Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-25@20:17:51 GMT

جاده‌های مرگ"؛ تیتری تکراری، اما همچنان تلخ

تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۱۳۴۲۱

جاده‌های مرگ'؛ تیتری تکراری، اما همچنان تلخ

به گزارش جام جم آنلاین  کردستان، ایران یکی از کشور‌های رکورد دار در مرگ و میر‌های جاده‌ای در جهان است، استاندارد نبودن جاده‌های بین شهری در کشور یکی از دلایل این تصادفات است، جاده‌های کشور ما با دوری از معیار‌های بین المللی که ایمنی مسافران را تامین می‌کند، به عامل مرگ بسیاری از مردم تبدیل شده که به امید سفر و تفریح راه جاده‌های کشور را پیش می‌گیرند و قربانی جاده‌ها می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نگاهی به حوادث جاده‌ای در ایران نشان می‌دهد متأسفانه به‌دلیل حادثه خیز بودن برخی نقاط جاده‌ای کشور و فرسودگی ناوگان عمومی بویژه اتوبوس‌ها و کامیون‌ها، عدم توجه به قوانین راهنمایی و رانندگی و فرهنگ ناصحیح رانندگی و مهم‌تر از همه آنها، خطای انسانی باعث شده آمار و مرگ و میر بر اثر تصادفات جاده‌ای عدد بالا و قابل توجهی را به خود اختصاص دهد.
این در حالی است که کارشناسان معتقدند اگر اصلاحات لازم در خصوص نقاط حادثه خیز کشور انجام گیرد و همچنین ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای نوسازی و بهسازی شود و البته رفع و کاهش عوامل دیگر در دستور کار قرار گیرد به‌طور قطع آمار مرگ و میر جاده‌ای روندی کاهشی به خود خواهد گرفت.
تردیدی نیست که مرگ نابهنگام یک انسان که از قضا اکثراً جزء نیرو‌های کارآمد، جوان و موثر جامعه است چه آسیب‌هایی را از نظر روحی و روانی بر پیکر خانواده و جامعه وارد می‌سازد.
همیشه زنگ خطر در جاده‌های کردستان با صدای رسا شنیده می‌شد، اما روند توسعه‌ای در مسیر‌های جاده‌ای استان آنچنان به کندی پیش می‌رفت که همین اردیبهشت امسال در کمتر از ۴۸ ساعت ۶ جوان و نوجوان کردستانی در جاده سنندج به مریوان جان خود را ازدست دادند.
 
هرچند گفته می‌شود که در تصادفات رانندگی سه وجه راننده، خودرو و جاده دخیل هستند، اما استان کردستان تاکنون در بخش جاده‌ای کارنامه قابل قبولی نداشته است.
مرگ ۶ جوان کردستانی  در کمتر از ۴۸ ساعت
استان کردستان حدود هشت هزار کیلومتر راه دارد که از این میزان ۶ هزار و ۱۰۰ کیلومتر آن راه روستایی و حدود یک هزار و ۹۰۰ کیلومتر آن راه بین‌شهری شامل ۳۲۵ کیلومتر بزرگراه، ۸۸۸ کیلومتر اصلی و ۷۰۰ کیلومتر نیز فرعی و عریض است.
می‌توان گفت یکی از دلایل اینکه کردستان از ارتباطات بهینه زمینی (ریلی و جاده ای) با مناطق درونی کشور و سرزمین‌های آن سوی مرز از زیر ساخت‌های مناسب بهره چندانی نبرده، همین مسئله است.
جاده قدیم سنندج - مریوان به دلیل پیچ‌های زیاد و شرایط نامناسب همواره یکی از حادثه خیزترین مسیر‌های کردستان بوده است که اردیبهشت امسال در این محور تصادف یک تریلر با یک خوروی سواری منجر به فوت سه نفر از همشهریان شد.
با فاصله زمانی کمتر از ۲۴ ساعت، در همان نقطه شاهد تصادف دیگری بودیم که منجر به فوت سه نفر دیگر شد.
 مرگ ۶ نفر در یک نقطه آن هم در فاصله زمانی کمتر از ۲۴ ساعت یکبار دیگر زنگ خطر‌ها را به صدا در آورد.
کابوس تردد در جاده های کردستان
به گفته پزشکی قانونی استان کردستان در سال ۹۹ حدود ۳۶۰ نفر براثر تصادفات جاده‌ای جان خود را ازدست دادند که از این تعداد ۳۰۲ نفرآقا و ۵۵ نفر خانم هستند. به این آمار عدد ۶ هزار و ۱۰۷ را که تعداد مصدومان تصادفات جاده‌ای است را هم باید اضافه کرد.   علیرغم بازتاب گسترده اینگونه حوادث در رسانه‌های محلی و استانی و همچنین هشدار به مسئولان مربوطه، متاسفانه سال هاست اقدام اساسی در این خصوص صورت نگرفته به گونه‌ای که مقایسه آمار حوادث سالانه نشان می‌دهد این رقم نسبت به سال ماقبل آن افزایش داشته است.
پزشکی قانونی اعلام کرده که سال ۹۸، ۳۴۳ نفر فوتی ناشی از تصادفات جاده‌ای داشته ایم که ۲۶۴ نفر آقا و ۷۹ نفر خانم می‌باشد؛ بنابراین آمار می توان به افزایش ۴ درصدی مرگ و میر در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ اشاره کرد.
محور سنندج به مریوان پرترددترین محور استان است
یکی از نقاط پرتردد استان محور سنندج-سروآباد-مریوان-باشماق به طول ۱۴۱.۵ کیلومتر است. روزانه ۷ هزار و ۳۲۵ دستگاه انواع خودروی سنگین از این مسیر عبور میکنند. این مسیر با ثبت تردد ۱۷ درصدی و میانگین تردد ساعتی ۱۵۱ دستگاه، سهم مهمی را حمل و نقل بین المللی ایفا میکند. محور سنندج- مریوان- بامشاق یکی از خطرناک‌ترین جاده‌های استان است.
مسیر ترانزیتی بندر شهید رجایی به مرز باشماق مریوان دومین مسیر ترانزیتی پر تردد در کشور می‌باشد. به گونه‌ای که در پایانه مرزی باشماق بیش از ۲.۶ تن کالا با بیش از ۴.۹ میلیارد دلار مبادله می‌گردد.
 
رامبد نوذری معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان در باره‌ی محور سنندج- مریوان- بامشاق اظهار داشت: در سال‌های ۹۸ و ۹۹ بالغ بر ۶۰ میلیارد ریال برای ایمنی راه‌ها در این محور هزینه شده است.
حدود ۲ هزار عدد تابلو‌های اخطاری انتظامی و تجهیزات ایمنی و... در این محور نصب شده هم چنین ۳.۵ کیلومتر روشنایی طولی,۲۷۶۰۰۰ متر خط کشی و ۵۶۰ متر حفاظ بتنی برای افزایش ایمنی و کاهش حوادث جاده‌ای انجام شده است، اما باز هم برای ایمنی کافی و برای جلوگیری از تکرار تصادقات در این محور بالغ بر ۳۸۰۰ میلیلرد ریال اعتبار مورد نیاز است.
 
نوذری افزود: ۲۳۲۴۰ متر حفاظ گاردریل,۴۸۹ متر طول نیوجرسی,۴۷۳۸ عدد تابلو علائم ,۵۰ عدد چراغ چشمک زن و ۱ عدد روشنایی نقطه‌ای از جمله اقدامات دیگر می‌باشد که در این جاده‌ها به انجام رسیده است.
 وقوع تصادفات جاده‌ای پیامد‌های ناگواری را به همراه کماکان شاهد مرگ و میر تاسف بار افراد جامعه در این محور‌ها خواهیم بود.
ساخت راه‌های جایگزین برای محور‌های حادثه خیز از راهکار‌های بسیار مناسب برای جلوگیری از تصادفات دارد. تلفات انسانی، بدترین پیامد هر تصادف می‌باشد نقاط حادثه خیز در کردستان باید شناسایی و در باره‌ی ایمنی جاده‌ها فکر اساسی حاصل شود در غیر این صورت می باشد.
در راستای عملکرد ایمنی راه‌ها و حذف نقاط حادثه خیز ۱۷ نقطه حادثه خیز در محور سنندج مریوان شناسایی شده است که از این تعداد ۱۲ نقطه کار عملیاتی آن به پایان رسیده و ۵ نقطه دیگر در حال انجام است.
محور اصلی سنندج مریوان با توجه به اهمیت ویژه ترافیکی و اقتصادی تنها راه مواصلاتی پایانه مرزی باشماق از این محل عبور میکند ضمن این که دلایل زیادی باعث توسعه خرابی‌ها در جسم و روسازی راه‌ها می‌باشد.
اتمام جاده سنندج به مریوان آن هم بعد از ۱۶ سال در نهایت پروژه جاده جدید سنندج - مریوان با حضور وزیر راه و شهرسازی در تاریخ ۸ تیرماه امسال بعد از سال‌ها به بهره‌برداری رسید.
 
طول پروژه جاده جدید سنندج - مریوان (واریانت تیژتیژ - گاران) ۵۲ کیلومتر است که در ۶ قطعه اجرا شده و در طول مسیر سه تونل همرو با یک‌هزار و ۳۲۶ متر، گزردره با ۳۵۵ متر و باغان با یک‌هزار و ۹۴۰ متر دارد.
احداث جاده جدید سنندج - مریوان در جریان سفر رهبر معظم انقلاب به کردستان در سال ۱۳۸۸ مصوب شد از نظر حجم ترافیک و نیز ایجاد گره‌های بین‌راهی و همچنین تجهیز امکانات لجستیکی تاثیر بسزایی دارد و به عنوان یکی از مطالبات جدی مردم استان کردستان به ویژه مرزنشینان دو شهرستان سروآباد و مریوان مطرح بوده است.
به گفته مسوولان راه و شهرسازی کردستان، برای اجرای پروژه جاده جدید سنندج - مریوان ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.
با بهره‌برداری این پروژه، مسیر سنندج ـ مریوان ۳۰ کیلومتر کوتاه‌تر می‌شود.
ارتقای ایمنی جاده و تسریع در روند توسعه تجارت و توسعه اقتصادی منطقه با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در ایجاد منطقه آزاد بانه مریوان و کاهش تصادفات از تاثیرات مثبت افتتاح این پروژه است.

دلیل اول افزایش چشمگیر ترافیک عبوری به مقصد بازارچه باشماق و بالعکس، طی سنوات اخیر می‌باشد که قسمت عمده بار ترافیکی مذکور ناشی از عبور تانکر‌های سوخت بوده و البته آمار تصادفات قابل توجه تانکر‌های سوخت و تریلر‌های چند محور خود موید عدم کشش کافی محور مذکور و طرح هندسی ضعیف از طرفی و از طرفی نیز ساختار زمین شناسی منطقه و ضعف شدید در جسم راه و در نتیجه روسازی و آسفالت می‌باشد که توسعه خرابی‌ها را بیش از پیش به همراه دارد.

                                                                                              زهره نادری مقدم-جام جم کردستان

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: قوانین راهنمایی و رانندگی نقاط حادثه خیز جاده های کردستان جاده جدید سنندج تصادفات جاده ای استان کردستان محور سنندج حادثه خیز مرگ و میر جاده ها راه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۱۳۴۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دومین نمایشگاه عکس‌های قدیمی شهر سنندج برپا می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان ظهر پنج شنبه با اشاره به نامگذاری ۶ تا ۱۲ اردیبهشت به نام هفته سنندج به خبرنگاران اعلام کرد: دومین نمایشگاه عکس‌های قدیمی سنندج برگرفته از کتاب آلبوم سنندج تألیف «حامد شریعتی» شامل ۶۰ عکس قدیمی شهر سنندج در اندازه ۷۰*۵۰ از سال‌های ۱۲۶۰ تا ۱۳۶۰ (یک قرن) است و در معرض نمایش عموم قرار داده شده است.

اسعد فرهادی با اشاره به رسالت‌های حوزه هنری در توجه به فرهنگ و هنر استان ادامه داد: در این نمایشگاه تصاویری از شخصیت‌ها، مکان‌ها، آداب و رسوم مردم سنندج و رخدادها و وقایع تاریخی رقم خورده در سنندج در یک قرن به همت آقای حامد شریعتی گردآوری و در معرض نمایش علاقمندان و پژوهشگران قرارگرفته است.

وی افزود: این نمایشگاه در ادامه نمایشگاه قبلی این هنرمند بوده که در سال ۱۴۰۱ به مناسبت روز سنه به همت حوزه هنری به نمایش گذاشته شد و برای نخستین بار در معرض نمایش عموم قرار گرفته است.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان با اشاره به مشارکت حوزه هنری با شهرداری و شورای شهر سنندج در برنامه‌های هفته سنه ادامه داد: همکاری در برگزاری مراسم افتتاحیه، و جشنواره عکس سنه که توسط خانه عکاسان در حال انجام است بخشی از این همکاری‌ها و فعالیت‌ها به این مناسبت است.

فرهادی به موقعیت جغرافیایی و پتانسیل‌های غنی استان هم گریزی زد و گفت: براساس سند زیست بوم حوزه هنری استان کردستان در سال جاری تلاش خواهد شد تا با بهره‌مندی از تمام هنرها علی‌الخصوص هنر عکاسی نسبت به معرفی بیش از پیش استان کردستان و شهر سنندج و کمک به توسعه آن گام‌های مؤثری را برداریم.

وی با دعوت از عموم مردم جهت بازدید از این نمایشگاه گفت: نمایشگاه عکس‌های قدیمی سنندج از هشتم تا سیزدهم اردیبهشت در گالری سوره پردیس سینمایی بهمن سنندج دایر بوده و از ساعت ۱۶ تا ۲۰ پذیرای بازدید علاقه مندان است.

فرهادی تصریح کرد: آئین افتتاحیه و بازگشایی نمایشگاه شنبه ۸ اردیبهشت ساعت ۱۷ با حضور مسؤولان، هنرمندان و علاقه مندان در محل گالری سوره برگزار می‌شود.

۶ اردیبهشت با تصویب در شورای فرهنگ عمومی استان به عنوان روز سنه (سنندج) نامگذاری شده است به همین مناسبت به مدت یک هفته برنامه‌های فرهنگی و هنری در سطح شهر سنندج برگزار می‌شود.

کد خبر 6088498

دیگر خبرها

  • ۶ اردیبهشتِ زیبا؛ روز زیبای سنه نازار
  • یک قرن سنندج در قاب تصویر
  • دومین نمایشگاه عکس‌های قدیمی شهر سنندج برپا می‌شود
  • نماهنگی دیدنی از شهر سنندج + فیلم
  • روزی به نام سنه / از قدمت شهر سنندج چه می‌دانید؟
  • رونمایی از طرح مرکز رشد و نوآوری اتاق بازرگانی سنندج
  • هدف گذاری آموزش مهارت‌های دیجیتال به ۳۰۰ هزار نفر در کشور
  • ثبت دو وقف جدید کردستان
  • ثبت۲ وقف جدید در کردستان
  • آغاز اجرای پروژه تعریض محور دهگلان_ بلبان آباد