Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسین انفرادی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد، با بیان اینکه شروع فعالیت من در عرصه موسیقی با موسیقی آوازی بود، اظهار کرد: آواز در حقیقت یک نیاز بشری است و همه به خواندن آواز علاقه‌مند هستند، به همین دلیل هر کس با توجه به موقعیتی که برایش فراهم می‌شود، این نیاز را برآورده می‌کند.

مسؤول انجمن موسیقی سازمان بسیج هنرمندان خراسان رضوی افزود: بنده نیز با توجه به‌ اینکه در یک خانواده مذهبی به دنیا آمدم، آواز را با قرائت قرآن و اذان و مکبری آغاز کردم و بعد نیز همزمان در گروه‌های سرود حضور پیدا کردم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی خاطرنشان کرد: بعد از آن با گذراندن دوره‌های آهنگسازی به‌صورت جدی‌تر وارد عرصه موسیقی شدم و ضمن اینکه مربی گروه‌های سرود بودم  آهنگسازی هم می‌کردم، در آن زمان گروه‌های سرود کاملا خودکفا بودند، یعنی آهنگساز، نوازنده و مربی گروه همه یک نفر بودند و در این سطح ۵ تا ۶ نفر بیشتر نبودیم که کار می‌کردیم، طی ۱۵ سال اخیر نیز بیشتر در حوزه مدیریت سرود و موسیقی استان فعالیت داشتم.

انفرادی با بیان اینکه متولد سال ۵۱ در تربت حیدریه هستم و تا سال ۷۰ نیز در این شهر ساکن بودم و بعد ساکن مشهد شدم، درباره شروع فعالیت‌هایش در تربت حیدریه گفت: جا دارد از آقای زجاجی که آن زمان مسئول گروه موزیک ارتش تربت حیدریه بودند تشکر کنم، موسیقی علمی‌ را با ایشان شروع کردم.

مسؤول انجمن موسیقی سازمان بسیج هنرمندان خراسان رضوی ادامه داد: آقای علی ضیایی نیز زمانی که دانش‌آموز بودم در تبلیغات سپاه مربی گروه سرودمان بودند و چیزهای زیادی را از ایشان یاد گرفتم، الگوی نوازندگیم ایشان بودند و بعد از آن نوازندگی پیانو رو به‌صورت تخصصی‌تر ادامه دادم، همچنین سال ۶۷ با گروه سرود تبلیغات سپاه و آقای ضیایی به جبهه اعزام شدیم و اجراهای متعددی داشتیم.

وی یادآور شد: سال ۷۰ و ۷۱ با مؤسسه دانشگاهی رسام هنر که زیرنظر جهاد دانشگاهی تهران بود به‌صورت غیرحضوری رشته آهنگسازی را آغاز کردم، در مشهد نیز از محضر استاد کیوان علایی استفاده کردم.

انفرادی متذکر شد: بخش عمده دانشی که در زمینه موسیقی کسب کرده‌ام نیز از طریق مطالعه کتاب‌های تخصصی در مورد آهنگسازی بوده است.

مسؤول انجمن موسیقی سازمان بسیج هنرمندان خراسان رضوی در مورد ژانرهای موسیقی که تاکنون کار کرده است، بیان کرد: ژانرهای مختلف موسیقی از جمله موسیقی کرال، کودک، پاپ، ارکسترال، محلی و تلفیقی را کار کرده‌ام، در آهنگسازی محدودیتی وجود ندارد و می‌توان شکل‌های مختلف آن را کار کرد.

وی درباره اجرای خود با ساز در نوجوانی گفت: در دوران نوجوانی یکی از برادرانم در نیروی هوایی چابهار خدمت می‌کرد، احساس کرد در زمینه موسیقی استعداد دارم و یک ساز کوچک ارگ برایم از آنجا آورد و شروع تمرینات من با آن ساز بود، در جشنواره‌ مدارس شاهد با همان ساز اجرا کردیم و در استان اول شدیم.

انفرادی افزود: برای موفقیت لازم نیست حتما امکانات زیادی داشته باشیم و با همان وسایل کوچک هم می‌شود کارهای بزرگی انجام داد.

مسؤول انجمن موسیقی سازمان بسیج هنرمندان خراسان رضوی درباره خاطرات اجرای صحنه‌ای یادآور شد: گاهی در اجراها روی صحنه به هر دلیلی وسط اجرا برق قطع شده یا حال یکی از اعضای گروه بد شده و مجبور شدیم کار را قطع کنیم‌، در اردوها و جشنواره‌های دانش‌آموزی نیز گاهی دست یا پای بچه‌ها می‌شکست اما بعد از درمانگاه با همان وضعیت می‌آمدن و سرود را اجرا می‌کردند.

وی خاطرنشان کرد: خاطرات ناخوشایند از نظر نگاه‌های متعصبانه و محدود برخی از مسؤولان نیز داشتیم، به عنوان مثال در دهه ۷۰ سرودهایی که کار می‌کردیم به صورت عمده در ژانر حماسی و مذهبی بود، در یک مراسمی که به مناسبت عید مبعث برگزار شده بود، به دلیل اینکه امکانات ضبط موسیقی را نداشتیم با یک دستگاه کیبورد به صورت زنده موسیقی را پشت پرده اجرا می‌کردیم، که معاون پرورشی یکی از نواحی در آن زمان برخورد بسیار بدی با ما داشت که این کارها چیست، جمعش کنید.

انفرادی اضافه کرد: در همان اوایل دهه ۷۰ نیز با گروه سرود سپاه تربت در استان اول شدیم و قرار بود سپاه استان گروه را برای مسابقات کشوری به شیراز اعزام کنند که متأسفانه خیلی سنگ‌اندازی کردند و وسیله نقلیه در اختیار گروه قرار نمی‌دادند تا اینکه با تأخیر هر طوری شد رفتیم، زمانی که رسیدیم اختتامیه جشنواره بود و زمان اعلام نتایج، با آن خستگی راه قرار شد به‌صورت افتخاری اجرایی داشته باشیم که بعد از اجرا همه گروه‌ها و داوران بدون استثنا به برتری کار ما اعتراف کردند و به پیشنهاد دبیر جشنواره جایزه ویژه جشنواره به گروه ما تعلق گرفت. 

مسؤول انجمن موسیقی سازمان بسیج هنرمندان خراسان رضوی درباره اثرگذاری سرودها در زمان اجرا اظهار کرد: ذات هنر تأثیرگذاری است و اگر آن تأثیر را بگذارد عکس‌العمل‌ها و بازخوردهایی که دیده می‌شود، متفاوت است، مثلا اجراهای دفاع مقدس، انقلاب و مراسم مذهبی به اشکال مختلف اثرگذاری‌های مختلفی داشته است، اگر در قطعه سرود و موسیقی که  تولید و اجرا می‌شود، جنبه‌های هنری و ساختاری درست باشد قطعا عکس‌العمل‌های احساسی نیز وجود دارد.

وی با بیان اینکه از زمان انقلاب و بعد از آن فصل جدیدی از موسیقی چه به لحاظ محتوا و چه به لحاظ ساختار رقم خورده است، عنوان کرد: شاید در بین همه هنرها سهم موسیقی در انقلاب خیلی بیشتر بود و بتوان گفت ۸۰ درصد موسیقی و ۲۰ درصد هنرهای دیگر مثل کاریکاتور و نقاشی در انقلاب اثرگذار بودند.

انفرادی گفت: جریان سرود که در زمان انقلاب از تأثیرگذارترین عوامل پیروزی بود به اوج خودش رسیده بود و بهترین فرصت و موقعیت برای سرود و کارکردهای اجتماعی آن بود که باید از آن حفظ و نگهداری می‌شد، اما مورد بی‌مهری و بی‌توجهی قرار گرفت؛ به‌عنوان مثال در یک فرآیند غلط عنوان سرود از بدنه وزارت ارشاد حذف و سرود به حاشیه کشانده شد به این ترتیب که دفتر سرود و آهنگ‌های انقلابی در ارشاد بعد از چند سال شد دفتر سرود و موسیقی شد و کلمه انقلابی حذف شد، بعد از مدتی شد دفتر موسیقی و عنوان سرود نیز از آن حذف شد.

مسؤول انجمن موسیقی سازمان بسیج هنرمندان خراسان رضوی افزود: به دنبال این هستیم که انجمن سرود را در کنار انجمن‌های هنری دیگر تشکیل و راه‌اندازی کنیم و یک ساختار سازمانی برای آن بنا کنیم.

وی متذکر شد: یکی دیگر از آسیب‌های موسیقی انقلابی، ترویج و جهانی نشدن این نوع موسیقی است، در ژانر جهانی موسیقی که سمفونی است ما تعداد چهار تا پنج سمفونی با موضوع دفاع مقدس و فکر می‌کنم یک سمفونی با موضوع انقلاب بیشتر نداریم که استاد مجید انتظامی ساخته‌اند، سمفونی ژانری است که می‌توان انقلاب و دفاع مقدس را به جهان معرفی کرد و این مهم مغفول مانده و کاری برایش انجام نشده است.

انفرادی اضافه کرد: نهادها و سازمان‌ها جسته و گریخته کارهایی انجام داده‌اند اما همه آن‌ها مقطعی بوده و بازخورد آنچنانی که تأثیرگذار باشد و نسل کنونی به استناد هنر موسیقی معانی و مفاهیمی را از انقلاب و دفاع مقدس بپذیرند، فعالیت جدی انجام نشده است.

انتهای پیام/ ۷۰۰۵۱

منبع: فارس

کلیدواژه: حسین انفرادی عصر فرهنگی انقلاب اسلامی دفاع مقدس گروه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۰۰۱۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همه پروژه‌های فرهنگی-هنری دارای شناسنامه ملی می‌شوند

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تهیه شناسنامه ملی برای همه پروژه‌های فرهنگی - هنری در سطح کشور با اولویت پروژه‌های نیمه‌تمام، فعال، غیرفعال و بهره‌برداری شده خبر داد. 

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمحمود اسلامی در نشست صمیمی با کارکنان این معاونت، از تشکیل «کمیته زیرساخت» خبر داد و اظهار کرد: این کمیته با هدف تسریع در رسیدگی به امور پروژه‌های نیمه‌تمام تشکیل شده است.

وی از وظایف این کمیته به مطالعه تخصصی برای روند تجاری‌سازی اشاره کرد و افزود: بررسی قابلیت تجاری‌سازی مجتمع‌های فرهنگی و هنری از دیگر مواردی است که در این کمیته مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ این اقدام با هدف درآمدزایی مستمر برای مجتمع‌های فرهنگی و هنری بهره‌برداری شده و تأمین اعتبار مورد نیاز برای پروژه‌های نیمه‌تمام انجام می‌شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با تاکید بر این‌که زیرساخت‌های فرهنگی - هنری کشور تقویت می‌شوند، گفت: بنا داریم در آخرین سال از خدمت دولت سیزدهم، مصوبات با شتاب بیشتری عملیاتی شوند. مقام عالی وزارت تاکید ویژه‌ای درباره این موضوع دارند و مأموریت‌های جدیدی برای سال ۱۴۰۳ تدوین کرده‌اند.

کد خبر 747307

دیگر خبرها

  • بوشهر میزبان جشنواره موسیقی خلیج‌ فارس
  • همه پروژه‌های فرهنگی-هنری دارای شناسنامه ملی می‌شوند
  • دومین جشنواره سرود فجر بسیج در بوشهر برگزار می‌شود
  • انقلاب اسلامی یک قاعده جدیدی در جهان ایجاد کرده است
  • سُرنانوازی لرستان یک موسیقی جهانی شده است
  • آینده جهان از شب عملیات وعده صادق تغییر کرد
  • انقلاب اسلامی قاعده جدیدی در جهان ایجاد کرده است
  • سمیعی: کنسرت‌های موسیقی در بوشهر طبق مجوزهای قانونی برگزار می‌شود
  • توضیح مدیرکل موسیقی وزارت فرهنگ درباره لغو کنسرت‌های بوشهر
  • جشنواره موسیقی «شب‌های موسیق تاک در ملایر برگزار می‌شود