Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-24@16:19:15 GMT

چرا دهانم خشک می شود؟

تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۰۴۹۰۵

چرا دهانم خشک می شود؟

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری صداوسیما، خشکی دهان یکی از اختلالات غدد بزاقی است که ممکن است درمان شود. شرایط خاص و ابتلا به برخی بیماری‌های حاد مانند اوریون می‌تواند باعث مبتلا شدن به خشکی موقت دهان شود.

اما عوامل مختلفی از جمله مصرف برخی داروها، رادیوتراپی (اشعه درمانی) سر و گردن، شیمی درمانی، بعضی بیماری‌های سیستمیک و سوء‌تغذیه باعث به وجود آمدن خشکی پایدار دهان می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیماران دیابتی به دلیل دفع مقدار زیاد آب ممکن است دچار خشکی دهان شوند.

استفاده از دارو‌های ادرارآور، اعصاب، فشارخون، ضدحساسیت، ضدافسردگی و همچنین گرفتگی‌های ماهیچه‌ای می‌تواند از رایج‌ترین علل خشکی دهان باشد.

مبتلا بودن به برخی آلرژی‌ها، گرفتگی بینی یا بزرگ بودن لوزه سوم باعث می‌شود تا این افراد از طریق دهان نفس بکشند و موجب خشکی دهان آن‌ها شود.

کمبود ویتامین‌های B ۲، A و کم‌خونی ناشی از کمبود ویتامین B ۱۲ هم از علل خشکی دهان هستند.

افزایش سن (۵۰ الی ۶۰ سال) یکی دیگر از علل خشکی دهان است که ناشی از تغییرات به وجود آمده در بدن و اختلال در عملکرد غدد بزاقی است.

عوارض خشکی دهان
پوسیدگی شدید دندان‌ها از مهم‌ترین عارضه خشکی دهان است، کاهش بزاق باعث از بین رفتن اثر شویندگی آن روی سطح دندان شده و اثر محافظتی بزاق نیز در برابر میکروب‌ها کاهش می‌یابد و باعث پوسیدگی شدید دندان می‌شود. همچنین خشک شدن دهان منجر به بروز اختلالاتی در سخن گفتن، جویدن، بلع و تشخیص مزه می‌شود.

پوسته پوسته شدن و ترک خوردگی لب‌ها، ایجاد زخم‌هایی در دهان و خشک شدن مخاط دهان، ایجاد عفونت‌های قارچی، در هنگام غذا خوردن احساس آزاردهنده‌ای به فرد می‌دهد.

روش درمان خشکی دهان

فهمیدن علت خشکی دهان می‌تواند کمک به بسزایی در درمان آن داشته باشد. کنترل قند خون، استرس نداشتن، تحریک نشدن اعصاب پاراسمپاتیک از جمله اقداماتی است که در رفع این مشکل بسیار موثر خواهد بود.

برای درمان خشکی دهان آدامس بجوید

چرا دهانم خشک می‌شود؟ آدامس جویدن باعث تولید بزاق و تحریم بیشتر غدد بزاقی می‌شود در نتیجه می‌تواند نقش مهمی در درمان خشکی دهان داشته باشد. بر اساس مطالعات انجام شده در صورتی که غدد بزاقی قادر به فعالیت باشند، جویدن ۱۰ دقیقه آدامس در هر ساعت، باعث افزایش بزاق می‌شود.

مصرف میوه‌ها، مایعات به خصوص آب، غذا‌های گیاهی غنی از فیبر در درمان این بیماری موثر است. برای درمان خشکی دهان توصیه می‌شود حتما روزی ۸ لیوان آب را بنوشید، همچنین از خوردن موادغذایی قندی پرهیز کنید.

چرا در خواب دچار خشکی دهان می‌شویم؟
علت خشکی دهان در خواب، تنفس از راه دهان است. سرماخوردگی یا ابتلا به حساسیت فصلی یا آلرژی منجر به گرفتگی بینی، ایجاد اختلال در عملکرد بینی و در نتیجه ابتلا به خشکی دهان در هنگام خواب می‌شود، تجویز داروی مناسب توسط پزشک می‌تواند این مشکل را حل کند.

در موارد شدید، خروپف کردن می‌تواند موجب توقف تنفس هنگام خواب شود، بنابراین تجویز داروی مناسب می‌تواند نقش بسیار مهمی در بهبود عملکرد تنفس داشته باشند.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: دهان خشکی بزاق درمان خشکی دهان غدد بزاقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۰۴۹۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین خبر از تغییرات مدیریتی در استقلال بعد از واگذاری سهام

آفتاب‌‌نیوز :

روز گذشته باشگاه استقلال به یک هلدینگ مطرح واگذار شد و بلافاصله بعد از این اتفاق شایعاتی در مورد تغییرات مدیریتی در این باشگاه دهان به دهان چرخید، اما واقعیت این است که فعلا امکان تغییرات مدیریتی در این باشگاه وجود ندارد.

نکته اول اینجا است که مدیریت فعلی باشگاه استقلال باید تمامی اسناد و مدارک و میزان بدهی‌های این باشگاه را بر آورد کرده و در قالب گزارش به مسئولان هلدینگ مربوطه ارائه کند که این موضوع زمانبر است. از طرفی دیگر این هلدینگ باید نمایندگان خود را برای حضور در هیات مدیره باشگاه استقلال معرفی کند تا اهلیت آن‌ها از مراجع مربوطه تائید شود و این موضوع نیز نیازمند زمان است.

همچنین با توجه به اینکه تا پایان مسابقات لیگ برتر ۶ هفته باقی مانده است اگر قرار بر تغییرات باشد بعد از پایان مسابقات لیگ برتر این اتفاق رخ خواهد داد؛ ضمن آنکه قطعا یکی دو عضو با سابقه ورزشی در هیات مدیره یا حتی برای مدیرعاملی این باشگاه در نظر گرفته خواهند شد.

منبع: خبر ورزشی

دیگر خبرها

  • باکتری‌های درون دهان از تعداد کل انسان‌های زمین بیشتر است!
  • اجرای پویش سلامت دهان و دندان از ۱۷ اردیبهشت
  • آخرین خبر از تغییرات مدیریتی در استقلال بعد از واگذاری سهام
  • برگزاری «پویش سلامت دهان و دندان» ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت
  • فلوراید تراپی بیش از ۷۶ هزار نفر از دانش آموزان روستایی خوزستان
  • دانش آموزان روستایی خوزستان فلوراید تراپی شدند
  • «پویش سلامت دهان و دندان» ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت برگزار می‌شود
  • نبرد خونین مار ۱۵ متری و خرس گریزلی/ کدام شکارچی پیروز می‌شود؟
  • رسوایی در برزیل: روی تیته آب دهان انداختند!
  • داستان شور نمکی‌ها و قصه شیرین کیک‌ و نوشابه بعدازظهر