Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم از رهاسازی بیش از دو هزار قطعه نوزاد لاکپشت پوزه عقابی از سواحل جزیره قشم به آب های خلیج فارس خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان ؛ سید محمد هاشم داخته لاکپشت‌های پوزه‌عقابی را یکی از هفت گونه لاکپشت‌های دریایی شناخته شده در آب‌های جهان اعلام کرد و گفت : این نوع لاک پشت ها همه ساله در سواحل ماسه‌ای روستای شیب‌ دراز در 45 کیلومتری جنوب شهر قشم، تخم‌گذاری می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی با اشاره به اینکه فصل تخم‌گذاری این لاکپشت‌ها از اسفند ماه آغاز شده و تا اواخر اردیبهشت ماه ادامه دارد ، افزود : این تخم‌ها در محل ویژه‌ای که در این سایت حفاظت شده برایشان در نظر گرفته شده است، تا تبدیل شدن به بچه لاکپشت به طور شبانه روزی مورد حفاظت قرار می‌گیرند.

به گفته مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم پس از گذشت 60 تا 70 روز از زمان تخم گذاری این لاک پشت ها ، بچه لاکپشت‌ها سر از تخم بیرون می‌آورند. 

سید محمد هاشم داخته تصریح کرد : جمعاً بیش از 2000 قطعه از این نوزاد لاکپشت پوزه‌عقابی دراین فصل از سواحل جزیره قشم در خلیج فارس رهاسازی شدند.

وی این اقدام را در قالب پروژه حفاظت از ساحل تخم‌گذاری لاکپشت‌های پوزه‌عقابی در روستای شیب‌ دراز عنوان کرد و یادآور شد: امسال در نوزدهمین سال اجرای این پروژه توسط مدیریت محیط‌ زیست سازمان منطقه آزاد قشم، شاهد تاثیرات مثبت آن در حوزه‌های اشتغال‌زایی و نیز ارتقاء معیشت جامعه محلی هستیم.

گفتنی است پروژه حفاظت از ساحل تخم‌گذاری لاکپشت‌های پوزه‌عقابی در روستای شیب‌ دراز که در سال 1381 آغاز به کار کرده، توسط مهندس بیژن فرهنگ دره شوری (مدیر وقت محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم) بنیان‌گذاری شده و با حمایت برنامه کمک‌های کوچک تسهیلات محیط زیست جهانی (GEF/SGP) و همکاری جامعه محلی روستای شیب ‌دراز، شورای اسلامی و دهیاری این روستا شروع به کار کرده است. 

در سال 1388 طرح مدیریت اکوتوریسم و حفاظت از لاکپشت‌های پوزه عقابی در قشم به عنوان یکی از 10 طرح برتر بنیاد توسعه و محیط‌ زیست آسیا-اقیانوسیه در ژاپن انتخاب شد و پس از آن در سال 1395 به عنوان یکی از طرح‌های اثرگذار محیط‌ زیستی موفق به دریافت جایزه از سوی سازمان حفاظت محیط‌ زیست کشور نیز گردید.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: جزیره سواحل لاکپشت زیست سازمان منطقه آزاد قشم لاکپشت های پوزه عقابی پوزه عقابی روستای شیب لاکپشت ها تخم گذاری محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۰۸۳۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محدودیت پروازی به برخی فرودگاه‌های حاشیه خلیج فارس


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، وی اظهار داشت: با توجه به شرایط جوی بوجود آمده در برخی از کشور‌های حوزه خلیج فارس و آبگرفتگی سطوح و معابر، پرواز‌های فرودگاه‌های دبی و شارجه با تأخیر یا ابطال مواجه شده است.
وی ضمن اشاره به محدودیت پروازی به فرودگاه‌های مذکور تا اطلاع ثانوی، به مسافران توصیه کرد: برای سفر به این مقاصد پیش از عزیمت به فرودگاه به منظور اطمینان از وضعیت تاخیر یا ابطال پرواز خود با شرکت‌های هواپیمایی مربوطه تماس حاصل کنند.

دیگر خبرها

  • سیلاب و خطر خروج تمساح پوزه کوتاه
  • انتقال آب از خلیج فارس پیگیری می‌شود
  • محدودیت پروازی به برخی فرودگاه‌های حاشیه خلیج فارس
  • حقابه هیرمند از سوی افغانستان امسال رهاسازی شد/ اولویت‌بندی انتقال آب بر اساس نیاز شرب استان‌ها
  • حق‌آب هیرمند از سوی افغانستان امسال رهاسازی شد/ اولویت‌بندی انتقال آب بر اساس نیاز شرب استان‌ها
  • دستگیری بیش از ۷۰۰ شکارچی و صیاد متخلف در خوزستان
  • چهار گونه جانوری در طبیعت «میاندشت» تیمار و رهاسازی شدند
  • رهاسازی ۳۰ قطعه کبک در دامان طبیعت مرند
  • بیش از ۲۰۰۰ خانه محیط زیست کیفی‌سازی می‌شوند
  • کوچ پرندگان به تالاب کمجان