Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-03-19@03:57:14 GMT

منتظر تورم 60 درصدی تا پایان سال باشید

تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۰۷۶۰۰

منتظر تورم 60 درصدی تا پایان سال باشید

عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: تورم به همین شکل زیاد خواهد شد، اگر الان 40 درصد است احتمالا تا پایان سال به 55 درصد برسد. رقم 55 یا 60 درصد برای تورم بسیار زیاد است.

 

به گزارش پول نیوز، مسعود دانشمند در مورد روند افزایش نرخ تورم و کاهش ارزش پول ملی اظهار کرد: تا زمانی که ما نتوانیم تولید را رونق دهیم؛ بیکاری، تورم و کاهش ارزش پول ملی وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر تولید توسعه بیابد طبیعی است که اشتغال هم توسعه پیدا کند. واحد تولیدی که الان نیمه تعطیل است نیروی انسانی می‌گیرد و اشتغال در کشور توسعه پیدا می‌کند. با توسعه اشتغال دیگر دولت نیازی ندارد که پول بدون پشتوانه چاپ کند چراکه چرخش پول درآمد دولت را تامین می‌کند. در این صورت و عدم افزایش نقدینگی تورم کاهش می‌یابد، با کاهش تورم نیز پول ملی هم بتدریج ارزش خود را پیدا می‌کند.

وی با تاکید بر اهمیت تولید اضافه کرد: تولید باید هم برای داخل و هم برای صادرات باشد، برای تولید نیاز به واردات نیز داریم. برای توسعه صادرات و واردات که پیش‌نیاز تولید است باید نظام بانکی ما اصلاح شود. برای این کار هم باید مشکلات FATF و سوئیفت خود را حل کنیم. با حل این مشکل دست کم می‌توانیم ارز حاصل از صادرات نفت، گاز، پتروشیمی و... را به کشور بازگردانده و آن را در خدمت چرخه تولید قرار دهیم.

دانشمند افزود: الان در کشور تولید و به تبع آن اشتغال کاهش یافته، دولت به علت نبود چرخش مالی ناچار به چاپ پول و افزایش نقدینگی است. افزایش پایه پولی نیز منجر به تورم می‌شود. کلید حل همه این مشکلات رونق تولید است. رونق تولید نیز اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه مشکل FATF و سوئیفت را حل کرده و ارتباط تجاری خود را با دیگر کشورها برقرار کنیم.

عضو اتاق بازرگانی ایران با ونزوئلایی خواندن آینده اقتصاد کشور در صورت ادامه این روند گفت: اگر اقتصاد ایران همین مسیر را پیش بگیرد، وضعیت اقتصاد کشور ونزوئلایی می‌شود. اقتصاد ونزوئلا یک اقتصاد کاملا ورشکسته است. اگر ما نتوانیم مشکلات خود در این زمینه‌ها را حل کنیم همان مسیر ونزوئلا را طی می‌کنیم و کاهش ارزش پول ملی، تورم، بیکاری و... بیشتر از الان می‌شود.

وی همچنین پیش‌بینی کرد: تورم به همین شکل زیاد خواهد شد، اگر الان 40 درصد است احتمالا تا پایان سال به 55 درصد برسد. رقم 55 یا 60 درصد برای تورم بسیار زیاد است. تورم در کشورهای دیگر عموما تک رقمی است. تورم 55 درصدی به این معنا است که برای مقدار مشخصی از کالا باید 55 درصد بیشتر پول پرداخت کرد، برای پرداخت این پول هم باید دستمزد افزایش یابد، ظرفیت اقتصادی نیز به مقداری نیست که دستمزدها به این مقدار افزایش پیدا کنند. این موضوع یعنی مردم فقیرتر می‌شوند و سفره‌هایشان کوچکتر و شاید بتوان گفت دیگر سفره‌ای وجود نخواهد داشت.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد:‌ ابرتورم حدود 300 یا 400 درصد تعبیر می‌شود، ما به این مرحله نمی‌رسیم اما پیش‌بینی من این است که اگر با همین مسیری که داریم پیش برویم شاید در پایان سال نسبت به سال گذشته تورم 20 درصد بیشتر شود. سال گذشته میزان تورم 40 درصد بود و تا پایان سال می‌تواند به 60 درصد برسد که رقم بسیار زیادی است.

 

منبع: ایلنا

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: نرخ تورم اقتصاد ایران پول نیوز ارزش پول ملی اشتغال تا پایان سال پول ملی 55 درصد 60 درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۰۷۶۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دوشنبه منتظر عجیب‌ترین چهره یحیی باشید!

به گزارش ورزش سه، یحیی گل محمدی به سبب شغل و مسئولیت مهمی که به مدت تقریباً چهار سال در باشگاه پرسپولیس داشت، به جز نشست‌های خبری به ندرت در مقابل دوربین رسانه‌ها ظاهر می‌شد و به همین علت امکان نور انداختن روی بخش‌های دیگر زندگی شخصی یحیی یا مرور خاطرات ورزشی و دوران پرفراز و نشیب او برای مخاطبان دشوار بود.

اما بعد از استعفای پرحاشیه و جدایی از پرسپولیس در هفته‌های اخیر, فرصت شد تا ارتباط نزدیکتری با یحیی گل محمدی داشته باشیم و به همین علت حالا زوایای جدیدی از زندگی ورزشی او در مقابل چشم مخاطبان باز شده است. او حدود یک ماه قبل و در خلال جام ملتهای آسیا طی چند برنامه با "ورزش سه" مصاحبه کرد.

اما همان موقع از یحیی قول گرفته بودیم تا در یک مصاحبه مفصل دیگر در مورد مسائل جزئی و کمتر دیده شده زندگی شخصی و ورزشی خود صحبت کند و هفته گذشته بالاخره فرصت رخ داد و با سرمربی محجوب و خوش برخورد پرسپولیس در یک رستوران در غرب تهران ملاقات کردیم.

سرمربی سابق پرسپولیس برخورد بسیار گرم و مودبانه‌ای با ما داشته و البته در همان لحظات ابتدایی و با لحن شوخی خطاب به من گفت که البته چندین بار نیز علیه او مطالبی نوشته‌ام. البته من در سالهای اخیر به خاطر علاقه شخصی به یحیی گل محمدی همیشه حامی سرمربی موفق و پرافتخار پرسپولیس بودم و خدمت خود او نیز گفتم که اگر هم مطلبی توام با انتقاد بوده، صرفاً از سر خیرخواهی و به علت علاقه به این سرمربی بوده، وگرنه احتمالاً جدایی یحیی از پرسپولیس برای من شاید به اندازه خودش دشوار و تلخ بود.

از یحیی قول گرفته بودیم که در این مصاحبه در مورد بخش پنهان زندگی خود صحبت کند و پاسخ این سرمربی نیز به این پیشنهاد مثبت بود. یحیی در خلال مصاحبه و با لحنی توام با ناراحتی و حتی شاید بغض در مورد دوره بسیار دشوار بیماری تب مالت خود در اواسط دهه ۷۰ صحبت کرد. او در اوج دوران ورزشی خود به این بیماری مبتلا و به همین علت هم در حدود ۳۰ سالگی مجبور به جدایی از پرسپولیس شد.

شاید به ندرت در تاریخ فوتبال رخ داده که یک بازیکن در آستانه دهه سوم زندگی خود از یک تیم بزرگ جدا شده و بتواند سه سال بعد دوباره به این تیم برگردد. اما یحی گل محمدی که در سال ۷۸ در لیست فروش علی پروین قرار گرفته بود، در باشگاه فولاد تولدی دوباره داشته و موفق شد سه سال بعد و در تاریخ ۲۴ شهریور ۸۱ به عنوان گرانترین بازیکن وقت تاریخ فوتبال ایران دوباره لباس پرسپولیس را به تن کند. رکوردی شاید منحصر به فرد که در اختیار یحیی گل محمدی است.

تصور می‌کردیم یحیی از علی پروین بابت اینکه او را هنگام بیماری از پرسپولیس کنار گذاشته دلخور باشد، اما سرمربی پرسپولیس با نهایت احترام و ادب در مورد علی پروین صحبت کرده و حتی مدعی شد به سرمربی وقت پرسپولیس حق می‌داد و اگر شاید خود او هم روی نیمکت باشگاه بوده چنین تصمیمی در مورد یحیی گل محمدی می‌گرفته. یحیی حتی در خلال این مصاحبه فاش کرد برای درمان خود دست به دامان مادر و خواهرش شده و آنها با سشوار بدن او را گرم می‌کردند. به نظر می‌رسد تشخیص اشتباه پزشکان در آن مقطع به شدت به ضرر یحیی گل محمدی تمام شده و بالاخره یک دکتر تشخیص داده که این بازیکن به تب مالت مبتلا شده است. یحیی فاش کرد شاید در طول سال حدود ۱۰۰ آمپول به وی تزریق شده تا شرایط بازی کردن را داشته باشد.

جالب اینجاست که یحیی گل محمدی تازه بعد از ۳۰ سالگی دوران ملی بسیار موفق و باشکوهی داشت و این سرمربی با احترام بسیار در مورد بلاژوویچ و برانکو صحبت کرده و مدعی شد عمر فوتبالی خود را با آنها مدیون بوده است. شاید برای بازیکن بسیار دشوار باشد که در آستانه دهه سوم زندگی از یک تیم بزرگ جدا شده و مجبور شود در تیم دیگری بازی کند، اما این اتفاق برای یحیی رخ داد. سرمربی سابق پرسپولیس حتی فاش کرد روزهای ابتدایی در اهواز برای او بسیار دشوار گذشته و جدا شدن تیم مانند پرسپولیس و بازی کردن در فولاد چندان هضم‌شدنی نبوده است.

شاید در سال‌های اخیر یکی از انتقادات محسوس به یحیی گل محمدی این بود که او بارها در دوران حضور در پرسپولیس استعفا داده، اما سرمربی سابق این باشگاه فاش کرد این کار حتی مورد پسند خودش نیز نبوده و در واقع او از اعتبار خودش خرج می‌کرده تا شرایط و امکانات بهتری را برای باشگاه پرسپولیس فراهم کند. در واقع یحیی تاکید داشت این کار فقط در راستای منافع باشگاه پرسپولیس و برای بهتر شدن شرایط بوده و او حتی در این میان از نظر شخصی نیز بسیار ضربه خورده است. سرمربی پرسپولیس همچنین ابراز امیدواری کرد روزی در خارج از ایران نیز مربیگری کند، اما او به شکل جالبی مدعی شد عاشق کار کردن در ایران نیز هست و استعداد بازیکنان و شرایط ستاره‌های جوان، او را همیشه مجاب به کار در لیگ برتر ایران نیز می‌کند.

یحیی گل محمدی متولد ۲۸ اسفند ۱۳۴۹ بوده و پس فردا او ۵۳ ساله خواهد شد .بخش جذاب و جدید مصاحبه ما با یحیی گل محمدی روز تولد این سرمربی موفق و پرافتخار منتشر خواهد شد و صحبت‌هایی از یحیی خواهید شنید که شاید تصور گفتن آن از سرمربی سابق پرسپولیس دشوار باشد.

در بخش جدید این مصاحبه تلاش کردیم در فضایی متفاوت در مورد اسامی مهم دوران ورزشی یحیی گل محمدی و چالش‌های با افراد مختلف در سال‌های اخیر صحبت کنیم. از یحیی خواستیم بی پرده و صریح صحبت کند و شما مخاطبان نظرات جالبی از او در مورد افرادی چون علی دایی، جواد نکونام، فرهاد مجیدی و ....خواهید شنید.

مصاحبه مفصل و طولانی "ورزش سه" با یحیی گل محمدی هنوز تمام نشده و دوشنبه در انتظار شنیدن صحبت‌هایی از این سرمربی باشید که شاید تصورش را نیز ندارید.

✍️آریا فاطمی‌مقدم

دیگر خبرها

  • گزیده عملکرد اقتصادی دولت در سال «مهار تورم، رشد تولید» | جدیدترین وضعیت تورم، نرخ بیکاری و تولید را ببینید
  • رشد ۳۱ درصدی تورم تولیدکننده صنعت در دی‌ امسال‌
  • افزایش نرخ بهره ۳۰ درصد؛ دستمزد ۲۰ درصد؟!
  • شعار سال محقق شد؟ | آنچه آمارها می گویند
  • روی کین منتظر کسی نمی ماند، حتی اگر دیگو سیمئونه یا رونالدو نازاریو باشید! / فیلم
  • کاهش ۶ درصدی نرخ بیکاری کردستان در زمستان سال جاری
  • منتظر سامانه بارشی جدید باشید / امروز و فردا در کدام استان‌های کشور برف و باران می‌بارد؟
  • دوشنبه منتظر عجیب‌ترین چهره یحیی باشید!
  • وعده نرخ تورم ۲۰ درصدی
  • قول تورم ۲۰ درصدی