنکه جامع‌تر از «حاوی» است و دربرگیرنده موضوعات متنوع‌ تر و مباحث و نظم بیشتر است، دوم اینکه به طب عملی بیشتر از دایرة‌المعارف «قانون» نظر دارد. لازمه توجه بیشتر به طب عملی و فاصله‌ گرفتن از بحث‌های صرفاً نظری بهره‌گیری از تشریح یا کالبدشکافی بود، یعنی مقوله‌ای که در دنیای مسلمانان موانع بسیاری داشت، اما اهوازی توانست در آن بدرخشد.

مهم‌ترین مرجع پزشکی در کشورمان پیش از تألیف «قانون» همین اثر اهوازی بود. در اروپای قرون‌ وسطا نیز که از اهوازی با نام Haly Abbas یاد می‌کردند، تا پنج قرن یکی از اصلی‌ترین منابع آموزش پزشکی به شمار می‌رفت. اهوازی در زمان نگارش «کامل الصِناعة الطبیة» به چندین اثر پزشکان غربی دسترسی داشت و با اعتماد به‌ نفس و مستند و علمی از آنان، چون بقراط و جالینوس و اریباسیوس، ایرادهایی گرفت و کوشید در این کتاب خود آن‌ها را اصلاح کند و تعالی ببخشد.

«طب ملکی» که ۲۰ مقاله دارد و به نام پادشاه آل‌بویه معروف شده است، به اعتقاد شماری از پژوهندگان تاریخ علم نخستین گام مهمی بود که ایرانیان برای رسیدن به تجدد طبی برداشتند. این دانشنامه پزشکی که ابوعلی‌سینا از ستایشگران آن بوده، در حال حاضر در دو جلد قابل دسترس عموم است. البته هم‌اکنون نسخه‌های خطی و نفیسی از این اثر در مراکز مهم علمی ایران و جهان، مانند کتابخانه مونیخ، کاخ ال اسکوریال، واتیکان، کتابخانۀ ملی پاریس، دانشکده پزشکی تهران، کتابخانه شخصی دکتر محمود نجم‌آبادی در معرض دید عموم یا خواص قرار دارد.

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1894696

دیگر خبرها

  • درمان با سلول‌های بنیادی برای آسیب نخاعی با نتایج مثبت فاز اول
  • آغاز آماده‌سازی سلول بنیادی درمان پیسی در جهاد دانشگاهی فارس
  • جهاد دانشگاهی فارس آماده ارائه خدمات تحقیقاتی درمانی بازساختی است
  • آمادگی جهاد دانشگاهی فارس برای ارائه خدمات تحقیقاتی و درمانی پزشکی بازساختی
  • جهاد دانشگاهی فارس آماده ارائه خدمات تحقیقاتی پزشکی است
  • آمادگی جهاددانشگاهی فارس برای ارائه خدمات تحقیقاتی و درمانی پزشکی بازساختی
  • جهاد دانشگاهی فارس پیشرو در ارائه خدمات تحقیقاتی و درمانی پزشکی بازساختی
  • دانشمند بزرگ ایرانی که به ندرت نامش را شنیده‌ایم!
  • نشاندار شدن ۱۹۴۳ زوج نابارور در سامانه بیمه سلامت گیلان
  • پیشرفت تحقیقات در درمان بیماری ویلسون