Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@08:38:48 GMT

برجام و تعهد گریزی ناتمام ایالات متحده و اروپا

تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۰۸۴۶۷

برجام و تعهد گریزی ناتمام ایالات متحده و اروپا

مهمترین موضوعی که دولت دوم «حسن روحانی» را در اجرای برنامه هایش ناکام گذاشت نیمه تمام ماندن  اجرای برجام بود. به گفته مقام های دولت دوازدهم، اگر همه چیز طبق برنامه آن ها پیش می رفت، بسیاری از مشکلاتی که کشور اکنون با آن دست و پنجه نرم می کند، اتفاق نمی افتاد. از جمله اصلی ترین دلایل وقوع این امر نیز بدعهدی بود که کشورهای غربی به ویژه دولت ایالات متحده در قبال ایران و توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ مرتکب شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

    

مقام معظم رهبری در آخرین دیدار با رییس‌ جمهوری و هیات دولت دوازدهم نیز در زمینه تجریه به دست آمده از دولت کنونی، به بدعهدی غربی ها و لزوم اطمینان نکردن به آن ها تاکید و اظهار داشتند: این تجربه عبارت است از بی‌اعتمادی به غرب؛ آیندگان باید از این تجربه استفاده کنند. در این دولت معلوم شد که اعتماد به غرب جواب نمی دهد؛ به ما کمک نمی کنند و هر جا بتوانند ضربه می زنند؛ آنجایی که ضربه نمی زنند، آنجایی است که امکانش را ندارند؛ هر جا امکان داشته‌اند ضربه زده‌اند؛ این تجربه‌ی بسیار مهمّی است.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود در زمینه ماهیت بدقولی های غرب افزودند: الان روش اینها و سیاست اینها این است؛ کاملاً ناجوانمردانه و خباثت‌آلود برخورد می کنند و هیچ اِبائی هم از اینکه آنچه را قول دادند نقض کنند ندارند؛ هیچ.

بی‌تعهدی برخی کشورها نسبت به مقررات بین المللی  

حسن روحانی که تقریبا بیشتر دولت یازدهم را صرف نهایی کردن توافق هسته ای کرده بود، برای دولت دوم خود وعده داده بود شرایط اقتصادی کشور را به گونه ای متفاوت مدیریت خواهد کرد و بسیاری از ناکامی ها و کمبود ها را از بین می برد. مشکل اما این بود که راه حل های دولت تنها به برجام ختم می شد و به گفته بسیاری از تحلیلگران همه تخم مرغ های دولت در سبد توافق هسته ای گذاشته شده بود. همین نکته کافی بود تا پیروزی «دونالد ترامپ» در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا همه برنامه ریزی های دولت روحانی را بر هم بزند. ترامپ پس از مدتی اندک، شعار انتخاباتی خود مبنی بر خروج از توافق هسته ای را در نیمه سال ۲۰۱۸ عملی ساخت و در واقع همه تعهدات رییس جمهوری پیش از خود را به فراموشی سپرد. البته شاید نتوان بابت این چالش دشمن را سرزنش کرد زیرا ماهیت وجودی آن خنجر زدن از پشت و کسب امتیازات حداکثری است و در این مسیر ایالات متحده از هیچ تعهدگریزی فروگذار نکرد. مشکل اینجاست که دولت و دستگاه سیاست خارجی کشورمان خود را برای سناریوهای دیگر آماده نکرده بودند و به اعتقاد کارشناسان دولت غیر از برجام، برنامه جایگزین یا «پلن بی» را تدارک ندیده بود.

«محمد جواد ظریف» چند روز قبل در آخرین نامه خود به «آنتونی گوترش» دبیر کل سازمان ملل ملل متحد به همین بدعهدی های آمریکا اشاره کرد. وی عنوان داشت تاریخچه بدعهدی آمریکا در قالب توافق هسته ای را به صورت کتاب منتشر می کند. وزیر امور خارجه کشورمان در جمع خبرنگاران در حاشیه آخرین جلسه هیات دولت نیز اظهار داشت: در زمینه اقتصادی کشور تلاش کردیم گام‌هایی برداریم. در دو سال اول هم موفقیت هایی داشتیم که نتیجه آن در رشد بی سابقه کشور خود را نشان داد اما متاسفانه با بدعهدی آمریکایی‌ها روبرو شدیم.

ظریف در ادامه گفت: اینکه آمریکا و اروپا کشورهای بدعهدی هستند و نتوانستند به عهد خودشان وفا کنند نشان دهنده این نیست که ما به آنها اعتماد کردیم، نشانه این نیست که ما بد مذاکره کردیم بلکه نشان دهنده این است که یک رشته از کشورها در دنیا هستند که به مقررات بین‌المللی متعهد نیستند.  

وزیر امور خارجه کشورمان در نامه مبسوط خود به دبیرخانه سازمان ملل نمونه هایی از بدعهدی غرب را اینگونه برشمرد: تدوام وضع تحریم ها علیه ایران به بهانه های مختلف در دوره امضای برجام، طفره رفتن از فروش هواپیمای مسافربری به ایران، همکاری نکردن آمریکا در دسترسی آزاد ایران به منابع ارزی خود، لغو روادید آمریکا برای افرادی که به ایران سفر داشتند، محدودیت های اتحادیه اروپا در مسیر صادرات برخی اقلام به ایران و ... .

نگاه برد و باختی غرب به تعهدات و الزامات 

طرف های غربی، آمریکا و کشورهای اروپایی، به ویژه در دوره ریاست جمهوری ترامپ تقریبا به هیچ یک از تعهدات خود در قالب برجام عمل نکردند. این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران از سال ۲۰۱۵ که توافق هسته ای نهایی شد و حتی از پیش از آن تمامی تعهدات خود را اجرایی کرد. این امر در ده ها گزارشی که آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد وضعیت برجام منتشر می کرد کاملا بازتاب داشت و به تایید این نهاد و شورای امنیت سازمان ملل رسید. از سوی دیگر تهران حتی تا ۱۵ ماه پس از خروج غیرقانونی آمریکا از توافق هسته ای به توافق پایبند ماند و پس از آن بود که به صورت گام های تدریجی تعهدات هسته ای خود به توافق را کم کرد.

در همه این دوره، ایالات متحده بر شدت فشارها و میزان تحریم های خود علیه ایران افزود و سه کشور اروپایی هم برخلاف همه وعده هایی که به تهران داده بودند کوچکترین قدمی را در جبران سیاست های واشنگتن برنداشتند. سران کشورهای اروپایی حتی در برخی اوقات ایران را تحت فشار قرار می دادند تا در برابر خواسته های کاخ سفیدِ ترامپ تسلیم شود.

البته نباید از رفتار غرب خیلی تعجب کرد زیرا تجربه نشان داده است که ماهیت سیاست این کشورها بر مبنای برد و باخت است و تقریبا هیچ محدودیت اخلاقی، قانونی و بین المللی را در مسیر کسب منافع به رسمیت نمی شناسد. هرجا منافع این کشورها به ویژه ایالات متحده ایجاب کند به راحتی به همه قول ها و تعهداتش پشت می کند. این موضوعی بود که پیش از آن هم تکرار شده بود. رفتاری که دولت آمریکا با دولت قانونی و مشروع دکتر مصدق انجام داد نمونه بارز همین بدعهدی بود. واشنگتن برخلاف تعهدات کلامی به دولت ایران در همکاری پشت پرده با انگلستان شرایط کودتا و سرنگونی نخست وزیر سابق ایران را فراهم کرد. اتفاق دیگر نیز در سال های ابتدایی قرن ۲۱ و پس از آن رخ داد که دولت «جورج بوش» برای نابودی القاعده در افغانستان به کمک ایران نیاز داشت و به همین دلیل چراغ سبز را به کشورمان نشان داد. اما کاخ سفید پس از رسیدن به اهداف خود به راحتی به همه چیز پشت کرد و ایران را در محور شرارت قرار داد.

 دولت ترامپ نشان داد آمریکا در عمل به هیچ تعهد بین المللی پایبند نیست. خروج از سازمان های مختلف جهانی همچون یونسکو، سازمان جهانی بهداشت و شورای حقوق بشر سازمان ملل و پیمان اقلیمی پاریس و ده ها مورد دیگر، تنها گوشه ای از تعهدگریزی آمریکا در عمل به وظایف بوده است. این بدعهدی ها تنها مختص به دولت ترامپ هم نبوده و در طول دهه های گذشته کاخ سفید از پیمان ها، کنوانسیون ها و معاهدات گوناگونی تنها به این دلیل خارج شده است که منافع واشنگتن را به طور کامل تامین نمی کند؛ درواقع ایالات متحده تنها به تعهداتی عمل می کند که به طور کامل به اجرای شعار نخست آمریکا کمک می کنند. 

برچسب‌ها برجام خروج از پیمان های بین المللی تحریم دونالد ترامپ محمد جواد ظریف

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برجام خروج از پیمان های بین المللی تحریم برجام خروج از پیمان های بین المللی تحریم دونالد ترامپ محمد جواد ظریف توافق هسته ای ایالات متحده بین المللی سازمان ملل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۰۸۴۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت موشک دانگ فنگ-۲۱ چینی برای غرق کردن ناو‌های آمریکا

یک رسانه آمریکایی روز شنبه در تحلیلی نوشت، راهبرد نظامی چین تمرکز قابل توجه بر گسترش زرادخانه موشک‌های بالستیک «دانگ فنگ- ۲۱» معروف به «قاتل ناو‌های هواپیمابر» برای مقابله با قابلیت‌های دریایی ایالات متحده است.

به گزارش فارس، هفته نامه «نشنال اینترست» در تحلیلی به قام «مایا کارلین» نوشت، دانگ فنگ-۲۱ به طور خاص تهدیدات دریایی را با دقت هدف قرار می‌دهد و می‌تواند ناو‌های هواپیمابر ایالات متحده را در بیش از ۱۰۰۰ مایلی دور از ساحل تهدید کند. این تحولات چالشی جدی برای تسلط نیروی دریایی ایالات متحده در غرب اقیانوس آرام است.

در بخش دیگر این تحلیل آمده است، چین به افزایش ذخایر موشک‌های بالستیک، قاتل ناو‌های هواپیمابر خود ادامه می‌دهد و دانگ فنگ- ۲۱ بخش مهمی از این موجودی است.

بر اساس گزارش پنتاگون که سال گذشته منتشر شد، نیروی موشکی ارتش چین بیش از ۱۰۰۰ تیر از این سلاح‌های میان برد را در اختیار دارد. پکن برای جلوگیری از مداخله ایالات متحده به زرادخانه موشک‌های بالستیک خود وابسته است.

در بخش از گزارش سرویس تحقیقاتی کنگره که سال ۲۰۲۰ منتشر شد، آمده است: «این موشک‌های بالستیک تهدید‌های فزاینده‌ای را برای منافع ایالات متحده در دریای چین جنوبی ایجاد می‌کنند و به نیروی دریایی چین به عنوان چالش بزرگ برای توانایی نیروی دریایی ایالات متحده در دستیابی و حفظ کنترل آبی در زمان جنگ نگاه می‌شود.»

دیگر خبرها

  • دامی که آمریکا برای عراق پهن کرد
  • پشت پرده کمک آمریکا به اسرائیل
  • خشم روسیه از کمک گزاف آمریکا به اوکراین
  • چرا اروپا در مسابقه بهره وری شکست خورد؟
  • عصبانیت اروپایی‌ها از اصرار آمریکا بر مصادره دارایی‌های روسیه 
  • واکنش مدودف به تصویب بیش از ۶۰ میلیارد دلار کمک آمریکا به اوکراین 
  • جنگ داخلی و پیش‌بینی احتمال فروپاشی آمریکا
  • ساخت موشک دانگ فنگ-۲۱ چینی برای غرق کردن ناو‌های آمریکا
  • چین موشک دانگ فنگ-۲۱ را برای غرق کردن ناو‌های آمریکا ساخته است
  • آمریکا؛ از «گزینه نظامی روی میز است» تا «ما هیچ نقشی نداشتیم»