Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-03-28@15:27:55 GMT

بورس امروز سه‌شنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۱۳۰۱۲

بورس امروز سه‌شنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

درآمد عملیاتی شرکت پتروشیمی تندگویان در سه ماه اخیر، با رشد ۲۰۱ درصدی به ۴۲ هزار و ۳۵۷ میلیارد تومان، سود ناخالص شرکت با رشد ۲۷۰ درصدی به ۱۴ هزار و ۸۶۷ میلیارد تومان و سود خالص شرکت با رشد ۲۲۹ درصدی به ۱۰ هزار و ۷۶۳ میلیارد تومان رسیده است.

‌به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمان کرمی، تحلیلگر بازار سرمایه، بورس امروز _ سه‌شنبه ۱۲ مردادماه_ را اینگونه تحلیل می‌کند:

نمای کلی بازار بورس اوراق بهادار تهران

نماگر بازار بورس تهران در روزی جاری با رشد ۱۷ هزار و ۷۱۶ واحدی به سطح یک میلیون ۳۷۵ هزار واحد رسید و شاخص کل هم وزن با کاهش ۲۳۰ واحدی در سطح ۴۰۰ هزار و ۶۹۰ واحد قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاخص کل بازار رشد ۱.۰۳ درصدی و شاخص هم وزن کاهش ۰.۰۶ درصدی را تجربه کردند.

نمای کلی فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با رشد ۴۳ واحدی به سطح ۱۹ هزار ۹۱۳ واحد رسید.

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: (حاصل ضرب حجم معاملات انجام شده در قیمت‌ها) بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۴۷ هزار و ۲۹۸ و ۲۶ هزار و ۷۱۶ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: (تعداد سهام معامله شده حجم گفته می‌شود) بازار بورس و فرابورس به ترتیب شش میلیارد و ۹۶۶ میلیون و سه میلیارد و ۲۶۵ میلیون برگه سهم بود.

تأثیر در شاخص کل

تأثیر بر روی شاخص فرابورس

شرکت پتروشیمی تندگویان

نگاهی به عملکرد شرکت

(تمامی عددها در صورت مالی به میلیون ریال است)

بررسی گزارش ۳ ماهه منتهی به ۱۴۰۰.۰۳.۳۱

درآمد عملیاتی: (درآمدی که از محل فعالیت یا خدمت اصلی شرکت است) شرکت رشد ۲۰۱ درصدی داشته است و به ۴۲ هزار و ۳۵۷ میلیارد ریال رسیده است.

سود ناخالص: (سودی که از کسر هزینه‌های عملیاتی از درآمدهای عملیاتی حاصل می‌شود) شرکت رشد ۲۷۰ درصدی داشته است و به ۱۴ هزار و ۸۶۷ میلیارد ریال رسیده است.

سود خالص: (حاصل کسر تمامی هزینه‌ها از تمامی درآمدها است، مالیات نیز کسر شده است) شرکت رشد ۲۲۹ درصدی داشته است و به ۱۰ هزار و ۷۶۳ میلیارد ریال رسیده است.

سود خالص هر سهم: (تقسیم سود خالص بر تعداد سهام شرکت) هر سهم معادل با ۴۵۱ ریالمی‌باشد.(سه ماهه)

سرمایه ثبت شده شرکت ۲۳ هزار و ۹۵۷ میلیارد ریال است.

تغییرات حقوق مالکانه، تغییرات سود انباشته

سود انباشته: (سودی که در سال‌های گذشته در بین سهامداران توزیع نشده و در حساب شرکت باقی مانده است) شرکت با کاهش ۵۴ درصدی به سه هزار و ۷۰۸ میلیارد ریال رسیده است.

حقوق مالکانه: (حاصل کسر تمامی بدهی‌ها از تمامی دارایی‌های شرکت) شرکت کاهش ۴۲ درصدی داشته است و به پنج هزار و ۹۰۸ میلیارد ریال رسیده است.

تابلوی معاملات

سهام این شرکت با پی بر ای ۹.۳۱ واحدی پتانسیل رشد قیمتی بر مبنای p/e را دارد، وضعیت سودآوری و عملکرد مالی شرکت مناسب است.

p/s شرکت برابر با ۲.۰۴ است. ( این نسبت بیانگر قیمت به ازای فروش به ازای هر برگه سهم است، مانند p/e هرچه کمتر باشد بهتر است، یعنی شرکت به ازای این ارزش بازاری که گرفته توان فروش بالاتری دارد).

(هیچ سیگنالی در خصوص خرید یا فروش نبوده و صرفاً بررسی صورت‌های مالی شرکت است)

اخبار مهم رئیسی: ثبات بازار سرمایه و بورس از مسائل مهم دولت است

پیام مردم، پیام تغییر وضع موجود بود. تورم بیش از ۴۴ درصدی، رشد نقدینگی ۶۸۰ درصدی، سه برابر شدن بدهی‌های دولت از سال ۹۴ و کسری بودجه ۴۵۰ هزار میلیاردی وضعیت مردم را نامناسب کرده است؛ هم به دلیل دشمنی دشمنان و هم کاستی‌های داخلی، به دنبال رفع تحریم‌ها خواهیم بود ولی سفره مردم را به بیگانگان گره نخواهم زد.

پس از سخنرانی اقای رئیسی شاهد افزایش سطح تقاضا در بازار بودیم، به نظر می‌رسد روزهای خوبی برای بازار سرمایه در راه خواهد بود.

احراز هویت ۱۱۲ هزار سهامدار در تیرماه در سامانه سجام

تازه‌ترین آمارهای منتشر شده از سوی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه نشان می‌دهد که در تیر ماه سال جاری ۱۱۲ هزار و ۲۶۳ احراز هویت در سامانه سجام صورت گرفته است.

قطعی‌های برق صادرات آهن اسفنجی را به بالاترین سطح تاریخ رساند

آمار گمرک ایران نشان می‌دهد که در خردادماه امسال حدود ۲۰۱ هزار تن به میزان ۳۹ میلیون دلار صادرات آهن اسفنجی از کشور انجام شده که بالاترین سطح صادرات تاریخ است. انتظار می‌رود با تشدید بحران کمبود برق در تیرماه و مردادماه، شاهد روند افزایشی آهن اسفنجی از کشور طی این دو ماه باشیم. آهن اسفنجی قدرت ماندگاری کمی داشته و به‌سرعت اکسید شده و خطر آتش‌سوزی دارد. با وجود کمبود برق، صادرات آهن اسفنجی یک الزام برای فولادسازان بوده و افزایش عوارض صادرات این محصول از سوی دولت از ۱۰ به ۳۵ درصد می‌تواند به‌عنوان عامل محدودکننده صادرات و توقف خط تولید واحدهای احیا تفسیر شود.

قطعی برق و خسارت ۱۰ هزار میلیارد تومانی عدم فروش شرکت‌های بورسی در تیرماه

از مجموع ۷۴ شرکت بورسی فعال در زنجیره معدن و صنایع معدنی، ۴۷ شرکت شاهد افت فروش ماه به ماه بوده‌اند که علیرغم رشد دلار رخ داده است. این مساله نشان دهنده تأثیرگذاری محدودیت‌ها و قطعی برق است.

فروش ۷۴ شرکت زنجیره معدن و صنایع معدنی بورسی در تیرماه ۱۴۰۰ به ۴۵ هزار میلیارد تومان رسیده که با وجود رشد ۱۱۲ درصدی سالانه، کاهش ۱۸ درصدی نسبت به خردادماه داشته که معادل ۱۰ هزار میلیارد تومان و یا ۴۵۰ میلیون دلار است. ماه گذشته عرضه به بازار عمدتاً از محل موجودی انبارها بوده که عملاً خالی شده است، لذا انتظار می‌رود در صورت تداوم محدودیت برق عملکرد مرداد ۱۴۰۰ با افت بیشتری نسبت به تیرماه مواجه شود و شوک‌های قیمتی به بازار را افزایش دهد که بعضاً تا پایان سال و پس از اتصال برق باقی خواهد ماند.

اخبار شرکت‌ها

شدوص: شدوص دارای خط تولید دوده نرم و سخت با ظرفیت ۳۰ هزار تن در سال است که توان تولید حدود ۲۸ هزار تن در سال را دارد. در بازار ۱۲۰۰ میلیاردی دوده در کشور، این شرکت، ۲۵ درصد کل بازار داخلی را به خود اختصاص داده است.

دلیل اصلی رشد فروش ماهانه شدوص، رشد دلار است. نرخ دلاری دوده از اواخر سال ۹۸ (پیش از افت قیمتی محصولات به دلیل کرونا) تا به امروز قریب به ۲۵ درصد رشد داشته است. همچنین گپ قیمتی با ماده اولیه اصلی، یعنی اکستراکت، از منظر ریالی طبق نمودار فوق افزایشی بوده است اما نسبت رشد در هر دو محصول دوده و اکستراکت تقریباً برابر است.

شرکت با فروش ۲۸ هزار تنی در سال با نرخ ۲۳ میلیون تومان و نرخ اکستراکت ۷.۷ میلیون تومان، می‌تواند فروش ۶۵۰ میلیارد تومانی را ثبت و سودی در محدوده ۲۸۰-۳۰۰ تومان در انتهای سال جاری بسازد.

شخارک: میزان تولید متانول شرکت در بهار ۱۴۰۰، در حدود ۱۰۲ هزار تن می‌باشد که در مقایسه با فصول گذشته به طور میانگین در حدود ۶۰ هزار تن کاهش یافته است. مقدار فروش در حدود ۱۲۰ هزار تن بوده است. نرخ متانول در مقایسه با فصل گذشته کاهش یافته و در مقایسه با بهار سال گذشته ۲.۸ برابر شده است. در نهایت مبلغ فروش برابر با ۱,۷۶۲ میلیارد تومان بوده است. مبلغ بهای تمام شده برابر با ۷۸۱ میلیارد تومان اعلام شده که نکته قابل توجه رشد در نرخ گاز ترش می‌باشد که در مقایسه با فصل گذشته ۳.۶ برابر شده است. سود تسعیر ارز در این فصل ۱۱ میلیارد تومان اشاره شده که در مقایسه با فصل گذشته که زیان ۱۴۰ میلیارد تومان اشاره شده رشد داشته است.

در نهایت در بهار سال ۱۴۰۰، ۱۳۰ تومان به ازای هر سهم ساخته است که در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته ۲.۲ برابر شده است. برای فصول آتی پیش‌بینی می‌شود علاوه بر ادامه روند سودآوری، به واسطه تولید و فروش بیشتر عملکرد بهتری داشته باشد.

غپاک: شرکت لبنیات پاستوریزه پاک در دوره سه ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۳/۳۱ به ازای هر سهم ۵۹ ریال زیان شناسایی کرده است. این درحالی است که شرکت در مدت مشابه سال قبل به ازای هر سهم ۴۰ ریال زیان شناسایی کرده بود.

غاذر: شرکت کشت و صنعت پیاذر در دوره سه ماهه اول به ازای هر سهم ۱۶۴ ریال سود محقق کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۱ درصد افت داشته است.

تلیسه: شرکت دامداری تلیسه نمونه در فصل اول به ازای هر سهم ۳۷ ریال سود محقق کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل (۱۱ ریال) ۲۳۶ درصد افزایش داشته است.

شفارا: خط تولید این شرکت پس از تعمیرات ضروری از تاریخ ۱۴۰۰/۰۵/۱۱ در مدار تولید قرار گرفته است، این توقف تولید در برنامه تولید سالیانه شرکت پیشی بینی شده و تأثیری بر برنامه تولید شرکت نداشته است.

اخبار بازارهای جهانی

قراضه: با شروع معاملات هفته جاری فولادسازان ترکیه‌ای ترجیح دادند که از بازار دور بمانند و معامله‌ی خاصی را نهایی نکنند و دو محموله‌ای که پیش تر انجام گرفته بود را به انجام رساندند.

این دو محموله از مبدا اروپا از نوع قراضه سنگین ۲۰/۸۰ بود که به قیمت ۴۶۰ دلار نهایی شده بود. این در حالی ست که یک محموله ۲۵ هزار تنی دیگر از هیمن مبدا به قیمت ۴۶۵ دلاری بسته شده بود.

به دلیل اینکه معامله‌ی خاصی صورت نگرفته بازار قراضه در نقاط مختلف با ثبات قیمتی دنبال شد. در حال حاضر قراضه سنگین اروپا ۴۶۴ دلاری سی اف آر اروپا می‌باشد که تغییر قیمتی نداشته و قراضه مبدا آمریکا با ثبات قیمت معادل ۴۷۲ دلار سی اف ار ترکیه دنبال است.

نقشه بازار بورس

کد خبر 511981

منبع: ایمنا

کلیدواژه: شاخص بورس امروز پیش بینی بورس امروز اخبار بورس امروز نقشه بازار بورس امروز علت افت بازار بورس امروز تحلیل بورس امروز وضعیت بورس امروز چگونه بود بازار بورس امروز چگونه است وضعیت بورس امروز بورس امروز چگونه بود بورس امروز چگونه است روند بورس امروز علت رشد بورس امروز شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق میلیارد ریال رسیده درصدی داشته میلیارد تومان ازای هر سهم هزار میلیارد آهن اسفنجی بازار بورس سود خالص ۱۰ هزار شاخص کل هزار تن سه ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۱۳۰۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازار سرمایه کاهشی شد

رشد دو روز گذشته بورس، امروز ادامه نیافت و شاخص کل با افت ۴۱۸۵ واحد به رقم دو میلیون و ۲۴۹ هزار واحد رسید.

به گزارش ایسنا، بازار سرمایه که در دو روز کاری ابتدای سال ۱۴۰۳ به ترتیب با دو رشد ۴۱ هزار و ۱۷ هزار واحد مواجه شده بود امروز کاهش پیدا کرد؛ به طوری که شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در هفتمین روز از فروردین ۴۱۸۵ واحد افت کرد و در عدد دو میلیون و ۲۴۹ هزار و ۴۱۶ واحد ایستاد.

شاخص هم‌وزن اما ۵۷۴ واحد رشد کرد و به رقم ۷۶۷ هزار و ۶۳۹ واحد رسید.

روز سه‌شنبه بیش از ۳۵۳ هزار فقره معامله در بورس به ارزش ۴۵۹۶ میلیارد تومان انجام شد.

فولاد، فملیف شپنا و شتران بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند. همچنین خودرو، چکاپا، پارسیان و فولاد از نمادهای پرتراکنش بودند که بجز چکاپا سایر نمادها منفی به کار خود پایان دادند.

فرابورس ایران نیز امروز ۷۵ واحد کاهش یافت و شاخص کل آن به ۲۵ هزار و ۹۶۵ واحد رسید.

تعداد معاملات فرابورس بیش از ۲۲۹ هزار فقره به ارزش ۴۲۰۲ میلیارد تومان بود.

خاور، وسپر، انتخاب و آریان بیشترین تاثیر را بر شاخص فرابورس داشتند که بجز آریان سایر نمادها قرمز شدند. نماهای پرتراکنش نیز فن افزار، خاور، کرمان و بیوتیک بودند.

با وجود کاهش شاخص کل از اواخر وقت معاملات امروز برخی نمادها روند صعودی به خود گرفتند و به همین دلیل بازار مقداری متعادل شد. سهام انبوه‌سازی، فعالیتهای وابسته به یارانه و محصولات شیمیایی، امروز مورد توجه سهامداران قرار داشتند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پیش بینی بورس شنبه ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
  • شاخص کل بورس به سطح دو میلیون و ۲۶۰ هزار واحد رسید
  • بورس امروز ۸ فروردین ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار
  • بورس قرمز شد
  • گزارش بورس امروز سه شنبه ۷ فروردین ماه ۱۴۰۳
  • بازار سرمایه کاهشی شد
  • خروج ۶۱ میلیارد تومانی نقدینگی حقیقی‌های بازار سهام در روز منفی شاخص کل بورس
  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار سه‌شنبه ۷ فروردین ۱۴۰۳
  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز سه‌شنبه ۷ فروردین ۱۴۰۳
  • پیش بینی بورس سه شنبه ۷ فروردین ۱۴۰۳