Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- با آغاز صید میگو در خلیج‌فارس محدوده استان بوشهر، بیش از ۸ هزار صیاد با دریافت مجوز از شیلات استان برای صید این آبزی راهی دریا می‌شوند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بوشهر همجواری استان بوشهر در کنار خلیج‌فارس ظرفیت‌های مهم و قابل توجهی در بخش‌های سرمایه‌گذاری، آبزیپروری، تولیدی، صادرات و اشتغال‌زایی فراهم کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از 10 شهرستان استان بوشهر 8 شهرستان آن در جوار خلیج‌فارس قرار دارند و ساحل‌نشینان این استان از دیر باز از این موهبت الهی در صید و صیادی و تجارت استفاده می‌کنند.

سالانه افزون بر 70 هزار تن انواع آبزیان از خلیج‌فارس در استان بوشهر صید می‌شود

صید آبزیان یکی از راه‌های امرار و معاش ساحل‌نشینان استان بوشهر است که به گفته مدیرکل شیلات استان سالانه افزون بر 70 هزار تن انواع آبزیان از خلیج‌فارس در استان بوشهر صید و به بازار عرضه می‌شود.

روش صید میگو با دیگر آبزیان متفاوت است به‌گونه‌ای که صید میگو با روش «ترال» یا کف‌روب انجام می‌شود که این روش خسارت جبران‌ناپذیری به زیستگاه‌های آبزیان وارد می‌کند از این نظر این روش صید در تمام دریاها منسوخ و ممنوع شده و تنها صید میگو به سبب اینکه در کف دریا زیست می‌کنند از  روش ترال برای صید آن تنها در مدت محدود استفاده می‌شود.

هر ساله در اوج گرما فصل تابستان صید میگو در خلیج‌فارس در کمیته مدیریت صید شیلات استان بوشهر پس از بررسی نتایج تحقیقات اعلام می‌شود.

آغاز صید میگو در خلیج‌فارس استان بوشهر برای قایق‌ها از 12 و لنج‌های صیادی از 13 مرداد

رئیس پژوهشکده میگو در استان بوشهر با اشاره به صید میگو در خلیج‌فارس اظهار داشت: با رسیدن طول 70 درصد میگوها به 12 سانتیمتر زمان صید میگو در خلیج‌فارس اعلام می‌شود.

عقیل دشتیان نسب زمان آغاز صید میگو در خلیج‌فارس استان بوشهر برای قایق‌ها از 12 و برای لنج‌های صیادی از 13 مرداد اعلام کرد و افزود: بر اساس بررسی‌های تحقیقاتی 78 درصد از گونه میگو در خلیج‌فارس گونه ببری سبز و مابقی از سایر گونه‌ها است.

وی بیان کرد: گشت دریایی پژوهشکده میگو امسال در 2 مرحله 5 روزه در 22 ایستگاه با استفاده از یک فروند لنج صیادی انجام و زمان صید میگو با بررسی نتایج این تحقیقات تعیین شد.

امسال صید میگو در خلیج‌فارس استان بوشهر از امروز 12 مرداد آغاز شده که برای شناورهای قایق و لنج صیادی مجوز صید میگو صادر می‌شود و کشتی‌های صیادی فلزی و صنعتی مجاز به صید این آبزی نیستند.

 با آغاز صید میگو در خلیج‌فارس محدوده استان بوشهر، بیش از 8 هزار صیاد با دریافت مجوز از شیلات استان برای صید این آبزی راهی دریا می‌شوند.

مدیرکل شیلات استان بوشهر با بیان اینکه صید میگو از 12 مرداد ماه خلیج‌فارس استان بوشهر آزاد است خاطر نشان کرد: شناور دارای مجوز صید شامل لنج و قایق صیادی می‌توانند به صید این آبزی در مدت محدود اقدام کنند.

پیش‌بینی صید یک‌هزار و 500 تن میگو از دریا

علی بازدار، پیش‌بینی صید میگو را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: سال قبل 2 هزار و 226 تن میگو صید شد و پیش‌بینی می‌شود امسال حداقل یک‌هزار و 500 تن میگو از دریا صید شود.

وی با اشاره به تعداد بنادر و اسکله‌های صیادی استان افزود: در استان بوشهر حدود 30 اسکله و بنادر صیادی وجود دارد که قایق‌ها با دریافت مجوز صید می‌توانند نسبت به صید میگو اقدام کنند.

مدیرکل شیلات استان بوشهر مدت صید میگو را حدود 45 روز دانست و تصریح کرد: صید میگو در عمق زیر 5 متر ممنوع است و این درحالی است که صید میگو در برخی مناطق مانند منگف، اطراف دهانه رود موند، دیر، خارگ و گناوه به‌عنوان زیستگاه‌های طبیعی و مصنوعی، برای صید میگو ممنوع است.

تعداد صیدگاه‌های استان بوشهر در خلیج‌فارس 35 ایستگاه است که شناور‌ها با دریافت مجوز صید در این مناطق برای صید میگو اقدام می‌کنند.

مشارکت 782 شناور در صید میگو

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات استان بوشهر نیز با بیان اینکه صید میگو از امروز برای قایق‌ها آغاز شده است اظهار داشت: پیش‌بینی 480 قایق و حدود 390 شناور لنج در صید میگو امسال مشارکت کنند

بهزاد حیدری، پیش‌بینی مشارکت 782 شناور در صید میگو در خلیج‌فارس استان بوشهر را مورد اشاره قرار داد و به زمان صید میگو پرداخت و بیان کرد: بر اساس میانگین سال‌های قبل، حدود 45 روز زمان صید میگو پیش‌بینی می‌شود و در این راستا بر اساس تحقیقات پژوهشکده میگو، زمان و پایان صید این آبزی تعیین می‌شود.

1.8 میلیارد بچه میگو در بیش از 4000 استخر پرورشی استان بوشهر ذخیره‌سازی شدساحل 700 کیلومتری بوشهر ظرفیتی عظیم برای تولید آبزیان/ 30 هزار تن میگو برداشت می‌شود350 مزرعه پرورش میگو ساحلی استان بوشهر فعال شد

وی ملاک تعیین آغاز و پایان صید میگو را اندازه و سایز میگو دانست و تصریح کرد: کمیت و کیفیت میگو تعیین کننده زمان آغاز و پایان صید میگو در خلیج‌فارس است که وزن اقتصادی 14 تا 15 گرم هر میگو مورد توجه ویژه است.

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات استان بوشهر وضعیت ذخایر میگو در زیستگاه‌های آبزی را مورد اشاره قرار داد و افزود: ارزیابی‌های انجام شده از سوی پژوهشکده میگو، نشان از این دارد که امسال فصل صید میگو پر باری باشد.

حیدری، با اشاره به صید میگو در سال قبل تصریح کرد: با حفاظت‌های صورت گرفته، صید میگو در استان بوشهر سال قبل نسبت به میانگین 5 سال ماقبل آن 60 درصد افزایش یافت و به بیش از 2 هزار و 200 تن رسید.

وی تعیین قیمت‌گذاری میگو مانند سایر محصولات دامی و غذایی را بر اساس عرضه و تقاضا دانست و بیان کرد: در سال‌های دور ستاد قیمت‌گذاری میگو در استان بوشهر به ریاست استاندار و دبیری شیلات تشکیل و قیمت‌ تعیین می‌شد ولی اکنون شیلات هیچگونه وظیفه‌ در زمینه تعیین قیمت ندارد.

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات استان بوشهر با بیان اینکه قبل از اعلام زمان صید، میگو بی‌هویت و از خوزستان به بازار بوشهر عرضه می‌شود خاطر نشان کرد: تقاضا زیاد با میزان کم، زمینه افزایش قیمت میگو را فراهم می‌کند ولی پیش‌بینی می‌شود با آغاز فصل صید میگو و اشباع شدن بازار به این محصول، قیمت میگو تعدیل شود.

حیدری، خلیج‌فارس را خوان نعمت الهی دانست و تأکید کرد: حفاظت، حراست و صیانت از ذخایر آبزیان یک وظیفه ملی و همگانی است و باید همه دست‌به‌دست هم دهند تا این نعمت الهی حفظ و به نسل‌های بعدی منتقل شود.

انتهای پیام/190/  ت

منبع: تسنیم

کلیدواژه: صید میگو در خلیج فارس استان بوشهر آغاز صید میگو در خلیج فارس صید میگو در خلیج فارس شیلات استان بوشهر استان بوشهر دریافت مجوز پژوهشکده میگو زمان صید میگو صید این آبزی صید میگو صید میگو پیش بینی برای صید مجوز صید قایق ها بر اساس تن میگو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۰۹۳۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از کنار نخل و دریا «زیر آسمان ایران» را بشنوید

به گزارش جام جم و به نقل از شبكه رادیویی ایران، برنامه‌سازان گروه ورزش و تفریحات، این هفته با همكاری صدا و سیمای استان «بوشهر» برنامه «زیر آسمان ایران» را روانه آنتن رادیو ایران می‌كنند.

«هفته‌های ایرانی» رادیو ایران از ابتدای فصل پاییز سال گذشته آغاز شده و هر هفته آن متعلق به یك استان سربلند ایران عزیز است. پس از استان‌های كردستان، گلستان، اردبیل، ایلام، مركزی، آذربایجان‌غربی، سمنان، خراسان‌رضوی، یزد، قم، همدان، خراسان شمالی، كرمان قزوین، لرستان، فارس، تهران، البرز، اصفهان، آذربایجان شرقی نوبت به استان «بوشهر» رسید تا در برنامه‌های مختلف رادیو ایران از مفاخر فرهنگی و هنری دست سازه‌های نفیس و گرانبها، وجاذبه های دیدنی و تاریخی بسیار این استان شنید.

«زیرآسمان ایران» این هفته 30 و31 فروردین به تهیه كنندگی احسان زارع و شاهین بهرامی نژاد، اجرای آرش احمدی و مسعود فیروزی، گزارشگری علی رشیدی و آرش شبان کار ساعت 19:15 با همكاری رادیو «بوشهر» از رادیو ایران موج اف‌ام ردیف ۹۰مگاهرتز و موج ای‌ام ردیف ۵۵۸ كیلوهرتز پخش می‌شود.

 

دیگر خبرها

  • بوشهر ظرفیت ایجاد انبار لجستیکی تاجیکستان را دارد
  • بوشهر برای ایجاد انبار لجستیکی تاجیکستان دارد
  • استان بوشهر آماده توسعه روابط با تاجیکستان است
  • پرورش میگو در ۸ هزار هکتار اراضی ساحلی بوشهر/تولید افزایش می‌یابد
  • از کنار نخل و دریا «زیر آسمان ایران» را بشنوید
  • وضعیت جوی و دریایی استان بوشهر آرام است
  • اگر به نیروگاه بوشهر حمله کنید، نخستین ضربه را متحدین شما در خلیج فارس خواهند خورد!
  • اگر به نیروگاه بوشهر حمله کنید اولین ضربه را متحدین شما در خلیج فارس خواهند خورد!
  • اهدای کتابخانه شخصی به کتابخانه عمومی خلیج فارس بوشهر
  • اهدای ۵۰۰ جلد کتاب با‌ارزش به کتابخانه‌های عمومی بوشهر