Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@15:40:32 GMT

جزئیات روابط تهران و جنبش جهاد از زبان زیاد النخاله

تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۱۱۵۶۴

جزئیات روابط تهران و جنبش جهاد از زبان زیاد النخاله

دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین در گفت‌وگویی به روابط این جنبش و دیگر گروه‌های مقاومت با ایران پرداخت.

به گزارش ایسنا، جهاد النخاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین در بخشی از گفت‌وگوی تفصیلی خود با پایگاه خبری عربی ۲۱ به روابط این جنبش با جمهوری اسلامی ایران پرداخت.

وی در پاسخ به این سوال که برخی مدعی‌اند که جنبش جهاد وابسته به ایران است گفت: ما این ادعا را به طور کامل رد می کنیم و همه باید بدانند که ما یک جنبش اسلامی سنی فلسطینی و وابسته به خود و مستقل از هر طرف هستیم اما مساله ای که رخ داد این است که جنبش جهاد همزمان با انقلاب اسلامی ایران تاسیس شد و مجموعه اول و موسسان جنبش جهاد همگی فرزند آن جنبش اسلامی بودند و زمانی که انقلاب اسلامی ایران پیروز شد تمام جنبش اسلامی جهان این انقلاب را تایید کرد .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بهتر است بگوییم که روابط ایران با تمام کشورهای عربی و منطقه خوب بود و حتی ملت های عربی از انقلاب اسلامی ایران حمایت کردند.
وی تاکید کرد: ما ایران را کشوری مستقل می بینیم که توانایی مقابله با آمریکا را دارد و حامی ملت فلسطین است،آیا درست است که با آن دشمنی کنیم؟ این کشور موضع خصمانه با اسرائیل دارد و از ملت فلسطین و حق آن در آزادسازی دفاع می کند، نه خاک ما را اشغال کرده و نه ما را بازداشت کرده ، نه ما را تعقیب می کند و از فعالیت ما ممانعت نمی کند. آیا درست است که کشور حامی خود را کنار بگذاریم و به کشورهایی که با اشغالگران روابط ایجاد می کنند و با مساله فلسطین و ملت فلسطین مبارزه می کنند نزدیک شویم؟ آیا درست است که حمایت های آن ها را انکار کنیم؟ درخصوص مساله مذهب نیز اجازه دهید به شما بگویم که شیعه ها شیعه می مانند و سنی ها نیز سنی می مانند و این مساله تا ابد همین گونه خواهد بود، هیچ طرفی نمی تواند طرف دیگر را تغییر دهد و از مذهبی وارد مذهب دیگر کند. از طرف دیگر بگذارید بگویم که روابط ایران تنها با جنبش جهاد نیست بلکه با جنبش حماس نیز روابط دارد.

النخاله در پاسخ به سوالی درخصوص دلیل این ادعاها خاطرنشان کرد: منبع این شایعات برگرفته از "تفکر عدم پذیرش وجود یک جنبش اسلامی در موازات جنبش حماس است" جنبشی که می توان گفت گروه اخوان المسلمین در فلسطین است. تفکر پیوند ما با ایران از این جا آغاز شد زیرا اخوان المسلمین فلسطین وجود مجموعه اسلامی دیگر را نمی پذیرفتند و مدعی شدند که این ها شیعه هستند و این ها با ایران هم پیمان ایران هستند. من دوست دارم تاکید کنم که روابط حماس با ایران قوی تر از ما است و اگر تهران یک قرش(واحد پول) به ما کمک کند جنبش حماس در مقابل آن ده قرش دریافت می کند، با توجه به موقعیت و اطلاعاتی که دارم مسئولیت این حرف ها را برعهده می گیرم.
 

زیاد النخاله در پاسخ به این سوال که آیا می توان گفت که روابط ایران با تمام گروه های مقاومت در یک حد و اندازه است، گفت: خیر، نگفتم تمام گروه ها بلکه گفتم که اندازه روابط ایران و جنبش جهاد مشخص است و اندازه و عمق روابط ایران و حماس نیز مشخص است اما تمام گروه های فلسطینی در همین حد و اندازه با ایران رابطه ندارند و جهاد و حماس روابط گسترده تری دارند. تهران از همه گروه ها حمایت می کند اما حماس و جهاد از حمایت بیشتری برخوردارند. بنابراین به مصلحت ما نیست که با ایران اختلافاتی ایجاد کنیم و یا با آن ها دشمنی کنیم. ما صدبار گفتیم که عرب ها بیایند و از مقاومت فلسطین حمایت کنند آن زمان به برادران ایرانی خواهیم گفت که " از شما متشکریم از این پس برادران عرب مان از ما حمایت می کنند" اما مساله این است که اکنون برادران عرب مانع حمایت های دیگران از ما می شوند و ما را محاصره کرده اند. آیا درست است که ما حمایت های ایران را قبول نکنیم و به آن ها بگوییم ما خواهان ماندن در اشغالگری اسرائیل هستیم؟ این غیر ممکن است.

دبیرکل جهاد اسلامی تاکید کرد: در سال های دور اتحاد جماهیر شوری و نیروهای کمونیستی و مارکسیستی از فلسطین حمایت کردند و هیچ کس آن ها را انکار نمی کند زیرا آن ها خواهان مقابله با اشغالگری بودند. ملت فلسطین نیازمند تمام کمک های جهان عربی و اسلامی برای مقابله با اشغالگران و پروژه صهیونیستی است و هرکس تمایل به کمک و حمایت دارد، درهای فلسطین بر روی همه باز است و ایران جزو این کشورهای اسلامی است که به ما کمک می کند و امیدواریم که کشورهای دیگر در حمایت و کمک به ملت فلسطین با آن رقابت کنند.
انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ایران و فلسطین جنبش جهاد اسلامی فلسطین زیاد النخاله جنبش حماس رژيم صهيونيستي آیا درست اسلامی ایران روابط ایران جنبش اسلامی ملت فلسطین جنبش جهاد گروه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۱۱۵۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شورای روابط اسلامی‌-آمریکایی: بایدن به روح ملت خیانت کرد

شورای روابط اسلامی آمریکایی (CAIR) در بیانیه‌ای در واکنش به تصویب کمک کلان دولت بایدن به رژیم صهیونیستی اعلام کرد: بایدن و بسیاری از اعضای کنگره با ارائه بی‌قید و شرط میلیاردها دلار کمک نظامی به اسرائیل در حالی که این رژیم همچنان به کشتار فلسطینیان در غزه ادامه می‌دهد، مرگ اخلاقیات را رقم زدند.

به گزارش ایسنا، شورای روابط آمریکایی-اسلامی (CAIR) در بیانیه خود آورده است: رئیس‌جمهور بایدن و بسیاری از اعضای کنگره با ارائه بی قید و شرط ۱۷ میلیارد دلار به دولت اسرائیل به‌رغم کارزار بی امان نسل‌کشی که منجر به کشته شدن بیش از ۳۴۰۰۰ نفر شده است، مرگ اخلاقیات را رقم زدند.

«نهاد عوض» مدیر اجرایی ملی CAIR در بیانیه‌ای گفت: دولت بایدن اکنون از نقطه مرگ اخلاقیات عبور کرده است. بایدن با امضای قانونی که به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل چک سفید دیگری به ارزش ۱۷ میلیارد دلار برای نسل کشی‌اش می دهد، به روح ملت ما خیانت کرده و به اراده مردم آمریکا که اکثراً از آتش‌بس حمایت می کنند و با کمک های بی‌قید و شرط به اسرائیل مخالف هستند، بی اعتنایی کرده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: در ۶ ماه گذشته، دولت اسرائیل حداقل ۳۴۰۰۰ فلسطینی را که بیشتر آن‌ها زن و کودک بودند، قتل عام  کرد و افراد زیادی از جمله یک امدادگر آمریکایی از آشپزخانه مرکزی جهانی را به قتل رساند. دادن میلیاردها تسلیحات بیشتر به دولت اسرائیل علیرغم همه آن جنایات جنگی بی‌وجدانی است. مردم آمریکا، از جمله مسلمانان آمریکا، هرگز این روز سیاه را فراموش نخواهند کرد و هرگز دولت بایدن و بسیاری از اعضای کنگره را به خاطر اینکه ملت ما را در یک نسل کشی شریک ساختند، نخواهند بخشید.

این شورا تاکید کرده است: آمریکایی‌ها با همه ادیان و پیشینه‌ها اکنون باید صدای خود را بلند کرده و تلاش‌های خود را برای تضمین آتش‌بس، دسترسی کامل به کمک‌های بشردوستانه و گام‌های مشخص برای پایان دادن به اشغالی که چرخه‌های خشونت را برای نسل‌ها آغاز کرده است، دو چندان کنند. این باید یک بار برای همیشه، اینجا و اکنون پایان یابد.»

شورا با یادآوری این نکته که دوشنبه آینده قرار است نهمین سالانه شورای سازمان‌های مسلمانان ایالات متحده (USCMO) را در کنگره برگزار کند، اعلام کرده است که در این مراسم بیش از ۵۰۰ نماینده مسلمان ثبت نام شده از بیش از ۲۰ ایالت از درخواست آتش بس فوری و دائمی و حمایت از آزادی بیان دانشجویان برای اعتراض در حمایت از حقوق بشر فلسطینی دفاع خواهند کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • جنبش دانشجویی حمایت از فلسطین از آمریکا به فرانسه رسید
  • شورای روابط اسلامی‌-آمریکایی: بایدن به روح ملت خیانت کرد
  • جهاد اسلامی کمک‌های آمریکا به اشغالگران را محکوم کرد
  • پاسخ موشکی حزب‌الله به حمله صهیونیست‌ها علیه غیرنظامیان لبنانی
  • ساعت سرکوب در دانشگاه‌های آمریکا / گسترش جنبش‌های مردمی حمایت از فلسطین همزمان با مشت آهنین غرب در برخورد با فعالان معترض
  • جنبش دانشجویی ۷ اکتبر
  • تکذیب انتقال حماس به کشورهای دیگر از سوی سخنگوی این جنبش
  • پیام رئیس جمهور به زبان اردو
  • عزم مقام‌های عالی تهران - اسلام‌آباد برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی
  • تهران و اسلام آباد، علیه تروریسم