Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، این‌ روز‌ها کم‌آبی به معضلی اساسی در بسیاری از مناطق کشور تبدیل شده است که در پی آن خشکسالی نیز زمینه‌ساز اجرای برنامه‌ها و طرح‌های راهبردی برای مقابله با چنین روندی شده‌ است.

یکی از این طرح‌ها که ابعاد ملی دارد، انتقال آب از خلیج‌فارس و دریای عمان به ۷ استان واقع در فلات مرکزی و شرق کشور، ازجمله خراسان رضوی است که درآخرین روز‌های سال‌گذشته با دستور رئیس‌جمهور آغاز به‌کار کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محسن نجات مدیرکل مدیریت بحران خراسان‌ رضوی در این باره گفت: خط دوم انتقال آب خلیج‌ فارس، پس از عبور از کرمان، بیرجند و خواف به خراسان رضوی می‌رسد و همچنین ظرفیت شیرین‌سازی خط دوم انتقال آب خلیج‌فارس ۲۳۰ میلیون مترمکعب خواهد بود که از این مقدار، ۱۲۰ میلیون مترمکعب برای خراسان‌رضوی درنظر گرفته شده‌است.

او با بیان اینکه براساس پیش‌بینی‌ها، طول این خط انتقال تا خراسان‌رضوی هزارو ۵۵۰ کیلومتر به‌همراه ۱۸ ایستگاه پمپاژ آب خواهد بود، افزود: زمان تکمیل و بهره‌برداری از این طرح، ۴ سال پیش‌بینی شده‌است.

مدیرکل مدیریت بحران خراسان‌رضوی ادامه داد: با تکمیل و راه‌اندازی ۱۸ ایستگاه پمپاژ، مشکل آب‌رسانی به صنایع کاملا رفع می‌شود که اجرای ۴ ساله طرح انتقال آب خلیج‌فارس برای ۳۰ هزارنفر اشتغال ایجاد می‌کند.

منابع زیرزمینی نفس تازه می‌کنند

نجات بیان کرد: برای جلوگیری از حفر چاه‌های عمیق و حفظ آب‌های زیزمینی، آب آشامیدنی، مصارف کشاورزی و گلخانه‌های صنعتی شهر‌ها و روستا‌هایی که در مسیر خط لوله انتقال آب قرار دارند تأمین خواهد شد.

او با بیان اینکه میزان پوشش شهروندان توسط شبکه آب‌رسانی به میزان بارندگی و آب موجود در مخازن بستگی دارد، تصریح کرد: آخرین آمار میزان بارندگی در خراسان‌رضوی ۹/۹۵ میلیمتر اعلام شده است که درمقایسه با ۲۷۰ میلیمتر بارندگی سال پیش، با کاهش ۶۰ درصدی روبه‌رو شده‌است. میزان آب مخازن خراسان رضوی نیز امسال ۳۹ درصد و سال پیش ۷۰ درصد بوده است که نشان از کمبود آب و خشکسالی دارد.

آب‌رسانی سیار به روستا‌ها

مدیرکل مدیریت بحران خراسان‌رضوی با اعلام اینکه ۲۷ درصد از جمعیت روستایی خراسان رضوی با مشکل تأمین آب از طریق پوشش شبکه آب‌رسانی مواجهند، تاکید کرد: ۲۶۵ روستا در جنوب و شرق خراسان‌ رضوی به‌ وسیله تانکر‌های سیار آب‌رسانی می‌شوند و همچنین ۴۵ روستای دیگر نیز در شرایط اضطراری به این شبکه آب‌رسانی سیار اضافه می‌شوند.

نجات اظهار کرد: با همکاری استانداری خراسان‌رضوی و مطالعاتی که در دانشگاه فردوسی شکل گرفت، برنامه‌ای با عنوان «سند سازگاری با کم‌آبی» تدوین شد که در طی آن شیرین‌‌‌سازی پساب صنایع، ایجاد ظرفیت جدید در بخش آب آشامیدنی و استفاده این آب دربخش‌های کشاورزی و فضای‌سبز دراین برنامه گنجانده شده‌ است.

او افزود: با توجه به خشکسالی‌ها در سال‌های اخیر، یکی از دغدغه‌های خراسان رضوی در بخش کشاورزی، شیرین‌سازی آب برای استفاده در بخش دامداری است.

بیشتر بخوانید

خط انتقال آب از مشهد به سمت خلیج فارس اجرایی می‌شود


مزایای انتقال آب برای محیط زیست

حسین قابل کارشناس حوزه محیط زیست خراسان رضوی نیز در این باره گفت: طرح انتقال آب از خلیج‌فارس به شرق کشور علاوه بر اینکه راهی برای رهایی از مشکلات خشکسالی و کم‌آبی دراین مناطق است، می‌تواند به افزایش اشتغال، توسعه، آبادانی و افزایش تولید و رونق صنایع کمک کند.
او با بیان اینکه انتقال آب خلیج‌فارس به خراسان رضوی با ۲ محور مصارف آب آشامیدنی و تأمین آب صنایع انجام می‌شود، افزود: گزارش‌های به‌دست آمده در ۳ دهه اخیر نشان می‌دهد با وجود بارندگی‌های مقطعی، در مشهد و سایر شهر‌ها و روستا‌های خراسان رضوی با افت سطح آب‌های زیر زمینی و بیشترین فرونشست روبه‌رو هستیم و اکنون دشت طوس به‌عنوان نخستین دشت ممنوعه، در وضعیت بحرانی قرار دارد.

احیای دشت‌ها

کارشناس حوزه محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: بزرگ‌ترین مزیت انتقال آب دریای عمان به خراسان رضوی، کم کردن فشار به منابع‌ آبی در دشت‌های ممنوعه است و برداشت بیش از اندازه از سفره‌های آب زیرزمینی اکثر دشت‌های خراسان‌رضوی را به دشت‌های ممنوعه تبدیل و با معضل بزرگ فرونشست زمین مواجه کرده‌است؛ انتقال آب دریای عمان می‌تواند باعث احیاء این دشت‌ها باشد.

قابل با توجه به اینکه یکی از مقاصد اجرای این طرح تامین آب برای صنایع است، بیان کرد: صنایع فولاد از صنایع پرآب‌بر است، آبی که توسط این صنایع استفاده می‌شود، بعد از این مرحله به پساب تبدیل می‌شود که قابلیت تصفیه شدن را دارد که از این پساب تصفیه‌شده می‌توان در بخش‌های متفاوتی از جمله کشاورزی و ایجاد فضای سبز شهری نیز استفاده کرد.

او با بیان اینکه یکی دیگر از فواید انتقال آب خلیج‌فارس به خراسان رضوی تأمین آب برای اجرای طرح‌های بیابان‌‌زدایی است، تصریح کرد: پدیده گرد و غبار از معضلات ۶منطقه در سبزوار، گناباد، بجستان، رشتخوار، خواف و تایباد است که با تأمین آب و اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی، این مشکل نیز رفع خواهد شد.

منبع؛ همشهری

انتهای پیام//س.ع

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سازمان حفاظت محیط زیست خلیج فارس انتقال آب انتقال آب خلیج فارس خراسان رضوی خراسان رضوی تأمین آب آب رسانی دشت ها طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۱۲۵۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویژه برنامه‌های صداوسیمای مرکز خلیج فارس در شب قدر


به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خلیج فارس، محسن رئیسی افزود: در شب نوزدهم ماه مبارک رمضان مراسم شب زنده داری و مناجات در مسجد جامع بندرعباس، گلزار شهدا و روستای فاریاب شهرستان رودان بصورت زنده از سیمای مرکز خلیج فارس پخش می‌شود.
وی گفت: همچنین ویژه برنامه اوج بندگی در شب‌های قدر از ساعت ۲۳ تا ۲ بامداد از صدای مرکز خلیج فارس پخش می‌شود.

بیشتربخوانید:برگزاری شب‌های قدر در ۴۱ بقعه متبرکه هرمزگان

دیگر خبرها

  • اعلام ترکیب تیم ملی مچ اندازی برای رقابت در کیش
  • هلال احمر خراسان رضوی به ۳۰۹ مصدوم خدمت رسانی کرد
  • ویژه برنامه‌های صداوسیمای مرکز خلیج فارس در شب قدر
  • تظاهرات جمعه‌های خشم و انزجار در استان‌های خراسان رضوی، فارس و اصفهان برگزار می‌شود
  • شهروند گرفتار در ارتفاعات کوهسرخ خراسان رضوی نجات یافت
  • ۷ پیشنهاد برای عبور از خشکسالی
  • اشتغال‌ زایی با تمرکز بر ظرفیت های موجود
  • خدمت رسانی به ۲۷۶ مصدوم توسط جمعیت هلال احمر خراسان رضوی
  • کاهش ۳۰ درصدی حوادث طبیعی در خراسان رضوی
  • سدهای خراسان رضوی همچنان کم آب است