Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@03:46:08 GMT

صلیب سرخ: ۸۰ درصد مردم غزه در تاریکی زندگی می کنند

تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۰۰۵۵۱

صلیب سرخ: ۸۰ درصد مردم غزه در تاریکی زندگی می کنند

به گزارش امروز (دوشنبه) ایرنا از "کمیته بین المللی صلیب سرخ" از غزه، مردم این منطقه در شبانه روز فقط ۱۰ تا ۱۲ ساعت برق دارند و نتایج یک نظرسنجی نشان­ می ­دهد، هزینه که سنگین ناشی از قطعی ­های طولانی برق این منطقه بر دوش خانواده ­های بی­رمق آن می باشد.

 ۳۵۷ نفر از هر دو جنس (۶۲٪ مرد، ۳۸٪ زن) بالای ۱۸ سال، در پنج استان نوار غزه در این نظرسنجی کمیته بین ­المللی صلیب سرخ درباره نیاز­های مردم غزه شرکت کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

بنابر این گزارش، مسئله ­ای که در زمان اوج فصل گرما دو چندان شده و تهدید مضاعفی برای سلامت و زندگی روزانه مردم غزه ایجاد می ­کند.

بنابر نتایج این نظرسنجی، بیشتر مردم غزه قادر به نگهداری غذا در یخچال نبوده و تصفیه ­خانه ­های فاضلاب این منطقه امکان فعالیت ندارند.

طبق این نظرسنجی، نبود برق و قطعی ­های طولانی و مزمن آن آسیب ­­های روانی بر مردم وارد غزه می ­کند تا جایی که ۹۴ درصد از مردم غزه که در این پیمایش شرکت کردند، گفتند که سلامت روان آنها متأثر از این وضعیت بوده است.

تشدید درگیریها (میان رژیم صهیونیستی و مقاومت فلسطین) در اردیبهشت ماه (سال جاری) به زیرساخت ها (ی غزه) آسیب رسانده و باعث قطعی خطوط اصلی برق شد. تا جایی که مردم برخی از مناطق غزه فقط ۴ تا ۵ ساعت برق در روز دارند.

در حالی که برخی از مردم غزه توانایی خرید برق اضافی از طریق ژنراتورها را دارند، دست کم ۵۰۰ هزار نفر توانایی خرید برق اضافی را ندارند و بنابراین چاره­ای جز این ندارند که بیشتر روز خود را بدون برق سپری کنند.

"احمد درویش"، پدری ۶۴ ساله از اردوگاه پناهندگان "بوریج" می گوید: «ما یک باتری کوچک برای تغذیه چراغ های LED داریم و فقط هنگامی که برق داریم آن را شارژ می کنیم؛  آن هم فقط برای یک یا دو ساعت کار می ­کند و سپس در تاریکی مطلق هستیم؛  این LED ها نیز بیشتر اوقات خاموش می­ شوند».

یافته ­های اصلی:

-  ۹۴ درصد از افراد شرکت کننده در این پیمایش گفتند که این وضعیت طولانی مدت بر سلامت روان آنها تأثیر گذاشته است.

-  82 درصد پاسخ دهندگان به کمیته بین المللی صلیب سرخ گفتند که به دلیل این وضعیت قادر به نگهداری مواد غذایی در یخچال نیستند.

-  ۲۷ درصد از افرادی که در این نظرسنجی شرکت کرده اند به کمیته بین المللی صلیب سرخ گفته ­اند که در هنگام قطع برق به دیگر انواع انرژی دسترسی ندارند. از این تعداد، ۹۱ درصد صرفاً توانایی پرداخت هزینه برای انرژی بیشتر را ندارند.

-  ۵۷ درصد گفته اند که امکان دسترسی به دیگر اشکال جایگزین انرژی را داشتند، اما با این حال برای تأمین نیازهای آنها در زندگی یا کار کافی نبوده است.

در نظرسنجی کمیته بین ­المللی صلیب سرخ، مردم غزه وضعیتی را توصیف می کنند که در دسترس نبودن برق سال هاست زندگی روزمره آنها را به شدت دشوار ساخته است. انجام کارهای خانه تقریباً غیرممکن است، هنگامی که برق نیست وسایل اغلب دچار اختلال می شوند، آب وجود دارد، تکالیف مدرسه انجام نمی ­شود، مردم باید برای خرید برق اضافی (به صورت ژنراتور) بار مالی سنگینی را متحمل شوند و حتی قطعی ­های برق در آلودگی محیط زیست که بر سلامت مردم تأثیرگذار است نیز نقش دارند.

"ماریام حونیدق"، مادر شش فرزند که در "نهر البرید" در جنوب نوار غزه زندگی می کند، می گوید: «وقتی برق قطع می شود (خانه و محله) درست شبیه یک گورستان است، تاریکی مطلق. من چراغ نفتی را روشن می کنم. حتی چراغ های LED نیز کافی نیستند، زیرا باتری ها کاملاً شارژ نمی ­شوند. من هم همیشه برای چراغ نفت ندارم و نور آن هم برای درس خواندن فرزندانم کافی نیست».

یافته های این بررسی، مدت­ها شهادت مردم در غزه و مشاهدات کمیته بین­ المللی صلیب سرخ را تأیید می کنند. با کاهش زمان وصل برق به سه تا چهار ساعت در روز در زمان اوج بحران، مردم غزه محدودیت های زیادی را برای انجام امور روزمره خود تجربه می کنند. حتی وقتی غزه در آرامش است و تأمین برق به ۱۰ تا ۱۲ ساعت در روز می رسد، گرمای شدید و محدودیت واردات سوخت برای راه اندازی نیروگاه غزه تهدیدی برای سلامتی و زندگی روزمره مردم این منطقه است.

همچنین نبود برق به این معنی است که تصفیه خانه های فاضلاب دیگر امکان فعالیت ندارند و فاضلاب بدون تصفیه به داخل دریا پمپاژ می ­شود و قسمت های زیادی از ساحل غزه را آلوده می ­کند. نه تنها این کار دریا را آلوده می کند، بلکه در گسترش سریع تر باکتری­ های مقاوم به آنتی بیوتیک کمک می ­کند که سلامتی مردم غزه و فراتر از آن را به خطر می اندازد.

"میرجام مولر"، رئیس هیئت نمایندگی کمیته بین ­المللی صلیب سرخ در غزه می گوید: «برق در غزه به موضوعی تبدیل شده که عمیقاً بر خدمات اساسی مانند تأمین آب، تصفیه فاضلاب، مراکز بهداشتی و همینطور مشاغل و آبیاری محصولات و میوه ها تأثیر می گذارد. به خصوص در مناطق شهری مانند غزه، حتی بعد از پایان جنگ نیز رفاه و سلامت عمومی مردم به شدت به برق بستگی دارد؛ در سال ۲۰۲۱ نباید مردم غزه اینگونه زندگی کنند. ما از مقامات ذیربط و جامعه بین­ المللی می خواهیم که شرایط را به درستی درک کنند و در جهت بهبود آن تلاش کنند».

برنامه تاب ­آوری غزه

برق تنها سرویس غیرقابل اعتماد در غزه نیست. مسائلی نیز در زمینه تأمین آب و تصفیه آب، خدمات بهداشتی و آبیاری برای تولید مواد غذایی محلی وجود دارد. همه این سیستم ها بهم پیوسته اند. وقتی یکی درست عمل نمی­ کند، مابقی نیز به درستی عمل نخواهند کرد.

کمیته بین ­المللی صلیب سرخ برنامه تاب ­آوری غزه را در سال ۲۰۲۰ آغاز کرده است که هدف از آن شناخت این سیستم ها و نحوه ارتباط آنها با یکدیگر و یافتن روش ­هایی به منظور افزایش تاب ­آوری آنها در برابر شوک ­های سیستمی است، از جمله بهبود سیستم ­های آب و فاضلاب و منابع نیرو به نحوی تاب ­آور.

یک مثال از آن اتوماسیون عملیات اجزاء زیرساخت ­های حساس مانند ترانسفورمرهای برق و ایستگاه­های پمپاژ است تا دیگر نیازی نباشد که کسی در مواقع درگیری برای راه ­اندازی دستی آنها جان خود را به خطر بیندازد. برنامه تاب­ آوری همچنین یک مدیریت اثربخش ­تر و انعطاف پذیرتر برای سیستم های آب و برق بهم پیوسته غزه را مهیا می ­سازد.

برچسب‌ها قطعی برق قطع برق نوار غزه رژیم صهیونیستی کمیته بین المللی صلیب سرخ فلسطین

منبع: ایرنا

کلیدواژه: قطعی برق قطع برق نوار غزه قطعی برق قطع برق نوار غزه رژیم صهیونیستی کمیته بین المللی صلیب سرخ فلسطین کمیته بین المللی صلیب سرخ مردم غزه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۰۰۵۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ملت که نباید همیشه در شعب ابی طالب زندگی کنند

به گزارش «تابناک»، روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: فقر، توفنده‌ترین دشمن زندگی و ایمان است .این جناح حاکم باشد یا آن جناح فرق نمی‌کند.
 
مسئولانِ محترم باید همه همت خود را بگذارند برای ارتقای معیشت مردم. سفره کوچک، پدر خانواده را کوچک می‌کند. این دولت و آن دولت هم ندارد. پدر که کوچک شد نمی‌تواند برای بزرگی و بزرگواری اهل خانه و خانواده‌اش کاری بکند چه رسد برای خانه بزرگتر که اسمش کشور است.
 
این هم با تغییر رئیس جمهور، تغییر نسبت نمی‌پذیرد. فقر، توفنده‌ترین دشمن زندگی و ایمان است .این جناح حاکم باشد یا آن جناح فرق نمی‌کند.
 
اتفاقا کسانی که خود را نماد دین معرفی می‌کنند اگر کم بگذارند و یا حتی به‌رغم همه توان نتوانند کار را پیش ببرند، ایمان مردم بیشتر آسیب می‌بیند. پس به صدای بلند باید هشدار داد مسئولان محترم دولت را که حواس‌شان را جمع و تلاش‌شان را افزون‌تر کنند در برابر دشمن غدار که فقر اسم دیگر آن است.
 
بشنوند سخنِ حضرتِ آیت‌الله جوادی آملی را در دیدار مدیرعامل بانک ملی ایران و هیئت همراه را می‌خوانیم که به کلامِ نورانی امام علی(ع) هشدار می‌دهند: "مَا ضَرَبَ ‌الله الْعُبَاد بِسُوطٍ أَوْجَعُ مِنَ الْفَقْرِ؛ هیچ تازیانه‌ای بدتر از فقر نیست." این اصل اول؛ اصل دوم آن است که اگر کسی این تازیانه را خورد، از این طرف تازیانه به دوشش می‌خورد، از آن طرف دین از عقلش رخت برمی بندد." ایشان هشدار می‌دهند که، "حواستان جمع باشد. اگر کسی با دست خالی به منزل برود از خدای سبحان همان لحظه، تقاضای مرگ می‌کند؛ آبروریزی پیش زن و بچه قابل تحمل نیست."
 
ایشان حتی پاسخ آنانی که مدام "شعبِ‌ابی‌طالب" را به رخ می‌کشند تا به زعم خود مردم را به ضرورت مقاومت همیشگی توجه دهند را هم می‌دهند: در جریان شعب‌ابی‌طالب که مسلمانان، سه سال در محاصره بودند، پیغمبر امتحانش را پس داد،فرمود: "اللَّهُمَّ بَارِکْ لَنَا فِی الْخُبْزِ وَ لَا تُفَرِّقْ بَینَنَا وَ بَینَهُ فَلَوْ لَا الْخُبْزُ مَا صُمْنَا وَ لَا صَلَّینَا وَ لَا أَدَّینَا فَرَائِضَ رَبِّنَا عَزَّ وَ جَل‌؛ خدایا، بین ما و نان ما جدایی نیانداز!" دلیلش را هم کلام نبوی می‌دانند که اگر نان مردم قطع بشود و مردم در اقتصاد آسیب ببینند، سخن از دینداری باقی نخواهد ماند.
 
این مرجع حکیم، بر کار علمی و درس گرفتن از تجربه دیگران هم تأکید دارند که "چگونه می‌شود که قیمت یک نان را در چندین سال یک جا نگهداشت؟" ایشان بر اختلاس و ربا هم می‌خروشند و متولیان امر را به ضرورت راه بستن بر این مفاسد می‌خوانند. حضرت آیت‌الله جوادی آملی، اساس و وظیفه همه مسئولین را حفظِ آبروی مملکت می‌دانند. این هم زمانی اتفاق می‌افتد که "کسی با دست خالی به خانه‌اش نرود."
 
وجود شرایطی چنین هم "به تولید وابسته است. تولید هم سفارشی نیست. تولید نصیحت نیست، تولید خواهش نیست، تولید علم است و علم است و علم است و علم." این مرجع تقلید، آنچه "شرطِ بلاغ" است را با مسئولان گفت. حالا این حضرات هستند که از این سخن باید "پند" گیرند. اصلا هم حق ندارند "ملال" گیرند. کسی چنین اختیاری به آنان نداده است. هرچه تا کنون ملال گرفتند و گرفتند و باعث افزایش ملال و تلخ کامی مردم شدند کافی است. باید پند گیرند و به کار بندند تا امور به سامان برسد.

دیگر خبرها

  • موشک‌های مقاومت کریات شمونه را در تاریکی فرو برد
  • ۶۹/۲ درصد ایرانیان، تلویزیون می‌بینند | شبکه 3، آی فیلم و شبکه یک؛ به ترتیب پربازدیدترین شبکه‌های تلویزیونی
  • ملت که نباید همیشه در شعب ابی طالب زندگی کنند
  • صدای شکسته شدن استخوان به گوش می‌رسد | ما می‌دانستیم سفره مردم کوچک شده!
  • اسحاق جهانگیری: صدای شکسته شدن استخوان مردم به گوش می‌رسد
  • غافلگیری دزد خانه های رباط کریم در تاریکی کمد
  • طالبان خواستار تجهیز بیمارستان‌های افغانستان توسط کمیته صلیب سرخ شد
  • کمیته بین‌المللی صلیب سرخ شفاخانه های افغانستان را تجهیز کند
  • تغییر سبک زندگی راه برون رفت از شیوع سرطان
  • معرفی اسطوره‌های ورزشی حامی فلسطین در «در برابر تاریکی»