Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-16@12:27:00 GMT

تشخیص زایمان زودرس با آزمایش ساده خون

تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۱۰۴۲۸

تشخیص زایمان زودرس با آزمایش ساده خون

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، زایمان زودرس امری شایع است و تقریبا از هر ۱۰ زایمان، یک مورد زایمان زودرس اتفاق می‌افتد. زمانی که پزشک زنان در معرض زایمان زودرس را تشخیص دهد، می‌تواند آنان را تحت نظر داشته باشد و اقدامات لازم را انجام دهد.

مطالعات محققان دانشگاه میشیگان نشان می‌دهد با استفاده از نشانگر‌های زیستی می‌توان احتمال زایمان زودرس را بررسی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مطالعه دو ژن CRY ۲ و CLOCK بررسی شد. این دو ژن مسئول ریتم شبانه‌روزی سلول هستند. هر سلول انسان دارای یک ریتم ۲۴ ساعته شبانه‌روزی است که زمان داخل سلول را پیگیری می‌کند.

ادامه مطالعات نشان می‌دهد زمانی که سطح mRNA یا پیام‌رسان DNA در این دو ژن پایین باشد، زنان در معرض زایمان زودرس قرار دارند. در واقع این ژن‌ها اطلاعات مربوط به زمان شروع زایمان را دربر دارند. در غربالگری سندرم داون می‌توان میزان mRNA در سطح خون مادر را اندازه‌گرفت و احتمال زایمان زودرس را با دقت بالا پیش‌بینی کرد.

تعداد زایمان‌های زودرس در سراسر جهان سالانه در حدود ۱۵ میلیون مورد تخمین زده می‌شود که این پدیده را به مهم‌ترین علت مرگ و میر نوزاردان در سراسر جهان تبدیل می‌کند. با وجود این که شاخص‌های زیادی برای پیش‌بینی زایمان زودرس وجود ندارد، التهاب در دستگاه تولید مثل تقریبا در یک سوم از موارد دیده می‌شود.


پیشگیری از زایمان زودرس با فناوری نانو
محققان دانشگاه جان هاپکینز با استفاده از فناوری نانو راهکار جدیدی را برای پیشگیری از زایمان زودرس توسعه دادند. در این شیوه جدید از نانوذرات حاوی دارو استفاده می‌شود که به سادگی خود را به عضلات رحم رسانده و از انقباض آن جلوگیری می‌کنند.

این فناوری حاوی دو ماده موثر شامل هورمون پروژسترون که تولید مثل زنان را کنترل می‌کند و یک بازدارنده هیستون دی اسیتلاز موسوم به تریکوستاتین است که بیان ژن را تنظیم می‌کند. این ترکیبات ابتدا به صورت کریستال‌های بسیار ریز با ابعادی در حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ نانو متر در می‌آیند. سپس روی آن‌ها بایک لایه محافظ پوشانده می‌شود تا در مخاط محافظ بدن به دام نیفتند.

محققان این نانوذرات را در موش‌هایی که برای شبیه‌سازی التهاب منجر به زایمان زودرس در دستگاه تناسلی انسان، دست‌ورزی ژنتیکی شده بودند، مورد آزمایش قرار دادند. این آزمایش نشان داد نانوذرات حاوی دارو مانع زایمان زودرس می‌شود. موش‌های متولد شده پس از مصرف این دارو، به صورت کاملا طبیعی و بدون هرگونه نقص متولد شدند.

نتایج این مطالعه در نشریه Biology of Reproduction منتشر شده است.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: ازمایش خون بارداری زایمان زودرس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۱۰۴۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرگ مادران باردار چابهار در حال تکرار است/ دلیل آن چیست؟

زنان باردار چابهار هنوز هم برای به دنیا آوردن فرزندانشان بیمناکند. اسفندماه سال ۱۴۰۰ بود که روزنامه «پیام ما» در گزارشی از مرگ ۱۵ زن باردار طی آن سال در چابهار خبر داده بود. پرونده‌ای که بسیاری از ابعاد آن هنوز هم روشن نشده است. اما گویی پرونده مرگ مادران باردار قرار نیست در این شهر بسته شود.

نماینده مردم چابهار، قصرقند، کنارک، نیکشهر، دشتیاری در مجلس شورای اسلامی به خبرگزاری ایلنا خبر داده که در سه ماه اخیر ۴ زن دیگر هم در چابهار و نیکشهر جان باخته‌اند.

سال ۱۴۰۰ در بیمارستان چابهار چه گذشت؟

مرگ‌هایی که حین بارداری، زایمان یا حتی ۴۲ روز بعد از زایمان رخ می‌دهند و در علم پزشکی به آن مرگ مادری می‌گویند. از ۲۱ فروردین تا ۲ اسفند سال ۱۴۰۰، ۱۵ تازه مادر شده چابهاری جان‌باختند. ریحانه چند روز بعد از زایمان از خونریزی شدید مرده است. مثل سعیده که پزشکان مقابل علت فوتش در فهرست «مرگ مادری» نوشته‌اند:‌PPH، یعنی خونریزی بیشتر از ۵۰۰ میلی‌لیتر در ۲۴ ساعت اول بعد از زایمان. به خانواده رقیه و نفیسه گفته بودند که «پره اکلامپسی» آنها را کشته است.

نام دیگر، مسمومیت حاملگی که با افزایش فشار خون و تشنج، خودش را نشان می‌دهد. علت مرگ ساره، زیبا، زبیده و ژیلا را هم کووید ۱۹، پاندمی قرن اخیر تشخیص داده‌اند. چرایی فوت مه بی بی مشخص نیست، مثل شازیه و ماریه که عمر مادریشان بسیار کوتاه بود و علت مرگشان نامشخص. برای کشف حقیقت مرگ ۱۵ مادر چابهاری کمیته حقیقت‌یاب تشکیل شده است، مرگ‌هایی که به گفته مسئولان همواره بوده و در سال‌های اخیر در توریستی‌ترین شهر سیستان و بلوچستان بیشتر هم شده است.

۱۶ آذر سال ۹۴ هم کاربران شبکه‌های اجتماعی خبر از مرگ زنی به نام بدرالنسا را داده بودند. زنی که حین زایمان جان باخت و علت مرگ او «آمبولی» عنوان شد. پیش از او زن دیگری به نام خیر النسا در بیمارستان امام علی چابهار جان باخته بود. او زایمان طبیعی کرده بود و جثه بزرگ نوزادش هر دویشان را به کشتن داد. براساس گزارشی که رسانه کلیدملی نوشته است، مادر به اتاق عمل سزارین برده می‌شود، اما مادر به دلیل خونریزی به اغما می‌رود و در نهایت ۱۸ آذر می‌میرد.

اخبار جدید درباره «مرگ مادری»

حالا در سال ۱۴۰۳ بار دیگر از بیمارستان امام علی (ع) چابهار باز هم خبر مرگ مادران باردار گزارش شده است. پانزدهم فروردین ماه جاری یک مادر باردار برای وضع حمل به زایشگاه بیمارستان امام علی (ع) چابهار می‌رود و چند ساعت پس از زایمان جان خود را از دست داده است.

«محمد حنیف جدگال» همسر این زن به ایلنا گفته است: «همسرم را با شرایط کاملا عادی برای زایمان به بیمارستان امام علی (ع) چابهار بردم. پیش از ورود به اتاق عمل، همسرم تمامی آزمایش‌هایش را انجام داد و هیچ مشکلی وجود نداشت و کاملا سالم بود. کار‌های پذیرش همسرم انجام شد و حدود ساعت ۷ شب برای عمل سزارین وارد اتاق عمل شد و حدود ساعت ۹ به بخش برگشت و فرزندانم که دوقلو بودند سالم به دنیا آمدند. پس از ساعت ۱۱ شب همسرم مشکلی نداشت و خانواه‌ام پیش همسرم در بیمارستان ماندند و من به خانه رفتم.

ساعت یک بامداد با من تماس گرفتند که حال همسرم خوب نیست. اما به من گفتند آنجا نروم چرا که به دلیل حادثه تروریستی چابهار شرایط امنیتی در اطراف بیمارستان حاکم بود.» به گفته جدگال، همسر او از ساعت یازده و نیم شب احساس درد داشته و همراهانش به پرستار بخش، اعلام کرده که حال بیمار خوب نیست، اما پرسنل توجهی نکرده‌اند و چند ساعت بعد بیمار به کما رفته است.

جدگال افزود: قلب همسرم دچار مشکل می‌شود و کادر درمان با دستگاه شوک قلبش را احیا می‌کنند، اما به هوش نمی‌آید و برای مراقبت‌های ویژه به بخش آی سی یو منتقل می‌شود و ساعت ۴ صبح همسرم فوت می‌کند. او افزود: ساعت ۵ غروب به من گفتند که همسرم فوت شده است و بیمارستان علت فوت را «هماتوم» اعلام کرده است، اما همسر من کاملا سالم بوده و درخواست داریم مسئولین پاسخ قانع کننده‌ای به ما بدهند. همسرم ۳۴ سال سن داشت و نامش جمیله درفشه بود این سومین زایمان همسرم بوده است.

معین‌الدین سعیدی نماینده مردم چابهار در مجلس دربارهٔ وضعیت مرگ مادران باردار گفته است: «حدود دو سال بود که ما در منطقه چابهار مرگ و میر مادران باردار را نداشتیم، اما حدود ماه گذشته تاکنون با توجه به اینکه تعداد ماما و پرستاران به شدت در چابهار کاهش یافته و قصور پزشکی هم در مواردی اتفاق میافتد متاسفانه شاهد ۴ مورد مرگ مادر باردار در چابهار و نیکشهر بوده‌ایم.»

سعیدی می‌گوید بار‌ها کمبود پرسنل و خطا‌های پزشکی را به مسئولین گوشزد کرده، اما نتیجه‌ای حاصل نشده است: «من خدمت خانواده‌هایی رفته‌ام که مادر باردار را بدون هیچ مشکلی به بیمارستان تحویل داده‌اند و در کمتر از ۲۴ ساعت جسم بی‌جان عزیزشان را تحویل گرفته‌اند و با وجود کمبود پرسنل درمان، ما نگرانیم فاجعه مرگ و میر مادران و بیماران دوباره تکرار شود. چند روز پیش خانواده‌ای مادر بارداری را برای زایمان به بیمارستان برده‌اند و چند ساعت بعد به دلیل‌عدم رسیدگی کادر درمان شاهد مرگ این مادر در بیمارستان بوده‌اند که موضوع بسیار سخت و دردناک است.»

او افزود: کمبود پرسنل درمان در جنوب سیستان و بلوچستان یکی از اصلی‌ترین علل رخداد چنین فاجعه‌هایی است. سعیدی افزود: بسیاری از مادران باردار که امکان جابجایی و سفر به شهر‌های مجهزتر مانند یزد و یا مرکز استان یعنی زاهدان را دارند برای زایمان به شهر‌های دیگر می‌روند، اما به دلیل شرایط مالی مردم، این جابجایی برای همه مقدور نیست و باید فکر جدی‌تری شود.

او اظهار داشت: به رغم دغدغه‌مندی و توجه ویژه وزیر بهداشت به بحث درمان چابهار و اعطای دانشکده پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی به این حوزه، اما مشکلات زیادی بین دانشگاه علوم پزشکی چابهار و ایرانشهر وجود دارد که متاسفانه مردم با از دست دادن جان خود هزینه این اختلاف را می‌پردازند و امیدواریم وزیر بهداشت همانند گذشته تدبیری برای حل مشکلات حوزه بهداشت و درمان جنوب سیستان و بلوچستان بیاندیشد.

 

منبع: پیام ما

tags # اخبار اجتماعی ، هرمزگان سایر اخبار غذای ویژه انسان‌های اولیه چه بود و چه مزه‌ای داشت؟ | دستور پخت یک غذای مخصوص نئاندرتال‌ها! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟! انسان‌های نخستین چگونه صحبت می‌کردند؟

دیگر خبرها

  • هوش مصنوعی ناجی مبتلایان به آلزایمر خواهد شد؟
  • راه اندازی بخش VIP در بیمارستان امام خمینی (ره) شیروان
  • مرگ مادران باردار چابهار در حال تکرار است/ دلیل آن چیست؟
  • چین گام جدیدی را برای پیشرفت موشک قابل استفاده مجدد خود برداشت
  • هوش مصنوعی نارسایی قلبی را از حجم پا تشخیص می‌دهد
  • هوش مصنوعی نارسایی قلبی را از طریق حجم پا تشخیص می‌دهد
  • بایرلورکوزن برای اولین‌بار در تاریخ قهرمان بوندس‌لیگا شد
  • اولین مرکز ترس از زایمان کشور در کرمانشاه
  • تبدیل آب دریا به سوخت هیدروژنی در سنگاپور
  • تبدیل آب دریا به سوخت جایگزین در سنگاپور