زیرپوست کشتی مازندرن از قاچار تا المپیک توکیو
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۰۸۰۲۶
به گزارش ایرنا، واحد نمایش رادیو مازندران مجموعهای را طی ماههای اخیر تولید کرده که سوژه اصلی و محوریت داستانهایش کشتی مازندران است. ورزشی که بخشی از هویت این استان محسوب میشود و بار اصلی مدالآوری و افتخارآفرینی برای ایران طی همه ادوار المپیک و رقابتهای معتبر جهانی و بینالمللی را به دوش میکشد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
کشتی مازندران بیشترین سهم در مدالآوری برای ورزش ایران در رقابتهای المپیک را دارد. امسال هم پنج کشتیگیر مازندرانی یعنی محمدهادی ساروی در کشتی فرنگی و حسن یزدانی، محمدحسین محمدیان، امیرحسین زارع و رضا اطری در کشتی آزاد در توکیو نماینده ایران هستند. اما تا کنون از این سوژه و ظرفیت مهم برای تولید یک اثر نمایشی مستقل بهره گرفته نشد. علی صادقی، نویسنده و تهیهکننده باسابقه رادیو مازندران از سال گذشته پیگیر تولید مجموعهای نمایشی با محوریت کشتی شد که پس از چند ماه بالاخره سری نخست این مجموعه که «رخصت» نام دارد با کارگردانی رحمان قدمی برای پخش آماده شد.
مجموعه نمایشی رادیویی «رخصت» نخستین اثر نمایشی ویژه با محوریت کشتی مازندران است که پس از چند ماه برنامهریزی برای تولید، به بهانه آغاز رقابتهای کشتی المپیک توکیو از دیشب روی آنتن رادیو مازندران رفت و قرار است تا پایان رقابتهای المپیک هر شب از ساعت ۲۳:۳۰ به عنوان نمایش شب از رادیو مازندران پخش شود.
با وجود جایگاه خاصی که کشتی در مازندران و هویت فرهنگی و اجتماعی این استان دارد، تا کنون برای تولید اثری نمایشی بر مبنای این ورزش گامی برداشته نشده بود و همین نیز بهانهای شد تا علی صادقی اقدام به تولید یک مجموعه بر اساس کشتی مازندران کند. مجموعهای که در آن به جای روایتی صرف از زندگی اشخاص و چهرهها، به برداشت اقتباسی از زندگی برخی کشتیگیران و ایجاد قصههایی بر مبنای مسائل عمومی و اجتماعی پیرامون کشتی در مازندران پرداخته شده است.
بر مدار کشتی
به گفته تهیهکننده مجموعه نمایشی «رخصت»، ۱۰ قسمت از این مجموعه ۱۲ قسمتی مربوط به دوران معاصر است و دو نمایش هم به دوره قاجار تعلق دارد که یکی از این دو نمایش حتی با ادبیات زمان قاجار نوشته و اجرا شده است.
صادقی به خبرنگار ایرنا میگوید: این ۱۲ قسمت را چهار نویسنده به نگارش در آوردهاند و به جز موضوع اصلی که از قسمتی از زندگی برخی چهرهها برداشت شده، بدون اشاره به نام افراد و کشتیگیران معاصر، بر اساس مسائل اجتماعی موجود نوشته شده شدهاند. شخصیتهای پیرامونی و برخی از اتفاقات شخصیت اصلی نیز خیالی هستند. اما در کل طی هر قسمت به یک موضوع مبتلابه کشتی پرداخته میشود.
وی میافزاید: تنها ورزشکاری که در این مجموعه به طور مستقیم به نامش اشاره میشود و حتی از صدای رقابت او در المپیک استفاده کردیم عسگری محمدیان است که با اجازه خودش فقط بخشی از زندگی ورزشی او را به کار گرفتیم و بقیه اثر مانند سایر آثار بر اساس داستانپردازیهای نویسنده پیش رفته است. بزنگاه، انتخاب سخت، قهرمانان فردا، روایت قهرمان، شرط پهلوانی، دریادلان، سد سکندر، گهواره دیو، دنیایی به قطر هفت متر، سرشاخ و ققنوس نام این نمایشهای ۳۰ دقیقهای رادیویی است.
این نویسنده و تهیهکننده رادیو دلیل مستقیم اشاره نکردن به زندگی و نام ورزشکاران را باز گذاشتن دست نویسنده و گروه تولید برای شکل دادن درام در نمایشنامه عنوان میکند و میافزاید: بارها در موضوعهای مختلف نمایشی این موضوع را تجربه کردیم که پس از تولید اثر نمایشی با نام شخصیت مد نظر، خودش یا اطرافیان و بازماندگان داستانپردازی در اثر را دخل و تصرف در روایت زندگی شخصی خود تلقی کردهاند. به همین دلیل در این مجموعه فقط از برخی زندگیها به طور غیرمستقیم نکاتی اقتباس شده است و بدون شخصیسازی نمایشها نوشته و تولید شدند.
در یک نگاه
صادقی درباره محتوای این نمایشها میگوید: دو نمایش مربوط به دوره قاجار درباره کشتیگیرانی از مازندران است که خردهروایتهایی درباره حضورشان در تهران و شکست دادن کشتیگیران قدرتمند پایتخت وجود داشت و در مجموعه نمایشی «رخصت» به داستان و نمایشنامه تبدیل شد. درباره کشتی بومی مازندران –لوچو- به جز حکایتهای دیوان مازندران در شاهنامه و قصههای سینه به سینه شفاهی و حکایت برخی پهلوانان مازنی عصر قاجار که به پایتخت عزیمت کرده و با پهلوانان شهیر تهران سرشاخ شدند تاریخ مدونی ثبت نشد.
تهیهکننده مجموعه نمایشی رخصت میافزاید: در نمایش «دریادلان» که مربوط به دوره قاجار است، کشتیگیری به نام نظرعلی از مازندران به تهران میرود و شاگرد پهلوان شهیر قاجار «عسگر یزدی» میشود. نمایش «سد سکندر» هم از شخصی به نام گودرز میگوید که در عصر قجری برای حضور در زورخانهها به پایتخت رفت و حاضر نمیشود عمله ظلم شود.
وی خاطرنشان میکند: از ۱۰ نمایش دیگر یک نمایش به طور کامل با زبان محلی نوشته و اجرا شده و زبان بقیه نمایشها فارسی است تا در صورت صلاحدید از شبکههای سراسری رادیو نیز پخش شود. سعی کردیم به مسائل پیرامونی کشتی و زندگی کشتیگیران بپردازیم. حتی به دوپینگ و کشتی خانمها نیز پرداختیم.
این نویسنده و روزنامهنگار خاط نشان میکند: در «پهلوان نقرهای» به بخشی از زندگی جهان پهلوان عسگری محمدیان پرداختیم. نمایشهای «قهرمانان فردا» و «روایت قهرمان» مشکلات و محدودیتهای دختران کشتیگیر را روایت میکند. «شرط پهلوانی» بر اساس داستان یک جوان معتاد است که در تصادف باعث مرگ یک پیشکسوت کشتی میشود. «دنیایی به قطر هفت متر» هم به زندگی یک قهرمان کشتی میپردازد که به خاطر فوت پدر و فقر، تصمیم میگیرد کشتی را رها کند. نمایش «ققنوس» به جوان کشتیگیری میپردازد که پس از شهرت، به سراغ مواد مخدر میرود و مدالهایش را به حراج میگذارد. «گهواره دیو» هم درباره دوپینگ است.
صادقی از احتمال ادامه تولید این مجموعه در سال جاری خبر میدهد و میگوید: احتمال دارد در سری دوم کمی جزئیتر به کشتی مازندران نگاه کنیم و بر اساس شخصیتهایی شاخصی که داریم زندگی ورزشیشان را به نمایش رادیویی. تولید اثر هنری بر مبنای کشتی مازندران جای بسیار زیادی برای کار دارد.
وی میافزاید: در تولید نمایش از مستندسازی پرهیز شده و حتی برای بخشهای مربوط به مسابقات کشتی از حضور گزارشگر ورزشی کشتی در استودیو بهره گرفتیم. یعنی صفر تا صد مجموعه تولیدی است و از قطعات آرشیوی استفاده نکردیم.
عوامل تولید
به گفته تهیهکننده این مجموعه نمایش رادیویی، بازی نقشهای پرتعداد این اثر هنری مرتبط با کشتی را گروه بازیگران واحد نمایش اعم از پیشکسوتان و جوانان انجام دادند که در هر قسمت ترکیب مختلفی از بازیگران حضور دارند.
نویسندگی این ۱۲ قسمت توسط وفا مصطفیپور، عاطفه مکاری، فاطمه جیافزام و فاطمه سجادیان انجام شده است. یکی از نکات مربوط به نویسندگی این مجموعه، استفاده از متن دو تن از نویسندگان جوان آموزش دیده در کارگاه نویسندگی واحد نمایش رادیو است. فاطمه جیافزام و فاطمه سجادیان پس از حضور در کارگاه نویسندگی و زیر نظر عاطفه مکاری و وفا مصطفیپور نخستین آثارشان در این مجموعه به نمایش تبدیل شده است.
شهرامحقشناس و سامییوسفی صدابرداران این نمایش رادیویی هستند و سعید نعمتیان نیز دستیار تهیه و افکتور نمایش است.
کتابهای «جویبار پایتنخت کشتی» نوشته دکتر علی رمضانی پاجی، «لوچو کشتی سنتی مازندران» اثر مرادعلی یزداننژاد، «فرهنگ پهلوانی» اثر ابراهیم افشاری اصل و «آموزش کشتی» ترجمه ابوالقاسم دباغان و ناصر نوربخش برخی از منابع مورد استفاده برای طرح اولیه و نگارش مجموعه نمایش رادیویی «رخصت» هستند.
برچسبها مازندران کشتی رادیو المپیک توکیو نمایشمنبع: ایرنا
کلیدواژه: مازندران کشتی رادیو مازندران کشتی رادیو المپیک توکیو نمایش رادیو مازندران کشتی مازندران نمایش رادیویی مجموعه نمایش نمایش رادیو کشتی گیران تهیه کننده نمایش ها بر اساس
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۰۸۰۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حسن یزدانی - کامران قاسم پور؛ جنگ تمام عیار برای یک سهمیه المپیک!
کشتی ایران چه با حسن یزدانی، چه کامران قاسمپور و یا حتی هادی وفاییپور فقط باید دنبال کسب نشان طلای ۸۶ کیلوگرم بازیهای المپیک باشد
طرفداری | تیم ملی کشتی آزاد کشورمان همه تلاشش را خواهد کرد که با شش سهمیه کامل راهی پاریس شود. رحمان عموزاد در 65 کیلو، حسن یزدانی در 86 کیلو و امیرحسین زارع در 125 کیلوگرم سهمیه حضور در المپیک را در مسابقات جهانی 2023 بلگراد گرفتند و حالا با احمد جوان در 57 کیلو، یونس امامی در 74 کیلو و امیرعلی آذرپیرا در 97 کیلوگرم دنبال کسب سهمیه المپیک در مسابقات گزینشی آسیایی که 31 فروردین تا 2 اردیبهشت ماه در بیشکک برگزار میشود، خواهیم بود.
به نقل از تسنیم، از جمع سه کشتیگیری که سهمیه المپیک را در صربستان گرفتند، رحمان عموزاد و امیرحسین زارع حضور خود در المپیک را قطعی کردند، اما در مورد حسن یزدانی مرد 9 مداله کشتی ایران شرایط متفاوتی در چرخه المپیک در جریان است.
این کشتیگیر بعد از کسب مدال نقره جهانی و طلای بازیهای آسیایی تصمیم گرفت کتفش را جراحی کند. اینطور که بعداً مشخص شد حضور او در هر دو مسابقه نیز با کتف آسیبدیده بود که بعد از آن به تصمیم خودش و انتخاب پزشک نیز که از سوی خودش اتفاق افتاد، کتفش را جراحی کرد و برای چند ماه از کشتی و حضور در مسابقه دور شد که اگر این جراحی نبود، احتمالاً او هم مثل سایر مدالآوران تا اینجای کار وارد چرخه شده و چه بسا المپیکی شدنش را هم قطعی کرده بود.
به این ترتیب در چرخه انتخابی تیم ملی در سال 2024 در مورد حسن یزدانی شرایط ویژهاش مدنظر قرار گرفت و عنوان شد که او هر زمان شرایط حضور در مسابقه را پیدا کند، وارد چرخه خواهد شد.
اینطور که خودش و مربیان عنوان کردند، حسن یزدانی اواخر فروردین یا اوایل اردیبهشت قادر به بازگشت به تشک خواهد بود و از آن زمان رفته رفته میتواند مرور فن و تمرین کشتی را آغاز کند، در حالی که در این ایام نیز برای آنکه خودش را به المپیک برساند، به شدت و به صورت کاملاً منظم تمرین بدنسازی، فیزیوتراپی، آب درمانی و... را پیگیری کرده و دست از تلاش مستمر برای بازگشت برنداشته است.
مسئله مهم کیفیت بازگشت او و وضعیت کتفش بعد از جراحی و طی دوره نقاهت است و اینکه چه چیزی میتواند کیفیت بازگشت حسن یزدانی را پیش از حضور در میدان مهم و سنگینی چون المپیک نشان دهد، حضور در مسابقه و رویارویی با حریفان است.
در این بین اتفاقاتی در روزهای اخیر رخ داده که با هم مرورش میکنیم. حالا دیگر به نظر حضور کامران قاسمپور در وزن 86 کیلوگرم و ورودش به چرخه این وزن المپیکی قطعی به نظر میرسد.
از آن سو، حسن یزدانی که در این ماهها در خانه (جویبار) تمرین کرده و فقط یک بار پیش از پایان سال، زمانی که برای پیگیری کارهای پزشکیاش به تهران آمده و سری هم به اردوی تیم ملی زد، ابتدا در برنامه پایانی سال تلویزیون شرکت کرده و از آمادگیاش برای بازگشت به تیم ملی خبر داد. در ادامه نیز در اردوی تیم ملی حاضر شد و این در حالی بود که مربیاش همت مسلمی هم طی مصاحبهای جنجالی، گفته بود کامران قاسمپور جایی در چرخه 86 کیلوگرم تیم ملی در سال 2024 نخواهد داشت!
این در حالی است که وضعیت هر دو کشتیگیر به نوعی شبیه به هم بوده، با این تفاوت که حسن یزدانی بعد از بازیهای آسیایی اساساً به دلیل جراحی در هیچ مسابقهای حاضر نبوده، اما کامران قاسمپور با وزن 97 کیلوگرم به چرخه ورود داشته و در ادامه مشخص شد که وزن و شرایط جسمانی او مناسب این وزن نبوده وگرنه کدام چرخه و کدام فدراسیون و کادر فنی است که به قهرمانی چون کامران قاسمپور که قبلاً خودش را در 92 کیلوگرم با دو قهرمانی متوالی جهان اثبات کرده، فرصت حضور در وزن المپیکی مناسبش را ندهد؟
مسئله کشتی این نیست که حسن یزدانی نماینده 86 کیلوگرم ایران در بازیهای المپیک است یا کامران قاسمپور و یا حتی هادی وفاییپور؛ مسئله امروز کشتی این است که در این وزن مسابقه انتخابی تعیینکننده نماینده المپیکی ایران باشد و به واسطه مدال و افتخارات قبلی کشتیگیر، ملیپوش انتخاب نشود. همانطور که رحمان عموزاد و امیرحسین زارع نیز که سهمیه المپیک را گرفته بودند، با شکست حریفان مستقیمشان صاحب دوبنده تیم ملی در المپیک شدند.
کسب 9 مدال المپیک و جهانی هرچند حسن یزدانی را به تافتهای جدا بافته در کشتی ایران بدل کرده و او اکنون رکورددار مدال در تاریخ کشتی ایران است، اما در المپیک به مدالهای قبلی حسن یزدانی، مدالی تعلق نخواهد گرفت و چیزی که اهمیت دارد وضعیت کتف این کشتیگیر است که صرفاً در میدان مسابقه مشخص خواهد شد آیا او را بار دیگر برای کسب مدال همراهی خواهد کرد یا خیر.
قبلاً هم گفتیم، باز هم میگوییم، از فدراسیون علیرضا دبیر که خودش تجربه شرایط مشابه با حسن یزدانی را در المپیک 2004 آتن دارد، انتظار میرود در وضعیت کنونی 86 کیلوگرم، بهترین تصمیم را اتخاذ کند. علیرضا دبیرِ جوان، بعد از جراحی کتف اصرار داشت که بدون مسابقه انتخابی به المپیک آتن برود، چون اعتقاد داشت کتف او فقط یک بار برای کشتی گرفتن در این سطح جواب میدهد و این مسابقه باید المپیک باشد.
آن کورتونهای هر روزه که اثرش برای همیشه بر کتف قهرمان المپیک 2000 سیدنی ماند و درمان دردناکی که بعد از جراحی انجام داد، صرفاً برای این بود که میخواست اولین دو طلایی تاریخ کشتی ایران در المپیک شود. او 10 روز مانده به اعزام کاروان ورزش ایران به آتن، خودش هم فهمید که کتفش جواب نمیدهد، اما دیگر دیر شده بود و زمانی که گفت این کتف بیرون میزند، کمیته ملی المپیک اعلام کرد که اسمها به IOC اعلام شده و قابل تغییر نیست. انصراف دیرهنگام دبیر، افاقه نکرد، در عین حال وزن بدن اصغر بذری هم 80 کیلوگرم بود و کادر فنی وقت تیم ملی از او هم بابت حضور در المپیک به خاطر نتایج رقم خورده در جام اوماخانوف، مطمئن نبود؛ به این ترتیب دبیر به آتن رفت و باخت تلخی را آنجا تجربه کرد که تا سالها به تنهایی تاوانش را داد.
حسن یزدانی قهرمان بزرگ کشتی ایران است، قهرمانی دوستداشتنی که امیدوار هستیم بعد از مصاحبه غیرحرفهای مربیاش، حضور در برنامه نوروزی تلویزیون و بازگشت به اردوی تیم ملی، گام بعدیاش اصرار برای حضور در المپیک بدون مسابقه انتخابی نباشد.
در عین حال هم از علیرضا دبیر انتظار میرود در این زمینه به دنبال برقراری عدالت در 86 کیلوگرم باشد. کشتی ایران در المپیک باید به دنبال کسب مدال طلا باشد، چه با حسن یزدانی، چه کامران قاسمپور و چه هادی وفاییپور.
و چگونه بهترین نفر برای حضور در بازیهای المپیک انتخاب خواهد شد؟ در کشتی انتخاب برترینها صرفاً با مسابقه انتخابی در شرایط برابر اتفاق میافتد، نه حضور در برنامه تلویزیونی و مصاحبه مربی.
حسن یزدانی در این سالها همیشه پایبند به مسابقه انتخابی بوده است، هیچگاه از مسابقه انتخابی فرار نکرده و بدون آنکه حق کسی پشت خط او پایمال شده باشد، صاحب دوبنده تیم ملی شده است، 9 مدال هم از این رهگذر از آن خود کرده است.
حالا باید ثابت شود که کتف او کاملاً آماده مبارزه است، که با کتف سالم در سالهای قبل - حتی اگر بر این باور باشیم که کتف آسیبدیدهاش در جهانی 2023 منجر به ضربه فنی شدن مقابل دیوید تیلور شد - چندین مرتبه شکست را مقابل حریف مستقیمش که کشتیگیر آمریکایی بوده، تجربه کرده است.
کشتی ایران در سال المپیک روزهای حساسی را پیش رو دارد که قطعاً حساسیت اتفاقاتی که بعد از این در 86 کیلوگرم رقم میخورد، بیش از همه اوزان است.
انتخاب ملیپوش در شرایطی عادلانه، بهترین نفر را روانه المپیک خواهد کرد، المپیکی که بار دیگر همه نگاهها در آن به کشتی است.
از دست ندهید ????????????????????????
گل تماشایی ستاره آلمان در ثانیه 7 / فیلم این بازیکن شماره 7 جدید تیم ملی پرتغال شد / عکس تشویق زیدان و کاسیاس در بازی اسطورههای رئال مادرید / فیلم رویانیان: پیروزی را من پرسپولیس کردم! زور صداوسیما به داور ژاپنی نرسید / فیلم