Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در آخرین شب از حضورش در سمت ریاست جمهوری، با مردم از طریق شبکه صدا و سیما صحبت کرد.

روحانی در ابتدا خطاب به حیدری مجری برنامه گفت: «خوشحال هستم این فرصت ایجاد شد. علاقه‌مند هستم مصاحبه ما غیررسمی باشد. فرض کنید فردا شب است و زمان ریاست جمهوری تمام شده است. فرض کنید اگر شهروندان بودند چه سئوالاتی می‌پرسیدند؟ همان‌ها را بپرسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به عبارتی دیگر نماینده مردم باشید نه صدا و سیما.»

روحانی در پاسخ به سوالی در خصوص موضوع برجام و تحریم‌ها افزود: "من در انتخابات سال ۹۲ به مردم اعلام می‌کردم که ما از طریق مذاکرات و دیپلماسی می‌توانیم تحریم را برداریم و علت آن که من در سال ۹۲ نامزد ریاست جمهوری شدم برای این بود که گرهی که ایجاد شده بود باور من بر این بود که این گره از طریق مذاکره و دیپلماسی قابل حل است. "

رییس جمهور گفت: «این گره به جایی رسیده بود که یا با دیپلماسی حل می‌شد یا به جنگ منتهی می‌شد.»

روحانی افزود: «در سفر من به پاریس آقای اولاند در اواخر سال ۹۴ در مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد که در سال ۲۰۱۳، ۱+۵ تصمیم قطعی گرفته بودیم برای جنگ با ایران و به من گفت وقتی شما آمدید و اعلام برای مذاکره کردید و مذاکرات اولیه را دیدیم از جنگ منصرف شدیم.»

رییس جمهور گفت: "در ذهن من این بود که ما بر سر دو راهی هستیم یا وارد یک جنگ با دنیا می‌شویم یا وارد صلح می‌شویم و راه صلح مذاکره و دیپلماسی است. "

روحانی افزود: "من قبول ندارم که شما می‌گویید از طریق دیپلماسی رفتید و به جایی نرسیدید."

او ادامه داد: "در آذر ماه توافق اولیه صورت گرفت. در توافق دوم پذیرفتند اصل فن‌آوری هسته‌ای را ایران داشته باشد. سوم این‌که اموال ما به تدریج آزاد شود. خود این موضوع فضایی را ایجاد کرد از نظر بازار و روانی که مردم آینده ایران را مثبت می‌دیدند."

روحانی گفت: «بعد به توافق لوزان و بعد توافق هسته‌ای رسیدیم. به اجرایش در دی ۹۴ هم رسیدیم. توافق این بود که تحریم‌های هسته‌ای برداشته شود، اصل فن‌آوری پذیرفته شود و ما هم مقداری محدود کنیم. نمی‌گویم همه آن توافق اجرا شد اما قولی که به مردم دادم انجام شد و به‌جای جنگ، توافق شد. بانک‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی به کشور آمدند.»

رئیس جمهور گفت: "سال ۹۲ قول دادیم و تا پایان دولت یازدهم قدم به قدم قول‌ها را اجرا کردیم. در دولت دوازدهم کسی بر سر کار آمد که نمی‌شد با او حرف زد. ما آن زمان و همین الان در واقع با آمریکا حرف می‌زنیم. او گفت من رئیس جمهور شوم توافق‌نامه برجام را تغییر می‌دهم. وقتی که تعلیق‌ها را برای تحریم انجام داد اواخر سال ۹۶ گفت بار آخری است که این کار را می‌کنم. وقتی خارج شد با شرایط جدیدی رو به رو شدیم."

او ادامه داد: "ما ممکن است با دولت‌ها توافق کنیم و دولت‌ها تا حدودی انجامش دهند. اما در تحریم بیش از دولت‌ها با شرکت‌ها رو به رو هستیم. شرکت‌ها فرصتی مطمئن می‌خواهند که سرمایه‌هایشان در ایران از بین نمی‌رود و به سود می‌رسند. آن‌ها چندماه تا چند سال از دولت‌ها عقب‌تر هستند."

روحانی گفت: «آمریکایی‌ها از ما می‌خواستند توافقات گسترده‌تر شود. می‌خواستند بحث منطقه را هم به مذاکرات اضافه کنند. وقتی ما به دنیا می‌گوییم فقط در مورد هسته‌ای حرف می‌زنیم آثارش هم محدود خواهد بود. بانک‌ها به روابط سیاسی ایران با کشورهای دیگر نگاه می‌کنند. در مصوبه اخیر مجلس گفته‌اند همه تحریم‌ها باید برداشته شود. حقوق بشر، هسته‌ای، تروریسم. می‌شود همه این تحریم‌ها را برداشت اما مذاکرات دیگری می‌خواهد.»

او ادامه داد: "توافق نزدیک است. کاملا چشم‌انداز توافق است. اگر معیار ما فرمایشات مقام معظم رهبری باشد قابل اجرا است. مصوبه مجلس مانع است. نه فقط در این دولت اگر دولت سیزدهم هم پایبند به این مصوبات باشد، به توافق نمی‌رسند."

او  تاکید کرد: «اگر معیار را فرمایشات مقام معظم رهبری قرار دهیم به توافق خواهیم رسید و اگر مبنا مصوبه{مجلس} باشد این اتفاق نخواهد افتاد.»

روحانی درخصوص وضعیت تورم بالا در کشور و وضعیت نامناسب اقتصادی گفت: «تورم در سال ۹۲، ۳۳ درصد و نقطه به نقطه ۴۰ درصد بود، بنده همان موقع گفتم که تا پایان سال این تورم را کاهش می‌دهیم و در سال‌های آینده تورم تک رقمی می‌شود، در حالیکه تورم ما فرورین رسیدیم ۳۴ درصد بود و در سال ۹۳، ۱۵ درصد شد و در ماه‌های آخر ۹۴ تک رقمی شد و در سال ۹۵ و ۹۶ تک رقمی بود و در ماه‌های اول ۹۷ تک رقمی بود. ما به این وعده عمل کردیم و بعد از ۲۶ سال تورم ایران تک رقمی شد و رشد اقتصادی در ۴ سال اول حدود ۴/۵ درصد است و در سال ۹۵ رشد اقتصادی ایران در دنیا ۱۲.۵ شد و در دنیا اول شدیم.»

او افزود: "تمام مشکلات اقتصادی بعد از سال ۹۷ است در سال ۹۷ که ترامپ خارج می‌شود و تحریم‌ها برمی‌گردد، دیگر مجاز به فروش یک میلیون بشکه نفت نبودیم، وقتی ترامپ تحریم کرد هیچ کشوری جرات نکرد با ما کار کند و مقدار کمی از نفتمان به فروش رساندیم و ۱۱۶ میلیارد دلار در سه سال اخیر کمتر از آنچه که لازم بوده فروختیم."

ادامه دارد

منبع: فرارو

کلیدواژه: حسن روحانی برجام تحریم ها هسته ای دولت ها تک رقمی سال ۹۲

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۰۴۸۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنایه رییس دفتر رئیس جمهور سابق به آمارهای رییسی (فیلم)

محمود واعظی، عضو کابینه دولت روحانی، در گفتگو با خبرآنلاین گفت: به نظرم برخی اطلاعاتی که به جناب آقای رییسی می‌دهند درست نیست و به همین دلیل ایشان بارها در مصاحبه‌ها مطالبی گفته‌اند که با مطالبی که اعضای خود کابینه در دوهفته قبل گفته بودند یا دو هفته بعد گفته‌اند متفاوت است.

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: رییس دفتر روحانی: هیچ اختلافی بین آقای جهانگیری و اعضای دولت وجود ندارد رییس دفتر روحانی: در سخنرانی ترامپ تصمیم اجرایی مطرح نشد

دیگر خبرها

  • کنایه رییس دفتر رئیس جمهور سابق به آمارهای رییسی (فیلم)
  • بورل: درباره گسترش تحریم‌های موجود علیه ایران اتفاق نظر وجود دارد / تحریم‌ها به تنهایی نمی‌توانند خطر گسترش تنش‌ها را برطرف کنند؛ باید جایی برای دیپلماسی در نظر گرفت
  • بورل: درباره ایران باید جایی را برای دیپلماسی در نظر گرفت
  • پلوسی: نتانیاهو مانع صلح است، باید استعفا کند
  • دیپلماسی می‌تواند مشکل کرسنت و شکایت گازی ترکمنستان از ایران را حل کند
  • نانسی پلوسی: نتانیاهو مانع صلح است و باید استعفا کند
  • پیش بینی دولتمرد حسن روحانی از وضعیت اقتصادی؛ سال سختی پیش‌رو است
  • حمله روزنامه دولت به کریمی قدوسی: همین افراد دستمایه ایران هراسی و تحریم می‌شوند
  • آخرین تصمیمات درباره افزایش تعطیلات آخر هفته | پاسخ ایران به تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا | آخرین وضعیت حقابه هیرمند
  • عکسی جالب از تفاوت استقبال از حسن روحانی و ابراهیم رئیسی در فرودگاه پاکستان /تراز دیپلماسی!