Web Analytics Made Easy - Statcounter

باوجود اعلام تعطیلی مشاغل گروه‌های دو، سه و چهار نه تنها، این مشاغل تعطیل نیستند، بلکه برخی از آنها در آستانه فرارسیدن ماه محرم، بیش از گذشته فعال هستند، اماکنی مثل تالار‌های عروسی و آرایشگاه‌های زنانه این روزها بی‌توجه به شیوع بیماری کرونا پررونق‌تر از قبل فعالند.

 برخی هم بی‌ارتباط به مناسبت‌ها مانند باشگاه‌های ورزشی، رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها همچنان باز هستند، متأسفانه در این مکان‌های عمومی، رعایت پروتکل‌ها در پایین‌ترین سطح وجود دارد، از طرفی وضعیت سطح شهر نیز نشان می‌دهد که شمار زیادی از مردم در اماکن عمومی، بی‌توجه به شدت شیوع و کشندگی دلتا کرونا و بدون ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در تردد هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی از شهروندان دلایل وضعیت بحرانی در پایتخت را ضعف نظارت دستگاه‌های مسئول می‌دانند و معتقدند چرا با متخلفان و ناقضان پروتکل‌های بهداشتی که سلامت افراد جامعه را به خطر می‌اندازند، برخورد جدی نمی‌شود. چه کسانی در این زمینه مسئولند و چرا نسبت به اجرای قانون کوتاهی می‌کنند؟ چند روز بیشتر به آغاز ماه محرم باقی نمانده حالا خیلی از خانواده‌هایی که فرزندانشان به خانه بخت می‌روند، می‌خواهند در روزهای باقی‌مانده، مراسم عروسی را با سرعت برگزار کنند، غافل از اینکه بیماری کرونا و حالا نوع دلتای آن، حسابی در کشور جا خوش کرده و در کمین تک تک افراد است و چه بسا برگزاری یک مراسم عروسی، درست چند روز بعد، دقیقاً همان روزهایی که ماه محرم شروع می‌شود، به یک مراسم عزای گسترده در میان فامیل و دوستان تبدیل خواهد شد. بیش از یک‌سال از شیوع بیماری کرونا گذشته و در پیک پنجم هستیم، برخی می‌گویند که شدت بیماری از حد قرمز گذشته و آمار کشته‌ها و مبتلایان و خیز کرونا به سمت سیاهی پیش رفته است، اما از سوی دیگر برخی بی‌اعتنا و بی‌اهمیت به این بیماری، حسابی با زندگی کرونایی خو گرفته‌اند و مشغول به برگزاری مراسم مختلف هستند.

عروسی را به عزا تبدیل نکنیم

پریسا یک سال و چند ماه پیش، همان موقع که کرونا شروع شد، قرار بود مراسم عروسی مفصلی بگیرد، او به «ایران» می‌گوید: «حدود دو سال از عقدمان گذشته، می‌خواهم سر خانه و زندگی‌ام بروم، خانواده‌ها هم اصرار به برگزاری مراسم دارند، همسرم تک‌فرزند است و پدر و مادرش می‌گویند که آرزو داریم برای پسرمان سنگ تمام بگذاریم، از ماشین عروس گرفته تا تالار و شام و بزن و بکوب باید بهترین باشد. مادر خودم هم می‌گوید که باید لباس عروس بپوشم و بهترین آرایشگاه بروم، خلاصه که نباید کم بگذاریم و بعد از همه اینها به سر خانه و زندگی بروی. من خودم می‌دانم که بیماری کرونا خیلی خطرناک و گسترده است، اما نمی‌توانم حرف‌هایم را به کرسی بنشانم و دیگران را از گرفتن مراسم منصرف کنم، در نهایت هم همین هفته مراسم عروسی برگزار می‌شود. می‌ترسم خدای نکرده، خودم یا فامیل و دوستان ناقل باشند و عروسی من به عزای دوستان و نزدیکانم تبدیل شود.
مهیار هم حدود ۶ ماه پیش خواستگاری کرد و در همین دوران شروع کرونا، در یک دفتر خانه با حضور پدر و مادر‌ها، مینا را عقد کرد، البته ناگفته نماند که خوشحال بود، به دلیل شیوع بیماری کرونا از هزینه‌های ازدواج کم می‌شود و می‌تواند به‌راحتی عروس را به خانه ببرد، اما مدتی است که خانواده همسرش اصرار به برگزاری مراسم عروسی دارد، مهیار هم نمی‌خواهد که با دلخوری زندگی مشترک را شروع کند. بالاخره تسلیم شد و وام گرفت تا بتواند از پس هزینه‌های مراسم برآید. تا چند روز دیگر هم قبل از آغاز ماه محرم یک باغ در اطراف تهران کرایه کرده چون در بسیاری از تالارها به دلیل محدودیت‌های کرونایی اجازه برگزاری مراسم نمی‌دهند، آرایشگاه هم هماهنگ شده و مثل روزهایی که هیچ اثری از کرونا نبود تمام برنامه‌ها باید اجرا شود.
در یک تجمع امکان ابتلای همه افراد وجود دارد
دکتر مسعود مردانی، متخصص بیماری‌های عفونی و استاد دانشگاه با اشاره به اینکه سازمان جهانی بهداشت گفته که عفونت دلتا پاندمی جدیدی است، به «ایران» می‌گوید: حالا این پاندمی جدید در دنیا و همینطور کشور ما وجود دارد، همه مردم باید رعایت کنند و از تجمعات جداً خودداری کنند؛ علاوه بر آن، سفرهای غیر ضروری نیز باید به‌طور کامل حذف شود. شرایط روز به روز در حال بدتر شدن است. به گفته مردانی، میزان کشندگی دلتا نسبت به کرونای قبلی به‌طور مختصری بالاتر است، اما سرعت انتقال آن اینقدر زیاد است که در تجمعات چنانچه یک نفر، ناقل باشد، همه افراد حاضر در آن مراسم را می‌تواند درگیر کند. مرگ در نزدیکی همه افرادی است که در مراسم عروسی یا تجمعی حضور پیدا می‌کنند؛ دلتا کرونا را نباید دست کم گرفت.

آرایشگاه‌ها به تعطیلی کشیده شدند

شهربانو عابدی، رئیس اتحادیه آرایشگران زنانه هم با بیان اینکه باشیوع ویروس کرونا، بانوان کارآفرین و زحمتکش این صنف متحمل خسارات زیادی شدند، به «ایران» بیان می‌دارد: ‌‌تعدادی از شاغلان این صنف، به‌دلیل ناتوانی در پرداخت هزینه‌های جاری، افزایش اجاره‌‌های سنگین محل کسب و حقوق پرسنل و مالیات، کسب و ‌کار خود را از دست دادند. من این موارد را بارها گفته‌ام که بانوان و خانواده آنان که در حال حاضر شغل خود را از دست داده‌اند، در معرض آسیب‌های جدی ناشی از بیکاری قرار دارند ولی متأسفانه هیچگونه حمایت قابل توجهی نیز تاکنون از سوی دولت صورت نپذیرفته است، در حال حاضر هم به‌دلیل شیوع مجدد کرونا و گونه‌های جدید آن و به دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا، سالن‌های آرایشی تعطیل هستند ‌و مکرر در این خصوص به سالن‌ها اطلاع‌رسانی شده است، با توجه به فرارسیدن ایام محرم هم مانند گذشته به متصدیان سالن‌ها توصیه شده که از انجام خدمات مغایر شئونات و نامتعارف، حتی اگر اصرار مشتری باشد، خودداری نمایند و پیامک (آرایش محرمی ممنوع) نیز در این باره برای همه ارسال خواهد شد.
به گفته عابدی، باتوجه به نوع ارائه خدمات در سالن‌های زیبایی و آرایشگاه‌ها، درخواست در اولویت قرار دادن اعضای صنف و پرسنل مربوطه را در طرح واکسیناسیون داریم تا از این راه هم از انتشار بیماری جلوگیری شود و هم از ورشکستگی و ضرر و زیان مالی بیشتر این صنف به دلیل تعطیلی‌های مکرر کاسته شود.

گسترش تالارهای غیربهداشتی و غیررسمی

خسرو ابراهیمی نیا، رئیس اتحادیه تالارهای پذیرایی و تجهیز مجالس هم درباره مراسم عروسی در روزهای نزدیک به ماه محرم به «ایران» می‌گوید: متأسفانه دستورالعملی که از ابتدا، ستاد مبارزه با بیماری کرونا ابلاغ کرده، به نظر می‌رسد که غیرکارشناسی است، چون در این خصوص، تالارهای مسئول و متخصص که برای برگزاری اجتماعات با یک چهارم ظرفیت و با رعایت فاصله‌گذاری کامل اجتماعی تجهیز شده بودند، به تعطیلی کامل کشانده شدند و درعوض شاهد رشد بسیار بالای برگزاری مراسم در مراکز غیربهداشتی و باغ‌ها، بدون رعایت هیچ پروتکلی هستیم. توصیه می‌کنم که مردم فقط در جاهایی که پروانه کسب دارند و در چهارچوب مقررات و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و استریل کردن کلیه لوازم و وسایل و در نهایت رعایت همه پروتکل‌ها و شیوه‌نامه‌های بهداشتی، فعالیت می‌کنند، مراسم برگزار کنند و از برگزاری مراسم خود در اماکن به اصطلاح زیرزمینی و باغ‌ها خودداری کنند، تا همگی بتوانیم با همکاری یکدیگر از ادامه اپیدمی جلوگیری کنیم.
به گفته ابراهیمی‌نیا، تاکنون ۸۵ درصد از تالارداران ورشکسته شده‌اند و آن ۱۰ تا ۱۵ درصد باقیمانده هم در حال حاضر اجازه برگزاری مراسم را ندارند. قطعاً برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا و نوع جدید آن به نام دلتا کرونا منطقی‌تر این است که تالارهای پذیرایی با نظارت کامل به جای اماکن غیربهداشتی و زیرزمینی فعالیت کنند.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: شیوع بیماری کرونا برگزاری مراسم مراسم عروسی دلتا کرونا ماه محرم سالن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۰۷۸۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری آئین میهمانی آلاله‌ها در لرستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان لرستان، مراسم بزرگداشت عملیات کربلای ۱۰ و سومین سالگرد شهادت سردار سید محمد حجازی با عنوان میهمانی آلاله‌ها هم اکنون در سالن همایش بانک صادرات خرم آباد در حال برگزاری است.

خانواده معظم شهدای لرستان از جمله خانواده محترم شهید لرستانی راه قدس سید علی (عباس) صالحی روزبهانی به همراه جمعی از مسئولان و اقشار مختلف مردم در این مراسم حضور دارند.

سی اُم فروردین، سالروز انجام عملیات پیروزمندانه‌ی کربلای ۱۰ در سال ۱۳۶۶ است که با رمز یا صاحب الزمان (عج) ادرکنی در جبهه شمالی ماووت آغاز شد.

آزاد‌سازی ۲۵۰ کیلومتر از خاک عراق و ارتفاعات نزدیک شهر ماووت از جمله دستاورد‌های این عملیات بود.

عملیات کربلای ۱۰ انتقال جنگ از جنوب به غرب کشور بود که رزمندگان لشگر ۵۷ حضرت ابوالفضل (ع) لرستان طلایه دار این عملیات بودند.

جزئیات بیشتر این مراسم به همراه گزارش اضافه خواهد شد...

دیگر خبرها

  • ارائه دستاورد‌های علمی در همایش متخصصان اورولوژی اطفال درآمل
  • برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای کنسولگری ایران در قم
  • برگزاری آئین میهمانی آلاله‌ها در لرستان
  • توانایی واکسن سازی ایران را جهانی کردیم
  • فیلم|برگزاری مراسم رژه روز ارتش در بلوار نماز مشهد
  • برگزاری مراسم روز ارتش در پادگان آموزشی صفرپنج کرمان
  • برگزاری مراسم رژه نیرو‌های مسلح در اهواز
  • برگزاری کلاس آموزشی بهداشت و پرورش کرم ابریشم در نیشابور
  • فعالیت ۷۵۰۰ آزمایشگاه پزشکی در کشور / کرونا؛ تجهیزات آزمایشگاهی را فرسوده کرد
  • (تصاویر) تشریفات خاص برگزاری جشن عروسی صائبین مندایی