Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@04:39:38 GMT

ساخت مودم VDSI اولویت ملی است

تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۱۱۲۷۹

ساخت مودم VDSI اولویت ملی است

به گزارش خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا، امیر ناظمی روز سه شنبه در آیین مجازی تبادل تفاهم نامه همکاری مشترک پنج جانبه با هدف حمایت از داخلی سازی مودم های VDSI و محصولات شبکه  انتقال(POTN) در صندوق نوآوری و شکوفایی، افزود: خیلی از مکانیزم ها و سازوکارها و نهادهای که تشکیل می شود، الزاما برای برآورده کردن یک هدف نیست، بلکه مجموعه ای از اهداف را با خود به همراه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: یکی از نهادهایی که سعی شد در این مدت ایجاد شود نهادی است که امروز به عنوان اولین نمونه، تفاهم نامه آن امضا می شود. در حقیقت تعداد زیاد بازیگرانی که حضور و همکاری دارند، ناشی از پیچیدگی موضوع است و هم اینکه اهداف متعددی را پاسخ می دهد.

ناظمی با مرور اتفاقاتی که در این تفاهم نامه درحال وقوع است، اظهار داشت: وام هایی به صورت قانونی به شرکت های دانش بنیان داده می شود، اما اینکه آیا الزاما فعالیت یک شرکت دانش بنیان در راستای اولویت ها و نیازهای ملی است همه جز سوال هایی است که وجود دارد.

وی گفت: از طرف دیگر اینکه آیا خیلی از وام هایی که عرضه می شود، به تولید بازار و تولید طرف تقاضا نیز منجر می شود محل سوال دیگری است که در این طرح عملا سعی شده به این سوال ها پاسخ داده شود.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: در این طرح یک شرکت دانش بنیان سازنده مودم حضور دارد. از سوی دیگر یک نیاز ملی تحت عنوان مودم VDSI وجود دارد  که برای دوران گذاری که پهن باند در حال تغییر است، به یک نیاز ضروری شهروندان و کسب و کارها تبدیل می شود و دارای اهمیت است و یک اولویت ملی به حساب می آید.

وی تاکید کرد: این شرکت دانش بنیان با مکانیزم مالی تشویق می شود که اولا تولید مودم های قبلی خود یعنی ADSI را کنار بگذارد و وارد تکنولوژی جدید شود و اولین منفعتی است که در این تفاهم نامه دیده شده و اتفاق می افتد. تکنولوژی همواره ها به سرعت اتفاق می افتد ولی خیلی اوقات شرکت هایی که تولید کننده یک تکنولوژی قدیمی هستند، زمان این را ندارند که وارد تکنولوژی جدید شوند و زمان  را از دست می دهند و این امر در خودرو مشاهده شد. 

ناظمی ادامه داد: اگر بخواهیم این اتفاق نیفتد، باید همواره نگاه ملی داشته باشیم و نهادهای سیاستگذار مکانیزم هایی را برای مشوق قرار دهند تا شرکت تولید کننده مشوق هایی برای گذار به سمت تکنولوژی جدید داشته باشد.

وی افزود: از سوی دیگر تقاضایی در این تفاهم نامه وجود دارد که شرکت مخابرات بزرگترین تامین کننده ارتباطات ثابت در کشور باید این گذاره را داشته باشد، اما کمبود منابع مالی خیلی از اوقات امکان سرمایه گذاری برای رفتن به سمت تکنولوژی جدید را از بین می برد و در این تفاهم نامه جزء دوم طرف تقاضا که مخابرات است، وارد بازی شده است.

ناظمی با اشاره به اینکه محصول تولیدی دانش بنیان است، گفت: در این جریان مکانیزم سوم نهاد سیاستگذاری که وزارت ارتباطات است برای بررسی این نیاز و تقاضا وارد فرآیند شده است و صحه گذاری بر موضوع می کند که یک اولویت ملی است و اهمیت اولویت ملی بیش از کالای مصرفی است، بلکه یک کالای واسطه ای است؛ چرا که به تولید کمک می کند.

وی یادآور شد: وقتی به پهن باند دسترسی داشته باشیم  فقط برای استفاده کاربر نهایی نیست، بلکه کارکرد واسطه ای دارد. شرکت ها، کسب و کارها و حتی کسب و کار خانگی از آن به عنوان یک کالای واسطه ای استفاده می کنند و تولید بیشتر رقم می خورد.

وی درباره این فرآیند گفت: اما همچنان مسئله اصلی که تامین مالی است باقی می ماند و در این میان صندوق نوآوری و شکوفایی به عنوان جزء چهارم به عنوان منبع مالی برای شرکت های دانش بنیان ورود کرده است. این منبع مالی این بار نه به طرف عرضه کننده بلکه به طرف تقاضایی داده می شود که تقاضای خود را از یک شرکت دانش بنیان تهیه می کند.

ناظمی ادامه داد: در کنار این اجزاء، جزء پنجم، پست بانک به عنوان عامل بانکی وارد بازی می شود. پست بانک به عنوان بازیگر اصلی نهاد مالی حوزه فناوری اطلاعات در این تفاهم نامه به ایفای نقش می پردازد.

معاون وزیر  ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: در کنار همه این ها احتیاج به ارزیابی شرکت در خصوص دانش بنیان بودن و توانایی تولید است که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان جزء ششم وارد شده است.

وی گفت: تدوین چنین سازوکارهایی در نظام بروکراسی و نظام اداری ایران که یک نظام کند و معمولا غیر انعطاف پذیر است کار بسیار سختی بود، اما برای مقابله با این نظام اداری سخت فقط همدلی و همکاری می توانست پاسخگو باشد.

ناظمی افزود: امروز که مصادف با تغییر دولت است، این موضوع که در دولت شروع شده بود امروز نیز به پایان رسید.

برچسب‌ها پهنای باند صندوق نوآوری و شکوفایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دانش‎ بنیان ‎ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: پهنای باند صندوق نوآوری و شکوفایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پهنای باند صندوق نوآوری و شکوفایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دانش بنیان ها تفاهم نامه شرکت دانش بنیان فناوری اطلاعات تکنولوژی جدید اولویت ملی شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۱۱۲۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور اولین سند اعیانی توسط سازمان ثبت

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن بابایی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک با اشاره به برنامه‌ها و اقدامات این سازمان در راستای تحقق شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم» گفت: سازمان ثبت اسناد و املاک در راستای تسهیل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، تقویت زیست‌بوم فناوری و حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و همچنین توسعه اقتصاد دانش‌‎بنیان، صدور سند برای ساختمان‌هایی که توسط بخش خصوصی و تعاونی در اراضی پارک علم و فناوری احداث می‌شوند را در دستور کار خود قرار داده است.

وی از صدور اولین سند اعیانی توسط این سازمان در اجرای بند چ ماده ۴ قانون جهش تولید دانش‌بنیان به نام صندوق پژوهش فناوری غیردولتی استان البرز خبر داد و گفت: اجرای این تکلیف قانونی، علاوه بر تشویق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، روند دریافت تسهیلات برای شرکت‌های دانش‌بنیان را همواره خواهد کرد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به فرآیندهای طی شده در سال گذشته در زمینه الکترونیکی شدن امضاها و پرداخت‌ها در ثبت و تغییرات شرکت‌ها، اظهار کرد: در پایان سال ۱۴۰۲ شاهد ۶۴ هزار و ۸۳۲ امضا و پرداخت الکترونیک برای تأسیس شرکت‌ها و ۳۵۲ هزار و ۲۷۵ امضای الکترونیک برای آگهی تغییرات شرکت‌ها بودیم؛ در نتیجه اجرای این فرآیند طی سال گذشته، مراجعه حضوری مردم به مراکز ثبت شرکت‌ها، ۴۱۷ هزار و ۱۰۳ فقره کاهش داشت.

کد خبر 6086271

دیگر خبرها

  • همکاری دانش‌بنیان دانشگاه مراغه و شرکت فولاد تبریز
  • تولید ۲۰ محصول دانش‌بنیان در شرکت‌های زیرمجموعه اوقاف
  • رونق تولید و اشتغال‌زایی؛ ثمره سرمایه‌گذاری خطرپذیر شرکت صنایع پیشرفته رضوی در پروژه‌های فناورانه
  • شناسایی و توسعه فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان در سطوح علمی و اقتصادی 
  • شناسایی و توسعه فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان در سطوح علمی و اقتصادی
  • ایجاد معاونت ساخت صنعتی مسکن در ریاست جمهوری/ تولید مسکن ارزان با کمک دانش‌بنیان‌ها
  • صدور اولین سند اعیانی توسط سازمان ثبت
  • صدور نخستین سند اعیانی قانون جهش تولید دانش‌بنیان در البرز
  • بومی سازی صفحه ضدگلوله برای دستگاه مه ساز امنیتی در اصفهان
  • جهش تولید با حضور در بازارهای جهانی