Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-19@23:21:41 GMT

همکاری ایران و ترکیه در افغانستان به سود کل بشریت است

تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۹۹۹۹۹

تصمیم جو بایدن در راستای خروج تمامی نیروهای نظامی از افغانستان به بروز بی ثباتی در داخل این کشور منجر خواهد شد. در پی آن با حضور جنبش طالبان و عقب نشینی نیروهای دولتی و نیروهای نظامی خارجی وخیم تر اوضاع کشور وخیم تر خواهد شد. از مدت ها پیش، اوضاع سیاسی، اقتصادی و نظامی در افغانستان تحت تاثیر پاکستان و ایران قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حال حاضر، ترکیه آمادگی دارد تا نقش کلیدی در تامین امنیت پس از خروج نیروهای امریکایی ایفا کند. ایران و ترکیه به عنوان دو کشور کلیدی در منطقه قادر هستند، در احیای صلح در افغانستان کمک کنند. اتحاد آنکارا و تهران نه فقط به افغانستان، بلکه به کل بشریت کمک خواهد کرد.

استراتژی اصلی امریکا در راستای حفظ رهبری جهانی، منابع انرژی زای آسیای مرکزی و راه های ترانزیتی را تحت کنترل خود دارد. برای موفقیت آمیز بودن این استراتژی، امریکا به دور زدن روسیه و چین نیز نیاز دارد. در این زمینه، افغانستان برای واشنگتن نقش مهمی دارد. اما، امریکا در افغانستان شکست بزرگی را متحمل شده است.

طالبان بخش اعظم افغانستان را تحت کنترل خود قرار داده است. سیاست واشنگتن در راستای انتقال دموکراسی شکست خورده است. از سوی دیگر، باید خاطر نشان کرد که افغانستان به مکانی برای طرح های فساد پنتاگون و تعدادی از ژنرال های ایالات متحده با همدستی افراد و گروه های سیاسی افغانستانی تبدیل شده است.

امریکا نه فقط از افغانستان خارج می شود، بلکه به طور کامل، منطقه را ترک می کند. نه پاکستان و نه دیگر کشورهای آسیای مرکزی موافقت نکردند تا پایگاه هایی را برای نیروهای امریکایی که افغانستان را ترک می کنند، فراهم کنند. امریکا ضمن خروج از افغانستان تلاش می کند، ضربه جدی به رقیبان راهبردی اش وارد کند. یعنی افغانستان را به منطقه هرج و مرج تبدیل کند و چین، روسیه و ایران را با بی ثباتی تنها بگذارد.

طرح امریکا از این قرار است که افغانستان را وارد جنگ داخلی و کل منطقه را دچار بحران کند. از این رو، کشورهای منطقه باید برای برقراری ثبات در افغانستان متحد شوند. ترکیه، ایران، روسیه، چین، پاکستان و جمهوری های آسیای مرکزی می توانند، نقش مهمی را ایفا کنند. در این زمینه، مهم است که روسیه با طالبان در ارتباط باشد. امریکا می خواست، طالبان را در کشورهای منطقه پخش کند. مسکو به این طرح پی برد و از این رو، گام مهمی برداشت و با برگزاری مذاکرات با طالبان، مانع از طرح امریکا شد.

ترکیه در افغانستان می تواند، به میانجی گر میان طرف ها در همکاری با کشورهای منطقه با هدف برقراری صلح پایدار تبدیل شود. کشورهای منطقه باید استراتژی منسجمی را علیه طرح های امریکا نه فقط در افغانستان، بلکه در کل اوراسیا از خاورمیانه گرفته تا قفقاز جنوبی، از دریای سیاه گرفته تا شرق مدیترانه تدوین کنند.

روند آستانه در حل و فصل مساله سوریه کارایی خود را ثابت کرده است. کشورهای منطقه نشان دادند که مشکلی نیست که نتوانند، حل کنند. روند مشابهی باید در مورد افغانستان اجرا شود. ترکیه و ایران کشورهای مهمی در منطقه هستند. همکاری آنها به نفع تمام بشریت خواهد بود. همکاری و نه رقابت، باید اهمیت ویژه ای در هر مساله منطقه ای میان آنکارا و تهران داشته باشد. چنین همبستگی طرح های امریکا را نقش بر آب خواهد کرد.

امریکا تمامی سلطه گری جهانی اش را در طرح های نظامی، سیاسی و اقتصادی از دست می دهد. مقاومت کشورهای اوراسیا تجاوزگری امریکا را متوقف می کند. امریکا در داخل کشور با مشکلات جدی مواجه است، این می تواند امتیازی برای کشورهای منطقه باشد که از خروج امریکا از منطقه نهایت استفاده را ببرند.

منبع: وستی کافکازا (روسیه) / تحریریه دیپلماسی ایرانی

منبع: ساعت24

کلیدواژه: کشورهای منطقه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۹۹۹۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

متحدان هیتلر، متحدان نتانیاهو

در جنگ دوم جهانی قدرت‌های بزرگ در قالب «نیروهای محور» متشکل از آلمان،اتریش،ژاپن و ایتالیا و «نیروهای متفقین» در مقابل هم قرار گرفتند و در جنگ، تقریبا اکثر کشورهای جهان،قربانی دادند. بعد از خاتمه جنگ،متحدان هیتلر و آلمان نازی به دلیل جنایات خود،مورد سرزنش جامعه جهانی قرار گرفته و از آن ها به عنوان شرکای نسل کشی هیتلر یاد شد. دادگاه نورنبرگ (Nurnberg Tribunal) و دادگاه توکیو Tokyo Trial)) برای بررسی جنایات جنگی تشکیل گردید و غیر از عوامل آلمان نازی، ۲۸ متهم ژاپنی در دادگاه توکیو از جمله چهار نخست‌وزیر، چهار وزیر امور خارجه، پنج وزیر جنگ و شماری افراد دیگر محاکمه شدند.

امروز نتانیاهو و اسرائیل، جایگزین هیتلر و آلمان نازی شده اند. حدود شش ماه است که با انواع جنایت علیه غیرنظامیان و نسل کشی در غزه،صرفنظر از تعداد مفقودین،قریب به چهل هزار غیرنظامی،به شهادت رسیده اند.همانگونه که در جنگ دوم جهانی برخی از کشورها همچون ژاپن،اتریش و در مقطعی ایتالیا حامی و شریک جنایت هیتلر بودند امروز نیز تعدادی از کشورها از جمله آمریکا،انگلیس،فرانسه،آلمان و کانادا شریک جنایات اسرائیل بوده و این لکه ننگ بزودی از دامن آن ها پاک نخواهد شد.در این میان متاسفانه تعدادی از کشورهای مسلمان و عرب نیز مستقیم یا غیرمستقیم،با تداوم همکاری های اقتصادی و بخصوص فروش نفت، حامی رژیم اشغالگر قدس بوده و دستشان با خون مردم فلسطین آلوده است. این کشورها چنانچه شریان های اقتصادی رژیم صهیونیستی را قطع کرده و روابط خود با این رژیم را حداقل تا برقراری آتش بس دائمی و تامین شرایط حماس به حالت تعلیق درآورند،اسرائیل شکست سنگینی را متحمل خواهد شد.

امروز از ۱۲.۷ میلیارد دلار صادرات قاره آمریکای شمالی به رژیم صهیونیستی، ۱۱.۷ میلیارد دلار سهم کشور آمریکاست. صادرات ارزاق و نفت اسرائیل از این منطقه نیز عمدتا توسط کشورهای برزیل و آرژانتین صورت می گیرد. مجموع صادرات کشورهای آمریکای جنوبی به سرزمین های اشغالی حدود ۱.۴ میلیارد دلار است و شامل محصولات کشاورزی-غذایی، نفت و ذغال سنگ‌ بوده و نقش برزیل در تامین نفت اشغال‌گران قابل توجه است. گابن و آفریقای جنوبی از منابع اصلی دیگر تامین نفت رژیم صهیونیستی محسوب می‌شوند. اروپا هم حدود ۴۰% کالاهای وارداتیِ رژیم اشغال‌گر را تأمین می‌کند که عمدتا شامل محصولات کشاورزی، مواد شیمایی، ماشین آلات و وسایل حمل و نقل است.

۴۰ درصد از سبد انرژی مصرفی در اسرائیل به نفت وابسته است و در میان کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی، رژیم صهیونیستی ۲۵ درصد از نیاز خود به نفت را از قزاقستان و از طریق بارگیری در دریای سرخ و دریای سیاه تامین می‌کند. ران ایشای، سفیر سابق اسرائیل در قزاقستان ارزش نفت صادر شده از این کشور به سرزمین‌های اشغالی را دو سال پیش سالانه ۱.۴ میلیارد دلار اعلام کرده بود. جمهوری آذربایجان نیز از مسیر خط لوله باکو- تفلیس- جیهان ، ٤٣% نفت اشغال‌گران صهیونیست را با مشارکت ترکیه تامین می کند. در مجموع دو کشور آذربایجان و قزاقستان ۲۲۰ هزار بشکه نفت در روز به اسرائیل صادر می‌کنند که تقریباً ۶۰ درصد از کل صادرات نفت به رژیم صهیونیستی را شامل می‌شود. اسرائیل همچنین کالاهای دیگری شامل گندم، مواد معدنی، پنبه و پلاستیک از قزاقستان وارد می‌کند که ارزش آن بالای ۳۶۰ میلیون دلار بوده است؛ صادرات رژیم صهیونیستی به قزاقستان نیز در سال ۲۰۲۱ ارزشی در حدود ۳۲.۵ میلیون دلار داشته که شامل صادرات محصولات نظامی هم می‌شود.

بر اساس داده‌های مجمع صادرکنندگان ترکیه، میزان صادرات ترکیه به سرزمین‌های اشغالی در سال ۲۰۲۲ ‌به ۶.۴ میلیارد دلار رسیده که یک رکورد تاریخی بوده است، اما سهم اسرائیل در کل صادرات ترکیه طی این مدت ۲.۶ درصد اعلام شده است.صنایع ترکیه در صادرات به سرزمین‌های اشغالی بیتشرین سهم را به خود اختصاص داده وصادرات فولاد و محصولات فولادی ترکیه با یک میلیارد و ۴۱۱ میلیون دلار به اسرائیل بیشترین حجم را داشته است.حجم صادرات امارات به رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۲۲ حدود ۱.۸ میلیارد و در همین سال ارزش صادرات اسرائیل به امارات به نزدیک به ۶۷۰ میلیون دلار رسید. صادرات مصر به سرزمین‌های اشغالی در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۱۱۵ میلیون دلار بود و حجم مبادلات تجاری بین دو طرف نیز به ۳۰۰ میلیون دلار رسیده است. ارزش صادرات اردن به رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۲۱ با افزایش ۸۶.۲ درصدی به ۴/۳۹۱ میلیون دلار رسیده و بحرین سالانه ۳.۵ میلیون دلار به اسرائیل صادرات دارد که حجم مبادلات تجاری بین دو طرف در سال ۲۰۲۱ ، ۲۰ میلیون دلار بوده است. مبادلات تجاری بین پادشاهی مغرب و اسرائیل در سال ۲۰۲۲ شاهد جهش قابل توجهی و سالانه ۵۰۰ میلیون دلار تخمین زده شد.

حامیان امروز اسرائیل همانند متحدان دیروز هیتلر عمل می کنند و جهان همانگونه که دیروز درمورد متحدان آلمان نازی قضاوت می کرد،فردا نیز درباره متحدان رژیم صهیونیستی قضاوت خواهد کرد.اگر نظام عادلانه ای بر جهان حاکم شود،سران کشورهای حامی اسراییل در دادگاه های مشابه نورنبرگ و توکیو محاکمه خواهند شد.امروز به حامیان سنتی اسرائیل در غرب امیدی نیست اما انتظار است کشورهای مسلمان از شراکت در جنایات اسرائیل خودداری کرده و خود را در معرض سرزنش آیندگان قرار ندهند،نقش سازمان همکاری اسلامی در این فرایند بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896183

دیگر خبرها

  • نشست وزیر خارجه ایران با سفرای کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی در سازمان ملل
  • نشست امیرعبداللهیان با سفرای کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی در سازمان ملل
  • طالبان و همسایگان آن: یک قالب منطقه ای برای غلبه بر چالش‌ها در افغانستان و فراتر از آن
  • اردوغان: کشورهای غربیِ مخالف حمله ایران باید به اسرائیل بگویند: بس کن!
  • کشورهای غربیِ مخالف حمله ایران باید به اسرائیل بگویند: بس کن!
  • بشریت به حقانیت موضع ایران در دفاع از فلسطین پی برده است
  • هشت پیشنهاد ایران به نشست وزیران علوم سازمان همکاری شانگهای
  • متحدان هیتلر، متحدان نتانیاهو
  • لزوم همکاری ‌های امنیتی در بستر سازمان شانگهای
  • افزایش مناسبات منطقه‌ای از سیاست‌های مهم دولت سیزدهم است