Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از ریگان، تامین آب شرب عشایر یکی از دغدغه‌های این روزها در ریگان است و عشایر در بدترین شرایط آب وهوایی زندگی می‌کنند.

کاهش نزولات جوی و خشک شدن چشمه‌سارها در ریگان موجب مهاجرت عشایر به روستاهای همجوار شده و گرما و خشکسالی عطش اهالی ریگان در مناطق عشایری را چند برابر کرده است.

در ریگان بیش از صدها چشمه آب در مناطق کوهستانی وجود داشت که به‌دلیل کاهش بارندگی به ۷۰ درصد خشکیده تبدیل شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دغدغه این روزهای اداره عشایری ریگان تامین آب آشامیدنی سالم برای عشایر و دام‌های این مناطق است، اما یکی از مشکلاتی که در این مناطق وجود دارد، نبود برق جهت آبرسانی به اهالی این مناطق است.

خورشید بار سنگینی از دوش عشایر برداشت

اما در این میان خورشید به امداد عشایر آمد و آبی را برای آنها فراهم کرد که مردم در انتظارش بودند. آبی گوارا، شیرین و دلچسب از دل زمین بیرون آورد.

برای اولین‌بار در کشور با استفاده از انرژی خورشیدی آب روستایی تامین شد که به جز آب شرب و دام، آب کشاورزی آن را نیز فراهم کرد.

طرحی که به‌صورت آزمایشی در ریگان اجرا شد اما موفقیت دوچندانی را به دست آورد.

روح‌الله جرجندی یکی از اهالی پاسرخ در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ریگان ابراز کرد: خورشید بار سنگینی را از دوش ما برداشت و برای ما آب فراهم کرد. ما یک زمان از تابش خورشید ناراحت بودیم اما این روزها اگر نتابد ناراحتیم.

جلوگیری از مهاجرت با تأمین آب

رشید حقیقی دیگر اهالی این روستا افزود: زن و بچه‌های ما کیلومترها جهت تامین آب را طی می‌کردند تا آب آشامیدنی فراهم کنند و خیلی سخت بود برای ما تا بتوانیم آب اشامیدنی خود را تامین کنیم.

محمد سنجری دیگر شهروند ریگان عنوان کرد: ما از این روستا در حال مهاجرت بودیم که عشایری با اجرای این طرح  سبب شد که در روستا ماندگار شویم.

وی از مسؤولان عشایری استان و شهرستان جهت تامین آب آشامیدنی سالم قدردانی کرد.

اعتبار ۲۵ میلیارد ریالی برای تأمین آب شرب عشایر پاسرخ

علی‌اکبر صابری رئیس اداره عشایری ریگان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ریگان تصریح کرد: تامین آب شرب اولویت نخست خدمت‌رسانی به عشایر و از مهمترین فعالیت‌های زیرساختی در این مناطق است.

وی بیان کرد: توسعه زیرساخت‌ها و جهش تولید عشایر از برنامه‌های سازمان عشایری ایران است که این امر با تامین آب در مناطق عشایری سلامت و بهداشت عشایر را فراهم می‌کند.

صابری تصریح کرد: بهترین راه تامین انرژی مورد نیاز در بخش عشایری استفاده از انرژی خورشیدی است و با توجه به نبود برق سراسری در مناطق عشایری از انرژی خورشیدی جهت آبرسانی استفاده کردیم.

صابری بیان داشت: این انرژی علاوه بر ارزانی در دسترس بودن آن نیز می‌تواند به محیط زیست نیز کمک شایانی کند.

وی با بیان اینکه آب آشامیدنی منطقه پاسرخ ریگان از طریق احداث چندین پنل خورشیدی تامین شد؛ عنوان کرد: ۳۰ خانوار مناطق عشایری ریگان با اعتبار ۲۵ میلیارد ریال از آب آشامیدنی سالم در مناطق عشایری برخوردار شدند. .

صابری تصریح کرد: اجرای ۱۰۰۰ متر لوله‌گذاری در این منطقه جهت آبرسانی و احداث مخزن ۸۰ هزار متر مکعبی از دیگر اقدامات است.

وی متذکر شد:  با اجرای موفقیت‌آمیز این طرح، در دیگر روستاهای مناطق عشایری ریگان طرح اجرا خواهد شد.

انتهای پیام/۸۰۰۱۴/ب

منبع: فارس

کلیدواژه: عشایر پنل خورشیدی ریگان آب آشامیدنی عشایری ریگان مناطق عشایری آب آشامیدنی تامین آب آب شرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۰۰۰۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وارد شدن خسارت به۶۰ درصد جاده‌های عشایری گچساران


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، سید علی احمدزاده در بازدید از راه‌های عشایری شهرستان گچساران افزود: بیشترین آسیب به مسیر تردد عشایر و پل‌ها در مناطق دریلا، باباکلان، آبگندی، چهار تنگ، هلیگان، کوه گود گل، خشاب، کمر زرد، تنگ دالین، گچ عوض و گچ ترابعلی وارد شده است.
وی با بیان اینکه این مسیر‌ها نیاز به بازگشایی دارند اضافه کرد: در حال برآورد دقیق خسارت وارد شده در این زمینه هستیم.
استاندار گفت: بیش از ۵ هزار کیلومتر راه عشایری در استان وجود دارد که دولت تلاش می‌کند تا در همین دوره با اختصاص اعتبارات مناسب بخش زیادی از این راه‌ها بهسازی و ایمن سازی شود.
احمد زاده به سیاست‌های دولت سیزدهم در حمایت و رفع مشکلات جامعه عشایری اشاره و عنوان کرد: در اقدامی بی سابقه دو هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال از اعتبارات سفر دور دوم دولت به استان و یک هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال هم از اعتبارات متمرکز سازمان امور عشایر کشور برای ایجاد زیرساخت‌ها در حوزه‌های مخالف عشایر استان اختصاص یافت.
استاندار عنوان کرد: از سهم آلایندگی نفت هم ۸۰ میلیارد ریال برای ابنیه راه‌های عشایری در شهرستان گچساران اختصاص یافت.

دیگر خبرها

  • برگزاری ۲۴ نوروزگاه عشایری در ایلام
  • وارد شدن خسارت به۶۰ درصد جاده‌های عشایری گچساران
  • خسارت سیلاب به جاده‌های عشایری گچساران
  • سیاه چادرهای عشایری مبادی ورودی استان همدان، میزبان گردشگران
  • سیل ۱۳۰ میلیارد ریال به زیرساخت‌های عشایری الیگودرز خسارت زد
  • آغاز کوچ بهاره عشایر استان تهران از اواخر فروردین/ مرمت و بازگشایی مسیرهای کوچ عشایر
  • نوروزگاه‌ها باعث تقویت اقتصاد عشایر می‌شوند
  • برگزاری جشنواره روستا و عشایر جنوب کرمان در آینده نزدیک 
  • نوروزگاه‌های عشایری ۱۴۰۳ در آذربایجان شرقی
  • استقبال از مهمانان نوروزی در نوروزگاههای عشایری خوزستان