Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون راهبردی قوه قضاییه، قضازدایی، توسعه سامانه های هوشمند و گسترش تعامل با مردم و رسانه ها را از زمینه های اصلی اجرای سند تحول قضایی دانست.

خبرگزاری میزان - محمد صاحبکار، معاون راهبردی قوه قضاییه با حضور در برنامه چاپ اول، شبکه خبر به تشریح برخی از مفاد سند تحول قضایی پرداخت و بیان داشت: بیش از مبارزه با مفسد باید مبارزه با فساد و از بین بردن زمینه‌های بروز و ظهور فساد مد نظر باشد؛ برای نمونه با گسترش سامانه‌های هوشمند و تقلیل هر چه بیشتر زمینه‌های دخالت انسانی، موارد و مصادیقی نظیر امضا‌های طلایی و در معرض رشوه گرفتن فرد کاهش می‌یابد و همین امر یکی از زمینه‌های مقابله با بروز و ظهور فساد تلقی می‌شود و مثال‌ها و مصادیق دیگری که می‌توان در این زمینه برشمرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: در نمونه دیگری می‌توان به توسعه صدور اسناد تک برگی و اسناد کاداستری یا حدنگاری و تثبیت اراضی ملی و منابع طبیعی اشاره کرد که با این مهم جرم زمین خواری به طرز قابل توجهی کاهش می‌یابد.

معاون راهبردی قوه قضاییه با اشاره به پیشرفت‌های چشم گیری که طی دو سال اخیر در صدور اسناد کاداستری و تثبیت منابع طبیعی و اراضی ملی حاصل شده است گفت: ما مقوله‌ای تحت عنوان جشن انفال داریم که مرتبط با تثبیت منابع طبیعی و اراضی ملی است و پیشرفت پروژه‌های ناظر بر این طرح بالغ بر ۹۰ درصد بوده است و ما استان به استان در حال برگزاری جشن انفال و تثبیت منابع طبیعی و اراضی ملی و جلوگیری از تعرض به این ذخایر حیاتی و ملی داریم.

صاحب کار با بیان این که ما قوه قضاییه را یک سازمان اجتماعی می‌دانیم که باید با مردم تعامل گسترده داشته باشد گفت: ما در دستگاه قضایی بخشی را تحت عنوان معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم داریم که کارکرد این معاونت ارتباط با بخش‌های مختلف جامعه و سامان دهی نهاد‌های مردمی و دریافت گزارشات تخلف از مردم و ارسال آن‌ها به دادستان‌ها برای پیگیری است؛ به طور کلی ما اعتقاد داریم که باید با گسترش تعامل با مردم، احساس مسئولیت آن‌ها را نسبت به واکنش در برابر بروز و ظهور جرم و تخلف در جامعه افزایش دهیم.

معاون راهبردی قوه قضاییه با اشاره به ضرورت تقویت کار در بحث گزارشگری فساد گفت: تقویت حوزه گزارشگری فساد و سامانه‌های ناظر بر این امر جزو برنامه‌های اصلی دستگاه قضایی است و این امر مهم نیاز به طراحی یک ساز و کار ویژه دارد که قوه قضاییه در این امر پیشرفت‌هایی داشته است و مشغول پیگیری آن بخش از این حوزه می‌باشد که نیازمند قانون مصوب مجلس است.

وی در ادامه با اشاره به مقوله قضازدایی در سند تحول قضایی گفت: برخی مسائل و امور هستند که مردم برای پیگیری آن‌ها به دستگاه قضایی مراجعه می‌کنند حال آن که با اتخاذ تدابیری می‌توان از مراجعه مردم به مراکز قضایی برای پیگیری این امور جلوگیری کرد؛ برای مثال در مقوله انحصار وراثت که مردم به دستگاه قضایی مراجعه می‌کنند می‌توان ساز و کار تدابیری اتخاذ کرد که مردم به جای مراجعه به دستگاه قضایی به سامانه‌های ثبت احوال رجوع کنند و امر انحصار وراثت را به سرانجام برسانند؛ در واقع مبحث اصلی در سند تحول آن است که به واسطه گسترش سامانه‌های هوشمند، مردم برای پیشبرد بسیاری از امور خود به اطلاعات حاکمیتی مندرج در سامانه‌ها مراجعه کنند و از حضور در مراکز قضایی و احیاناً تشکیل پرونده قضایی پیشگیری شود.
صاحب کار در ادامه با اشاره به مقوله ترک فعل‌ها گفت: بسیاری از نابسامانی‌ها اجتماعی که این روز‌ها مواردی از آن‌ها را مشاهده می‌کنیم ناشی از ترک فعل‌ها و عدم انجام به موقع امور از سوی مدیران وقت است لذا ما در دستگاه قضایی اصطلاحی داریم که همان طور که دادسرای کارکنان دولت داریم باید دادسرای کار نکن‌های دولت هم داشته باشیم و به سراغ آن مدیری برویم که در وقت خود کار لازم را انجام نداده است؛ بنابراین یکی از رویکرد‌های اصلی قوه قضاییه مبارزه با ترک فعل‌ها است.

معاون راهبردی قوه قضاییه در پایان تاکید کرد: طراحی و اجرای ساز و کار‌ها و برنامه‌هایی ناظر بر مشارکت مردم و رسانه‌ها برای کمک به پیشبرد امور قوه قضاییه یکی از ضرورت‌های اجتناب ناپذیر است که دستگاه قضایی طی دو سال اخیر در این زمینه گام‌هایی برداشته است.

انتهای پیام/

برچسب ها: محمد صاحبکار معاون راهبردی قوه قضاییه

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: معاون راهبردی قوه قضاییه معاون راهبردی قوه قضاییه سامانه های هوشمند دستگاه قضایی منابع طبیعی اراضی ملی سامانه ها سند تحول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۰۶۸۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستورات رئیس قوه قضاییه خطاب به مسئولان قضایی کشور

امروز (پنجشنبه ۳۰ فروردین) نشست فصلی اعضای شورای‌عالی قوه قضاییه با رؤسای کل دادگستری و دادستان‌های مراکز استان‌ها بصورت وبیناری برگزارشد.

به گزارش میزان، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، در بخش نخست سخنانش در این نشست با اشاره به عملیات غرورآفرین و ظفرمندانه «وعده صادق» در تنبیه جنایتکاران صهیونیستی، اظهار کرد: «وعده صادق» عملیات غرورآفرینی بود که همه دشمنان عَنود و شرور ما، نسبت به بی‌نظیربودن آن اذعان کردند؛ این عملیات، تجلّیِ قدرت ایمان و مجاهدت و پایداری بر ارزش‌های متعالی دینی بود؛ لهذا به سهم خود مجددا از سپاه پاسداران و کلیه نیرو‌های مسلح که این مجاهدت بزرگ را آفریدند و قلوب مؤمنین را شاد کردند، سپاسگزاریم.

رئیس قوه قضاییه در ادامه با اشاره به انتصاب حجت‌الاسلام والمسلمین حمزه خلیلی به سمت معاون اول قوه قضاییه، گفت: مدتی پیش معاون اول قوه قضاییه از سمت خود در این مسئولیت استعفا داد و پس از پذیرش این استعفا به دلیل همان استدلالی که خودشان مطرح کردند، به سبب سلسله اختیارات، وظایف و مسئولیت‌هایی که برعهده معاون اول عدلیه چه در داخل و چه در خارج از دستگاه قضا، از حیثِ عضویت و حضور در جلسات و تصمیم‌گیری‌ها است، پس از مشورت‌های بسیار و جمع‌بندی‌هایی که منطبق با شاخص‌های مربوطه داشتیم، حجت‌الاسلام والمسلمین خلیلی را به سمت معاون اولی منصوب کردیم.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به سوابق قضاییِ ارزنده‌ی حجت‌الاسلام والمسلمین خلیلی معاون اولِ تازه منصوب‌شده‌ی قوه قضاییه در استان‌های تهران، گلستان، قم، گیلان و خراسان رضوی گفت: حجت‌الاسلام والمسلمین خلیلی به لحاظ سوابق، مدیریت، خلاقیت و ابتکار، شخصیتی توانمند است و اهل کار میدانی و تعامل می‌باشد. وی سالیان زیادی در استان قم در سمت ریاست دادگستری، مشغول خدمت بود و با مراجع عظام تقلید و مسئولان و مقامات در مرکز در ارتباط بود؛ در مدت کوتاهی هم که وی در استان خراسان رضوی حضور داشت، منشاء اثر بود، به گونه‌ای که مسئولان استان خراسان رضوی اصرار داشتند که آقای خلیلی در سمت ریاست دادگستری استان باقی بماند.

رئیس عدلیه در ادامه این نشست با اشاره به ابلاغ سندِ روزآمدشده‌ی تحول و تعالی قضایی و تشریح فرآیند تدوین آن، اظهار کرد: در تنظیم و تدوین سند تحول قضایی جدید که اخیراً ابلاغ شده، از نقطه‌نظرات نخبگان و صاحبنظران در داخل و خارج از قوه قضاییه بهره گرفته شده است و امروز این سند باید مبنای کلیه حرکت‌ها، تصمیمات و اقدامات ما در عدلیه باشد؛ همه مسئولان و مدیران در دستگاه قضایی در سطوح مختلف باید ملتزم به اجرای مفاد سند تحول باشند. همچنین باید این نکته را نیز متذکر شوم که در سند مزبور، تمهیدات لازم برای اصلاح در صورت نیاز، پیش‌بینی شده است.

قاضی‌القضات در ادامه نشست امروز، به کلیه مقامات و مسئولان قضایی در سراسر استان‌ها دستور مؤکد داد که در همکاری با مقامات و مسئولان سایر دستگاه‌ها به منظور تحقق شعار سال ناظر بر «جهش تولید با مشارکت مردم» اهتمام تام و تلاش مضاعف داشته باشند و توجه کنند که در تحقق شعار سال، باید شاهد جهش باشیم، نه صرفاً پیشرفت معمولی.

رئیس دستگاه قضا در همین راستا تصریح کرد: بالطبع هر استانی مسئله و مشکل خاص خود را دارد که ممکن است این مسائل و مشکلات، مُزمن باشند؛ لهذا مسئولان قضایی استان‌ها با همکاری مسئولان سایر دستگاه‌ها در استان، ضمن احصاء این مسائل و مشکلات، در جهت رفع آن‌ها با لحاظ اولویت، تمهیدات و تدابیر مقتضی و منسجم را اتخاذ نمایند و چنانچه نیاز دارند تا ما از مرکز و ستاد، اختیاری را به آن‌ها برای رفع آن مشکلاتِ مزمن، تفویض کنیم، مراتب را به سرعت به ما اعلام دارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه نشست امروز، خطاب به کلیه مقامات و مسئولان قضایی در سراسر کشور دستور داد که در جهت تحکیم آرامش و امنیت مردم و شهروندان در همه شوؤن و ابعاد، اقدامات و تدابیر مقتضی را اتخاذ نمایند و همه تلاش خود را در جهت آرامش و امنیتِ روان و جان و مال و عِرض مردم معطوف دارند.

رئیس قوه قضاییه در پایان بخش نخست سخنانش در نشست امروز خاطرنشان کرد: وظیفه همه ما مسئولان و کارگزاران نظام آن است با همدلی و انسجام و وحدت هر چه بیشتر، در خدمت‌رسانی به نظام و مردم تلاش مضاعف کنیم. ما ایمان داریم و تجربه نیز ثابت کرده که هر گاه با وحدت و همدلی کاری را شروع کردیم، به موفقیت نائل شدیم و امسال نیز قطعاً همینطور خواهد بود.

دیگر خبرها

  • ۲۲ دستور رئیس قوه قضائیه خطاب به مقامات و مسئولان قضایی در سراسر کشور 
  • دستور اژه‌ای به مسئولان قضایی کشور درباره امنیتِ روان مردم
  • ۴ کلان‌پروژه قوه قضاییه در سال ۱۴۰۳
  • دستورات رئیس قوه قضاییه خطاب به مسئولان قضایی کشور
  • دستور رئیس دستگاه قضا برای تحکیم آرامش و امنیت مردم
  • دستور رئیس قوه قضاییه برای تحکیم آرامش و امنیت مردم
  • مسئولان قضایی در جهت تحکیم آرامش و امنیت مردم تدابیر مقتضی را اتخاذ کنند
  • سند تحول و تعالی قوه قضاییه در یک نگاه/ از تحول در نظام مدیریتی تا رفع موانع تحقق مأموریت‌ها
  • جزییات فصل اول سند جدید تحول قوه قضاییه اعلام شد
  • مهم‌ترین ویژگی‌های سند جدید تحول قضایی؛ از تحول در نظام مدیریتی تا رفع موانع تحقق مأموریت‌ها