Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت العظمی خامنه‌ای، مراسم تنفیذ سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران روز سه شنبه -دوازدهم مرداد ۱۴۰۰- با حضور رهبر انقلاب اسلامی و جمعی از مسوولان و کارگزاران نظام با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار و منتخب ملت ایران توسط ولی‌فقیه به سمت «ریاست جمهوری» منصوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هفت رییس‌جمهوری؛ دوازه دوره

پس از انقلاب احکام انتصاب افراد منتخب در انتخابات، با تنفیذ حضرت امام خمینی «قدس سره»، (آقایان سید ابوالحسن بنی‌صدر، محمدعلی رجایی، حضرت آیت‌الله سید علی خامنه‌ای)، و با تنفیذ حضرت آیت الله خامنه ای، (آقایان اکبر هاشمی رفسنجانی، سید محمد خاتمی، محمود احمدی نژاد و حسن روحانی به عنوان رییس‌ جمهوری اسلامی ایران به آنان اعطا شده است.

تنفیذ در قانون

براساس اصل ۱۱۰ قانون اساسی، «امضای حکم ریاست جمهوری پس از انتخاب مردم»، از جمله «وظایف و اختیارات رهبری است و طبق قانون انتخابات ریاست جمهوری «دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران چهار سال است و از تاریخ تنفیذِ اعتبارنامه به وسیله مقام رهبری آغاز می‌گردد.»

از حسینیه جماران تا حسینیه امام خمینی

در دوران رهبری حضرت امام خمینی «قدس سره»، یک مراسم تنفیذ در بیمارستان قلب تهران و سه مراسم تنفیذ در حسینیه جماران برگزار شد. در دوران رهبری حضرت آیت الله خامنه ای تاکنون یک مراسم در حسینیه جماران و مابقی در حسینیه امام خمینی «قدس سره» برگزار شده است.

تنفیذهای متعدد، محور ثابت

یک محور مفهومی بین همه تنفیذها مشترک است. اینکه تنفیذ ولی فقیه تا هنگامی برقرار است که رییس جمهوری منتخب به تعهد در پیمودن صراط مستقیمی که در پیش داشته یعنی راه آرمان‌های نظام اسلامی و دفاع از حقوق ملت و ایستادگی در برابر زورگویان و مستکبران پایبند باشند.

ترکیب مردم سالاری و مشروعیت

بر مبنای نظریه ولایت فقیه، ریاست عامه در دوران غیبت برعهده فقیه عادل با کفایت بوده و ولایت غیر او طاغوت است و کارگزاران حکومتی به اذن او مشروعیت می‌یابند. به همین دلیل، ولی فقیه بعد از انتخاب رییس جمهوری این انتخاب را تایید می‌کند تا حاکمیت در قوه مجریه، مشروعیت پیدا کند.

تایید و نصب

در متن تمام تنفیذهایی که امام خمینی «قدس سره» و حضرت آیت الله خامنه‌ای برای روسای جمهوری صادر کرده‌اند ابتدا عبارت «تنفیذ رأی مردم» و سپس «انتصاب به ریاست جمهوری» دیده می‌شود.

کد خبر 618488 برچسب‌ها سید ابراهیم رئیسی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: سید ابراهیم رئیسی حضرت آیت الله ریاست جمهوری امام خمینی خامنه ای قدس سره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۰۷۱۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارگران فردا با رهبر انقلاب دیدار می‌کنند

دیدار کارگران با رهبر انقلاب، فردا (چهارشنبه) در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد. - اخبار سیاسی -

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم،‌ در دومین ماه از سال «جهش تولید با مشارکت مردم» و به مناسبت هفته کار و کارگر، جمعی از کارگران سراسر کشور با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی دیدار می‌کنند.

این دیدار صبح چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دستور وزیر کشور به استانداران درباره مراسم بزرگداشت امام خمینی (ره)
  • دستور وزیر کشوربه استانداران درباره مراسم بزرگداشت امام خمینی(ره)
  • دستور وزیر کشور به استانداران درباره مراسم بزرگداشت امام خمینی(ره)
  • همه دستاوردهای امروز ایران اسلامی، از برکات نهضت امام راحل است
  • دیدار جمعی از کارگران با رهبر انقلاب
  • فیلم/ حال و هوای حسینیه امام خمینی(ره) قبل از دیدار رهبر انقلاب با کارگران
  • کارگران فردا با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار می‌کنند
  • دیدار ۶۴ نفر از کارگران خراسان رضوی با رهبر انقلاب اسلامی
  • کارگران فردا با رهبر انقلاب دیدار می‌کنند
  • دیدار جمعی از کارگران با رهبر انقلاب فردا برگزار می‌شود