Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-20@04:00:40 GMT

نگاهی به اِشکال‌های گفتاری و نوشتاری امروز

تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۰۵۳۰۲

نگاهی به اِشکال‌های گفتاری و نوشتاری امروز

ایسنا/قزوین دکتر هادی انصاری، تحصیلکرده دکترای زبان و ادبیات فارسی، در مقاله‌ خود با عنوان «درست بنویسیم و درست بخوانیم» که آن را در اختیار ایسنا قرار داده است، می‌نویسد: درباره درست خواندن و گفتن و نوشتن، تاکنون بسیار گفته‌اند و نوشته‌اند و شنیده‌ایم و خوانده‌ایم؛ ولی کافی نیست. پاسداشت زبان فارسی و برطرف کردن اشکال‌ها، نمی‌تواند به چندنوشته، برنامه، کتاب و جزوه منحصر باشد و اگر هر روز هم یادآوری شود، تکراری نخواهد بود و تأثیرخود را خواهد گذاشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بدین منظور بر آن شدیم تا برخی اشکال‌های رایج امروزی را که در گفتار و نوشتار مردم، فراوان دیده و شنیده می‌شود، یادآوری و اصلاح کنیم تا شاید بتوانیم در راه درست خواندن و درست نوشتن واژه‌ها، اصطلاح‌ها، عبارت‌ها و درنهایت برای پاسداشت زبان فارسی قدمی برداریم.

حرف (پ)

پُرتِقال / پُرتِغال

پُرتِقال، با (ق) نام میوهٔ معروف است و پُرتِغال، با (غ) نام کشوری در اروپای غربی است. بهتر است هرکدام با املای درست خود نوشته شوند.

پولِ خُرد / پول خورد

(خُرد) درزبان فارسی صفت است. به معنای کوچک، ریز، ریزه، ریزشده، و اندک و کم بهاست. (خورد) فعل ماضی ساده، ساخت سوم شخص مفرد است یا همان بُن ماضی ازمصدر (خوردن). خُرد در معنای کوچک و ریز در واژه‌هایی مانند: خُرد اندام، خُردسال و خُردشده به کار می‌رود. پول خُرد نیز ازاین دسته است. یعنی پولی که به لحاظ ارزش، کم بهاست و وقتی که سکّه رایج بود، به سکه‌های کم ارزشتر، (پول خُرد) گفته می‌شد. گاهی (پول خورد) می‌نویسند که نادرست است. خورد در واژه‌هایی مانند: خورد وخوراک، زد وخورد، خوردوخوراب، بازخورد و... دیده می‌شود. فعل (خورد) با صفت (خُرد) هم آوایی دارند ولی در نگارش متفاوتند. لذا به املای آن‌ها باید توجه کرد.

پیش غازی، مُعَلَّق بازی / پیش قاضی معلق بازی

بسیاری ازحروف در زبان فارسی هم آوایی دارند: (ح، ه)، (س، ص)، (ق، غ)، (ت، ط)، (ز، ذ، ض، ظ) و (ء، ع) به همین سبب بسیاری از واژه وترکیب هانیز هم آوا می‌شوند. یعنی از نظرشنیداری وصوتی، همصدا یا هم آوایند، ولی درنگارش متفاوتند. این هم آوایی باعث ایجاد غلط املایی می‌شود. مانند همین مَثَل و حکمت: (پیش غازی، مُعلّق بازی)، که اغلب هنگام نگارش (پیش قاضی) می‌نویسند.

درصورتی که (پیش غازی) درست است. غازی، اسم فاعل از ریشهٔ (غ ز و) در عربی علاوه بر معنای جنگجو، به معنی ریسمان باز و معرکه‌گیر است. (پیش غازی، مُعَلَّق بازی) یعنی این که در حضور معرکه‌گیر و ریسمان‌باز که در هنرهای گوناگون ماهر و مجرّب است، مُعَلّق زدن، کار بسیار ناچیز و بی‌اهمیتی است. به عبارتی دیگر در حضور چنین استاد کاملی، این کارها پیش پا افتاده و سبک است و هنر محسوب نمی‌شود. بیشتر مردم این ترکیب را مانند برخی ترکیب‌های دیگر، شنیده‌اند ولی ننوشته‌اند. به همین سبب موقع نوشتن (غازی) را با (ق) و (ض) می‌نویسند: (قاضی). لازم است با املای درست آن (غازی) نوشته شود. البته گاهی حرف (و) درمیان می‌آورند و سؤالی می‌کنند: (پیش غازی و مُعَلَّق بازی؟) که شکلی دیگر از همین مثَل است و ایرادی ندارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی قزوين زبان فارسی زبان فارسی پیش غازی ق بازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۰۵۳۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدافع شمس آذر باید اخراج می شد/ پنالتی استقلال درست بود

به گزارش خبرنگار مهر، تیم‌های فوتبال استقلال تهران و شمس آذر در هفته بیست و چهارم لیگ برتر و با قضاوت وحید کاظمی امروز جمعه ۳۱ فروردین در ورزشگاه آزادی به مصاف هم رفتند که این بازی در پایان با نتیجه ۳ بر ۲ به سود استقلال به پایان رسید تا این تیم کماکان به یکه تازی خود در صدر جدول ادامه دهد.

تورج حق وردی کارشناس داوری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، در رابطه با قضاوت داور در این بازی اظهار داشت: کاظمی در چند صحنه دچار اشتباهاتی شد اما اشتباهات او تأثیری بر نتیجه بازی نداشت و به طور کل قضاوت قابل قبولی داشت.

او در رابطه با صحنه‌ای که مهرداد محمدی در محوطه جریمه شمس آذر نقش بر زمین شد و داور پنالتی اعلام کرد، گفت: پنالتی کاملاً درست بود و مدافع شمس آذر مانع از حرکت مهاجم استقلال شد و داور باید بازیکن شمس آذر را اخراج می‌کرد.

کارشناس داوری در خصوص اتفاقی که در نیمه اول بازی رخ داد و داور پس از مشورت با کمک خود تصمیم خود را عوض کرد، گفت: در آن صحنه بازیکن شمس آذر مرتکب خطای هند نشده بود و به نظرم داور تمرکز کافی را نداشت و کمک کاظمی توانست اشتباه او را به وی اعلام کند. همچنین در نیمه اول گلر شمس آذر در یک صحنه قصد زود آغاز کردن بازی را داشت که بازیکن استقلال مانع او شد و داور باید به او تذکر می‌داد و اعتراض بازیکنان شمس آذر به داور در این صحنه درست بود.

کد خبر 6082813

دیگر خبرها

  • گواردیولا پس از شکست مقابل رئال مادرید علاقه‌ای به صحبت کردن در مورد بازی دفاعی حریف ندارد! (زیرنویس فارسی)
  • گنجینه‌های ارزشمند ادب فارسی به جوانان شناسانده شوند
  • مدافع شمس آذر باید اخراج می‌شد/ پنالتی استقلال درست بود
  • پنالتی استقلال درست نبود/ پنالتی شمس آذر گرفته نشد
  • سعید دقیقی: پنالتی استقلال درست نبود/ پنالتی شمس آذر گرفته نشد
  • مدافع شمس آذر باید اخراج می شد/ پنالتی استقلال درست بود
  • نگاهی بر چند خبر ورزشی استان قزوین 
  • پنالتی و گل اول پرسپولیس درست بود؟
  • کارشناس داوری بازی پرسپولیس و نفت/ پنالتی سرخ‌ها درست بود
  • نگاهی به فیلم‌های آخر هفته شبکه‌های سیما