Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@17:29:45 GMT

زیبایی شناسی و قناعت همواره با زندگی یزدی ها عجین بود

تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۹۹۲۲۰

زیبایی شناسی و قناعت همواره با زندگی یزدی ها عجین بود

به گزارش ایرنا، مجید جوادیان زاده روز دوشنبه در آیین رونمایی از پوستر سومین رویداد مد و لباس یزد با رویکرد حفاظت از محیط زیست، افزود: یکی از فعالیت هایی که از سوی بانوان یزدی صورت گرفت، چهل تکه دوزی بود که این موضوع یعنی استفاده از پارچه هایی که دوریختنی بود و حداکثر استفاده را از امکانات موجود داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
وی ادامه داد: با هنری که از پیشینیان به ارث رسید باید همین مسیر را برای حفظ محیط زیست و کمتر شدن دوریختنی ها و همچینن تولید آثار وزین به کار گرفت. 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد با اشاره به برگزاری سومین رویداد مد و لباس گفت: در رویداد امروز سعی شد از توانمندی هنرمندان شهر یزد استفاده کنیم و اثر امروز از سوی آقای احمدی، هنرمند یزدی و با استفاده از نمادهای این شهر میراث جهانی طراحی شد که نشان دهنده توانمندی بالای هنرمندان این استان است. 
جوادیان زاده اظهارکرد: یزد همواره مهد تلاشگران عرصه علم و دانش و همچنین کار و تولید بود لذا زیبنده است در زمینه مدل و لباس و همچنین حفاظت از محیط زیست و طراحی آثاری که مبلغ این فرهنگ باشد گام برداشته شود، امیدواریم این گونه فعالیت ها فتح بابی برای این مهم باشد.
همچنین مدیرکل حفاظت محیط زیست یزد گفت: حفاظت از محیط زیست باید به صورت عینی و عملی در زندگی مردم جاری شود و یکی از بهترین فعالیت هایی که در این زمینه می تواند صورت گیرد، استفاده از توانمندی هنرمندان و همچنین خلق آثار با توجه به وضعیت بومی هر منطقه است. 
نیره پورملائی ادامه داد: به تازگی در برخی از روستاهای یزد از تکه های پارچه ای استفاده می شود، امیدواریم این روند در روستاهای دیگر هم انجام و تداوم یابد زیرا که همین اقدام فرهنگسازی استفاده از کیسه های پلاستیکی به منظور حفاظت از محیط زیست است.
وی با تشکر از مسوولان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان که فعالیت های خود را با رویکرد حفظ محیط زیست همراه کردند،اظهار امیدواری کرد همه هنرمندان با محیط زیست همراه باشند و بتوان برای آیندگان و نسل آینده خود زمینی پاک و محیط زیستی عاری از آلودگی را به یادگار گذاشت. 
همچنین اعظم کاظمی، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری یزد گفت: بانوان یزدی همواره در دوره های مختلف نهایت استفاده از امکانات موجود را داشتند، به ویژه آنکه با توجه به اقلیم هر منطقه پوشش مورد نیاز خود را تهیه می کردند و عمدتا نیز دست دوخته بانوان هنرمند یزدی بود، امیدوارم برگزاری این گونه همایش ها باعث انتقال این تجربه به نسل امروز باشد و نگذاشت عملکرد و تجربه های خوب گذشتگان به فراموشی سپرده شود .
همچنین سیدمحمد رستگاری، فرماندار یزد اظهار کرد: در مقطعی فعالیت های بسیار خوبی در فرهنگ استفاده از کیسه های پارچه ای به جای پلاستیکی انجام شد و در نانوایی ها از این اقدام استقبال کردند و شهروندان نیز همراه شدند اما به دلیل برخی  مشکلات اقتصادی این طرح استمرار پیدا نکرد، لذا می توان با هماهنگی اتاق اصناف  و دیگر اتحادیه های صنفی این اقدام خوب ادامه یابد که با حفظ محیط زیست مردم را تشویق به استفاده از کیسه های پارچه ای و استفاده نکردن از کیسه های پلاستیکی کرد. 
دهقان زرین آبادی، استاد طراحی دوخت هم در مراسم یادشده گفت: شهر یزد همواره به عنوان یکی از قطب های تولید پارچه و همچنین نساجی عنوان شد، متاسفانه در مقطعی به سمت شرکت های کاشی و صنایع فولادی حرکت کرد، این درحالی است که این صنایع آب زیادی مصرف می کنند و همچنین آلودگی محیط زیست را در بردارد، لذا می طلبد از صنعت نساجی یزد حمایت بیشتری صورت گیرد که متاسفانه سال های اخیر صنعت پارچه در یزد ضعیف و بازار یزدی ها به اصفهان منتقل شد. 
وی تصریح کرد: برخی از دستگاه هایی که مرتبط با صنایع هستند باید به سمتی حرکت کند که صنایع موجود پارچه و نساجی را مجبور به بهسازی دستگاه های خود کند به عنوان مثال دستگاه بازیافت پارچه توسط شرکتی وارد کشور شد که هیچ کدام از صنایع یزد استقبال نکردند و این دستگاه به اصفهان منتقل شد در حالی که بهترین فرصت برای استفاده از دور ریختنی های پارچه ای بود، متاسفانه برخی از صنایع جرات ریسک پذیری را ندارند و می توان با فشار دستگاه های مرتبط نسبت به تغییر روند موجود و همچنین حمایت از واحدهای صنعتی موفق اقدام کرد.

برچسب‌ها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مد و لباس یزد اصفهان صنعت نساجی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مد و لباس یزد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مد و لباس یزد اصفهان صنعت نساجی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد فرهنگ و ارشاد اسلامی حفاظت از محیط زیست پارچه ای فعالیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۹۹۲۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم ترویج فرهنگ زیبای همیاری همگانی در صیانت از محیط زیست

حجت الاسلام حسین حسین‌زاده در گفت وگو با خبرنگار مهر ضمن تأکید بر اهمیت صیانت از محیط‌زیست به تعریف محیط‌زیست پرداخت و آن را دربردارنده تمام مؤلفه‌های مؤثر بر حیات انسان توصیف کرد و اظهار داشت: محیط‌زیست را در دو سطح محیط پیرامونی زندگی انسان و بسترهای دیگر طبیعت می‌توان دنبال کرد.

وی بر لزوم بازشناسی دقیق الزامات صیانت از محیط‌زیست تأکید و درختکاری و کاشت نهال را از برجسته‌ترین توصیه‌های روایی برشمرد و خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و اله در روایتی می‌فرمایند؛ اگر قیامت فرارسد و در دست یکی از شما نهالی باشد، چنانچه بتواند برنخیزد تا آن را بکارد، باید آن را بکارد.

حجت‌الاسلام حسین‌زاده با بیان این که کاشت نهال و توسعه فرهنگ درخت‌کاری باید مورد اهتمام همگان از جمله ائمه جمعه قرار گیرد، اظهار داشت: دعوت به همکاری گروه‌های مختلف مردمی با منابع طبیعی در روز درختکاری از جمله مؤلفه‌های مؤثر بر ترویج فرهنگ زیبای همیاری همگانی در صیانت از محیط زیست است.

وی در ادامه تبیین برخی دیگر از مصادیق صیانت از محیط‌زیست به موضوع مهم آب اشاره کرد و اذعان داشت: پرهیز از کثیف و تباه سازی آب و دوری از آزار و اذیت حیوانات از سفارش‌هایی مبانی دینی است؛ چرا که همگان در برابر زمین، سرزمین و حیوانات مسئول هستیم و این مهم باید موردتوجه عموم جامعه قرار گیرد.

امام‌جمعه امامزاده عبدالله به مسئولیت گفتمانی ائمه جمعه در مواجهه با محیط‌زیست اشاره نمود و اذعان داشت: نیاز است تا ائمه جمعه در تمام مشارکت‌های عمومی و تخصصی عرصه محیط‌زیست حضوری فعال و جهادی داشته، میدان‌دار عرصه جهاد تبیین و فرهنگ‌سازی باشند.

وی به زیبایی‌های حضور ائمه جمعه در مناسبت‌های مختلف به‌ویژه عرصه صیانت از حیوانات و جمع‌آوری پسماند از محیط‌زیست اشاره نمود و خاطرنشان کرد: توجه متقابل به ظرفیت‌های موعظه و کارگاه بهترین راهکار جهاد تبیین و نهادینه‌سازی فرهنگ زیبای مدیریت پسماند و صیانت از محیط‌زیست است.

حجت‌الاسلام حسین‌زاده تصریح کرد: ائمه جمعه ضمن تبیین مباحث دینی و اجتماعی باید پرچم‌دار میدان‌های فرهنگ‌ساز بوده ورود علمی و عملی به فرهنگ‌سازی داشته باشند.

کد خبر 6087540

دیگر خبرها

  • فلرها، سلامتی مردم عسلویه را نشانه گرفته است
  • ممنوع شدن توزیع رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای
  • لزوم ترویج فرهنگ زیبای همیاری همگانی در صیانت از محیط زیست
  • آغاز طرح جایگزینی کیسه‌های پارچه‌ای در نانوایی‌های بروجرد
  • ترویج فرهنگ حفاظت از زمین پاک در بین دانش آموزان 
  • شورای فرهنگی محیط زیست در همه استان‌ها فعال می‌شود
  • هر فرد می تواند سفیر محیط زیست باشد/ اعمال فرهنگ‌سازی راه حلی برای حفظ محیط‌زیست
  • رسالت دانشجویان در راستای اجرای اهداف برنامه‌های زمین پاک
  • محیط زیست روی مدار "رهاورد"
  • روز جهانی زمین پاک، نمادی از ترویج فرهنگ پاسداری از محیط زیست