Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/چهارمحال و بختیاری خشکسالی‌های پی در پی در سال‌های اخیر و کاهش چشمگیر بارش موجب کاهش تولید علوفه و از بین رفتن مراتع در چهارمحال و بختیاری شد، کمبود علوفه و افزایش چند برابری قیمت آن دامداران و عشایر را با مشکلات زیادی روبرو کرد، در ماه‌های اخیر نیز شاهد تجمعات اعتراضی دامداران در سراسر کشور بودیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، بحث خرید تضمینی دام از عشایر و دامداران در کشور مطرح شد، باوجود ابلاغ وزیر جهادکشاورزی برای خرید تضمینی دام عشایر، اما این طرح در برخی از استان‌ها از جمله چهارمحال و بختیاری اجرایی نشده است.

هزینه نگهداری دام به‌علت ضعیف شدن مراتع، گرانی علوفه و کمبود آن در کشور برای بسیاری از عشایر و دامداران به‌صرفه نیست و دامداران بسیار متضرر شده‌اند و دام خود را با قیمت بسیار پایین به‌فروش می‌رسانند.

اگر در حال حاضر تدبیری برای خرید تضمیمنی دام و ذخیره گوشت قرمز در استان‌ها صورت نگیرد، در شش ماهه دوم سال با کمبود گوشت قرمز مواجه خواهیم شد.

فروش دام‌های مولد بدون شک یک تهدید اساسی در آینده تولید گوشت قرمز محسوب می‌شود، مسئولان باید هرچه سریعتر از فروش دام‌های مولد در کشور جلوگیری کنند و چاره‌ای برای تامین علوفه و اختصاص یارانه برای خرید نهاده و علوفه به دامداران و عشایر بیاندیشند.

خرید تضمینی دام عشایر به‌زودی در چهارمحال و بختیاری آغاز می‌شود

عطاءالله ابراهیمی- رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به تشدید شرایط خشکسالی و عواقب آن بر بخش کشاورزی، اظهار کرد: حمایت از عشایر استان به‌عنوان تولیدکنندگان گوشت قرمز ضروری و اجتناب ناپذیر است.

وی بیان کرد: برای جلوگیری از تنش و جلوگیری از افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار خرید تضمینی دام زنده از عشایر چهارمحال و بختیاری در دستور کار قرار گرفته است.

ابراهیمی سهمیه ابلاغی خرید دام مازاد عشایر چهارمحال و بختیاری را ۱۳۰ هزار راس شامل ۱۲۰ هزار راس میش و ۱۰ هزار راس بز عنوان کرد و گفت: در خرید تضمینی دام زنده از عشایر به ازای هر کیلوگرم خرید دام زنده سه کیلوگرم جو رایانه‌ای تشویقی به عشایر پرداخت خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: تلاش می‌شود با هماهنگی و تامین اعتبار خرید تضمینی دام زنده عشایر به‌زودی در استان آغاز شود.

تاکنون مجوزی برای خرید تضمینی دام در چهارمحال و بختیاری صادر نشده است

آل‌مومن- مدیر پشتیبانی امور دام چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه هنوز مجوزی برای خرید تضمینی دام در این استان صادر نشده است، اظهار کرد: در حال حاضر تنها برای حدود هشت استان مجوز برای خرید تضمینی دام عشایر و دامداران صادر شده است، در حال پیگیری برای صدور مجوز خرید تضمینی دام در استان هستیم.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود ظرف چند هفته آینده مجوز برای خرید تضمینی دام در چهارمحال و بختیاری صادر شود، طبق پیش‌بینی‌ها در گام اول مجوز خرید نزدیک به ۱۳۰ هزار راس دام صادر می‌شود، به‌طور میانگین قیمت خرید هر کیلوگرم دام زنده ۴۵ هزار تومان تعیین شده است، این قیمت بسته به نوع دام افزایش و کاهش پیدا می‌کند.

آل‌مومن بیان کرد: باید هماهنگی‌های لازم با کشتارگاه انجام شود، مشکلی از نظر سردخانه برای ذخیره گوشت در چهارمحال و بختیاری وجود ندارد.

مدیر پشتیبانی امور دام چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: پس از کشتار به‌صورت روزانه باید گوشت بسته‌بندی و آماده تحویل به سردخانه شود.

هماهنگی لازم با کشتارگاه و سردخانه برای خرید تضمینی دام و ذخیره گوشت صورت گرفته است

یحیی حسین‌پور- مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص خرید تضمینی دام عشایر، اظهار کرد: جلسات هماهنگی برای این کار برگزار و بخشنامه‌های آن نیز تدوین شده است.

وی با بیان اینکه پس از خرید تضمینی دام باید تحویل کشتارگاه شود، عنوان کرد: به‌همین منظور جلسات هماهنگی با کشتارگاه جونقان برگزار شده است و این کشتارگاه آمادگی کامل برای کشتار دام دارد.

حسین‌پور با بیان اینکه باید برای خرید تضمینی دام در چهارمحال و بختیاری مجوز صادر شود، گفت: این مسئله نیز نیازمند تخصیص اعتبار است، در حال حاضر تاکنون نزدیک به ۳۰ هزار دام در کشور خریداری شده است، تمامی بسترها برای خرید دام و ذخیره‌سازی گوشت در استان فراهم شده است.

مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه سهمیه تخصیص یافته به این استان برای خرید تضمینی دام ۱۳۰ هزار راس است، بیان کرد: اگر اعتبار مازاد به استان اختصاص پیدا کند، می‌توانیم میزان بیش‌تری دام خریداری کنم، همچنین باتوجه به مشترک بودن دام عشایر چهارمحال و بختیاری و خوزستان می‌توانیم حدود ۲۰۰ هزار دام مازاد نیز خریداری کنیم.

وی عنوان کرد: قیمت خرید دام متفاوت و بسته به نوع دام است، اما به‌طور میانگین قیمت هرکیلوگرم دام زنده بدون هزینه حمل حدود ۳۵ هزار تومان است.

حسین‌پور با اشاره به اینکه گوشت کشتار شده برای شش ماهه دوم سال ذخیره می‌شود، تصریح کرد: برای حمایت از دامداران به ازای هر کیلوگرم گوشت سه کیلوگرم جو یارانه‌ای با قیمت هر کیلوگرم ۳۰۰۰ به آن‌ها اختصاص پیدا می‌کند، همچنین هزینه حمل نیز پرداخت می‌شود.

مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: تولید دام به‌علت خشکسالی کاهش داشته است، اما با پرواربندی این کمبود تا حدودی جبران شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی منطقه چهارمحال و بختیاری خرید تضمینی دام زنده عشاير گوشت قرمز عشایر چهارمحال و بختیاری برای خرید تضمینی دام خرید تضمینی دام عشایر چهارمحال و بختیاری خرید تضمینی دام زنده گوشت قرمز هزار راس خرید دام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۰۵۸۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هنگام روزه‌داری چه زمانی ورزش کنیم؟

در برنامه ضربان شبکه سلامت سیما محمد حسین پورقریب متخصص پزشکی ورزشی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص «ورزش و روزه داری» به گفتگو پرداخت.

وی با بیان این مطلب که اگر ورزش نکنیم، مشابه فردی هستیم که سیگار می‌کشد، افزود: ورزش نکردن، عامل خطر بزرگی برای ابتلا یه بیماری‌های قلبی عروقی محسوب می‌شود.

کارشناس برنامه در پاسخ به این سوال که در هنگام روزه‌داری چه زمانی ورزش کنیم؟، گفت: بهترین زمان ورزش کردن، زمانی است که وقت داریم، افرادی که عادت به ورزش صبحگاهی دارند، در هنگام روزه داری باید شدت ورزش خود را کاهش دهند. وی به افرادی که تمایل به کاهش وزن در هنگام روزه داری نیز دارند، گفت: بهترین زمان ورزش برای این افراد، قبل از افطار است. تحقیقات نشان داده است: زمانی که بدن تحت گرسنگی طول کشیده قرار داشته باشد، چربی سوزی بیشتری خواهد داشت.

میهمان برنامه ادامه داد: اگر افراد مایل باشند بعد از صرف افطار ورزش کنند، توجه داشته باشند که باید دو الی ۳ ساعت از زمان غذا خوردن آنها گذشته باشد. وی در پاسخ به این سوال که اگر قرار باشد قبل از افطار ورزش کنیم چه نوع ورزشی توصیه می‌شود؟، گفت: بهترین ورزش برای سلامتی ورزش هوازی است که شامل: دویدن، دوچرخه سواری و پیاده روی است که انجام آنها، برای قلب و عروق نیز بهترین نتیجه را دارد. وی به افرادی که ورزش هوازی باعث احساس تشنگی در آنها می‌شود توصیه کرد: ورزش‌های قدرتی بیشتری انجام دهند، که اگر با ورزش هوازی همراه باشد بسیار سودمند است..

محمد حسین پورقریب تاکید کرد: ورزش‌های کششی، تنفسی و تعادلی نیز در ماه مبارک رمضان جزو پیشنهاد‌های طب ورزشی است.

وی گفت: به عنوان یک قانون، بدن دارای یک ریتم شبانه روزی است که این ریتم نشان داده، که بهترین زمان برای ورزش کردن بعد از ظهرهاست، که بدن بیشترین آمادگی را دارد. طبیعی است، برای افرادی که مایل به انجام ورزش صبحگاهی هستند، منعی وجود نخواهد داشت. همچنین گفت::ورزش‌های کششی و انعطاف پذیری معمولاً در ساعت‌های مختلف روزه‌داری بسیار مناسب است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران یادآور شد: جبران مایعات بدن در هنگام ورزش بسیار مهم است و افزود: معیار مصرف نوشیدنی‌ها رنگ ادرار است، ادرار پررنگ نشان دهنده کمبود مایعات بدن است، افراد در هنگام ورزش هوازی، عرق میکنند، همراه با تعریق دو اتفاق در بدن می‌افتد در ابتدا حجم خون کم می‌شود و در کنار آن یک سری مواد زائد در عضلات تولید می‌شود که باید توسط مایعات بدن دفع شوند، اگر فرد مایعات کافی ننوشد خستگی به دنبال ورزش، در بدن باقی می‌ماند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: برای افرادی که اضافه وزن دارند، بهترین نوشیدنی آب است، اما اگر فرد اضافه وزن نداشته باشد: مایعات حاوی کربوهیدرات مانند: آب مخلوط با عسل یا شکر، می‌تواند جانشین آب ساده باشد. اگر فردی ورزش کند و به اندازه کافی مایعات دریافت نکند مطمئناً احساس خستگی خواهد کرد.

وی به افرادی که مایلند بعد از افطار ورزش کنند، توصیه کرد: بهتر است افطار سبکی داشته باشید و تعدد وعده‌های غذایی را فراموش نکنید.

کارشناس برنامه در پاسخ به این سوال که به ورزشکاران حرفه‌ای در ماه رمضان چه توصیه‌ای دارید، گفت: این افراد باید برنامه غذایی و برنامه ورزشی منظمی داشته باشند، همچنین بهتر است صبح‌ها ورزش قدرتی سبکی داشته باشند تا زیاد عرق نکنند. وی تاکید کرد: ورزشکاران حرفه‌ای در زمان روزه‌داری باید شدت ورزش‌ها را کاهش دهند و انجام ورزش‌های هوازی را به بعد از ظهر‌ها موکول کنند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: ورزشکاران نباید هیچ کدام از وعده‌های غذایی افطار، شام و یا وعده سحری را قطع کنند، زیرا حذف یک وعده وعده، منجر به کاهش دریافت انرژی می‌گردد و ورزشکار وارد فاز کاتابولیزم، یعنی سوختن عضلات می‌شود که نگران کننده است. وی افزود: یک وعده ورزشی برای ورزشکاران حرفه‌ای، میتواند بین افطار و وعده شام باشد.
همچنین تاکید کرد: اگر ورزشکاران میزان پروتئین کافی نخورند، عضله سوزی پیدا خواهند کرد.

میهمان برنامه در پاسخ به این سوال که بهترین کار روزه داران ورزشکار، برای جلوگیری از یبوست در ماه مبارک رمضان چیست، گفت: به غیر از نوشیدن آب کافی، مصرف میوه و سبزی در کنار گروه‌های دیگر غذایی ضروری است، افرادی که ورزش می‌کنند، باید بهترین آنتی اکسیدان‌ها را از میوه و سبزیجات دریافت کنند. وی افزود: درصد فیبر کاهو بسیار کم است و نمی‌تواند جایگزین مصرف سبزیجات (که فیبر زیادی دارند) باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی کلينيک

دیگر خبرها

  • بیش از هزار و ۱۰۰ مرکز خرید تضمینی در کشور آماده تحویل گندم کشاورزان است
  • پیش بینی تولید ۱۳.۵ میلیون تن گندم در سال جدید
  • تمدید خرید توافقی سیب‌زمینی در چهارمحال و بختیاری
  • آمادگی ۴ مرکز برای خرید تضمینی گندم در شادگان
  • مسی: تا زمانی که بتوانم مفید باشم، به فوتبال ادامه می‌دهم؛ تمام رویاهایم را محقق کرده‌ام
  • شروع برداشت گندم در مناطق گرمسیری کشور
  • خرید توافقی ۷۰۰۰ تن سیب‌زمینی در چهارمحال و بختیاری
  • صادرات ۱۶۴ میلیون دلار کالا از چهارمحال و بختیاری
  • هنگام روزه‌داری چه زمانی ورزش کنیم؟
  • اهواز غرق آب شد؛ وعده‌ای که محقق نشد