نصر الله قادری: تئاتر در فقر شدیدی به سر میبرند
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۹۹۴۶۳
اسامی مختلفی از سوی رسانهها به عنوان گزینههای احتمالی تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح میشود.انباشته کارها و ویرانیها انتظارفعالان فرهنگی و هنرمندان از دولت و وزیر آینده را بسیار بالا برده است.
به گزارش مشرق، این روزها و در آستانه آغاز به کار دولت سیزدهم اسامی مختلفی از سوی رسانهها به عنوان گزینههای احتمالی تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح میشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
نصرالله قادری، کارگردان، منتقد، نویسنده و مدرس سینما و تئاتر کشورمان در رابطه با توقعات اهالی فرهنگ و هنر از دولت و وزیر آینده میگوید: مهمترین نکتهای که وزیر باید خارج از چشمپوشیهای معمول سیاسی که دارد باید مورد توجه قرار بدهد، توجه به نیروهای دلسوز فرهنگی و شناختن موریانهها و مستأجران خانه دایی یوسف است که اتفاقاً بسیار هم شناخته شده هستند. متأسفانه بخشی از اینها از سوی نیروهای به ظاهر انقلابی در حال حمایت هستند و هیچ کس قدرت مقابله با آنها را ندارد و بسیاری از افراد در این راه قربانی اهداف شوم آنها شدهاند و همچنان در حال انجام کارهایشان هستند. من پرونده عملکرد این افراد را در قالب نمایشنامهای که از کتاب ارزشمند و شریف نهجالبلاغه اقتباس کردهام به نام «قربانی همیشه» نوشتهام. مولا علی (ع) در چهار جبهه قاسطین، ناکثین و مارقین و قاعدین میجنگد، وضعیت فعلی فرهنگ ما هم چنین موقعیتی دارد. هنرمندی که معتقد به اسلام ناب محمدی (ص) است در چهار جبهه باید بجنگد.
این هنرمند و مدرس دانشگاه در رابطه با نحوه عملکرد دولت و وزیر آینده فرهنگ و ارشاد اسلامی در مواجهه با جریانهای خاص و امروزی که در بدنه فرهنگ و هنر کشورمان مشغول فعالیتهای جهتدار و مخرب هستند، اظهار میدارد: من مثل آنها که متأثر از تفکر و نگاه استالینی هستند، معتقد به رفتار استالینی یا حذفی با آنها نیستم. میتوانند کار هنریشان را انجام بدهند ولی وقتی به عنوان مدیر وارد حیطه برنامهریزی فرهنگی میشوند، آن وقت خطرناک میشوند. برخی از اینها در دیدار با بزرگان نظام مثل شاگردانی که در مقابل استاد زانو به زمین میزنند حاضر میشدند و مدام سر تکان میدادند و گمان میکردند هیچ وقت فیلم این دیدارها به بیرون درز نخواهد کرد! از قضا اینها همان کسانی هستند که اگر به آنها بگویند که نیرو و سرباز انقلاب هستند برمیآشوبند و میگویند مدحی شبیه ذم کردید! یعنی هم در خفا به چنین مجالسی رفت و آمد دارند و هم در بیرون پز اپوزیسیون دارند یا مدعی هستند متخصص جراحی بدون خونریزی هستند که البته حقیقتاً اینجور هم است! اگر شما به کارنامه حزب توده در حوزه فرهنگ مربوط به زمان شاه و بعد از انقلاب نگاه بکنید خواهید دید که مثلاً تا وقتی که مرحوم جلال آلاحمد تودهای است در رادیو مسکو هم از او دفاعهای جانانهای میکنند، اما به محض اینکه از حزب توده خارج میشود، چگونه شروع به ویران کردن او میکنند!
آسیب تئاتر از اداره بد
قادری با تأکید بر این نکته که این حزب یک ماشین ترور شخصیت دارد، میافزاید: همان کاری که فرقه رجوی با شهید مظلوم بهشتی کرد، اینها با شاگردان بهشتی انجام میدهند و بسیار هم در این کار حرفهای هستند. من حاضرم اسنادی را ببرم و نشان بدهم که اینها چگونه عمل میکنند و چگونه میتوانند نیروهای انقلابی را قلع و قمع میکنند، مثلاً چگونه نمایشنامه مذهبی را حذف میکنند ولی طبق تاکتیک دفاع بد از یک حقیقت خوب چگونه نمایشنامههای بسیار ضعیف مذهبی را تأیید میکنند! بعد وقتی که همان نمایشنامه ضعیف روی صحنه میآید، مخاطبان شاهد یک اثر ضعیف هستند و خواهند گفت که مذهبیها در همین حد و اندازه هستند! علاوه بر اینکه نیروهای دیگر را هم نمیگذارند که با افراد مذهبی کار بکنند. ماشین ترور شخصیت آنها آدمها را با انواع و اقسام برچسبهایی مثل اطلاعاتی بودن و تیر خلاص زن بودن ترور شخصیتی میکنند!
حوزه هنرهای نمایشی و فعالان تئاتری به دلیل وجود دو ویروس خطرناک عدم مسئولیتپذیری و کرونا آسیب بسیار زیادی دیدهاند. این کارگردان و نمایشنامهنویس کشورمان در رابطه با اولویتهای وزیر ارشاد و معاون هنری وی به عنوان مسئول مستقیم و اثرگذار بر عرصه تئاتر خاطر نشان میکند: با این بودجهای که به تئاتر تعلق میگیرد، هیچ کاری نمیتوانند انجام بدهند، چون در حد بودجه یک تیم فوتبال هم نیست، بنابراین بخش اول کار بر عهده مجلس شورای اسلامی است که باید درباره ردیف بودجه تئاتر فکری بکند، چون وزیر قبلی و معاون هنری و مدیر کل هنرهای نمایشی هم با همین معضل مواجه بودند. جماعت تئاتری انسانهای شریفی هستند و نیروهای اصیل تئاتری در فقر شدیدی به سر میبرند.
این کارگردان و نمایشنامهنویس کشورمان در رابطه با کارهایی که با همین بودجه اندک میتوان انجام داد، تأکید میکند: اولین کار تعطیلی این جشنوارههای مکرر است. معلوم نیست چرا وقتی خود تئاتر تعطیل است، این جشنوارهها برای چه برگزار میشوند!؟ بودجه این جشنواره را خرج استمرار مداوم تئاتر در کل کشور بکنند، تئاتر که فقط در تهران نیست. نکته دیگر این جشنوارهزدگی که در هر استانی برای خودشان یک جشنوارهای راه انداختهاند را جمع بکنند، چون آفتی شده برای از بین بردن بودجه، ضمن اینکه یک گروه کارشناسی بیاید و ماحصل این جشنوارهها را از نظر کمک به فرهنگ مملکت مورد ارزیابی قرار بدهد. مشعشعترین جشنواره کشور ما جشنواره بینالمللی تئاتر فجر است، مگر نه اینکه این جشنواره باید در رابطه با انقلاب باشد!؟ در طول این سالها چند کار در ارتباط با انقلاب اسلامی یا با مفهوم انقلاب اجرا شده؟ یکی از گرفتاریهای امروز این است که مدیران فرهنگی ما چهرههای شناخته شده یا به اصطلاح سلبریتیها را به عنوان نظریهپرداز میشناسند و باید این نگاه اصلاح شود. شما ببینید در مقابل این نگاه وقتی مشاور یک مسئول فرهنگی کسی مثل زندهیاد جلال ستاری باشد، مسلم است که خروجی کار مدیریتی او بسیار متفاوتتر از مدیری است که مشاورش یک سلبریتی باشد!
وی در پایان میگوید: در تمام دورههایی که وزیر جدید یا معاون جدید میآید، یک بار همه هنرمندان دعوت میشوند و از ما میخواهند نظرات و ایدههایمان را مطرح کنیم، اما بعد از آن جلسه همه آن نظریات را به سطل آشغال میاندازند! امیدوارم این دفعه این کار را نکنند و از نظریهپردازان واقعی استفاده بکنند. نظریهپرداز کسی است که دانش این کار را دارد. نیروهای سرخورده اصیل تئاتری را که خانهنشین شدهاند به کار دعوت کنند. در دوران پهلوی یک دروغی در مورد تئاتر گفتند که متأسفانه هنوز هم در بین مسئولان ما وجود دارد و آن اینکه گفتند تئاتر هنر خواص است در حالی که اصلاً چنین چیزی نیست و این نگاه حزب توده به تئاتر است.
منبع: مشرق
کلیدواژه: کرونا تحولات افغانستان المپیک توکیو وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نصرالله قادری دولت و وزیر آینده
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۹۹۴۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
محتواهای رضوی با یک سامانه در اختیار هنرمندان قرار میگیرد
مدیرعامل بنیاد بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) درباره راهاندازی سامانهای با عنوان «منظومه رضوی» گفت: در این سامانه بناست سوژهها و ایدهها و نیز منظومه فکری و اندیشهای در حوزه سیره رضوی در اختیار هنرمندان قرار گیرد. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مرتضی سعیدزاده مدیرعامل بنیاد بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) در نشست تشریح برنامههای پیش روی جشنواره رضوی و برنامه اختتامیه گفت: ما از همان ابتدا که کار را بر عهده گرفتیم، بنا را بر رویکرد محتوامحور گذاشتیم. تأکیدمان بر دستیابی به منظومه محتوایی رضوی بود تا بازنمایی درستی از ابعاد سیرهای و معارف رضوی داشته باشیم. این رویکرد در این دوره به شدت مورد تأکید قرار گرفت.
محتواهای رضوی در اختیار هنرمندان قرار میگیرد
وی افزود: سامانه، اپلیکشن و سایتی را با عنوان «منظومه رضوان» همزمان با اختتامیه همایش بیست و یکم رونمایی میکنیم. در این سامانه بناست سوژهها و ایدهها و نیز منظومه فکری و اندیشهای در حوزه سیره رضوی در اختیار هنرمندان قرار گیرد تا به آسانی به تولید آثار فاخر خود بپردازند.
سعیدزاده توجه به برگزاری دورههای آموزشی با رویکرد ارتقای دانش فنی و مهارتی هنرمندان را از رویکردهای این جشنواره دانست و برگزاری کارگاههای متعدد در زمینههایی همچون عکاسی و گرافیک را از دستاوردهای این رویکرد معرفی کرد.
تشریح جزییات جشنواره رضوی در بخشهای گرافیک، خوشنویسی و عکس/ اهمیت توجه به کتابت و عکسهای جدیدوی گفت: انتخاب مؤسسات تخصصی با رویکرد مردم محور برای حرفهای شدن جشنواره اتفاق مطلوبی بود. در این راستا کانون هنر شیعی که یکی از مؤسسات برتر در حوزه تجسمی با رویکرد دینی است، در دو سال پیاپی به عنوان دبیرخانه تخصصی جشنواره گرافیک با محوریت استاد نجابتی تعامل خوبی با ما برقرار کرد. یا در حوزه شعر، مجموعه شهرستان ادب به یاری بنیاد آمد.
راهاندازی درگاه تولیدات رضوی
مدیرعامل بنیاد بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) دستیابی به خروجی مطلوب از این جشنواره را از سیاستهای اصلی بنیاد دانست و گفت: تلاش کردیم تا فعالیتها خروجیمحور باشد تا آثار در اختیار عموم مردم قرار گیرد. در این راستا امسال سایتی را به نام «پنجره» را به مناسبت میلاد امام رضا علیهالسلام به عنوان درگاه تولیدات رضوی رونمایی میکنیم.
سعیدزاده از برگزاری 500 رویداد فرهنگی و هنری در سراسر کشور طی ایام منتهی به اختتامیه جشنواره رضوی خبر داد.
فرهاد قائمیان مدیر بیست و یکمین جشنواره رضوی در این برنامه گفت: مردمی کردن جشنواره های رضوی از رویکرد جدید این دوره از جشنواره بود تا به این ترتیب سعی کنیم فرهنگ رضوی را در بین مردم رواج دهیم. سعی کردیم شوراهای سیاستگذاری را در تمام دفاتر استانی جشنواره شکل دهیم. اتفاق خوبی که رخ داد، برگزاری جشنواره سرود و تئاتر در روستای کُردر واقع در شهرستان میناب استان هرمزگان بود. اهل آن روستا به عشق امام رضا خانه و ماشین خودشان را در اختیار شرکتکنندگان قرار میدادند. در بخش روستایی و عشایری سه جشنواره دیگر را باید اضافه کنیم که شامل چاوشخوانی، پردهخوانی و نقالی رضوی است.
فضای بوسنی در رمضان با جشنوارههای قرآنی همراه استوی درباره بخش نمایشی جشنواره گفت: جشنواره های نمایشی در سه بخش در سراسر کشور اجراهای عمومی خواهند داشت که شامل تئاتر صحنهای، کودک و نوجوان و تئاتر خیابانی و میدانی است. تئاتر صحنه ای، در 10 استان برگزار میشود. تلاش کردیم تئاتر صحنهای رقابتی نباشد و این اجراها در سطح استان برگزار شود. در تئاتر خیابانی 18 اثر انتخاب شد که این تئاترها در 15 استان کشور به نمایش گذاشته میشود و تئاتر کودک که 10 اثر انتخاب شد و بناست در 8 استان روی صحنه بروند. در حوزه تجسمی 320 اثر به دبیرخانه امده و در مرحله اول داوری، 150 اثر انتخاب شد. در جشنواره عکس 4 کارگاه آموزشی در حرمهای امام رضا علیهالسلام، آستان حضرت معصومه (س)، آستان حضرت عبدالعظیم حسنی و آستان شاهچراغ برگزار شد
سعید زمانی معاون ترویج و جریان سازی بنیاد بین المللی امام رضا علیه السلام گفت: این جشنواره دو بخش دارد؛ جشنواره تخصصی که خود شامل 12 عنوان است و جشنواره عمومی که دو بخش دارد. بخش روستایی و عشایری شامل سرود ، آیینهای نمایشی، نقالی، چاووشیخوانی، منقبتخوانی و عکس روستایی است. بیش از 1500 اثر از هنرمندان روستا دریافت کردیم. از بین 55 گروه سرود در کردر رضوی به رقابت پرداختند، 12 گروه برگزیده شدند. 14 اثر نمایشی در جشنواره روستایی حضور داشتند که 8 گروه به آیین اختتامیه دعوت شدند.
وی افزود: جشنواره عمومی دیگر، جشنواره دانش آموزی است. امسال طی این جشنواره سیزدهمین جشنواره سرود رضوی را برگزار میکنیم و اجراهای میدانی را هم به آن اضافه کردیم. رویکرد دیگری که در بخش سرود داریم، این است که در کنار کاروانهای «زیر سایۀ خورشید» و در اجتماع عظیم مردمی، گروههای سرود نقش آفرینی میکنند.
زمانی ادامه داد: در بخش محافل شعر در جشنواره شعر کودک و نوجوان 5 محفل را در 5 استان برگزار میکنیم که شامل قم، خراسان رضوی، تهران، همدان و کرمان است. 5 مفحل شعر در 5 استان طراحی کردیم.
شعر آذری امسال در تهران، قزوین، اردبیل و آذربایجان برگزار میشود. 6 محفل شعر عربی در هفتم اردبیهشت آیین افتتاحیهشان در استان خوزستان برگزار میشود. در شعر عربی بیش از 270 اثر به دبیرخانه رسید. 320 اثر در حوزه خوشنویسی داشتیم. 110 اثر منتخب مورد داوری قرار گرفت.
انتهایپیام/