Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-03-19@10:29:28 GMT

در چنین روزی بر دنیا چه گذشت؟

تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۰۹۳۵۳

در چنین روزی بر دنیا چه گذشت؟

امروز سه شنبه دوازدهم مرداد سال ۱۴۰۰ هجری شمسی برابر با بیست و سوم ذی الحجه سال ۱۴۴۲ هجری قمری و مطابق با سوم اوت سال ۲۰۲۱ میلادی است.

خبرگزاری میزان - صداوسیما نوشت: مهم‌ترین رویداد‌های تاریخی جهان در چنین روزی (سه شنبه دوازدهم مرداد سال ۱۴۰۰) به شرح زیر است:

اعلام جنگ آلمان به فرانسه در جنگ جهانی اول

۱۰۷ سال پیش در چنین روزی سوم اوت سال ۱۹۱۴ میلادی آلمان به فرانسه اعلان جنگ داد و جنگ جهانی اول وارد فاز گسترده‌ای شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جنگ جهانی اول در واقع با ترور ولی‏عهد اتریش در ۲۸ ژوئن ۱۹۱۴ و سپس اعلان جنگ به روسیه در اول اوت آغاز و با اعلان جنگ آلمان به فرانسه وارد مرحله جدیدی شد. این اتفاقات بهانه‌‏ای بود تا کشور‌های اروپایى برای حل اختلافات متعدد خویش و برطرف نمودن سوءظن نسبت به یک‏دیگر و در حقیقت برای فرونشاندن عطش قدرت‏ طلبی خود جنگی را آغاز نمایند که مدت ۴ سال سراسر اروپا را در برگرفت. اتریش و آلمان که با یک‏دیگر قرارداد مودت داشتند به حال آماده باش درآمدند. آلمان در مرحله نخست لوکزامبورگ را اشغال نموده و در ۳ اوت ۱۹۱۴ میلادی نیز به فرانسه اعلان جنگ داد. چند ساعت بعد از آن، دولت انگلستان که موافقت‏ نامه دوستی با فرانسه به امضا رسانده بود، به حمایت از این کشور وارد جنگ شد و بدین ترتیب اروپا و بخشی دیگر از سایر نقاط جهان در آتشی فرو رفت که بیش از ۸ میلیون تلفات داشت و میلیون‌‎ها مجروح بر جای گذاشت و سرانجام در ۱۱ نوامبر ۱۹۱۸ میلادی به پایان رسید.

کشف آمریکا توسط اروپایی‌ها و آغاز استثمار نیمکره غربی

۵۲۹ سال پیش در چنین روزی، سوم اوت سال ۱۴۹۲ میلادی بزرگترین سفر اکتشافی کریستف کلمب، دریانورد ایتالیایی، آغاز شد.

در قراردادی که میان کریستف کلمب با پادشاه و ملکه اسپانیا امضا شد، کریستف کلمب ماموریت یافت راهی تازه به سوی هندوستان بیابد. به این منظور کریستف کلمب از بندر پائولوس اسپانیا با سه کشتی و ۱۲۰ دریانورد حرکت کرد و آن‌ها پس از ۳۳ روز دریانوردی پا به خشکی گذاشتند. کریستف کلمب و همراهانش می‌پنداشتند به هندوستان رسیده اند، اما آنان به جزیره سالوادور واقع در قاره آمریکا رسیده بودند. بدین ترتیب کلمب بدون اینکه بداند موفق به کشف قاره آمریکا شده بود.

 افتتاح کانال پاناما

۱۰۷ سال پیش در چنین روزی، سوم اوت سال ۱۹۱۴ میلادی با عبور نخستین کشتی از کانال پاناما، این کانال افتتاح شد.

کار احداث این کانال توسط مهندسین فرانسوی آغاز شد، اما آمریکایی‌ها آن را ادامه دادند و تکمیل کردند. با احداث این کانال ۶۸ کیلومتری، دو اقیانوس آرام و اطلس به یکدیگر متصل شدند.

ترور عزالدین قلق، نماینده سازمان آزادیبخش فلسطین در پاریس

۴۳ سال پیش، در روز سوم اوت سال ۱۹۷۸ میلادی رژیم صهیونیستی در یک اقدام تروریستی دیگر، «عزالدین قلق» نماینده سازمان آزادی بخش فلسطین در پاریس را به همراه معاونش به قتل رساند.

در دو دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ سازمان جاسوسی رژیم نژاد پرست صهیونیستی موسوم به موساد تعداد زیادی از مقام‌های سازمان آزادی بخش فلسطین را ترور کرد تا آن را تضعیف و وادار به سازش کند. اگر چه سازمان آزادی بخش فلسطین سرانجام صلح با رژیم صهیونیستی را پذیرفت، اما مردم مسلمان فلسطین به مبارزه با دشمن صهیونیستی ادامه داده اند.

بیشتر بخوانید: تقویم تاریخ؛ از تولد امام موسی کاظم (ع) تا حادثه جمعه خونین مکه

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

برچسب ها: تقویم تاریخ تاریخ

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: تقویم تاریخ تاریخ چنین روزی کریستف کلمب اعلان جنگ سال پیش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۰۹۳۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظاهر شدن دنباله‌دار شیطان پس از ۷۱ سال در آسمان شب

ایتنا - ستاره‌شناسان می‌گویند دنباله‌دار 12P/Pons-Brooks طی هفته‌های آتی با چشم غیرمسلح در آسمان نیم‌کره شمالی قابل رویت است. این دنباله‌دار که تنها ۱۴ دقیقه نوری با ما فاصله دارد آخرین بار در ۱ خرداد سال ۱۳۳۳ شمسی دیده شده بود.
ستاره‌شناسان با فرا رسیدن بهار، چشم به آسمان دوخته‌اند و دوربین‌‌های نجومی خود را به سوی یک دنباله‌دار زیبا به نام 12P/Pons-Brooks مشهور به "دنباله‌دار شیطان" تنظیم کرده‌اند. به گفته آن‌ها این دنباله‌دار که هر ۷۱ سال یک‌بار در آسمان ظاهر می‌شود در تاریکی شب با تلسکوپ‌های کوچک و دوربین‌های دوچشمی و حتی چشم غیرمسلح نیز قابل مشاهده است.

قطر هسته اصلی دنباله‌دار پونز-بروکس که در تابستان سال ۱۸۱۲ میلادی کشف شده، حدود ۳۰ کیلومتر تخمین زده و اهالی زمین، این دنباله‌دار را آخرین بار در سال ۱۹۵۴ میلادی (۱۳۳۳ شمسی) مشاهده کرده‌‌اند.

ملاقات بعدی این دنباله‌دار با زمین، ۳۱ اوت سال ۲۰۹۵ میلادی در فصل تابستان (۱۰ شهریور ۱۴۷۴) خواهد بود و از این رو احتمالا این تنها بخت ما برای مشاهده آن به شمار می‌رود.

ستاره‌شناسان می‌گویند بهترین زمان برای مشاهده این دنباله‌دار، در هفته‌های آتی یعنی پایان ماه مارس تا اوایل ماه آوریل است. در صورتی که آسمان غروب صاف باشد، می‌توان این دنباله‌دار را در آسمان پیدا کرد. 

برخی از منجمان و عکاسان نجومی از این فرصت استفاده کرده و تصاویر این دنباله‌دار را در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند. میشائیل یگر، عکاس نجومی دنباله‌دارها، از هفته‌‌های گذشته تصاویری را از این دنباله‌دار به اشتراک گذاشته است.

 
بسیاری از دنباله‌دارها حین حرکت سریع در آسمان به رنگ سبز می‌درخشند. دانشمندان می‌گویند دُم دنباله‌دارها از مواد فرّار و ناپایدار درون دنباله‌دارها ساخته شده‌اند که در حال تبخیر است و غبار و گاز بیرون آمده از دنباله‌دار، نیز با انعکاس نور خورشید سبب درخشش آن می‌شود.

یخ و گرد و غبار آمیخته با آن در هسته دنباله‌دار 12P/Pons-Brooks زمانی که در معرض پرتو خورشید قرار می‌گیرد منظره زیبایی را ایجاد می‌کند.

دانشمندان زمانی که آن را رصد می‌کردند، شاهد آن بودند که این دنباله‌دار به طور ناگهانی صد برابر درخشان‌تر شده و کما یا گیسوی آن شبیه به تصویر رایج از شکل شاخ‌های شیطان در آمده است و به این دلیل، نام آن افزون بر اسم نجومی، به "دنباله‌دار شیطان" نیز مشهور شده است.

دیگر خبرها

  • چرا رودخانه شیکاگو سبز شد؟
  • میعاد با «دنباله‌دار شیطان» پس از ۷۱ سال
  • ظاهر شدن دنباله‌دار شیطان پس از ۷۱ سال در آسمان شب
  • برقراری سفرهای ۲۳ روزه عراق
  • شعار حج ۱۴۰۳ اعلام شد
  • حمله صهیونیست‌ها به کاروان‌های کمک‌رسانی در غزه/ شرایط فوق بحرانی زنان باردار
  • هتک حرمت یک مسجد در «طولکرم» توسط نظامیان صهیونیست
  • خاطره جالب علیرضا خمسه از توسل مادرش به امام رضا برای به دنیا آوردن او (فیلم)
  • این کشور، بزرگترین تولیدکننده تریاک جهان شد (فیلم)
  • ۱۴.۳ میلیون هکتار جنگل در کشور داریم