Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-03-28@16:05:45 GMT

نمره هاشمی به عملکرد پنجمین دوره شورای شهر تهران

تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۱۱۵۹۴

نمره هاشمی به عملکرد پنجمین دوره شورای شهر تهران

به گزارش خبرنگار مهر، محسن هاشمی در حاشیه آخرین جلسه شورای شهر در جمع خبرنگاران گفت: از تمامی نهادها و کسانی که در شهر تهران ما را یادی دادند تشکر می‌کنم و امیدوارم شورای ششم فعالیت خود را به زودی آغاز کند و موفق باشند.

وی در پاسخ به این سوال که نمره شما به شورای پنجم چیست، عنوان کرد: بنده پیشتر به فعالیت شورای پنجم نمره ۱۵ را داده‌ام.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هاشمی در پاسخ به این سوال که چه اموری از شورای پنجم روی زمین مانده است، بیان کرد: دو موضوع تجهیز حمل و نقل عمومی و آسیب‌های اجتماعی دو امری است که شورای بعدی باید به صورت جدی آن را پیگیری کند.

وی خاطرنشان کرد: البته این دو مورد زمین نمانده است اما شورای بعدی باید آن را تکمیل کند.

کد خبر 5271993 ساناز باقری راد

منبع: مهر

کلیدواژه: شورای ششم محسن هاشمی شهر تهران شورای شهر تهران شهرداری تهران شهرداری تهران ویروس کرونا شورای شهر تهران وزارت آموزش و پرورش مراسم تحلیف شهادت غلامحسین محسنی اژه ای هلال احمر جمهوری اسلامی ایران متروی تهران پلیس راهور پرونده قضایی انتخاب شهردار هوای سالم پیش بینی وضعیت هوا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۱۱۵۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاسخ «اما و اگری» به شبهات آتشفشان‌های کشور در سایه نبود سامانه‌های پایش

وزنه‌ای در سطح زمین است که وقتی فعالیت می‌شود، به یک باره سنگ‌های گداخته درون خود را به بیرون پرت می‌کند، بسیار داغ است، بوی بدی دارد، چون گاز‌های سمی را به همراه دارد، سنگ‌های مذاب روی زمین جاری می‌شوند و با گذشت زمان، کوه‌های آتشفشانی را برای ما به یادگار می‌گذارند.

اینها توصیف آتشفشان‌ها هستند. آنها معمولا در نقاطی یافت می‌شوند که صفحه‌های سخت پوسته زمین‌ساخت، همگرا یا واگرایی دارند. وقتی تصمیم می‌گیرند فوران کنند و راز مگوی خود را با ما در میان بگذارند، وضعیت شومی را ایجاد می‌کنند، حتی ابزار آتش‌نشان‌ها هم کارساز نیست، تنها باید منتظر بود که گدازه‌ها راه به کجا باز می‌کنند.

یکی از بارزترین نماد‌های آتشفشان کشور، «دماوند» است. مخروط دماوند قدیمی در حدود ۴۵۰ هزار سال پیش در سمت شمال و شرق، دستخوش یک فروریزش مهیب و ویرانی بزرگ شد و بخش‌های دماوند قدیم از جاده هراز تا پناهگاه تخت فریدون، هویدا است و ۱۰۰ هزار سال بعد از این فروپاشی، دماوند جدید با فوران‌هایی، آغاز و از ۴۵۰ هزار تا ۷ هزار سال قبل مخروط فعلی دماوند بر ویرانه‌های قبلی آن بر پا شد.

این گفته دکتر جمشید حسن‌زاده، محقق بخش علوم زمین‌شناسی و سیاره‌ای «مؤسسه فناوری کالیفرنیا»، است و چنین ادامه می‌دهد: بر اساس شواهد، دماوند یک آتشفشان فعال است که زمان فوران آن مشخص نیست.

این محقق در پاسخ به این سؤال که آیا آتشفشان دماوند بعد از فوران ۷ هزار سال گذشته تاکنون فعالیت دیگری داشته است یا خیر، توضیح داد: اسطوره «دیو سپید» به این پرسش ربط پیدا می‌کند. این ارتباط از جمله در قصیده «دماوندیه» ملک‌الشعرای بهار منعکس شده است که می‌گوید: «ای دیو سفید پای در بند» و در آن از دماوند با عنوان «دیو سفید» یاد شده است.

حسن‌زاده توضیح می‌دهد که «بهار» این ارتباط را از شاهنامه فردوسی گرفته است؛ چراکه فردوسی در داستان لشکرکشی کیکاوس به مازندران می‌گوید دیو سفید با ایجاد ابری سیاه بر سر سپاهیان کیکاوس و فروریختن بارانی از سنگ به پاسداری از سرزمین مازندران می‌پردازد. شعر فردوسی حکایت از وقوع یک فعالیت آتشفشانی انفجاری دارد و می‌توان نتیجه گرفت این اسطوره‌ها سر نخ‌هایی برای رخداد یک آتشفشان احتمالا جوان‌تر از ۷ هزار سال به ما می‌دهد. رخدادی که مردم شاهد آن بودند و سینه به سینه نقل کرده‌اند تا به فردوسی رسیده و او از آن به زیبایی در شاهنامه سخن گفته است.

وی با بیان اینکه استدلال من این است که فعالیت آتشفشانی انفجاری منعکس شده در اسطوره دیو سفید، ۲ تا ۳ هزار سال پیش باید باشد، یادآور شد: برای یافتن خاکستر مربوط به این فعالیت اخیر نمی‌توان تنها به مخروط دماوند بسنده کرد، بلکه باید در جا‌های دیگری مانند دریاچه‌های اطراف جستجو کرد.

حسن‌زاده، «فیروزکوه»، «آمل» و «نکا» را از مناطق مناسب برای یافتن لایه‌های جوان‌تر دماوند دانست و افزود: در حفاری چاه‌های آب در ناحیه «نکا» قطعات «پامیس» داخل رسوبات جوان یافت شده است و به نظر می‌رسد این پاره سنگ‌ها با جریان آب و فرسایش خاک به اینجا رسیده باشند، اما آنها هنوز مورد سن‌یابی قرار نگرفته‌اند.

محقق مؤسسه فناوری کالیفرنیا دریاچه «تار» در ۱۰ کیلومتری شرق دماوند را از مناسب‌ترین مناطقی دانست که خاکستر حاصل از فوران‌های انفجاری دماوند می‌تواند در آن نهشته شده و محفوظ مانده باشند و بر ضرورت انجام حفاری در این دریاچه تاکید کرد.

آتشفشان تفتان و شایعه‌هایش

تفتان از دیگر آتشفشان‌های نیمه فعال کشور و در منطقه جنوب شرقی ایران است که در شهرستان خاش استان سیستان و بلوچستان قرار گرفته است. این کوه با ارتفاع ۳۹۴۱ متر از سطح دریا بلندترین کوه بلوچستان است که از سه دهانه آتشفشانی این کوه همواره بخار گوگرد خارج می‌شود.

در خرداد ماه سال ۹۶ بوی بدی در فضای شهر خاش، منتشر شد که آن را منتسب به فعالیت آتشفشانی تفتان دانستند، ولی مطالعات انجام شده از سوی محققان این حوزه، ادعا را رد کرد.

آخرین شایعه درباره این غول خفته خبری بود که در بهمن سال گذشته بود که چند شهروند با ارسال تصاویری از کوه تفتان در شهرستان خاش، از افزایش فعالیت این آتشفشان و خروج دود غلیظ از آن خبر دادند.

این شهروندان عنوان کردند که صد‌ها دریچه خروجی گاز گوگرد در این کوه ایجاد شده و این موضوع باعث نگرانی هموطنان شد.

جلیل قلمقاش، دانشیار پژوهشکده علوم زمین سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: کوه تفتان یکی از آتشفشان‌های نیمه فعال کشور است که آخرین فوران این آتشفشان در سال‌های ۱۳۴۹ تا ۱۳۵۰ بوده است.

دانشیار پژوهشکده علوم زمین، یادآور شد: افزایش گاز‌های خروجی در فصل زمستان از این آتشفشان به دلیل افزایش بارش و نفوذ آب به داخل این سامانه آتشفشانی و افزایش بخار طبیعی است. به این صورت که شدت خروج این گاز‌ها که بخش بزرگی از آنها بخار آب است، در فصل‌های پر بارش به دلیل نفوذ آب‌های جوی بیشتر به داخل سامانه آتشفشان افزایش می‌یابد.

وی اضافه کرد: در این راستا به منظور بررسی و ارزیابی وضعیت این آتشفشان بر اساس آخرین مطالعات و همچنین بررسی داستان افزایش گاز‌های خروجی بر اساس داده‌های علمی مطالعات میدانی را اجرایی کردیم.

قلمقاش افزود: هرچند شایعاتی در مورد فعالیت آتشفشانی تفتان در سال‌های ۱۳۴۹ تا ۱۳۵۰ وجود دارد، ولی مستندات علمی برای آن گزارش نشده است. بر اساس نتایج سن‌سنجی ایزوتوپی من و همکاران (۲۰۱۹) به نظر می‌رسد فعالیت ماگمایی بزمان جوان‌تر از فعالیت‌های ماگمایی آتشفشان تفتان هستند.

این دانشیار پژوهشکده علوم زمین سازمان زمین‌شناسی، خاطر نشان کرد: در اطراف تفتان «دودخان» یا گازفشان و چشمه‌های آبگرم وجود دارد که هر دو نشانه‌های وجود مخزن ماگمایی در عمق آتشفشان تفتان هستند.

چند مورد درباره فیلم‌های منتشر شده از تفتان

دکتر قلمقاش گفت: چند نکته درباره فیلم‌های منتشر شده از آتشفشان تفتان قابل تامل است؛

۱) مشاهده گاز‌های خروجی از فاصله دور ارتباط مستقیم با جهت باد داشته و با تغییر شدت و جهت آنها، تظاهر آنها در آسمان تغییر می‌کند. معمولا در ایستگاه‌های پایش از موقعیت ثابت، شدت خروج آنها را رصد و ثبت می‌کنند که بر اساس آن می‌توان تغییر واقعی آنها را بررسی کرد.

۲) بررسی فیلم‌های سال‌های گذشته دودخان‌ها با فیلم‌های جدید که از نزدیک، دودخان‌ها را نشان می‌دهد، نشانگر فعالیت تقریبا مشابه و عدم تغییر شدت آنهاست. در سال‌های اخیر در رأس آتشفشان تفتان (قله جنوبی) ده‌ها دودخان یا گازفشان کوچک و بزرگ فعال بوده است که مقایسه فیلم‌های قدیمی و فیلم اخیر نشانگر عدم تغییر قابل توجه گازفشان‌هاست.

۳) شدت خروج این گاز‌ها که بخش بزرگی از آنها بخار آب است، در فصل‌های پر بارش به دلیل نفوذ آب‌های بیشتر جوی به داخل سامانه آتشفشان افزایش می‌یابد.

۴) بررسی موقعیت داده‌های در دسترس لرزه‌ای در ماه‌های اخیر نیز نشانگر عدم فعالیت لرزه‌ای در منطقه است.

دانشیار پژوهشکده علوم زمین اظهار کرد: به این ترتیب می‌توان تایید کرد که رفتار آتشفشان تفتان نسبت به ماه‌های گذشته تغییر محسوسی نداشته است.

وی ادامه داد: بیشتر آتشفشان‌های فعال و خفته در جهان دارای سامانه‌های پایش یا مانیتورینگ هستند که در آنها معمولا رفتار آتشفشان مشاهده و ثبت می‌شود. در این ایستگاه‌های پایش با استقرار سامانه‌های مختلف، ویژگی‌های مختلف آتشفشان همچون گاز‌های خروجی (دما، ترکیب و شدت)، چشمه‌های آب گرم، فعالیت‌های لرزه‌ای و ... با عدد و ارقام بررسی و ثبت می‌شوند.

قلمقاش افزود: لذا به هنگام وقوع نشانه‌هایی از فعالیت، با بررسی پارامتر‌های مختلف می‌توان اثبات کرد که فعالیت سامانه آتشفشان در طی روز‌ها یا ماه‌های اخیر تغییر کرده است یا نه؟

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در نبود سامانه‌های پایش آتشفشان‌ها در ایران همه شبهات با، اما و اگر پاسخ داده می‌شود. طرح پایش و مانیتورینگ رفتار آتشفشان‌های تفتان و بزمان در گذشته توسط پژوهشکده علوم زمین و مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی سیستان و بلوچستان تهیه و ارائه شده، اما متاسفانه تاکنون تامین اعتبار نشده است.

منبع: ایسنا 

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • توانمندسازی ۱۸۳ آموزگار ابتدایی در طرح افق شاهد
  • پاسخ جالب لوکاکو به سوال خبرنگار: برو از چلسی بپرس!
  • با عملکرد جهادی مدیریت شهری چتر خدمت بر سر همه محلات شهر گسترده خواهد شد
  • پاسخ «اما و اگری» به شبهات آتشفشان‌های کشور در سایه نبود سامانه‌های پایش
  • پاسخ «اما و اگری» به شبهات آتشفشان‌های کشور
  • پاسخ به ادعای تکراری دولت رئیسی و یک پیشنهاد
  • بررسی سهم زنان در انتخابات ادوار مجلس شورای اسلامی
  • نمره خوبی برای جوانان شورای شهر قائل هستم/ در شورای هم‌فکر دوره ششم تضارب آرا وجود دارد
  • نمره خوبی برای جوانان شورای شهر قائل هستم/ در شورای همفکر دوره ششم تضارب آرا وجود دارد
  • نامه پدر پیوندکبد ایران به وزیر بهداشت دولت هاشمی بعد از بازنشستگی اجباری/شما به صندلی استادممتازی دانشگاه تهران نیاز نداشتید،آن صتدلی نیازمند شما بود