Web Analytics Made Easy - Statcounter

امروزه اکثر صاحب نظران سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بر این باورند که دستیابی به رشد و توسعه پایدار شهرها بدون مشارکت هدفمند گروه های مختلف مردم از جمله زنان امکان پذیر نیست.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، زهرا مکتبی فرد؛ عدالت همواره به عنوان والاترین آرمان های انسان در طول کل تاریخ بشر مطرح بوده است. چرا که بقای هر جامعه و تداوم آن، به اجرای عدالت بستگی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اجرای عدالت در سه حوزه اقتصاد، اجتماع و سیاست‌، موجب حفظ توازن و یکپارچگی جامعه و همچنین وفاق اعضای جامعه با یکدیگر می‌شود. براین اساس عدالت در حوزه شهری دارای ابعاد فضایی، اجتماعی، سیاسی و... می باشد که نیازمند توجه اساسی به تمامی ابعاد آن می باشد. از جمله مهم ترین مصادیق عدالت در حوزه اجتماعی، مشارکت فعال زنان در امور اجتماعی – سیاسی جامعه است.

 

 

امروزه اکثر صاحب نظران سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بر این باورند که دستیابی به رشد و توسعه پایدار شهرها بدون مشارکت هدفمند گروه های مختلف مردم از جمله زنان امکان پذیر نیست. با افزایش پیشرفت های علمی جامعه، زنان توانمندی های خود را ارتقاء داده اند و ديگر نمی توان زنان را در حاشيه مناسبات سياسی - اجتماعی نگه داشت. با این وجود علی رغم ارتقاء آگاهی های اجتماعی، دانش و مهارت های تخصصی، هنوز هم زنان سهم قابل توجهی در سطوح مختلف مديريتی ندارند. امروزه زنان در جوامع شهری خواهان آن هستند كه در مراحل مختلف سیاست گذاری، برنامه ريزی و تصميم گيری های کلان به عنوان عضوی از جامعه، حضور فعال داشته باشند.

 

چراكه حضور زن در جامعه و افزايش مشاركت اجتماعی - سياسی او يک امر مقبول و برمبنای عدالت می باشد. بی اهميتی به نقش زنان به عنوان نيمی از سرمایه انسانی هر جامعه و عدم برنامه ريزی اصولی برای زمينه سازی حضور مؤثر آنان در فرايند توسعه شهرها، دستاوردی جز برهم خوردن توازن و تعادل توسعه شهرها نخواهد داشت. يکی از مهم ترين مواردی که توسعه يافتگی را تحت تأثير قرار می دهد، امکان دسترسی زنان مانند مردان به احساس امنيت است. امنیت نوعی احساس آرامش و آسایش درونی است که از مؤلفه های فعال محیط حاصل می شود و پس از ادراک ذهنی، گونه ای احساس درامان بودن را به وجود می آورد. مقوله احساس امنیت به مثابه یک آرمان و واقعیت را می توان به عنوان یکی از حقوق اساسی و پیش نیازی برای ارتقای رفاه و سلامت مردم دانست.

 


مفهوم امنیت دارای سطوح متفاوتی است. سطح اول، تأمین امنیت فیزیکی است که برای تمامی اقشار جامعه ضروری است. سطح بعدی در حوزه امنیت محیطی، امنیت روانی در فضاهای شهری است که در این حوزه سنین مختلف و نقش جنسیت‌ها مورد توجه قرار می گیرد. سطح سوم امنیت نیز امنیت اجتماعی نام دارد و زمانی که از امنیت بانوان صحبت به میان می‌آید باید دو بعد امنیت روانی و امنیت اجتماعی به صورت توأمان در فضاهای شهری مدنظر قرار گیرد. در این زمینه با بررسی تجارب شهر دارالسلام مشخص گردید که ﻣﺴﺎﻟﻪ ﺷﻬﺮﻧﺸﻴﻨﻲ ﺳﺮﻳﻊ ﺑﻪ ﻫﻤﺮاه تحولات اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ، اقتصادی و ﺳﻴﺎﺳﻲ به عنوان ﻳﻜﻲ از ﻋﻮاﻣﻞ اﺻﻠﻲ در کاهش احساس امنیت زنان در فضاهای شهری مطرح است. ایران نیز به عنوان کشوری با سابقه شهرنشینی سریع، دارای مشکلات مشابهی در مقوله حضور زنان در جامعه به عنوان شهروندان فعال می باشد.

 


در این راستا از جمله عوامل ایجاد امنیت در فضاهای شهری می توان به افزایش خوانايي فضا، دسترسي داشتن به امداد، نظارت بر فضا و تامين امنيت شبانه شهري اشاره نمود. امید است که با شروع فعالیت شورای اسلامی ششم کلان شهر شیراز، مساعدت های لازم جهت اتخاذ سیاست های مناسب در زمینه عدالت شهری، مشارکت اجتماعی زنان در سطوح مختلف اجرایی و مدیریتی و تأمین امنیت روانی و اجتماعی زنان در بستر های شهری بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

 


زهرا مکتبی فرد - عضو هسته عدالت شهری بسیج دانشجویی فارس

انتشار یادداشت‌های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه‌ها و فعالین دانشجویی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: یادداشت دانشجویی مشارکت زنان سیاسی عدالت فضاهای شهری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۱۰۳۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معاون استاندار: استعداد‌های برتر ادبی وهنری سیستان وبلوچستان حمایت شوند

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز سیستان وبلوچستان،  معاون سیاسی و اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان در جشنواره استعدادیابی از مدرسه و محله تا انجمن که در سالن همایش‌های بین المللی پردیس دانشگاه زابل برگزار شد،با بیان اینکه ضریب هوشی نخبگان و دانش آموزان سیستان و بلوچستان از سطح ملی فراتر است و این را ثابت کرده‌اند، تاکید کرد: ریش سفیدان و مسوولان باید جوانان، نوجوانان و نخبگان شناسایی شده را جدی بگیرند و حمایت و هدایت کنند تا در جایگاه تصمیم گیری و مشورت دادن به تیم مدیریت استان و کشور قرار بگیرند.

رضا شریفی افزود: سیستان و بلوچستان در سال گذشته افتخارات ارزشمندی کسب کرد همچنین در شاخص‌های توسعه و زیرساخت‌ها نیز رشد و پیشرفت چشمگیری داشت که گام برداشتن مستلزم پیوست اجتماعی، فرهنگی و هنری است و امنیت بدون پیوست فرهنگی و اجتماعی امنیت با ثباتی نخواهد بود.
وی با اشاره به اینکه امنیت باید اجتماعی باشد تصریح کرد: داشتن استعداد و دغدغه در این زمینه می‌تواند به امن شدن و خوشنامی و معرفی استعداد‌های سیستان و بلوچستان کمک کند.
معاون سیاسی و اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه این استان بالاترین سطح شناخته شده معادن در حوزه‌های مختلف را دارد ومحروم نیست، افزود: انرژی شناخته شده و ظرفیت معادن این منطقه با ذخیره شناسایی شده نفت خوزستان برابری می‌کند.
رضا شریفی  تصریح کرد: اگر می‌خواهیم سیستان و بلوچستان را با هزینه کمتری مدیریت کنیم باید یک شورای مشورتی پیشکسوتان و ریش سفیدان و یک شورای مشورتی از جوانان، نوجوانان و نخبگان منتخب شناسایی شده این رویداد تشکیل دهیم.
این مسئول خاطر نشان کرد: سال گذشته در سیستان و بلوچستان اتفاقات خوبی رقم خورد و تیم مدیریتی استان توانست به میزان چند برابر اعتبارات سالانه اعتبار جذب کند و طرحهای بزرگی در استان شروع شد و قرار است امسال به بهره‌برداری برسد که شاهد شکوفایی استان باشیم.
معاون سیاسی و اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: ما به اندازه کافی در استان از تعصبات قومی و مذهبی هزینه داده‌ایم و باید حل شود و ما هنرمندان و بزرگانی داریم که تاریخ ساز شده‌اند.
شریفی با بیان اینکه یک طرح تمام شده بهتر از ۱۰ طرح نیمه تمام است، تاکید کرد: مسئولان و نمایندگان مردم باید اولویت‌های سیستان و بلوچستان را شناسایی کرده و همه ما متمرکز شویم و آن را به نتیجه برسانیم و عقب ماندگی‌ها را باید جبران کنیم.

دیگر خبرها

  • تحقق شعار سال جزو وظایف ارکان نظام اسلامی است
  • واگذاری روابط حاکم بر اقتصاد به مردم شرط تحقق مشارکت مردمی در تولید
  • عباس عبدی : درمورد زنان چند بار دست در حفره حجاب کردند و گزیده شدند، اما باز هم تکرار می‌کنند!
  • درمورد زنان چند بار دست در حفره حجاب کردند و گزیده شدند، اما باز هم تکرار می‌کنند!
  • معاون استاندار:استعداد‌های برتر ادبی وهنری سیستان وبلوچستان حمایت شوند
  • معاون استاندار: استعداد‌های برتر ادبی وهنری سیستان وبلوچستان حمایت شوند
  • باشگاه دانش آموزی خبرنگار پلیس، پیشگام در حوزه‌های انتظامی و انضباط اجتماعی است
  • باشگاه خبرنگاران دانش آموزی پلیس افتتاح شد
  • طنز نقشی حیاتی در ترویج دموکراسی و عدالت اجتماعی دارد
  • حرکتِ مطلوبِ جامعه به سمت حفظِ حریم و حرمت زنان و بانوانِ سرزمین‌