Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-23@08:26:17 GMT

مرمت کاروانسرای تاریخی عباس‌آباد میامی

تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۱۰۹۱۵

مرمت کاروانسرای تاریخی عباس‌آباد میامی

ایسنا/سمنان مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان میامی گفت: مرمت کاروانسرای تاریخی عباس‌آباد در شهرستان میامی آغاز شد.

سید محمدصادق رضویان 12 مرداد 1400 با اعلام این خبر اظهار کرد: مرمت این کاروانسرای تاریخی با هدف آماده‌سازی برای حضور ارزیابان یونسکو آغاز شده است.

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان میامی افزود: در این مرحله از مرمت کار بندکشی، پی‌بندی، استحکام‌بخشی و آواربرداری انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه این کاروانسرا در دوران صفویه ساخته شده است، افزود: این بنا از سلامت و پایداری نسبی برخوردار است و با توجه به واقع شدن در کنار جاده تهران - مشهد و عبور مسافران از کنار روستای عباس‌آباد، امکان تغییر کاربری و واگذاری این کاروانسرا به سرمایه‌گذار بخش خصوصی وجود دارد.

رضویان با اشاره به اینکه این کاروانسرا مستطیل شکل از نوع چهار ایوانی و مساحت آن بیش از هشت هزار و 500 متر مربع است، گفت: این کاروانسرا دارای 2 ورودی شرقی و غربی است که ورودی اصلی آن در ضلع شرقی است و در وسط حیاط نیز بارانداز برای خرید و فروش و بارگیری کالاها ساخته شده است.

او اضافه کرد: در اطراف حیاط، اتاق‌ها، ایوان‌ها و سکوها و در پشت اتاق‌ها، شترخان‌ها قرار دارند، سرویس‌های بهداشتی کاروانسرا نیز در خارج بنا و در ضلع غربی آن قرار دارد که این مهم در نوع خود نادر است.

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان میامی یادآوری کرد: کاروانسرای تاریخی عباس‌آباد در 70 کیلومتری شرق میامی و در مرکز روستای عباس‌آباد واقع شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری میراث فرهنگی میراث فرهنگی سمنان کاروانسرای شاه عباسی میامی کاروانسرای تاریخی شهرستان میامی عباس آباد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۱۰۹۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرمت پل خاتون امسال پایان می‌یابد

مهدی ارباب‌نیا گفت: در مراحل مرمتی انجام شده تاکنون بخش‌هایی که از لحاظ سازه‌ای و ایستایی غیر قابل نگهداری بود و همچنین مرمت‌های غیراصولی دوره‌های مختلف که باعث سنگینی پل شده بود، برداشته شد.
او افزود: پس از اقدامات فنی استحکام بخشی و اجرای قسمت پایه‌ها و پایین پل، طاق پل مطابق با الگوی قدیمی سازه به شکل پر (ضربی) اجرا شد و اکنون قسمت‌های فوقانی طاق به شکل رومی اجرا می‌شود.
بنای اولیه این پل بر اساس برخی مستندات تاریخی به دوران سلجوقی برمی‌گردد که در دوران شاه عباس صفوی تکمیل و تعمیر شده و رونق یافته است. 
این پل با نام پل دختر، پل شاه‌عباسی، پل تاریخی کرج و پل خاتون شناخته می‌شود که بر اساس مستندات تاریخی نام خاتون را می‌توان قدیمی‌ترین نام این پل و منسوب به دوره سلجوقی عنوان کرد. 
پل تاریخی کرج در سال ۱۳۷۹ با شماره ۳۵۰۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

باشگاه خبرنگاران جوان البرز کرج

دیگر خبرها

  • مرمت پل خاتون امسال پایان می‌یابد
  • مزایده کاروانسرا‌های ثبت جهانی برای مرمت و احیا مشکل قانونی ندارد
  • رونمایی از ثبت جهانی کاروانسرای دیر گچین قم
  • ۵۰ درصد بناهای تاریخی تایباد خراسان رضوی نیازمند مرمت است
  • ارز آوری حدود ۷ میلیون دلاری صادرات کیوی عباس آباد
  • نگاهی به حال و روز ناخوش گذر تاریخی ابولولو در آران و بیدگل + فیلم
  • بنا‌های تاریخی پایتخت نونوار می‌شود
  • دستاوردهای دولت در میامی/ راه، آب و معدن متحول شد
  • درگذشت پیشکسوت مرمت بنا‌های تاریخی
  • نقره داغ شدن متخلفان زمین خواری در عباس آباد