Web Analytics Made Easy - Statcounter

نشست قرارگاه صیانت از بیت‌المال و مقابله با تغییرکاربری استان البرز با محوریت بررسی عملکرد تعدادی از دستگاه‌های عضو قرارگاه و تبیین برنامه‌های آتی در دادگستری کل استان البرز برگزار شد. خبرگزاری میزان - نشست قرارگاه صیانت از بیت‌المال و مقابله با تغییرکاربری استان البرز با محوریت بررسی عملکرد تعدادی از دستگاه های عضو قرارگاه و تبیین برنامه‌های آتی در دادگستری کل استان البرز برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در این نشست حسین فاضلی هریکندی، رئیس کل دادگستری استان البرز با اشاره به تشکیل قرارگاه صیانت از بیت المال و مقابله با تغییر کاربری اراضی استان البرز در سال گذشته، بیان کرد: این قرارگاه به منظور انسجام بخشی اقدامات دستگاه‌های مختلف، پنج حوزه از حقوق عامه یعنی تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها، زمین‌خواری و تصرف اراضی ملی و منابع طبیعی، چاه‌های غیر مجاز، جرایم علیه محیط زیست و تعرض و ساخت و ساز در حریم و بستر راهها و رودخانه‌ها، که هرکدام از این حوزه‌ها متولی قانونی مشخص دارند را پوشش می دهد.

آزادسازی ها 21 درصد بیشتر از فاصله 94 تا 98
وی با بیان اینکه با ایجاد این قرارگاه و اقدامات صورت گرفته، مجموعه قضایی استان البرز از حالت انفعالی خارج و در این حوزه ها که مربوط به حقوق عامه می باشد مطالبه‌گر شده، تصریح کرد: با توجه به آزادسازی 3800 هکتار از اراضی زراعی و باغ ها در سال گذشته، بررسی آماری نشان می‌دهد که این حجم از آزادسازی از مجموع اقدامات انجام شده در فاصله سال های 94 تا 98 بیش از 21 درصد بیشتر است.

حجم آزادسازی ها در چهار ماهه 1400: دو هزار هکتار
رئیس کل دادگستری استان البرز ، حجم آزادسازی‌های انجام شده در چهار ماهه نخست امسال برای مقابله با تغییر کاربری‌های غیرمجاز را بیش از 2000 هکتار عنوان کرد و متذکر شد: این بیانگر آن است که فقط در چهار ماهه ابتدای سال جاری نیز به اندازه 50 درصد آزادسازی های سال گذشته، اقدام شده است.

رصد هوشمند تغییر کاربری‌ها با دقت 97 درصدی
وی به نقش هوشمندسازی در پیشگیری و مقابله با تغییرکاربری ها که در نتیجه همکاری جهاد کشاورزی و دادگستری کل استان انجام شد تاکید کرد و گفت: در حوزه تغییر کاربری‌های غیرمجاز، دو مشکل در زمینه شناسایی و مقابله داشتیم که با هوشمندسازی انجام شده، پایش و رصد تغییرکاربری‌ها با دقت بالای 97 درصد در حال انجام است و منجر به رصد کوچکترین تحرکات ساخت و ساز غیرمجاز می‌شود.
فاضلی هریکندی، با بیان اینکه دادگستری کل استان البرز بر اساس ماموریت‌های قوه قضائیه در دو سطح شورای حفظ حقوق بیت المال در امور اراضی و منابع طبیعی و ستاد پیگیری اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تکالیفی دارد که هر دو توسط شورای تحول قضایی استان مورد رصد و پیگیری قرار می گیرد، تاکید کرد: قرارگاه صیانت از بیت المال و مقابله با تغییر کاربری اراضی استان البرز بازوی اجرایی شورای حفظ حقوق بیت المال استان است که اعضای حقوقی هر دو یکسان است.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه مقابله با چاه های غیرمجاز تاکید کرد: شرایط منابع آب زیرزمینی در استان مناسب نیست و باید اقدامات لازم توسط دستگاه های متولی انجام شود.

نهایی شدن سند 97 درصد اراضی ملی
رئیس کل دادگستری استان البرز ، صدور سند برای 97 درصد از اراضی ملی استان را اقدام مهمی دانست و از اداره کل منابع طبیعی و ثبت اسناد و املاک استان خواست با برگزاری نشست‌های مشترک در روزهای آتی، زمینه صدور سند برای همه اراضی ملی استان را فراهم کنند.

شرایط بحرانی آب در استان البرز
حسن مددی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز شرایط استان در زمینه مدیریت منابع آبی را بحرانی توصیف کرد و گفت: ضرورت دارد اقدامات برای شناسایی و انسداد چاه های غیرمجاز توسط آب منطقه ای استان با جدیت انجام شود.
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز با تاکید بر برخورد با واگذاری انشعاب غیرمجاز توسط دستگاه های خدمات رسان، از فعالسازی ستاد اقتصاد مقاومتی در استان با ترکیب جدید با توجه به دستورالعمل رئیس قوه قضائیه خبر داد و بیان کرد: این ستاد در استان با دستور رئیس کل دادگستری استان با ترکیب جدیدفعال شده و اعضا مشخص شده‌اند که امیدواریم در حل مشکلات واحدهای تولیدی تسریع شود.

حسین اعظمی چهاربرج، معاون قضایی رئیس کل و دبیر شورای تحول قضایی دادگستری استان البرز نیز در این نشست با اشاره به تشریک مساعی با سازمان جهاد کشاورزی استان در زمینه طراحی سامانه هوشمند رصد تغییر کاربری ها، گفت: این سامانه هر سه روز یکبار با دقت بالای 97 درصد گزارش تغییرات را ارائه می‌دهد که این گزارش پس از ارسال به دادگستری، توسط دادستان‌ها مورد پیگیری قرار می‌گیرد.

شناسایی 65 درصد تغییر کاربری‌ها با سامانه هوشمند
وی به نقش این سامانه در افزایش آزادسازی‌ها در چهار ماهه نخست سال اشاره کرد و متذکر شد: 65 درصد شناسایی‌ها توسط این سامانه انجام شده است که نسبت به سال گذشته 83 درصد رشد شناسایی را نشان می دهد.
دبیر شورای تحول قضایی دادگستری استان البرز با تبیین نقش دادگستری در آزادسازی بیش از 2 هزار هکتار از اراضی تغییر کاربری یافته استان در چهار ماهه نخست امسال، بیان کرد: اجرای تبصره 2 ماده 10 قانون مقابله با تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی نسبت به چهار ماهه سال گذشته، افزایش سه برابری داشته است.

انسداد 502 چاه غیرمجاز در سال 99
وی دیگر اقدامات انجام شده در نتیجه مصوبات قرارگاه را مسلوب المنفعه کردن 502 حلقه چاه غیرمجاز در سال 99 عنوان کرد و گفت: در زمینه بستر و حریم رودخانه نیز حدود 187 مورد آزادسازی در نزدیک به 13 هکتار انجام شد که نسبت به سال 98 رصد 40 درصدی را نشان می دهد.   آزادسازی حریم رودخانه کرج وارد فاز عملیاتی می‌شود
وی سنددارن کردن اراضی ملی را یکی از محورهای مهم قرارگاه در حوزه محیط زیست و اراضی ملی برشمرد و تصریح کرد: برنامه آتی قرارگاه بر رودخانه کرج متمرکز خواهد شد و از آنجایی که مراحله شناسایی در فاز نهایی قرار دارد در 6 ماهه نخست امسال وارد فاز عملیاتی خواهیم خواهیم شد.

حل مشکل آب شهرک صنعتی اشتهارد با ورود دادگستری
در این نشست همچنین علی بستامی رئیس دادگستری شهرستان اشتهارد به تشریح اقدامات انجام شده برای حل مشکلات واحدهای تولیدی مستقر در شهرک صنعتی اشتهارد در پی دستور رئیس کل دادگستری استان پرداخت و گفت: با آغاز به کار تصفیه خانه شهرک صنعتی اشتهارد که تا پایان شهریور ماه به انجام خواهد رسید آب مورد نیاز برای فضای سبز و صنایع سطح چهار از پساب روزانه سه میلیون لیتری این مجموعه تامین خواهد شد.
وی افزود: همچنین با تکمیل طرح توسعه‌ای این تصفیه خانه، صنایع سطح دو و سه نیز تحت پوشش قرار خواهند گرفت.
رئیس دادگستری اشتهارد همچنین تهیه چهار ژنراتور برای تامین برق چاه‌های تامین آب شهرک و اورهال دو حلقه چاه از مجموعه چهار حلقه چاه موجود را در تامین آب مورد نیاز بسیار موثر دانست و متذکر شد: انتقال آب از «قاضیان» پیشرفت 60 درصدی دارد که امیدواریم در روزهای آتی به بهره برداری برسد.

در این نشست مشکلات مربوط به تعاونی‌های مسکن فرهنگیان، مخابرات و تعاون روستایی در اراضی سیاهکلان مورد بررسی قرار گرفت که مقرر شد کمیته‌ای با حضور دستگاه های متولی برای تعیین تکلیف و حل مشکلات این تعاونی‌ها تشکیل شود.   بیشتر بخوانید: برخورد قاطع دستگاه قضایی با متخلفان تغییر کاربری اراضی زراعی   انتهای پیام/ برچسب ها: اراضی ملی سامانه هوشمند تغییر کاربری اراضی دادگستری البرز

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اراضی ملی سامانه هوشمند تغییر کاربری اراضی دادگستری البرز رئیس کل دادگستری استان مقابله با تغییر کاربری دادگستری استان البرز تغییر کاربری اراضی اقدامات انجام شده دادگستری کل استان تغییر کاربری ها استان البرز سامانه هوشمند چهار ماهه انجام شده اراضی زراعی آزادسازی ها رصد تغییر اراضی ملی سال گذشته ماهه نخست 97 درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۱۱۴۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استمرار فعالیت اکیپ‌های گشت تغییر کاربری اراضی در لرستان

ایسنا/لرستان فرمانده یگان حفاظت امور اراضی لرستان گفت: از ابتدای فروردین بیش از ۷۵ مورد گشت توسط کارشناسان امور اراضی در استان صورت گرفته است.

سرهنگ مسلم مؤیدی امروز نهم فروردین‌ماه در جمع خبرنگاران، از گشت مداوم و مستمر اکیپ‌های تغییر کاربری اراضی توسط کارشناسان یگان حفاظت امور اراضی خبر داد.

وی اظهار کرد: از ابتدای فروردین‌ماه بیش از ۷۵ مورد گشت توسط کارشناسان یگان حفاظت امور اراضی صورت گرفته و این بازدیدها به‌صورت مستمر ادامه دارد.

فرمانده یگان حفاظت امور اراضی لرستان خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین وظایف امور اراضی پیشگیری از تغییر کاربری‌های غیرمجاز در اراضی زراعی و باغی است که توسط اکیپ‌های گشت ۱۳۱، کارشناسان پهنه و اداره امور اراضی به‌طور مستمر مورد پایش و نظارت قرار می‌گیرد و اگر موردی مشاهده شود علاوه بر توقف عملیات و ابلاغ اخطاریه به متخلفان ضمن تشکیل پرونده تخلف به مراجع قانونی معرفی می‌شوند.

مؤیدی اضافه کرد: مهمترین رکن استقرار و فعالیت سامانه ۱۳۱ تأمین بستر لازم و تسهیل شرایط برای افزایش نظارت و مشارکت مردم پیرامون حفاظت از عرصه‌های کشاورزی است و از کلیه آحاد جامعه خواستار مشارکت و همکاری در حفظ عرصه‌های کشاورزی با اعلام هرگونه گزارش تخلف در این زمینه از طریق سامانه ۱۳۱ و یا ثبت از طریق سامانه cms.laoi.ir شدند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • استمرار فعالیت اکیپ‌های گشت تغییر کاربری اراضی در لرستان
  • ۱۶ مورد تغییر کاربری اراضی کشاورزی در استان سمنان شناسایی شد
  • شناسایی ۴۰ هزار تغییر کاربری غیرمجاز توسط سامانه پنجره واحد زمین
  • شناسایی ۴۰ هزار تغییر کاربری غیرمجاز توسط سامانه پنجره واحد زمین
  • شناسایی و توقف ۴ مورد تغییر کابری غیر مجاز در اراضی الیگودرز
  • بیش از ۱۲۷ مورد تغییر کاربری غیرمجاز در خوزستان شناسایی شد
  • شناسایی ۴ مورد تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی در الیگودرز
  • شناسایی ۱۲۷ مورد تغییر کاربری غیرمجاز در اراضی کشاورزی خوزستان
  • شناسایی و توقف ۱۱ مورد تغییر کاربری غیرمجاز در مرکز لرستان
  • برخورد با ۴۰ مورد تغییر کاربری غیرمجاز در اراضی کشاورزی