Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، در ۱۴ تیر ماه ۱۴۰۰ حسن عباسی معروفان سرپرست دفتر خدمات بازرگانی مدعی شد که نهاده‌ها به دست دامدار رسیده است که منصور پویان رئیس شورای تامین دام کشور گفته اکنون بره شیری یا بره تازه از شیر گرفته شده به کشتارگاه فرستاده می‌شود، زیرا دامدار قادر به سیر کردن دام خود نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کشتار بره‌ها و دام‌های مولد کمبود شدید دام را در ۳ تا ۶ ماه آینده در پی دارد.

طبق گفته امان الله حسینی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، بعضی اوقات شاهد بودیم که نهاده‌های دامی در گمرک رها شده یا روی آب باقی مانده یا سیستم توزیع نامناسبی داشتیم از همین سو وضعیت دامداران به این شکل درآمده است که اکنون خیلی از دامداران مجبور هستند که دام مولد بفروشند و به کشتارگاه بفرستند که اثر این فاجعه چند ماه آینده مشخص می‌شود.

با وجود این هشدار‌ها نه تنها نهاده‌های دامی آن طور که آقای معروفان گفت به دست دامدار رسیده است بلکه دولت بازار داخلی را رها کرده است تا دامدار مواد اولیه خود را نیز نتواند تهیه کند.

افت کیفیت گوشت قرمز در کنار از بین رفتن ذخایر ژنتیکی کشور با ذبح دام‌های مولد خطراتی هستند که آینده غذایی یک ملت و آینده شغلی یک قشر را تهدید می‌کند. نسل‌کشی بره‌های ماده و گاو شیری به علت نبود غذا و سوء مدیریت مدیران دولتی برگه سیاهی است که در صورت ادامه این شرایط از تابستان ۱۴۰۰ در تاریخ ثبت خواهد شد.

با پرورش حدود ۸ میلیون راس دام سبک و سنگین، اصفهان که قطب تولید فراورده‌های دامی کشور است از همین سو مشکلات دامی ذکر شده در اصفهان فراوری بیشتری دارد.

امنیت غذایی یکی از مباحث اقتدار هر کشور و حکومتی است

مدیرعامل اتحادیه دامداران استان اصفهان پیرامون اقدامات دولت در زمینه کمبود نهاده‌های دامی اظهار کرد: امنیت غذایی یکی از مباحث اقتدار هر کشور و حکومتی است و زمانی که این امنیت غذایی دچار مخاطره می‌شود، با مشکلات عدیده و بزرگی روبرو خواهیم شد و صنعت دام پروری ما تامین کننده پروتئین، شیر خام و گوشت قرمز است و وقتی که مرغداران و گوسفندداران کشور نتوانند محصولات خود را به بنگاه اقتصادی که واحد دامداری است با سود متعارف بفروشند، دچار ضرر، ورشکستگی و تعطیلی می‌شوند که همه مصرف‌کنندگان کشور را نیز در بر دارد.

او افزود: از سال گذشته که قیمت شیر خام توسط ستاد تنظیم بازار ابلاغ شد تاکنون با افزایش روزافزون قیمت نهاده‌ها و علوفه روبرو بوده‌ایم که متاسفانه منجر به افزایش هزینه‌های تولید شده و به تبع آن قیمت فروش محصول دامدار ثابت مانده‌داست که این موضوع باعث ضرر و زیان دامدار شده است و شاهد کشتار دام مولد اقتصادی هستیم.



امید زرگران با اشاره به چرایی نارضایتی دامداران ادامه داد: خواهش اتحادیه پیرامون اصلاح قیمت در حوزه شیر خام کهدمتاسفانه تاکنون اجرایی نشده است با وجود اینکه از ابتدای امسال به علت عواملی همچون افزایش قیمت مصوب نهاده‌ها، افزایش قیمت کرایه‌ها، افزایش قیمت حمل و نقل و مهم‌تر از همه کمبود علوفه با نارضایتی دامدار مواجه هستیم و از همین سو با مخاطره افتادن امنیت غذای کشور روبرو خواهیم بود.

او اظهار کرد: کشور ما دچار شرایط خاصی هم از لحاظ تحریم و هم از لحاظ خشکسالی است، ولی اگر در موقع لازم و با برنامه‌ریزی دستورات و اقدامات و ابلاغیه‌ها انجام نشود، آن اقدامات هیچ فایده‌ای نخواهند داشت.

مدیر عامل اتحادیه دامداران استان اصفهان پیرامون مبحث تامین علوفه دامداران گفت: استان اصفهان به علت جایگاه ویژه‌ای که از لحاظ دامپروری دارد و همچنین خشکسالی شدید حاکم بر استان به علت شرایط اقلیمی و عدم کشت علوفه، باعث افزایش قیمت علوفه و کمبود آن در بازار شد که ما درخواست لازم را از مسئولان وزارت جهاد داشتیم که در اسرع وقت به علت جلوگیری از افزایش قیمت نسبت به واردات یونجه اقدام لازم را انجام دهند.

او افزود: ارز ترجیحی برای واردات یونجه در نظر گرفته نشده است، ولی این مهم خواسته ما است که دولت آن را در دستور کار قرار دهد. باتوجه به این موارد قیمت یونجه با ارز آزاد خیلی بیشتر می‌شود، ولی اقدام انجام شده است و توسط اتحادیه مرکزی دامداران کشور نیز به این صورت است که یونجه را به قیمت آزاد وارد کنند.

زرگران بیان کرد: خواهش ما از مسئولان این است که هم اعضای صندوق حمایت و هم افرادی که در حوزه حمایت و پشتیبانی از دامدار هستند اقدامات لازم را به موقع انجام دهند تا جلوی ضرر و زیان به دامدار گرفته شود.

او با اشاره به خرید و فروش در سامانه بازارگاه خاطرنشان کرد: اقدام مناسبی که سامانه بازارگاه باید انجام دهد این است که شفاف‌سازی کند در عین حال که باید موثر و کارا نیز باشد. وقتی هزینه‌ها و خرید‌های دامدار به صورت نقدی است و مطالبات او به شکل پرداخت با تعویق چند ماهه است یک زیان بزرگ ایجاد می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه دامداران استان اصفهان افزود: وقتی دامدار نهاده خود را از طریق سامانه بازارگاه دریافت می‌کند و خرید انجام می‌دهد این انتظار ایجاد می‌شود که در زمان مقرر نهاده خریداری شده که در همان لحظه وجه آن از حساب دامدار برداشت می‌شود در طی بازه زمانی مشخصی به دست دامدار برسد. این بازه زمانی که در سامانه ۷ روزه اعلام شده است در حالی که برخی دامداران حدود ۵ ماه است که علوفه به دستشان نرسیده و این اختلاف بازه زمانی خرید تا تحویل به موقع یکی از موارد حائز اهمیت است.

او پیرامون کامیون‌دار‌ها و معضلات حمل و نقل تولیدکنندگان اظهار کرد: در پی اعتراض به این موضوع که نرخ کرایه‌های حمل و نقل افزایش یافته است زمانی که با دامدار یا گوسفنددار تماس گرفته می‌شود که نهاده‌هایشان را از بنادر حمل کنند رانندگان براساس قیمت مصوب مبلغی را از آن‌ها دریافت می‌نماید که برایشان بسیار زیاد است. به این منظور با ایجاد زیرساخت‌ها باید حمل بار ریلی را جایگزین حمل بار توسط کامیون‌ها کنیم.

زرگران پیرامون بنادری که فراورده‌های دامی از آن جا به استان حمل می‌شود گفت: این بنادر شامل بندر امیرآباد و بندر امام که اصولا نهاده‌های وارداتی که به کشور وارد می‌شوند از طریق این بنادر وارد گمرک می‌شوند. سر و کار داشتن با دام زنده نیاز به تدابیر بسیار سریعی دارد که مشکلات باید به سرعت حل شوند.

او با اشاره به پیشنهاداتش به دولت جدید تصریح کرد: زمانی که قیمت‌گذاری دستوری برای محصولات تولیدی وضع می‌شود -که این غیرکارشناسی است نسبت به نامتوازن بودن هزینه‌های تولید- متاسفانه دامداران کشور دام خود را روانه کشتارگاه می‌کنند و طبیعی است که وقتی که قیمت نهاده‌ها همچون علوفه و دارو‌ها روز افزون افزایش یافته است و دامدار نمی‌تواند محصول خود را با قیمت مناسب به فروش برساند در نتیجه از چرخه تولید خارج می‌شود که راهکار آن این است که نخست صادرات دام زنده سبک و سنگین را به صورت کنترل شده آزاد کنیم که این انباشت دام که در داخل کشور وجود دارد از کشور به درستی خارج شود. یکی از خواسته‌های ما اصلاح قیمت شیر خام است و کره و شیرخشک که بسیار در کشور دپو شده است را نیز صادر کنیم.

استان اصفهان رتبه اول کل تولیدات دامی را در کشور داراست

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان اصفهان پیرامون به مخاطره افتادن امنیت غذایی کشور ایران اظهار کرد: استان اصفهان رتبه اول کل تولیدات دامی را در کشور داراست و استانی است که در یک ناحیه مرکزی و خشک قرار دارد و با کمبود ریزش باران مواجه است به همین علت طبق خشکسالی که در سال اخیر اتفاق افتاده است تولید علوفه با مشکل مواجه شده‌است.

او با اشاره به کار‌های انجام شده افزود: نهاده‌های قابل توجهی را توانستیم برای دامدار تهیه کنیم و نهاده خام در اختیار دامداری صنعتی و خوراک در اختیار دامداری سنتی قرار دادیم، ولی با اتفاق افتادن خشکسالی در کل کشور که این فاجعه در مرتبه اول به مراتع و مزارع آسیب می‌رساند و در مرحل بعدی خود دام را تحت تاثیر قرار می‌دهد، به مشکلات عدیده برخورد کردیم.

ایراندوست پیرامون تعامل و واردات علوفه از کشور‌های دیگر به داخل گفت: واردات علوفه بستگی به خرید آن با ارز ۴۲۰۰ تومانی دارد یا با ارز آزاد دارد و به علت وجود مشکلات سازمان نتوانست با ارز ۴۲۰۰ تومانی واردات انجام دهد که یکی از این مشکلات تامین ارز است.

او ادامه داد: تامین ارز که یونجه را به عنوان کالای شماره یک با ارز ۴۲۰۰ تومنی وارد کنند و خواستار این هستیم که تجار ما از کشور‌های شمالی علوفه مورد نیاز را وارد کشور کنند و با همان قیمت تمام شده با یک سود معقول در اختیار دامدار قرار دهند.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان اصفهان پیرامون سختگیری‌های گمرک ایران و انباشته شدن محصولات دامی در آن اظهار کرد: نهاده‌ها که در بنادر جنوبی قرار دارند در قدم اول باید ارزشان تخصیص داده شود تا اجازه تخلیه یابند و در آزمایش‌های لازم نیز که استاندارد‌های لازم فراورده‌ها را تعیین می‌کند بر روی محصولات انجام می‌شود و تا نهایت اجازه ترخیص داده شود که این پیگیری‌ها حدود یک ماه تا ۴۰ روز به درازا می‌کشد.

او پیرامون تاخیرات گمرکات گفت: دو محموله‌های جهاد کشاورزی با تاخیر به استان ارسال شده است که پیگیری‌های لازم را انجام داده‌ایم و به زودی به دست دامداران می‌رسد. تا به حال حدود ۵۰۰ هزار تن بار وارد شده است که این مقداری که به دست دامداران نرسیده ۱۵ هزار تن است.

ایراندوست با اشاره به نهاده‌های مرغداران مطرح کرد: ۴۰ کارخانه در استان اصفهان قرار دارد که بیش از ظرفیت خود توان تولید خوراک داریم و در صورت دیر رسیدن نهاده‌ها به دست مرغداران برای جلوگیری از تلف شدن حیوانات نهاده‌های انباشته شده‌ای را دراین کارخانه‌ها قرار داده‌ایم که مرغداران می‌توانند از آن‌ها تحویل بگیرند و در آینده نیز از سهمیه بندی آن‌ها کسر می‌شود.

او با اشاره نهاده‌های گوسفنددارن ادامه داد: علوفه یا خوراک دام را در اختیار عشایر دامپرور و گوسفندداران قرار می‌دهیم و مشکلات آب‌رسانی آن‌ها را نیز به وسیله تانکر‌های سیار برطرف می‌نماییم تا جلوی تلف شدن گوسفندان را بگیریم.


منبع:تسنیم

انتهای پیام/م

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کشتار دام امنیت غذایی استان اصفهان پیرامون نهاده های دامی دست دامدار تولیدات دامی امنیت غذایی افزایش قیمت او با اشاره نهاده ها شیر خام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۰۸۱۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع ۲۶۸ هزارتن نهاده دامی در استان اصفهان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اصفهان؛ مدیرکل پشتیبانی اموردام استان اصفهان گفت: پارسال بیش از ۲۶۸ هزارتن نهاده دامی به ارزش دو هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بین دامداران استان اصفهان توزیع شده است.
مهدی نیلفروش با بیان اینکه ازاین میزان ۲۴۳ هزارتن نهاده به شکل مدت دارتوزیع شده است، افزود: در این طرح پرداخت هزینه ذرت برای دامداران ۸ ماهه، جو ۶ ماهه وکنجاله سویا ۲ ماهه است.
وی ادامه داد: همچنین در راستای تامین وتحویل نهاده دامی علاوه برذخایر داخلی اصفهان، ازذخایر استان‌های همدان، کردستان، گیلان، آذربایجان غربی وفارس نیز استفاده می‌شود.
محمد جواد فصیحی مسوول مجتمع انبار‌های مرکزی پشتیبانی امور دام استان نیز گفت: وسعت انبار‌های مرکزی این مجتمع ۱۵ هکتار است، که روزانه بیش از ۵۰ کامیون نهاده به آن وارد و ۱۵۰۰ تن هم بین واحد‌های دامداری توزیع می‌شود.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • توزیع بیش از ۱۰۰ هزار تن انواع نهاده های دامی و کشاورزی در کرمانشاه
  • توزیع ۲۶۸ هزارتن نهاده دامی در استان اصفهان
  • علت افزایش قیمت گوشت مشخص شد
  • تامین بخش زیادی از نهاده‌ها در سال جاری/ بازار گوشت قرمز به ثبات می‌رسد
  • تامین بخش زیادی از نهاده ها در سال جاری/ نباید افزایش قیمت گوشت صورت گیرد
  • تامین نهاده‌های دامی در سال جاری به موقع انجام خواهد شد
  • بازار گوشت قرمز به ثبات قیمتی می‌رسد
  • تامین به موقع و کافی نهاده های دامی در سال جدید
  • تامین و توزیع ۲۲ هزار تن نهاده دامی در خراسان شمالی
  • توزیع ۲۲ هزار تن نهاده دامی میان عشایر کشور