Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «زیاد النخاله» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین در گفت‌وگویی مفصل با روزنامه الکترونیک «عربی ۲۱» به آخرین تحولات فلسطین پرداخت.

وی گفت، اختلاف میان جنبش‌های فتح و حماس به تقابل دو پروژه برمی‌گردد که هیچ وقت نمی‌توانند با یکدیگر مطابقت داشته باشند.

النخاله افزود، فلسطینی‌ها برای بازترسیم پروژه ملی خود باید ابتدا «پروژه صهیونیستی» را مطالعه کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تا زمانی که موازنه قدرت به شکل کنونی باشد سازش با رژیم اشغالگر محال است.

وی تأکید کرد: هر کسی معتقد به حل و فصل (سیاسی) است اصلا ماهیت پروژه صهیونیستی را نمی‌شناسد. پروژه‌های حل و فصل سیاسی عبارت است از ارائه امتیازدهی مجانی به دشمنی که اصلا ما را به رسمیت نمی‌شناسد.

النخاله درباره انتخابات فلسطین هم گفت، انتخابات تشکیلات خودگردان فریب ملت فلسطین و جهان است و به همین دلیل جهاد اسلامی مشارکت در آن را رد کرده است. مشارکت در انتخابات به معنای تثبیت وضعیت موجود و دادن مشروعیت بیشتر به رژیم اشغالگر است.

وی همچنین گفت، حماس و جهاد اسلامی از ایران حمایت دریافت می‌کنند اما جنبش‌های مستقلی هستند و به کسی وابسته نیستند.

النخاله درباره جنگ ۱۱ روزه اخیر علیه نوار غزه معروف به «سیف القدس» هم گفت، این جنگ یک «دستاورد ملی» بود.

نتیجه نبرد سیف القدس

دبیر کل جهاد اسلامی درباره نتیجه نبرد سیف‌القدس گفت، پس از این نبرد، فلسطینی‌ها و عرب‌ها احساس کردند که شکست رژیم صهیونیستی ممکن است. صهیونیست‌ها هم دریافتند که در جایی در معرض تهدید زندگی می‌کنند که در آن آرامش وجود ندارد. این موضوع مهم است زیرا پروژه صهیونیستی بر اصل «فرصت زندگی» بناست. در این جنگ دیده شد که چطور صهیونیست‌ها به پناهگاه‌ها رفتند.

تبادل اسرا

اگر مقاومت به قرارداد تبادل اسرا با رژیم صهیونیستی برسد آیا از نظر شما این یک دستاورد کافی خواهد بود؟

النخاله: زمانی که از پیروزی سخن می‌گوییم، پروژه ما آزادسازی فلسطین است اما موضوع تبادل اسرا اگر رخ دهد دستاوردی مهم برای تمام ملت فلسطین خواهد بود. صحبت از پیروزی فرق می‌کند زیرا نبرد ما با پروژه صهیونیستی پیچیده و بزرگ است.

آشتی فتح و حماس

نقش جهاد اسلامی در نزدیکی میان فتح و حماس چیست؟ آیا مسیر این آشتی اقدامی داشته‌اید؟

دبیرکل جهاد سلامی آشتی میان فتح و حماس را به دلیل تقابل دو پروژه ملی فلسطینی و پروژه صهیونیستی غیرممکن دانست و درباره علت آن توضیح داد: زمانی که برنامه‌ای سیاسی بر پایه صلح با اسرائیل مطرح می‌کنیم این بدان معناست که اسرائیل دولتی است که آن را به رسمیت شناخته‌ایم در  حالی که پروژه فلسطینی بر آزادسازی فلسطین تأکید  می‌کند و فلسطین را یک سرزمین تحت اشغال معرفی می‌کند ... پروژه صهیونیستی ، ملت فلسطین را از این سرزمین بیرون کرده است، سازمان آزادیبخش فلسطین «ساف» هم بر اساس همین اصل بنا شده است.

درگیری مستقیم با رژیم صهیونیستی

 آیا جهاد اسلامی، راهبردی برای درگیری مستقیم دوباره میان فلسطینی‌ها و رژیم صهیونیستی در کرانه باختری دارد؟

النخاله: طبیعتا، این دغدغه روزانه جنبش‌های مقاومت است اما نمی‌دانم این دستاورد کی انجام شود، همه برای تحقق این دستاورد کار می‌کنند.

روابط جهاد اسلامی با ایران

برخی در کشورهای عربی گمان می‌کنند که جنبش جهاد اسلامی وابسته به حماس است... ماهیت رابطه شما با تهران چیست؟

النخاله در پاسخ به این سوال گفت، این ادعا که جنبش جهاد اسلامی وابسته به ایران است درست نیست و تکذیب می‌شود. «همه باید بدانند که ما یک جنبش اسلامی سنی فلسطینی وابسته به خود و مستقل از هر طرفی هستیم. آنچه رخ داد این بود که تأسیس جهاد اسلامی همزمان با انقلاب اسلامی ایران بود و گروه اول (تأسیس کنندگان) جهاد اسلامی از جنبش اسلامی بودند. زمانی که انقلاب اسلامی ایران پیروز شد  جنبش‌ اسلامی در جهان این انقلاب را تأیید کردند و معیارهای فرقه‌ای که اکنون برخی درباره آن صحبت می‌کنند به ذهن هیچ کسی خطور هم  نمی‌کرد.

وی ادامه داد: ما همچنان ایران را کشوری مستقل و قادر به مقابله با آمریکا می‌‌بینیم که موضع حمایتی از ملت فلسطین دارد. آیا خصومت با ایران درست است؟ این کشور موضعی علیه اسرائیل دارد و از ملت فلسطین و حق آزادسازی سرزمین دفاع می‌کند . آیا عاقلانه است کشوری که از ما حمایت می‌کند را رها کنیم و به کشورهایی که با رژیم اشغالگر رابطه برقرار کرده‌اند، نزدیک شویم.

النخاله ادامه داد: از بعد مذهبی اجازه دهید که بگویم شیعه تا ابد شیعه و سنی هم تا ابد سنی باقی خواهد ماند. هیچ کدام از دو طرف نمی‌توانند طرف دیگر را تغییر دهند. از سوی دیگر باید بگوییم که روابط ایران با فلسطینی‌ها فقط محصور به رابطه با جهاد اسلامی نیست بلکه حماس نیز با ایران رابطه دارد.

وی افزود، ایران از تمام گروه‌های فلسطینی حمایت می‌کند اما این حمایت از حماس و جهاد  اسلامی بیشتر است. «صد بار گفته‌ایم که عرب‌ها بیایند و از مقاومت فلسطین حمایت کنند و در این صورت ما به برادران ایرانی خواهیم گفت: از شما ممنونیم. برادران عرب ما از ما حمایت می‌کنند. اما اتفاقی که رخ داده این است که ما از سوی برادران عرب محاصره شده‌ایم و آنها مانع از حمایت یا کمک ایرانی‌ها به ما می‌شوند. پس آیا درست است که حمایت ایران را رد کنیم وبه آنها بگوییم که می‌خواهیم تحت اشغال اسرائیل باقی بمانیم؟ این غیرممکن است.

آیا برای رابطه با عربستان سعودی یا بهبود این رابطه تلاش کرده‌اید؟

النخاله: اخیرا رابطه حماس با سعودی قطع شده است. اما آخرین تماس ما در جهاد اسلامی و در سطح رسمی با عربستان سعودی مربوط به بیست سال پیش است و در آن زمان به نظر می‌رسد ما را نپذیرفتند. سعودی‌های برنامه خاص خود را دارند.

عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی

برخی گمان می‌کنند که عادی‌سازی به نفع کشورهایی است که اقدام به این کار کرده‌اند. نظر شما چیست؟

النخاله در پاسخ به این سوال پایانی گفت، این دلیل بر شکست و تسلیم شدن است. کشورهایی که به عادی‌سازی روابط روی آورده‌اند احساس می‌کنند که رژیم اسرائیل از آنها حمایت می‌کند در حالی که هیچ تهدیدی وجود ندارد که رژیم صهیونیستی بخواهد در برابر آن از این کشورها حمایت کند.

وی تأکید کرد، اینها توهماتی برای توجیه رفتارشان در قبال رژیم صهیونیستی است. همه باید بفهمند که رژیم صهیونیستی، دشمن تاریخی و اصلی امت عربی و اسلامی است و هر کسی تحت هر توجیهی این اعتقاد را رها کند، شکست خورده خواهد بود.

انتهای پیام/ص

منبع: فارس

کلیدواژه: زیاد النخاله دبیرکل جهاد اسلامی رژیم صهیونیستی حمایت ایران پروژه صهیونیستی رژیم صهیونیستی جهاد اسلامی ملت فلسطین فلسطینی ها فتح و حماس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۰۹۴۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار قاهره درباره یورش زمینی رژیم صهیونیستی به رفح

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری فلسطینی سما، سامح الشکری وزیر خارجه مصر در کنفرانس خبری مشترک با همتای ایرلندی خود، درباره هرگونه اقدام نظامی رژیم صهیونیستی در رفح وافع در جنوب نوار غزه هشدار داد.

الشکری با بیان اینکه در صورت یورش (رژیم صهیونیستی) به رفح بایستی توانایی برای اتخاذ اقدامات بازدارنده وجود داشته باشد، گفت: ممکن نیست وجدان جهانی تداوم این حجم از کشتار در غزه که تاکنون به کشته شدن ۳۴ هزار نفر از جمله ۲۰ هزار زن و کودک رسیده است را تحمل کند.

وزیر خارجه مصر همچنین بر ضرورت توقف این جنگ و ایجاد چارچوبی برای پایان دادن به این مناقشه از طریق تشکیل کشور مستقل فلسطین تأکید کرد.

به گزارش ایرنا، مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه (هفتم اکتبر ۲۰۲۳) در پاسخ به چندین دهه جنایات رژیم صهیونیستی عملیات «طوفان الاقصی» را از غزه علیه مواضع رژیم اسرائیل انجام دادند و این رژیم برای تلافی حملات غافلگیرکننده‌ «طوفان الاقصی» و جبران شکست خود و متوقف ساختن عملیات مقاومت، بطور وحشیانه اقدام به بمباران این منطقه تحت محاصره کرد و پس از مدتی، حملات زمینی خود را آغاز کرد.

ارتش رژیم صهیونیستی از همان آغاز هدف اصلی خود از جنگ علیه نوار غزه را بازگرداندن اسیران صهیونیست در نزد مقاومت و نابودی جنبش حماس اعلام کرد اما در نهایت، بعد از ۴۸ روز مجبور شد که به آتش بس موقت تن داده و از راه مذاکره با جنبش حماس تعدادی از اسرای خود را در مقابل اسرای فلسطینی آزاد کند.

رژیم صهیونیستی سپس با آغاز مجدد جنگ علیه غزه اعلام کرد که هدف از این اقدام فشار بر جنبش حماس برای آزادی سایر اسیران صهیونیست و نابودی کردن این جنبش است اما جنبش حماس نیز در مقابل اعلام کرد که تا زمانی که یک آتش بس دائمی و پایدار برقرار نشود، اسیران صهیونیست آزاد نخواهند شد و آزادی آنها نیز از طریق تبادل با اسیران فلسطینی خواهد بود.

دیگر خبرها

  • جهاد اسلامی کمک‌های آمریکا به اشغالگران را محکوم کرد
  • ساعت سرکوب در دانشگاه‌های آمریکا / گسترش جنبش‌های مردمی حمایت از فلسطین همزمان با مشت آهنین غرب در برخورد با فعالان معترض
  • جهاد اسلامی: برپایی دولت فلسطینی بر اساس توافق اسلو یک فریب بزرگ است
  • حماس: تعطیلی مسجدالاقصی، مشروعیتی به اسرائیل نمی‌دهد
  • کابل: از مبارزه حق طلبانه مردم فلسطین حمایت می‌کنیم
  • هشدار قاهره درباره یورش زمینی رژیم صهیونیستی به رفح
  • اوضاع وحشتناک اسیران غزه به روایت آزاده فلسطینی
  • شهادت ۳۰ کودک بر اثر گرسنگی در غزه
  • دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواهان توقف فوری جنگ علیه غزه شد
  • گروه‌های فلسطینی: نبرد آینده با دشمن صهیونیستی متفاوت است