Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهسا مژدهی: کمتر کسی فکرش را می کرد که باوجود اینکه بایدن در رقابت های انتخاباتی اش بازگشت به برجام را بخشی از برنامه خود در سیاست خارجی اش اعلام می کرد، کار بازگشت به توافق هسته ای و لغو تحریم های ظالمانه ترامپ علیه کشورمان تا این اندازه پیچیده شود.با شروع مذاکرات وین به نظر می رسید که رسیدن به نتیجه درشرایطی که هر دو طرف به ضرورت بازگشت به توافق هسته ای، معتقدند کار سختی نباشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما بعد از گذشت از پنجمین دوره از گفتگوها امیدها برای رسیدن به یک توافق میان تهران و واشنگتن که بر اساس آن ایالات متحده به تعهداتش بازگردد سخت تر به نظر رسید. تا جایی که بعد از برگزاری ششمین دوره عملا دوره بعد گفتگوها ابتدا متوقف و بعد به بعد از انتقال قدرت در ایران موکول شد. اما چرا لغو تحریم ها علیه کشورمان به تعویق افتاده است؟

ایالات متحده توپ را به زمین ایران می اندازد

ایالات متحده میل دارد تا بخشی از تحریم های ایران به ویژه آن دسته که مرتبط با تحریم های نفتی و برخی مقامات و نهادها هستند را بردارد. اما در فهرست باقی مانده تحریم ها به گفته کاظم غریب آبادی، نماینده ایران در سازمان های بین المللی، 500 مورد دیگر باقی مانده که واشنگتن حاضر نیست قید آنها را بزند. کارشناسان معتقدند که حتی اگر دولت بایدن مایل باشد تا دست به چنین اقدامی بزند و همه تحریم ها را لغو کند، در سنا به مشکل خواهد خورد و سناتورها چنین رفتاری را نخواهند پذیرفت. از سوی دیگر متحدان منطقه ای ایالات متحده هم تن به قبول چنین موضوعی نخواهند داد. عربستان هر چند حالا مواضع ملایم تری از دوران ترامپ دارد اما سرسختانه از حفظ تحریم ها علیه کشورمان دفاع می کند و تلاویو هم تمام تلاش خود را بر آن گذاشته تا نه تحریمی لغو شود و نه ایالات متحده به برجام برگردد. در چنین شرایطی دیپلمات های دولت بایدن، به دنبال راه حلی بوده اند تا دل همه طرف را به دست بیاورند. اتفاقی که تا امروز نیافتاده است.

در یک هفته گذشته دو مقام در ایالات متحده در لابه لای حرف های خود به موضوع توافق هسته ای پرداختند و تلاش کردند تا برای ایران منگنه ای را ایجاد کنند. ابتدا بلینکن وزیر خارجه دولت بایدن، توپ را به زمین تهران انداخت و گفت که روند گفت‌وگوها با ایران بر سر برجام نمی‌تواند به طور «نامحدود» ادامه پیدا کند و اکنون زمان تصمیم‌گیری ایران است. او از حسن نیت و تمایل واشنگتن برای ادامه گفتگوها سخن گفت. این درحالی است که پیش از این، کاظم غریب ابادی به موضوع پانصد تحریمی اشاره کرده بود که ایالات متحده حاضر نیست تا از آنها کوتاه بیاید و گفت که امریکا بر موضع عنادآمیزش اصرار میکند. با این حال برخی از کارشناسان معتقدند گام هایی که امریکا تا امروز با لغو برخی از تحریم های ایران برداشته به معنای قدمی است که واشنگتن برای بازگشت به جلو برداشته است. معاون سخنگوی کاخ سفید هم کمی بعد از گفته های بلینکن ادعاهای وزیرخارجه کشورش را تایید کرد و با اشاره به آمادگی و تمایل ایالات متحده برای تحقق بازگشت متقابل به پیروی از برجام، مدعی شد که این پیشنهاد به صورت نامحدود روی میز نخواهد ماند.

ژان پییر در این گفتگو البته در مورد زمان بازگشت به گفتگوها اشاره ای نکرد اما گفت که ما بارها نشان داده‌ایم که آماده‌ایم در راه تحقق بازگشت متقابل به پیروی کامل از برجام گام برداریم. وقتی ایران روند انتقالی ریاست جمهوری خود را پشت سر گذاشت، ما آماده‌ایم برای بازگشت‌مان به وین برای ادامه گفت‌وگوهایمان برنامه‌ریزی کنیم.

سنگی که مجلس جلوی پای مذاکره کنندگان انداخت

اذرماه سال گذشته مجلس شورای اسلامی دولت را ملزم کرد تا تنها در صورتی به تعهداتش در توافق هسته ای بازگردد، که ایالات متحده همه تحریم ها علیه تهران را لغو کند. این تحریم ها محدود به مواردی که ترامپ با خروج از برجام باعث و بانی اش بود نمی شد بلکه همه تحریم های چهاردهه گذشته را مد نظر داشت. در دولت مخالفت های زیادی با این طرح صورت گرفت اما سرانجام خواسته مجلس به کرسی نشست. حسن روحانی در سخنرانی های خود بارها اعلام کرده که چطور این مصوبه مانع به ثمر رسیدن گفتگوها در اسفندماه شده بود. مدتی قبل علی ربیعی سخنگوی دولت هم گفت که حتی پیش نویس یک توافق آماده شد اما به دلیل مخالفت مجلس و مصوبه اش چنین اتفاقی رخ نداد چرا که طبق آن گفتگوها تنها تحریم ها مرتبط با برجام لغو می شدند. اما مجلس می گوید به این میزان راضی نیست. نمایندگان معتقدند که چنین مصوبه ای باعث می شود تا دست ایران برای گفتگوها در وین پر باشد. اما عملا در ماه های گذشته اوضاع نشان داده که این درخواست بدون توجه به اینکه گفتگوها در وین تنها در حوزه توافق هسته ای بوده، باعث شد تا این مذاکرات راه به جایی نبرند و در معرض فرسایشی شدن قرار بگیرند. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان این تنها دولت حسن روحانی نیست که از مصوبه مجلس اسیب دیده است. در شرایط فعلی که تحریم ها و کرونا اقتصاد کشور را هدف قرار داده، پافشاری مجلس بر مصوبه اش باعث شده تا گفتگوها در وین به گره ای کور مبدل شود. مذاکره کنندگان کشورمان اجازه گفتگو در مورد مسائل دیگری به غیر از برجام را ندارند اما توقع مجلس آن است که بدون مذاکره مسائل چهل ساله بین تهران و غرب حل و فصل شده و امریکا تمام تحریم ها را لغو کند. در چنین شرایطی دولت بعدی هم با مشکلات عدیده ای رو به رو خواهد شد. واشنگتن حاضر به پذیرش این شرط نیست و تهران هم نمی تواند چانه زنی بیشتر و گسترده تری در مورد تحریم ها داشته باشد و این موضوع گفتگوها را با ابهام زیادی رو به رو می کند.

انتقال قدرت گفتگوها را به تعویق انداخته

انتقال قدرت در ایران بعد از انتخابات ریاست جمهوری، باعث لغو موقت گفتگوها در وین شده است. تیم فعلی وزارت خارجه عملا گفته است که گفتگوها را به تیم دولت سیزدهم واگذار می کند و به نظر می رسد که از زمان تحلیف ابراهیم رییسی تا بازگشت دیپلمات ها بر سر میز مذاکره زمان ببرد. برای دیپلمات های امریکایی اینده گفتگوها در وین مبهم است. آنها سال ها با دیپلمات های فعلی ایرانی کار کرده اند و از این به بعد و با دولت جدید باید منتظر چهره های جدیدی باشند که احتمالا درمورد گفتگوهای هسته ای و برجام، پیش از این کار نکرده اند.ازسوی دیگر هرچند که رییسی پیش از انتخابات از برجام دفاع کرده بود اما تعداد زیادی از کارشناسان پیش بینی می کنند که بعید است دولت بعدی در تهران، مانند دولت دوازدهم پیگیر مذاکرات وین باشد و این تحلیل ها هم به فضای مبهم بین تهران و واشنگتن افزوده است.

مجموع عوامل باعث شده تا بازگشت به برجام و لغو تحریم ها در هاله ای از ابهام باقی بماند. از زمان اغاز گفتگوهای وین تا به امروز، مذاکرات با چنین ابهامی رو به رو نبوده است. اما با پیش رفتن در مذاکرات مشخص شده که راه از انچه که در ابتدا تصور می شد سخت تر است. به ویژه اینکه سد مهمی در تهران به نام مصوبه مجلس ایجاد شده که انتظاراتش با آنچه که از دست یک توافق بین المللی بر می آید مطابقت ندارد.
 

>>> این مطالب را هم بخوانید:
وقتی ایران در شرایط اضطراری قرار بگیرد آمادگی هرگونه حادثه را دارد؟
پیامی که رئیسی باید به جهان مخابره کند
توافق در وین و سد مجلس در برابر لغو تحریم‌ها

310312/23

کد خبر 1540576

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: تحریم مجلس شورای اسلامی ایران و آمریکا گفتگوها در وین توافق هسته ای ایالات متحده لغو تحریم ها دیپلمات ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۹۹۵۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منظور: اقتصاد ایران در اوج تحریم‌ها رشد ۶ درصدی را تجربه کرد

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: با بیان اینکه مشارکت مردم و تحول در تعامل دولت و تولیدکنندگان لازمه تحقق جهش تولید است گفت: اقتصاد کشور رشد نزدیک به  ۶ درصدی دارد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از دامغان، داود منظور امشب در نشست با فعالان اقتصادی و سرمایه گذاری شهرستان دامغان که با حضور نماینده مجلس و فرماندار این شهرستان در محل سالن جلسات مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه دامغان برگزار شد با اشاره به نام سال که نشان دهنده جایگاه تولید در اقتدار و آینده کشور است، اظهار داشت: باید بررسی شود چه کنیم که امسال جهش تولید محقق شود و مهمتر از آن چه کنیم که مشارکت مردم این جهش تولید را رقم بزند، طبیعتاً سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی غیر دولتی باید در این مسیر بیشترین نقش را ایفا کنند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور تصریح کرد: پشتیبانی نظام بانکی و ارزی، تسهیل گری وزارتخانه‌ها، تسهیل در فرآیندهای نظام اداری برای تولید‌کنندگان، استفاده از ظرفیت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، افزایش میزان نقش دانش در تولید با توجه به دانش بنیان‌ها نیز از جمله مهمترین وظایف دولت در تحقق این مهم است.

منظور گفت: فعالان عرصه تولید و سرمایه‌گذاری بهترین مشاوران دولت در تحقق جهش تولید با مشارکت مردم هستند.

وی خاطرنشان کرد: شما فعالان عرصه تولید و سرمایه‌گذاری بهترین مشاوران دولت در تحقق این اهداف هستید، افق کار و این تحول را برای خلق حماسه‌ای اقتصادی که جهش تولید را ایجاد کند، شما بهتر از هرگروهی می‌توانید هدایت کنید.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور اضافه کرد: اینجانب در سفر به همه استان‌ها و شهرستان‌ها نشست با فعالان اقتصاد و تولید و آشنایی از نزدیک با مسائل دغدغه‌ها و مشکلات آنها را در رئوس برنامه‌های خود قرار داده‌ام؛ به واقع نقش ما و شما مکمل یکدیگر است و با این تعامل سازنده یک مشارکت عمومی و خصوصی شکل می‌گیرد، نتیجه این همفکری، همراهی و همکاری علی رغم همه فشارهای دشمنان، تحریم‌ها و محدودیت های موجود ان‌شاالله به جهش تولید تبدیل خواهد شد.

منظور با اشاره به توفیقات دولت سیزدهم در عرصه زیربنای اقتصادی و رشد قریب به 6 درصدی اقتصاد کشورمان در سال 1402 با وجود همه تحریم‌ها و فشارها، گفت: رشد اقتصادی عربستان در سال گذشته  1.7، در پاکستان 1 درصد و عراق منفی بوده،کشورهایی مثل عربستان که نه تنها با تحریم روبرو نیستند بلکه به آنها کمک می‌شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به بخشی از سفر امروز خود به دامغان و افتتاح کارخانه بزرگ فروسیلیس در این شهرستان، افزود: کارخانه فروآلیاژپارس نمونه ارزشمند و مهمی است که به جای صادرات مواد خام معدنی برای کشور تولید ارزش افزوده و ثروت می‌کند و ارزآور است؛ اینکه از خام‌فروشی به سمت صنایع تبدیلی اشتغالزا و ارزآور و از تولید سنتی به سمت استفاده از توان علمی و دانش بنیان‌ها پیش می‌رویم، گامی مهم در زمینه جهش تولید است.

معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: وقتی به لطف دلاورمردان کشورمان و فناوری بومی موشک هایپرسونیک و کروز قدرتمند تولید می‌شود و گنبد آهنین را روی سر صهیونیست‌ها خراب کند حاصل همین نگاه و تفکر است و باید در حوزه‌های دیگر همچون کشاورزی ارگانیک مبتنی بر دانش روز ، سیستم‌های نوین آبیاری، معادن و فرآوری محصولات آن ، صنایع دارویی و هسته‌ای و نانو و دیگر حوزه‌ها بیش از پیش به‌کار گرفته شود.

انتهای پیام/362/

دیگر خبرها

  • منظور: اقتصاد ایران در اوج تحریم‌ها رشد ۶ درصدی را تجربه کرد
  • رئیسی: گذشت زمانی که برخی می‌خواستند با برجام 2 و برجام 3 روی موشک‌ها و توانایی‌های ما معامله کنند/ ما به هیچ وجه اجازه نخواهیم داد که روی توانایی‌های ملت ایران که به برکت خون شهیدان به دست آمده، معامله شود
  • تحریم‌های جدید آمریکا و بریتانیا علیه ایران | کدام شرکت هدف قرار گرفت؟
  • تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران اعلام شد/ بایدن بیانیه صادر کرد
  • دور جدید تحریم‌های انگلیس و آمریکا علیه ایران
  • تحریم‌های خصمانه جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران
  • بایدن درباره تحریم نفت ایران تصمیم جدید گرفت؟
  • استوری جدید گروسی با تگ ایران
  • رویترز: بایدن تحریم‌های نفتی ایران را تشدید نمی‌کند
  • یورونیوز: آمریکا نمی‌تواند تحریم‌های نفتی ایران را تشدید کند