Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-19@12:11:30 GMT

ورود نتفلیکس به حوزه بازی‌سازی

تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۰۸۸۹۰

ورود نتفلیکس به حوزه بازی‌سازی

خبرگزاری مهر -گروه فرهنگ و اندیشه: نتفلیکس فعالیت خود را با ارسال دی‌وی‌دی به مشتریان آغاز کرد. سپس به پخش اینترنتی فیلم و سریال دیگران پرداخت. و بعد از آن نیز فیلم و سریال خودش را ساخت. مرحله بعد: بازی‌های ویدئویی

در روز سه‌شنبه، نتفلیکس رسماً به سرمایه‌گذاران خود اعلام کرد که «در مراحل ابتدایی توسعه فعالیت خود به حوزه بازی است» که در تداوم آزمون و خطای شرکت با تعدادی از برنامه‌های تعاملیِ «سبک ماجراجویی شخصی‌سازی شده» مثل قسمت «بَندِراِسنَچ» از سریال «آینه سیاه» قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این حرکت نتفلیکس همزمان بدیهی و غافلگیرکننده است که در ادامه به چرایی آن خواهیم پرداخت. اما ابتدا به نحوه کارکرد آن از زبان خود نتفلیکس بپردازیم:

-بازی‌ها در قالب یک باندِل (بسته) به رایگان در اپلیکیشن اصلی نتفلیکس قرار خواهند گرفت، و عجالتاً فقط در دستگاه‌های موبایل قابلیت بازی کردن خواهند داشت؛ اگرچه که احتمالاً در نهایت از موبایل به تلویزیون نقل مکان می‌کنند.

-تصور شرکت بر این است که بازی‌ها به نحوی به فرانشیزهای تحت مالکیت نتفلیکس ارتباط پیدا خواهند کرد — یقیناً می‌توانید تصور بازی «چیزهای عجیب» را داشته باشید — اما این احتمال می‌رود که شرکت از بازی‌ها و برندهای موجودِ دیگر بازی‌سازان نیز استفاده کند.

-نتفلیکس ورود خود به عرصه بازی‌ها را به‌عنوان حرکتی آزمایشی توصیف می‌کند — شرکت در گزارش درآمد سه‌ماهه خود اعلام کرد: «به باور ما زمان آن رسیده است تا درباره ارزشی که اعضا و مشترکین‌مان برای بازی‌ها قائل هستند، چیزهای بیشتری یاد بگیریم.» اما از طرفی نیز انتظار دارد که تا مدت‌های مدیدی در حوزه بازی حضور داشته باشد. گِرِگ پیترز، مدیر عملیات نتفلیکس در جلسه گزارش درآمد شرکت گفت: «این قضیه در پیشنهاد خرید اشتراک ما نقشی محوری دارد.»

-شرکت بر این باور است که ارزش اصلی بازی‌هایش در این است که مشترکین فعلی را بیشتر مشغول اپلیکیشن نتفلیکس کنند تا احتمال لغو اشتراک‌شان کمتر شود. و همین‌طور روی کاغذ، بازی‌ها می‌توانند به اضافه کردن مشترک نیز کمک کنند.

اگر در این سال‌ها پیگیر فعالیت‌های نتفلیکس بوده‌اید، بنابراین انتظار چنین حرکتی را از آن‌ها داشتید: مدیران ارشد نتفلیکس از جمله مدیرعامل شرکت رید هِیستینگز، سال‌هاست که در حال تأمل در مورد حوزه بازی به‌عنوان منبع بزرگی از رقابت بر سر زمان و پول کاربران نتفلیکس هستند. در مثالی عینی‌تر، طبق گزارشی که وبسایت اینفورمیشن پیشتر در فصل بهار منتشر کرد، این شرکت در حال بررسی امکان ارائه یک باندل بازی به مشترکین خود بوده است؛ مشابه کاری که اپل از طریق سرویس اپل آرکِید انجام می‌دهد. و هفته گذشته نیز بلومبرگ گزارش داد که نتفلیکس برای سرویس بازی آتی خود یک مدیر استخدام کرده است.

از طرف دیگر اگر در این سال‌ها پیگیر فعالیت‌های نتفلیکس بوده‌اید، احتمالاً این حرکت را زاویه گرفتن با راهبردهای شرکت می‌بینید. برای مثال، زاویه گرفتن با تأکید همیشگی آن بر حفظ تمرکز روی یک حوزه. سال‌هاست که از مدیران نتفلیکس پرسیده می‌شود، چه زمانی به حوزه مسابقات زنده ورزشی، یا اخبار ورود خواهند کرد، یا چه زمانی تبلیغات را به این سرویس می‌افزایند. پاسخ همواره یکسان بوده است: نتفلیکس بر این باور است که بهترین راه برنده شدن، تمرکز واحد است؛ و اضافه کردن شاخ و برگ فراتر از حوزه فیلم و برنامه‌های تلویزیونیِ از تولید به مصرف (on-demand) موجب حواس‌پرتی و برهم خوردن تمرکز شرکت می‌شود.

اکنون شرکت می‌گوید که حاضر به آزمایش چیزی جدید است؛ البته استدلال می‌کند که ورود به حوزه بازی رایگان، امتدادی منطقی برای فعالیت‌های فعلی‌اَش محسوب می‌شود. پیترز در جلسه گزارش درآمد با اشاره ضمنی به الگوی اشتراک شرکت گفت: «ما به تبلیغات در بازی نیازی نداریم. ما به خرید داخل بازی یا روش‌های دیگر کسب درآمد نیاز نداریم؛ ما به تک‌فروشی بازی‌ها نیاز نداریم.»

بله، نتفلیکس معترف است که چیزی در مورد ساخت و سازوکارهای تأمین هاست بازی‌های ویدئویی نمی‌داند. اما می‌گوید که هنگام موافقت با ساخت سریال «خانه پوشالی» در سال ۲۰۱۱ نیز از تولید محتوا چیزی سر در نمی‌آوردند، اما از آن زمان کارشان رو به راه بوده و مشکلی نداشته‌اند.

اما این حرف تاحدودی اغراق‌آمیز است. ادعای نتفلیکس در مورد ورودش به عرصه تولید محتوای اختصاصی این بود که شرکت فکر می‌کرد مشتریانش از «خانه پوشالی» خوش‌شان بیاید زیرا [باتوجه به داده‌هایی که از کاربران در اختیار داشت] می‌دانست مشتریانش سریال‌های آبکی سیاسی و تاریک را دوست دارند. و با این‌که نتفلیکس ۱۰ سال پیش چیزی در مورد ساخت سریال نمی‌دانست، اما نیازی هم به دانستن نداشت. آن‌ها خیلی راحت به دیوید فینچر، کوین اسپیسی، و شرکت تولید «مدیا رایتس کاپیتال» پول دادند تا سریال را بسازند و سپس همان‌طور که فیلم و سریال دیگران را پخش می‌کردند، آن سریال را نیز برای مشتریان‌شان به نمایش گذاشتند.

اما سر در آوردن از نحوه ساخت بازی مهارت بسیار متفاوتی نسبت به تولید فیلم و سریال می‌طلبد و به همین دلیل است که شرکت‌های بزرگ حوزه سرگرمی هر زمان برای ورود به عرصه بازی اقدام کرده‌اند، با شکست روبرو شده‌اند (شرکت‌های فناوری بزرگی نظیر آمازون، اپل، و گوگل همگی در این زمینه تلاش کرده و به درجات مختلف تلاش‌شان بی‌ثمر مانده است). بنابراین کاملاً محتمل است که ورود نتفلیکس به عرصه بازی نیز با شکست مواجه شود.

از سوی دیگر همان‌طور که حتی سنتی‌ترین مدیران هالیوود نیز تاکنون متوجه شده‌اند، حوزه بازی بسیار بزرگ‌تر از هالیوود است و قرار نیست از بین برود. اگر قرار است فهم این مطلب زمان زیادی به طول بی انجامد، چه بهتر که زودتر فرایند آن آغاز شود.

منبع/ مترجم: محمدمهدی کائینی

کد خبر 5268209

منبع: مهر

کلیدواژه: نتفلیکس بازی های رایانه ای هالیوود محمد سرور رجایی درگذشت چهره ها موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران کتاب و کتابخوانی طرح تابستانه کتاب رایزنی فرهنگی معرفی کتاب افغانستان کتابفروشی انتشارات سروش ترجمه ویروس کرونا مرکز فرهنگی شهر کتاب معرفی نشریات فیلم و سریال حوزه بازی بازی ها سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۰۸۸۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران به تحقق اقتصاد چرخشی با مشارکت دو صنعت بزرگ کشور

برای اولین بار اجرای مدیریت پسماند صنعتی با هدف اقتصاد چرخشی و حفاظت از محیط زیست در دو صنعت بزرگ کشور با همکاری و مشاوره علمی دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران محقق شد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از دانشگاه تهران علیرضا نورپور، استاد دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران درباره این تحول گفت: با توجه به اینکه در برنامه هفتم توسعه بر موضوع اقتصادی چرخشی تاکید بسیار شده است و همچنین موضوع پسماند‌ها یک چالش بزرگ محیط زیستی است، این ایده از طرف دانشگاه تهران به پتروشیمی شازند و شرکت سیمان تهران داده شد تا با نظارت علمی دانشگاه تهران، شرکت سیمان تهران از پسماند صنعتی (خاک آهک) شرکت پتروشیمی شازند به عنوان مواد اولیه کارخانه سیمان تهران بزرگترین واحد تولید سیمان کشور استفاده کند.

نورپور با اشاره به عملیاتی شدن این اقدام در چارچوب یک تفاهم‌نامه، افزود: اجرای تفاهم‌نامه همکاری بین شرکت پتروشیمی شازند و شرکت سیمان تهران علاوه بر کاهش مشکلات محیط زیستی در منطقه شازند اراک ناشی از پراکندگی پسماند در هوای منطقه، در حفظ محیط زیست تهران نیز موثر خواهد بود؛ چرا که شرکت سیمان تهران مواد اولیه (آهک) کمتری از کوه‌های منطقه شهر ری خواهد داشت. با عملیاتی شدن این تفاهم‌نامه در عمل گامی در جهت حفاظت از منابع طبیعی منطقه تهران و کاهش انتشار غبار معادن نیز برداشته خواهد شد.

استاد دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران، با بیان اینکه این تفاهم با نظارت علمی دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران و پس از ماه‌ها آزمایش‌های متعدد تیم دانشگاهی و حمایت دفتر پسماند سازمان محیط زیست و همچنین مساعدت اداره کل محیط زیست استان تهران به نتیجه رسید و در این مرحله به صورت پایلوت اجرا می‌شود، افزود: با نتایج موفقی که از این تفاهم‌نامه حاصل می‌شود، می‌توان از پسماند صنایع پتروشیمی که هیچ آلایندگی شیمایی ندارند و فقط آهکی هستند به عنوان خوراک اولیه صنایع سیمان استفاده کرد که در این صورت ضمن حفظ منابع طبیعی مشکل دفع پسماند صنایع پتروشیمی نیز برطرف می‌شود.

نورپور در پایان با اشاره به اهمیت اقتصاد چرخشی و مدیریت پسماند، تاکید کرد: باید از مراکز دفن پسماند در کشور جلوگیری شود و پسماند‌ها وارد چرخه تولید شوند تا بتوان ضمن حفظ محیط زیست کشور ارزش‌افزوده خلق کرد.

دیگر خبرها

  • احقاق حق مال‌باختگان اقلیدی نیازمند ورود نهادهای امنیتی است
  • اهمیت عرضه زمین برای ورود مردم در حوزه ساخت مسکن چیست؟
  • ورود دادستان شهریار به افزایش نجومی اجاره واحدهای تجاری
  • ورود استاندار تهران به بحث داغ حجاب؛ نیروی انتظامی میدان‌دار است
  • تبلیغ بین سریال‌ها دردسر ساز شد
  • ورود دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران به تحقق اقتصاد چرخشی با مشارکت دو صنعت بزرگ کشور
  • آخرین خبرها از ساخت پایتخت ۷ / دستمزد نجومی سلبریتی‌ها اصلاح می‌شود
  • فیلمسازی که می‌خواست ایرانی باشد
  • همه چیز درباره فصل سوم سریال «سرزمین مادری»؛ زمان پخش و بازیگران جدید
  • «زندگی پس از زندگی» و «محفل» در صدر پرمخاطب‌ترین برنامه‌های تلویزیون/ vod ها نرخ برنامه‌سازی را افزایش داده‌اند