Web Analytics Made Easy - Statcounter

براساس اعلام مدیران متولی برای نخستین بار در کشور است که امور عشایری با بهره گیری از پنل خورشیدی، تامین برق موردنیاز برای تامین آب مناطق عشایری و روستایی را در دستور کار قرار داده است.

آنطور که موسی ملاییان خبرنگار ایرنا مستقر در شهرستان محروم ریگان در جریان افتتاح این طرح گزارش کرده است تامین آب شرب عشایر یکی از دغدغه های این روزها در ریگان بوده است؛ عشایری که در بدترین شرایط آب و هوایی زندگی می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کاهش نزولات جویی و خشک شدن چشمه سارها در ریگان باعث شده است تا عشایر به روستاهای همجوار ریگان مهاجرت کنند و این درحالی است که در مناطق کوهستانی ریگان در شرقی ترین نقطه استان کرمان و در نزدیکی سیستان و بلوچستان، بیش از صدها چشمه آب وجود داشت اما به دلیل کاهش بارندگی بیش از ۷۰ درصد آنها خشک شده اند.

در این شرایط تامین آب شرب اهالی عشایر و دام هایشان از جمله مشکلات موجود است که به علت نبود برق به منظور آبرسانی به این مناطق، مشکل مضاعف شده است.

در این شرایط اما به همت مسئولان متولی و با استمداد از انرژی خدادادی خورشیدی، زمینه آبرسانی به این اهالی در دستور کار قرار گرفت و براساس اعلام مسئولان امور عشایری، برای اولین بار در کشور با استفاده از انرژی خورشیدی آب روستایی برای منطقه پاسرخ ریگان تامین شد که به جز آب شرب و دام عشایر منطقه، آب کشاورزی موردنیاز نیز فراهم شده است.

این طرح به صورت آزمایشی در ریگان اجرا شده و حالا مسئولان می گویند که موفقیت بسیار مناسبی کسب کرده اند.

روح الله جرجندی یکی از اهالی پاسرخ در گفت و گو با خبرنگار ریگان در این زمینه گفت: خورشید بار سنگینی را از دوش ما برداشت و آب ما به این وسیله فراهم شد.

وی ابراز کرد: ما زمانی از تابش خورشید (به علت گرمای زیاد و شرایط جغرافیایی منطقه) ناراحت بودیم اما این روزها اگر نتابد ناراحتیم.

رشید حقیقی دیگر شهروند این روستا نیز گفت: زن و بچه های ما کیلومترها برای تامین آب مسافت هایی را طی می کردندتا آب اشامیدنی فراهم اورند اما اینک آب مناسب تامین شده است.

محمد سنجری دیگر شهروند ریگان نیز عنوان کرد: ما از این روستا درحال مهاجرت بودیم که امور عشایری با اجرای این طرح باعث شد در روستا ماندگار شویم.

وی از مسئولان عشایری استان و شهرستان به علت تامین اب اشامیدنی سالم قدردانی کرد.

رئیس اداره امور عشایری ریگان نیز در این زمینه به خبرنگار ایرنا توضیح داد: تامین آب شرب اولویت نخست خدمت رسانی به عشایر و از مهمترین فعالیت های زیرساختی در این مناطق است.

علی اکبر صابری افزود:توسعه زیر ساخت ها وجهش تولید عشایر از برنامه های سازمان عشایری ایران است که این امر با تامین آب در مناطق  عشایری سلامت و بهداشت عشایر را فراهم می کند.

وی تصریح کرد:بهترین راه تامین انرژی مورد نیاز در بخش عشایری استفاده از انرژی خورشیدی است.

رئیس اداره امور عشایری ریگان بیان داشت:با توجه به نبود برق سراسری در مناطق عشایری از انرژی خورشیدی برای آبرسانی استفاده کردیم که این نوع انرژی علاوه بر ارزانی و در دسترس بودن آن می تواند به توسعه محیط زیست نیز کمک شایانی کند.

وی افزود: آب اشامیدنی منطقه پاسرخ ریگان از طریق احداث چندین پنل خورشیدی تامین شد.

رئیس اداره امور عشایری ریگان بیان داشت: ۳۰ خانوار مناطق عشایری ریگان با اعتبار ۲۵ میلیارد ریال از آب اشامیدنی سالم در مناطق عشایری برخوردار شدند.

صابری تصریح کرد: اجرای هزارمتر لوله گذاری در این منطقه برای آبرسانی و احداث مخزن ۸۰ هزار متر مکعبی از دیگر اقدامات است.

شهرستان ریگان از مناطق محروم کشور با ضریب محرومیت ۹(بالاترین حد محرومیت)۲ هزار و ۵۰۰ خانوار عشایری دارد که بیشترین جمعیت عشایری شرق استان کرمان را در بر می گیرد.

ریگان در ۲۸۵ کیلومتری جنوب شرقی مرکز استان کرمان واقع شده است.

برچسب‌ها زندگی عشایری ریگان کرمان پنل خورشیدی آبرسانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: زندگی عشایری ریگان کرمان زندگی عشایری ریگان کرمان پنل خورشیدی آبرسانی مناطق عشایری عشایری ریگان پنل خورشیدی امور عشایری تامین آب آب شرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۰۲۲۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد اشتغال برای بیش از ۹۲ هزار نفر در شهرک‌های صنعتی کشور طی سال ۱۴۰۲

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا از سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، فرشاد مقیمی با بیان این مطلب، گفت: طی سال ۱۴۰۲ از طریق راه اندازی مجدد تعداد ۱۴۴۰ واحد صنعتی راکد برای ۲۸۶۱۴ نفر اشتغال ایجاد شده است. همچنین برای سال ۱۴۰۳ نیز بازفعال سازی ۱۸۴۰ واحد صنعتی راکد برنامه ریزی و هدف‌گذاری شده است.

وی، در خصوص برنامه ارتقای ظرفیت واحد‌هایی که زیر ظرفیت خود کار می‌کنند، تصریح کرد: افزایش ظرفیت تولید در ۲۷۵۵ واحد به بهره برداری رسیده فعال مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی با اشتغال ۱۳ هزار و ۷۷۰ نفر طی سال ۱۴۰۲ محقق شد.

رییس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران افزایش ظرفیت تولید ۳۲۱۵ واحد صنعتی فعال زیر ظرفیت را از جمله برنامه‌های سال ۱۴۰۳ عنوان کرد که با اهتمام ویژه‌ای در دستور کار قرار می‌گیرد.

مقیمی در ادامه تصریح کرد: نوسازی و بازسازی ۳۰۰ واحد صنعتی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی نیز طی سال ۱۴۰۳ در دستور کار است.

وی گفت: همچنین ۲۲۹۰ طرح صنعتی جدید طی سال ۱۴۰۲ با اشتغال بالغ بر ۴۰ هزار نفر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی مورد بهره برداری قرار گرفت و واحد‌های بهره‌بردار در شهرک‌ها و نواحی صنعتی به بیش از ۵۲ هزار واحد و اشتغال حدود یک میلیون و یکصد هزار نفر ارتقا یافت.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان خاطر نشان کرد: از محل احیای ۱۴۴۰ واحد راکد با اشتغال ۲۸ هزار و ۶۱۴ نفر، افزایش ظرفیت ۲۷۵۵ واحد با اشتغال ۱۳ هزار و ۷۷۰ نفر و بهره برداری از ۲۲۹۰ طرح جدید با اشتغال بیش از ۴۰ هزار نفر در مجموع برای بیش از ۹۲ هزار نفر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی سراسر کشور اشتغالزایی به وجود آمده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برگزاری ۲۴ نوروزگاه عشایری در ایلام
  • ۱۳ پروژه ملی استان اردبیل در اولویت تکمیل است
  • خسارت سیلاب به جاده‌های عشایری گچساران
  • خراسان رضوی رکورددار طرح‌های عمرانی در کشور
  • سیل ۱۳۰ میلیارد ریال به زیرساخت‌های عشایری الیگودرز خسارت زد
  • نوروزگاه‌ها باعث تقویت اقتصاد عشایر می‌شوند
  • برگزاری جشنواره روستا و عشایر جنوب کرمان در آینده نزدیک 
  • نوروزگاه‌های عشایری ۱۴۰۳ در آذربایجان شرقی
  • ◄ بهره برداری از دو پروژه آزادراهی در سال جاری
  • ایجاد اشتغال برای بیش از ۹۲ هزار نفر در شهرک‌های صنعتی کشور طی سال ۱۴۰۲